Vänersborg har fått precis den start jag kände på mig, förlust hemma mot Hammarby och idag en poäng borta mot Broberg/Söderhamn.
Just nu sitter jag och slötittar på matchen mellan Villa och Edsbyn, Edsbyn leder med 3-0, detta kan sluta med en förskräckelse för Villa, de har absolut ingenting.
Måste säga att jag o Lasse Sandlin, på aftonbladet, tror rätt lika när det gäller de fyra första lagen i Elitserien... Vad det gäller de andra lagen, är vi lika överens!! :-) 50 % är inte fy skam!!
"8. Broberg - Hade "tur" att de gick till Elitserien o får det tufft här"
Oerhört skön kommentar att höra när man själv är Bollnäs-fan! Hehehe
I ärlighetens namn tycker jag ändå att Broberg var mer värda platsen än Bollnäs i år. Detta för att de inte gör lika många plattmatcher som Bollnäs. Tyvärr spelade Giffarna endast två RIKTIGT bra matcher i år..... och båda var mot Bajen. Roligt iofs med tanke på hur svårt man haft mot Bajen tidigare, men det räcker ju knappast om man spelar som man gör i övriga matcher! :-/
Sannes: det ska bli kul att elitserien drar igång. Fram till nu har det, nästan bara varit en transsport sträcka för många lag! På fredag så börjar vi!
Ja rutin saknas inte, men det är inte alltid det hjälper.
Edsbyn kommer att vara i final och det blir nog även mot Hammarby denna gång också, men det är svårt att redan nu peka ut vem som skall möta Edsbyn. Det kommer att hända mycket innan den där dagen i mars kommer.
Sannes: Jag tror dock att Hammaby kan "överraska", nu när de har kunnat träna ordentligt. De kan bli farliga i mars, kanske är de deras tur i år? Det är bara ett lag som har slagit Edsbyn i år...
Sannes: Jag tror att Vänersborg kan bli överaskningen i år... Eller så gör de som Vetlanda gjorde förra året... Vinner söder serien, kommer 5;a o åker ute i kvarten... :-)
Jösses, Vänersborg på tredje plats, det var friskt satsat måste jag säga. Själv är jag inte lika positiv, efter denna suveräna höst/vinter så kommer de säkert att ramla som ett korthus när serien drar igång på allvar. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men....
Just nu så finns det inget lag som kan stoppa Edsbyn, jag trodde litegrann på Sandviken innan serien drog igång men nu..njae, tveksamt.
Det skall hur som helst bli mycket spännande när det drar igång igen.
Är det inte dags att börja att prata om den stundande Elitserien.
Jag tippar följande utgång
1. Edsbyn - Stora o starka i vinter 2. Hammarby - Kommer igång efter nyår, efter att ha tränat ifatt o Bergwall som libro. 3. Vännersborg - Misja Pasjikn fortsätter att göra många mål 4. Sandviken - De bör hamna i mitten, saknar Murén för mycket. 5. Vetlanda - Med en frisk Uffe E laget, så blir laget inter sämre. 6. Västerås - De brukar vara bra när det drar ihop sig 7. Villa - Jocke Larsson räddar dem i några matcher! 8. Broberg - Hade "tur" att de gick till Elitserien o får det tufft här
Sannes: Det var Er kväll idag!! :-) Följde matchen på Svenskbandy.se o var rätt nöjd, till dess jag trycke på "uppdatera" en sista gång... då var jag inte lika nöjd längre... :-)
Vetlanda hade behövt en seger idag... Då hade "vi" haft chansen på andra platsen, men nu blir sista omgången helt betydelse lös!
Ser grymt mycket i fram i mot Elitserien - Det är nu det börjar... Kul också att Bajen, får spela i Elitserien!!
Jag fortsätter att skriva i denna tråd, tycker nämligen att rubriken passar mycket bra på mina Vänersborgs grabbar just nu.
Vänersborg har gjort många mål och släppt in få mål, jag hoppas att det fortsätter så. Trots att det har gått suveränt bra för dom, så har jag en känsla av att det kommer gå rätt åt pipsvängen där.
De måste iallafall spela bättre i första halvleken i Elitserien, man måste vara med från början och inte enbart ösa på i andra halvlek. Det kanske håller mot lag som Villa, Boltic, Katrineholm och Derby men inte mot SAIK, Edsbyn, Hammarby.
Men än så länge skall jag njuta av att Vänersborg är i topp i söderserien, DET är något som jag inte är van vid. Strålande gjort grabbar!
Att få 5-6 med uselt spel och stundtals helt uppgivet spel då man hängande med huvudet och åkate och titta på Edsbyns som spelade årets bästa Bandy enligt Hasse Johansson är ju otrolihgt bra.
Kan bara tänka mig hur de blir om SAIK spelar på åtminstonde 80-90% av det dom kan och gör det under mer än 40minuter. Så segern för Edsbyn var helt rättvis de kan man inte säga något om idag(man ska inte vinna om man spelar så tafatt som SAIK gjorde)
Men SAIK har repat mod, nu är det bara två mål upp för Edsbyn. Riktigt, riktigt dålig spel av SAIK i första och även starten på andra halvlek, men ju längre den har spelats desto mer har SAIK kommit, samtidigt som Edsbyn drog sig tillbaka en aning.
