Bandy

1904 inlägg · 143 ämnen

Forum

« · 628638 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: 3 * 30 minuter
RavenLord: Det jämförs med ishockey här. Borde man inte dra paralleller till fotbollen i stället?

Det ska vara 2x45, klart som korvspad. Eller ja, du vet vad jag menar ;-)
Kommentera

Klinth: Det ska vara som det är med 2 ggr 45min om det är bra väder och is,fattar inte varför det ska vara bättre med 3 ggr 30.

Saxat ur Arbetarbladet vad man tycker om detta

"Bandyn är en av de där sporterna som slår knut på sig själv för att marknads- och TV-anpassa sig och för att bli mer "publikvänlig".
Det senaste, det är faktiskt inte alla som tror mig, är att testa 3x30 minuter - för att iskvaliteten ska vara bättre under större delar av matcherna.
Testas i söndagens SVT24: Vetlanda-Västerås.
Har jag missat något?
Det blir en paus till alltså. Runt 30 raksträckor till att njuta av rolbornas isdans.
Jag är väl som jag är, men även om det kan vara svårt att se bollen under en match är det inga problem med att se den röda clownnäsan bandyns utvecklingsenhet satt på sig.

Förbundet tar dock gärna emot ytterligare förslag på hur man ökar sportens attraktionsförmåga.
Jag är som bekant aldrig omöjlig.
Inga idéer som spritte fram i min hjärna under gårdagens 20-minutersuppvisning av Rolba on ice är värre eller mindre trovärdiga än förbundets första "publikvänligare bandy-projekt."
Därför:
» Försvarande lag får använda en spelare mindre i sitt hörnrus för varje hörna som man orsakar. Fast smärtgränsen går kanske vid fem utespelare, sedan får man börja om med full styrka.
» Tre hörnor straff. Klassiker från ungdomen. Inga långa procedurer. Självklart med en stor display bakom målet som visar hur många hörnor som saknas till varje straff.
» Straff vid alla frilägen, även utanför straffområdet.
» En spelare slipper bry sig om offside. Sätt på honom en hjälm i avvikande färg (guld!), eller varför inte med en blinkande lampa på och låt honom åka omkring var han vill.
» Förresten, det är inte bara svårt att se bollen. Det kan vara svårt att skilja spelarna åt också. Låt spelarna i de olika lagdelarna ha olika färger på hjälmarna, som i speedway. Blå hjälm på försvarare, gula på mittfältare och röda på anfallare.
» Målvakten måste få chansen i slutminuterna om det kniper. Låt honom spela flygande som det hette förr. Han får en klubba, och känns ju igen på benskydden.
» Höj sargerna, minska planen och flytta alla matcher inomhus...nej, det är ju hockey.
» Uppmuntra till fler slagsmål...nej, det är ju hockey det också"
Kommentera

Robban_Brynäs: Ja, man får planera på ett annorlunda sätt vid 3*30 ;-)
Kommentera

Projta: Det var kanske därför som kaffet och glöggen tog slut på Zinken i söndags, i andra "period pausen"! :-)
Kommentera

Sv: Villa/Lidköping
Theodore:

jag håller på villa/lidköping ! :)
Kommentera

henkaaa: Det ända som är bra 3x30 är väll att man får sälja lite mera!! men ja tycker att man ska spela som vanligt 2x45 min
Kommentera

Robban_Brynäs:

Håller absolut med om att man ska lägga ner 3x30! Det är väl för fasen bandy man spelar och inte ishockey!
Kommentera

Robban_Brynäs: De tror ja också , Lägg ner 3 x 30 !
Kommentera

3 * 30 minuter
Lägg ner idén med att spela 3 x 30 minuter under, bra förhållanden. Matchen i går på Zinken blev så "ryckig", så det fanns inget flyt i matchen.

Matchen kanske hade blivit bättre om den hade spelats i 2 x 45 minuter.
Kommentera

Sv: Edsbyns fösta förlust
Riise: Jag såg matchen igår mot Bajen. Fram till första målet, så hände "ingenting". Sedan blev det bättre fart i matchen.

