Ikväll är det dax igen, match mot Hammarby i Stockholm. Det gäller att man inte tror att man är världsmästare bara för att man slog Malmö senast. Finns bara skärpan där så skall man vinna ikväll, men man får inte slappna av en minut. "Grizzly" stod i mål senast så man får anta att Micke står ikväll, så har det i varje fall varit tidigare. Amerikanen Kurtis Dulle har denna matchen på sig att visa att han skall vara kvar i BIK. Upp till bevis!!
Förlust igår borta mot Rögle, trots att man vinner skotten. 5-2 slutade det i hemmalagets favör. Dåligt tagna utvisningar verkar vara den främsta orsaken till förlusten. Det måste man komma till rätta med om boxplay-spelet fortsätter att vara lika knackigt.
I alla fall jag hade hoppats på en betydligt bättre start på serien än den man nu har fått. Det här håller inte. Nästa match möter man Malmö hemma och då gäller det att hålla sig från utvisningsbåset om man skall lyckas vinna, för vinna kan man, kunnandet finns och förhoppningsvis så lossnar det snart, varför inte redan på onsdag?
Carlzon: Dulle var väl ok men två av utvisningarna var helt onödiga. Självklart skulle man satsat på att ta ut målvakten, man riskerade ju ingenting förutom att Löven skulle få en extrapoäng.
Bafucin: Helt klart en av de mest ostrukturerade hockeymatcher jag sett.. Bik's backspel var under all kritik idag. Endast backparet med Porseland och Dulle som kan få godkänt. Synd att Niklas va för feg i slutet för att ta chansen på extrapoängen.. Har man 4 mot 3, tek i anfallszon och endast 22 sekunder kvar i sudden så måste man ju ändå våga plocka målvakten!
Det blev som jag trodde en jämn match. S särskilt tuff blev den däremot inte. 4-4 blev det till slut i en match som BIK borde vunnit om man inte slarvat bakåt så mycket som man gjorde. BIK gjoren stark upphämtning från 1-3 till 4-3 men sen slarvades det igen och Löven kunde omgående kvittera. Nåja, en pinne är mer än ingen pinne så man får väl vara lite, men bara lite nöjd.
Dax för hemmamatch igen. Björklöven kommer på besök. Det kommer nog att bli en tuff match men jag hoppas såklart på Boforsseger. TT tillbaka igen. Knät läkte fortare än väntat. Hoppas att publiken hittar till hallen nu så det blir lite drag. Tips: 5-2
Bafucin: Känns som vi har mycket bra läge här att ta tredje trepoängaren, ja. Ska bli kul att sätta sig i bussen om någon timme för resa mot Uppsala. En seger här och vi hakar på topplagen direkt, de kan bli viktigt för fortsättningen av denhär serien!
Matcherna haglar tätt nu. Almtuna på bortaplan ikväll, ett Almtuna som inte startat serien så bra. Och bättre skall det inte gå ikväll. Jag tror på den tredje trepoängaren.
Alisandali: 3-4 blev det visst tillslut. Jag vart i sista stund förhindrad från att närvara, tyvärr, men så är det ibland. Låter som om framförallt andra perioden var bra från Bofors, nej just det, Leksand var dåliga..... Nån som vet hur de nya skötte sig?
Dax att ta sig an LIF. Det blir en svår men inte omöjlig uppgift. Två nya spelare går in i laget, Jonas Kapla ifrån Mora och Emil Bejmo ifrån FBK. Det kan behövas, truppen är lite tunn.
Hoppas på mycket folk i hallen och BIK seger. Optimistiskt tips: 3-2.
Bafucin: Såg tyvärr riktigt tungt ut i Biks omställningar i onsdags. Och efter de att Cribbe gick ut med skade kändes de som en stor del av säkerheten i försvaret försvann med.. Luften gick helt klart ut vid Mickes målvaktstavla som ledde till 4-2, då kändes de tydligt att vi aldrig skulle kunna komma tillbaka.
Jag har dock, under alla min år som hockeyintresserad, aldrig någonsin sett en domare som varit så osäker och därav tagit så många märkliga beslut som domaren gjorde i onsdags på hovet. De är absolut inget man kan skylla på, men de är synd att domarkvaliteten inte håller högre nivå i såna här matcher..