Hittade ingen bättre tråd att stoppa in min besvikelse. Här har man laddat fär SAIK-Edsbyn på TV24 så blir det bara kaos. Edsbyn leder med 6-1 när ca 58 min har spelats. Finns inget att säga mer än att det är rättvist.
I kväll är det återuppstart av det Allsvenska spelet igen - Inte lite skönt!! Har saknat spänningen runt den Allsvenska bandyn!
Det spelas några intressant matcher i kväll! Bajen "måste" slå Falun i kväll, för att hänga på Slutspels tåget. Bollnäs - Broberg... kan gå hur som helst, av görs det till Bollnäs fördel, att de spelar på Sävstås? Ska Motala ta någon "pinne" av Vännersborg?
Frågorna är många, svaren får vi om några timmar, när bandyn äntligen är igång igen!!
Sannes: Nix, då är det Gevalia ;-) Det är det hemma oxå. Däremot inte på kneget där den mesta javan konsumeras. Fast i denna gb är det väl snarare hur utspädd javan/glöggen är som är intressant ;-)
Japp, det skulle vara kul att se något liknande i en testmatch eller två. Nu när de ändå testar införa tre perioder, så kan de väl testa lite andra grepp också under tiden. :-) Men inte "tre hörnor - straff" får man ju hoppas....
Robban_Brynäs: Jo tack, det är vi väl medvetna om vi som står på läktaren på slätta. Gripens eviga bekymmer. För bra för div. 1 och för dåliga för allsvenskan. Det är ett enormt kliv att ta om man ska etablera sig... De senaste säsongerna har varit just upp och ner, upp och ner som en jävla jojo... Bara att hoppas att de kan ta sig upp ännu en gång, det ser ju onekligen lovande ut, och sedan hoppas på ett par nyförvärv av klass som föhoppningsvis kan ge fortsatt kontrakt i allsvenskan... Men först ska vi upp dit, det är ju lite play off osv och andra lag som vill försöka. Inget är ju givet på förhand, men som sagt, det ser riktigt bra ut...
Klinth: Spelades matchen idag? Du skrev ditt inlägg kl 09:35. Stackars bandylirare som får spela så tidigt. Och stackars fans som måste dras upp så tidigt på en söndag. Jag lider med er.:-)
Gripen nollade Lesjöfors, och slog nytt målrekord!
Idag spelades matchen mellan Lesjöfors och hemmalaget Gripen BK. Det var en match som från början till slut kom att domineras av Gripen. Gripen gick definitivt inte på max under stora delar av matchen. Första halvlek slutade med 8-0 till Gripen och det kunde ha varit betydligt mera.
I andra halvlek backade Lesjöfors hem och var, om man var, över mittlinjen där med en man. Det var ingen rolig halvlek att se på. Gripen försökte med sitt uppbyggnadsspel med det var lönlöst då Lesjöfors bara stod på sista ¼ delen av plan, och väntade. Det var en tråkig andrahalvlek och det bjöds inte upp till match från Lesjöfors sida, vilket kanske är förklarigt för hade man gjort det hade det förmodligen runnit iväg betydligt mer.
Dock var det roligt att se nummer 15 i Lesjöfors Jim Heikkinen bara 15 år gammal. Det finns inte så mycket mer att säga om matchen, slutord blir att Gripen var klart överlägsna. Pris till bästa spelare i Lesjöfors gick till målvakten Kristoffer Andersson, som gjorde en bra match trots 16 insläppta mål. Bästa spelare i Gripen var Alexei Kourotchkine.
Händelseförlopp:
04.22 1-0 Lars Karlsson assisterad av målvakten Anton Gustavsson
09.46 2-0 Robert Mayborn assisterad av Patrik Karlsson
13.40 3-0 Magnus Sjöling assisterad av Lars Karlsson
16:31 4-0 Lars Karlsson assisterad av Mathias Johansson
19:40 5-0 Kevin Sandgren (på volleyboll, ett underbart mål) assisterad av Patrik Karlsson
29:01 6-0 Lars Karlsson assisterad av Alexei Kourotchkine (Detta var förövrigt Gripens 2300 i den näst högsta serien alltså som gjordes av Lars Karlsson)
31:46 7-0 Kevin Sandgren assisterad av Patrik Karlsson
37:04 8-0 Robert Mayborn assisterad av Mattias Åhlén
Halvlek
50:50 9-0 Mathias Johansson assisterad av Patrik Karlsson
63:53 10-0 Kevin Sandgren assisterad av Patrik Karlsson
72:57 11-0 Andreas Nordberg (Hans första A-lags mål i seriesammanhang) assisterad av Patrik Karlsson
75:41 12-0 Robert Mayborn assisterad av Kevin Sandgren
78:30 13-0 Magnus Sjöling assisterad av Sebastian Isaksson
2 Finspångs AIK 0 0 0 0 0-0 0 0
3 Frillesås BK 0 0 0 0 0-0 0 0
4 Gripen Trollhättan BK 0 0 0 0 0-0 0 0
5 IFK Kungälv 0 0 0 0 0-0 0 0
6 Jönköping Bandy IF 0 0 0 0 0-0 0 0
7 Slottsbrons IF 0 0 0 0 0-0 0 0
8 Örebro SK 0 0 0 0 0-0 0 0