Men vad jag tycker, så räddade Bergwall ett par klara mål chanser igår.

Så matchen i sig säger inte mycket - lagen tog ut varandra fullständigt.

Men jag måste erkänna, att jag har väntat mig mer av Edsbyn...
Kommentera

Edsbyns fösta förlust
Första förlusten för edsbyn idag 4-1 mot bajen men vi kommer igen !
edsbyn mot sm-guld !
Kommentera

Sv: Villa/Lidköping
Hur många är det som håller på Villa/Lidköping här på forumet??
Det skulle vara intressant att veta..
Kommentera

Sv: Återtåget - GBK
Mad Boy: Troligtvis finns det inget lag som kan hota...men det ska bli väldigt intressant att följa GBK.
Kommentera

Säker seger
Gripen tog sin 4-raka seger när man slog Finspångs AIK med 8-3 på borta plan.För Gripen blev det en dag på jobbet utan att förtasig och man bärgade 2 poäng.

Målskyttar Gripen
Anders Jakobsson 4
Robert Mayborn 3
Kevin Sandgren 1

P.S finns det något eller några lag som kommer att hota Gripen från att gå upp.
Kommentera

Sv: Lite snack om Allsvenskan!
RavenLord: Du har rätt, med att de har 2 raka guld. Men jag tycker att de ser ännu bättre ut i å, än vad de har varit tidigare!

Ljusdal... De lär de får jobbigt i år också!!
Kommentera

Sv: Oj, oj, oj...
Klinth:

Riktigt derby på annandagen nästa år, ja det hoppas jag också på. Och då med Vänersborgs vinst, som vanligt... :)
Kommentera

Robban_Brynäs: Ja de var verkligen att sticka ut hakan om de två senaste årens Mästare och storfavoriter även i år.

Så jag sticker ut hakan och tror att Ljusdal får det tufft i år ;)
Kommentera

Robban_Brynäs:

Ja, jag som var och såg dem på Sävstås igår kan intyga att de ser ruggigt starka ut. Viker inte ner sig trots två st tvåmålsunderlägen och ytterligare chanser till Bollnäsledning. Edsbyn får nug gälla som största favoriter till SM-guldet, följt av Bajen och SAIK.

Vi får väl se vilken värdemätare matchen på Zinken blir.... men det gäller ändå att vara som bäst i Februari-mars, så det är långt kvar än. :-)
Kommentera

Lite snack om Allsvenskan!
Jag tycker att det är lite lite snack om Allsvenska i detta forum. Det är ändå där den "bästa" bandyn spelas.

Jag vågar att "sticka ut hakan" och säga att Edsbyn ser "ruggigt", starka ut. Det ska bli kul att se dem på Zinken på söndag. Där lär Bajen få en tuff nöt att knäcka! Om de fortsätter, som de har börjat, så ser jag bara ett lag som vinner SM-Guldet på Studenternas i mars.
Kommentera

Friman SR: Det blir långt att åka du ;-)
Kommentera

Klinth: Selånger har minsann startat OK:

Selånger - EuroCity 6 - 2
Selånger - Karlsborg 20 - 2
Selånger - Karlsbyheden 12 - 1

Tabell:
  1 Kalix         4  4  0  0  39-4     8
  2 Selånger      3  3  0  0  38-5     6
  3 Skutskär      4  3  0  1  22-16    6
  4 Nyborg        3  1  1  1   7-11    3
  5 Karlsbyheden  4  1  1  2   7-25    3
  6 Karlsborg     3  1  0  2  14-32    2
  7 Söderfors     3  0  0  3   5-16    0
  8 Eurocity      4  0  0  4  10-33    0

Hmmmm... Kan det bli Gripen i ett kval kanske......;-)
Kommentera

Sannes: Ähhh, bara för att det har varit så varje gång hittills så behöver det ju inte sluta så nästa gång... Det som behövs är ju pengarna att plocka in några klasspelare och se till att sätta rutinen från "finrummet" i hela klubben. Men det är ju en jätteprocess att växa sig in i en sådan kostym. Gripen är bara i början än... Jag hoppas & tror på riktigt derby på annadan nästa år ;-)
Kommentera

Klinth:

Som vanligt är Gripen överlägsna i denna serie, men så fort de kommer till "finrummet" så är de på tok för dåliga.....
Kommentera

Oj, oj, oj...
Gripen tokdominerar och visar verkligen att målet i år är ett återtåg in i bandyns finrum.