Dock fanns de väll endel saker som Bik gjorde riktigt bra och som man kan hoppas de tar med sig mot leksand. Boxplayspelet va t.ex. stundtals riktigt bra och även effektiviteten i anfallszon. De var inte många klara chanser som vi missade denna match.
Dax för nästa match i raden....AIK borta. AIK som slog BIK med 4-1 i en träningsmatch för nån vecka sen. Ikväll tror jag dock på BIK seger. BIK mår bra efter segern mot Nybro och har stärkt sitt självfötroende. AIK fick pisk av Leksand.
Det kommer att bli en jämn och spännande match som jag tror BIK vinner. Resultatet? 3-4.
Micke i målet ikväll. Annars samma lag som mot Nybro.
Blir en intressant match på Lör. Bofors lär sälja sig dyrt som vanligt. det är alltid jobbigt att åka dit, minns förra säsongen. 3 - 0 efter 1 ½ minut tror jag det var trots det fick leksand med sig 4 - 4.
mattias - 74: Beror ju på vem av dem du menar? André har ju tillhört våra bästa forwards hela försäsongen och var riktigt bra även igår, skapade mycket, men hade tyvärr lite problem med att sätta dit chanserna bara.. Alexander däremot var anonym frammåt men spelade riktigt säkert i defensiven.
Härligt med premiär och härligt med storseger. Nybro avfärdades lätt med 6-1 och hade inte Bofors mer eller mindre lagt av i tredje skulle det blivit ännu större siffror. Grizzly tillbaka i BIK vaktade målet med den äran. Han kommer att betyda mycket i vinter. Högga tacklade friskt. Skönt med en bra start. Det lovar mera....
Så var det äntligen dax....seriepremiär. Nybro kommer på besök och nu får vi se om vi står inför en roligare säsong än förra, vilket i och för sig inte borde bli så svårt... Jag tippar 5-2 till BIK. Allt annat än seger vore katastrof.
Våran kära tränare har åkt fast för rattfylla. Klantigt gjort. Man skall inte köra bil dagen efter. Lätt att säga men känner man sig fräsch så tänker man kanske inte på det. Han är absolut inte ensam om det. De flesta av oss har nog gjort det misstaget nån gång. Det är ingen ursäkt dock.
Nu är det snart dax för allvaret. Äntligen!! Ikväll spelar BIK den sista försäsongsmatchen, borta mot AIK. Sen börjar serien för BIK:s del på söndaf hemma mot Nybro. Försäsongen har varit både upp och ner. Skall bli skönt att det drar igång nu. ....och sämre än förra säsongen kan det inte bli...
Bafucin: Va en riktigt bra match den mot Mora, synd bara att de är den enda bra machen de gjort såhär långt på försäsongen =/ Tror nog vi kommer behöva spela riktig defensiv hockey som den mot Mora om vi ska klara oss långt iår. Tyvärr behärskar inte Bik upplaga 2007-08 att föra matcher mot sämre lag. Det visades verkligen i de matcher jag såg i Norge förra helgen..
Det blev en typisk förstamatch som BIK kunde vinna tillslut med 4-2- Inget vidare spel, speciellt inte i första perioden när Skåre kunde dra ifrån till 0-2. BIK kom igång lite bättre i andra och kunde både reducera och kvittera. I tredje så gjorde BIK 3-2 och avslutade med 4-2 i öppen kasse. Man missade dessutom en straff. Första målskytt för säsongen blev nyfövärvet Andreas Sundin. Publik 505.
Dax för säsongens första träningsmatch. Skall bli skönt att se hockey igen. Skåre står för motståndet i Nobelhallen ikväll. Skall väl inte bli allt för svårt att vinna den matchen. Det känns skönt att det äntligen kommer igång igen.
Gamle Boforsbekantingen Peter Messa är tillbaka i BIK. Han kommer att behövas. Hoppas att åren i Finland och Danmark gjort honom till en bättre spelare.
En ny back har fått try-out kontrakt fram till i mitten av september. David Bräck , från början ifrån FBK. Har spelat junior hockey i Modo och kommer närmast ifrån Lincoln Stars i USHL en juniorliga i USA.
Svanru: Det ser bra ut. Nu har bröderna André och Alexander Hult skrivit på för Bofors. Dessutom har man skrivit kontrakt med backen Emil Johansson från Örebro. Han är son till den inte helt okände "Nalle".