ÖREBRO Det ekonomiska läget i allsvenska ishockeyklubben HC Örebro är kritiskt. Med omedelbar verkan kommer spelarlönerna att sänkas drastiskt. - Vi tvingas ta i med hårdhandskarna och täppa till kranarna. Med tanke på intäktsbilden så har vi en oacceptabel lönenivå, berättar HC:s nye ordförande Stellan Carlzohn. Det är bara halvannat år sedan som Örebro HC gick mot sin första allsvenska säsong som skuldfri klubb. Dåvarande ordföranden Torsten Sundby berättade att klubben betalade sina spelare mellan 5 000 och 10 000 kronor i månadslön och främst lockade med jobb och utbildning. Nu har klubben åter dragit på sig en miljonskuld och det talas om en 30-procentig lönesänkning rakt över. Stämmer det? - Det vill jag inte kommentera, men vi har gett ett bud till varje spelare. Många har ju jobb vid sidan om, medan andra studerar och har ingen annan ersättning, svarar Stellan Carlzohn. Det var under speluppehållet förra måndagen som spelarna informerades om det akuta ekonomiska läget. Om ni bantar gällande kontrakt måste spelarna ha möjlighet att lämna klubben, eller hur? - Det är riktigt, men vi har vädjat till spelarna att hjälpa till. Alla är ju måna om att föreningen ska kunna överleva och då måste alla dra sitt strå till stacken. Jag har inte fått några negativa signaler från spelarna utan de inser situationens allvar. Även det sportsliga utfallet är bedrövligt så här långt. HC ligger sist i allsvenskan södra efter 18 omgångar.
Ekonomisk kris i HC
ÖREBRO
Det ekonomiska läget i allsvenska ishockeyklubben HC Örebro är kritiskt. Med omedelbar verkan kommer spelarlönerna att sänkas drastiskt.
- Vi tvingas ta i med hårdhandskarna och täppa till kranarna. Med tanke på intäktsbilden så har vi en oacceptabel lönenivå, berättar HC:s nye ordförande Stellan Carlzohn.
Det är bara halvannat år sedan som Örebro HC gick mot sin första allsvenska säsong som skuldfri klubb. Dåvarande ordföranden Torsten Sundby berättade att klubben betalade sina spelare mellan 5 000 och 10 000 kronor i månadslön och främst lockade med jobb och utbildning.
Nu har klubben åter dragit på sig en miljonskuld och det talas om en 30-procentig lönesänkning rakt över. Stämmer det?
- Det vill jag inte kommentera, men vi har gett ett bud till varje spelare. Många har ju jobb vid sidan om, medan andra studerar och har ingen annan ersättning, svarar Stellan Carlzohn.
Det var under speluppehållet förra måndagen som spelarna informerades om det akuta ekonomiska läget.
Om ni bantar gällande kontrakt måste spelarna ha möjlighet att lämna klubben, eller hur?
- Det är riktigt, men vi har vädjat till spelarna att hjälpa till. Alla är ju måna om att föreningen ska kunna överleva och då måste alla dra sitt strå till stacken. Jag har inte fått några negativa signaler från spelarna utan de inser situationens allvar.
Även det sportsliga utfallet är bedrövligt så här långt. HC ligger sist i allsvenskan södra efter 18 omgångar.