Premiärmatch hemma på Slätta och Otterbäcken gästade den anrika bandystaden Trollhättan. Med många juniorer och taskiga möjligheter till försäsongsträning så gjorde Otterbäcken ändå en bra insats i början av matchen och hade 1-1 efter ca 35 minuter. Sedan rann det iväg och slutresultatet är imponerande. Ur en Gripares perspektiv. 14-3. Vill man se mål ska man gå på bandy!

Resultaten hittills:
Värmbol BK - Gripen Trollhättan BK 2-12 (0-8)
Örebro SK - Gripen Trollhättan BK 4-9 (1-1)
Gripen Trollhättan BK - Otterbäckens BK 14-3 (5-1)

Tabellen efter 3 omgångar:

1 Gripen Trollhättan BK 3 3 0 0 35-9 26 6
2 Finspångs AIK 3 3 0 0 18-9 9 6
3 Örebro SK 2 1 0 1 15-10 5 2
4 Slottsbrons IF 2 1 0 1 9-8 1 2
5 Lidköpings AIK 3 0 1 2 8-15 -7 1
6 Värmbol BK 3 0 1 2 8-28 -20 1
7 Lesjöfors IF 1 0 0 1 3-6 -3 0
8 Otterbäckens BK 1 0 0 1 3-14 -11 0
Kommentera

Sv: Sveriges bästa Division II lag!!!!!
Remes: Om vi snackar div 2 i bandy, så är det "självklart" Skirö AIK, som gäller!! Men om de sedan är bäst, är en annan sak!! :-)
Kommentera

Sveriges bästa Division II lag!!!!!
Jag röstar på att Div II laget Heros från dalarna!

svenskidrott.se/Organisation.asp?orgelementid=48899
Kommentera

Guinness: 9-4 möt Örebro borta är bra. Det är ju ett av få lag som ska ha skuggan av en chans att försöka stoppa Gripens återtåg..
Kommentera

Nä men herregud...jag blev så exalterad för ett ögonblick...Lars Karlsson gjorde fyra mål...
Kommentera

Gripen tog idag sin andra seger på lika många matcher...9-4 mot Örebro skrevs siffrorna till. Kamikaze-Kevin tryckte dit fyra strutar idag och det ser onekligen angenämt ut...
Kommentera

Sv: regnet faller...
RavenLord: Tack för hjälpen! Då vet jag!

Denna informationen kanske ska ut till alla Bandy suppotrar, så de vet vad som gäller! För det är inte bara SAIK o Bollnäs som använder sig av "eldar" är jag rädd för! :-)
Kommentera

Robban_Brynäs: Nu vet jag varför de inte fick elda sina ... enligt en Bollnäsare var det pga av att de inte hade tillstånd som man tydligen måste ha.
Kommentera

Robban_Brynäs: Ja jag vet inte varför dom nekades men säkerligen nå med misstro mot dem ;)
Bortasupporetrs är i år hänvisade till kullen och ej den plats de brukar ha på huvudläktaren.
Kommentera

RavenLord: Det här är i min mening "helt underbart"! Här hjälps supporterna till, för att göra att det blir en så bra inramning kring arrangemangen som, det bara kan bli!

Sånt här vill vi ser mer utav!! :-)

Även om det i sig är konstigt att "Bollnäs Flames" nekades att använda sina själv... Men det är en annan historia!!
Kommentera

SAIK - Bollnäs 12-3 :)

Hockey och fotboll är det bråk på läktarna så tror ni att följande skulle vara möjligt i någon av dom 2 eller övriga sporter bland supporters ?

"Saxat från Bandysm.se"
Inför matchen mellan Sandviken och Bollnäs nekades Bollnäs Flames tillstånd att bränna av sina bengaler nere vid isen före avslag.
Samtidigt fick Saikklacken tillstånd att elda. Märkligt. Först blev Bollnässupportrarna rejält sura, men sedan löste de situationen på ett underbart sätt – i samarbete med Sandvikens supportrar.
Flames gav helt enkelt sina bengaler till ett par Saikfans som inför matchen ställde sig framför Bollnäs klack och eldade på samtidigt som deras polare eldade framför Saikarna. Supportersamarbete på högsta nivå...
Kommentera

Robban_Brynäs: Isen börjar lägga sig även i Trollhättan och det verkas som om träning på stor is på slätta är möjlig vilken dag som helst... Härligt!!!
Hemmapremiär mot Otterbäcken på onsdag.
Härligt!!!
Kommentera

Villa/Lidköping
Kom nyss hem efter att sett matchen mellan Villa/Lidköping-Kristineholm!!! Villa vann med 8-3 och det var inte regnet som kom från skyn utan ren SNÖ!!! Äntligen kommer kylan!!!! Det var stor klasskillnad mellan laget då Villa väl satte fart på benen. Jag tycker vi ger 2gratismål...... Fast,vi vann ju iallafall!!
KOM IGEN NU VILLA/LIDKÖPING!!!
Kommentera

Nu faller inte längret regnet!! Nu är det snö i luften och en chans till att det blir is även på Zinken!!

Vilket inte skulle vara helt fel!! :-) Så vi får se på elitbandy, även i Stockholm!
Kommentera

Nu faller inte längret regnet!! Nu är det snö i luften och en chans till att det blir is även på Zinken!!

Vilket inte skulle vara helt fel!! :-) Så vi får se på elitbandy, även i Stockholm!
Kommentera

Man har inget direkt sug att gå på Bandy så som det är nu...Det ska vara minusgrader och snö runt plan som inramning.
Kommentera

Klinth: Det gör du nog inte...GBK GBK GBKååå...
Kommentera

Guinness: Det är väl så, om jag nu inte minns helt knas.
Kommentera

Klinth: Jo, stora siffror kommer det nog att bli om skärpan förblir på topp. Är det 9-9 man skall ha på matchlotten om det blir tvåsiffrigt för något av lagen...hmm...Gripen menar jag ju då givetvis :)
Kommentera

Guinness: Ja, dels det och sedan att få se om 2-12 var en ren tillfällighet eller om de är så överlägsna. Minns i förrfjol då de gick upp. Helt överlägsna i grundspelet. Det var nästan så att det inte var roligt, men bara nästan...
Kommentera

Klinth: Käns inte helt friskt att vänta på att få stå och huttra! Tack och lov finns det värmande glögg och ett jädra drag på läktar´n som värmer...fan det ska bli så härligt att få stå på "slätta" igen...
Kommentera

Guinness: Och BLÅST! Till och med jag som sår stadigt på jorden svajar i vindbyarna... Just nu finns det nog ingen is som trivs i vårat avlånga land...

Men vänta några dagar så ska du få frysa ;-)
Kommentera

Jodå, vintern börjar närma sig...fan det är nästan sommarväder ute, 12 plus och regn...
Kommentera

Klinth: Kollade in väderprognosen på SMHI och det verkar som om temperaturerna skall sjunka 5-10 grader inom ett par dagar. Borde kunna resultera i is om detta nu stämmer och det blir runt 0-strecket under ett par dygn. Nästa match borta mot Örebro. Är väl ett av de lag som kanske ska kunna hota Gripen... Premiären hemma på Slätta låter vänta på sig...
Kommentera

Guinness: Snacka om promenadseger!!! Det finns inte många lag som kommer att kunna sätta käppar i hjulen för Gripens återtåg. Bara att vänja sig vid tvåsiffrigt och hoppas på is och höga siffror på hemmasidan på matchlotterna. SOPA PÅ - GBK!!!
Kommentera

Theodore: Oj då. Menade Meterologerna....
Kommentera

« · 628638 · »