Brynäs IF

730607 inlägg · 7961 ämnen

18/11 Djurgårdens IF - Brynäs IF

« · 1089317 · » Till forumet

Sv: 18/11 Djurgårdens IF - Brynäs IF

claesw: Så som de ställde upp i 3:e var en riktig fröjd att se, förra året så ramlade de ihop när motståndarna kom i kapp. Markström gjorde också en avgörande räddning i BP också när Gårdaren kom helt ren i en kontring.

Mycket skön seger

Kommentera

claesw: Var det inte då Asplund gjorde sitt livs match, Janne Larsson avgjorde och Brynäs hade 16 st 2 minutare och DIF en!?
Kommentera

Enaranger:
Jag minns just senaste segern 2002, på Hovet.
Brynäs spelade ett ruskigt gnetspel och hade flyt. Därför var det underbart att se laget igår, fart och kreativitet samt en grym kämpaglöd!
Kommentera

Enaranger: Intressant statistik.

Angående Jim Engström så har jag hösrt att han valde att satsa på studierna istället för hockeyn. Lite synd då han verkligen hade talang.
Kommentera

Enaranger: Nu delas dock inte serien in i femtedelar utan det är slutplaseringen som räknas. Alla poäng är också lika mycket värda oavsett när i serien de spelas in. På samma sätt så är också alla förluster lika lite värda.
Kul i alla fall att vi vann mot Djurgården i Stockholm. Dax nu att ta säsongens första trepoängare mot Färjestad på torsdag !!!
Kommentera

I och med att vi slog Djurgården i går så slapp vi att bli sämsta
lag under den andra femtedelen av serien. Den platsen gick nu till
just Djurgården. Det blev ändå stora omkastningar mellan första och
andra femtedelen av serien. Det lag som var sämst den första (Luleå)
blev bästa laget under den andra och det lag som var bäst under den
första (Brynäs) blev näst sämsta laget under den andra.

Första femtedelen.
1 Brynäs....... 11 7 2 2 29-24 24
2 Linköping... 11 6 2 3 33-24 21
11 Södertälje.. 11 2 4 5 23-28 11
12 Luleå........ 11 2 3 6 26-33 9

Andra femtedelen.
1 Luleå......... 11 7 2 2 34-24 23
2 Linköping... 11 6 3 2 32-26 21
11 Brynäs...... 11 3 1 7 22-34 11
12 Djurgården 11 1 4 6 28-35 9

Djurgårdens 7-0 mot Modo är inte medräknad här, den matchen tillhörde
en omgång i den kommande femtedelen av serien. Så de har redan
kasserat in tre poäng där så att säga.

Här är den inbördes poängfördelningen och målskillnaden för
Brynäs mot sina konkurrenter i de 22 första omgångarna.
Linköping.. 3-3 3-3
Skellefteå.. 3-3 7-6
Färjestad... 2-4 4-7
Rögle........ 3-3 5-5
Modo........ 3-3 5-10
Luleå........ 3-3 6-6
HV 71....... 5-1 7-4
Frölunda... 4-1 3-2
Djurgården 3-3 5-6
Timrå....... 3-3 4-5
Södertälje. 3-3 2-4

I de 22 första omgångarna har Brynäs alltså tagit 35 poäng
och våra motståndare bara 30. I och med att det också är viktigt
att se till så att motståndarna tar så få poäng mot oss som
möjligt, så det är bra att vi t.ex. inte gett bort några bonuspoäng
i förlängning.

Vi har alltså vunnit under ordinarie tid mot alla lag utom Färjestad.
Färjestad är också det enda laget som har poängövervikt mot oss.

De två enda lagen vi har poängövervikt mot är HV 71 och Frölunda.
Ser man på tipsen inför säsongen så är det en liten skräll.

Förra säsongen blev vi "poängnollade" på hemmaplan mot ett antal lag.
Så inför resterande del av säsongen är hemmamatcherna mot Rögle,
Luleå och Djurgården viktiga. Speciellt mot Rögle och Luleå,
eftersom vi bara har två hemmamatcher mot dem den här säsongen.

I och med segern mot Djurgården i går, så bröts den längsta sviten
vi hade mot ett lag, utan att ta en trepoängare på bortaplan.
Senast vi vann på riktigt så att säga, mot Djurgården, var när
Asplund höll nollan och Melin var tränare. I januari 2002 tror
jag visst att det var. Det känns länge sedan nu.

Nu är Färjestad den längsta segerlösa sviten på bortaplan.
Senaste segern där var väl säsongen 02/03 när Gunnar P just
ersatt Esko och Jim Engström ersatte en skadad Janne Larsson
(vart tog Jim Engström vägen förresten).
Kommentera

65selander: Vore kul om han kunde titta upp och släppa pucken lite oftare. Många gånger igår det blev en fint extra ut till sarghörnet istället för pass till fri spelare i slottet.. Men, speed har han.
Kommentera

arnio: Emil är grym att täcka puck och Ove måste fått en uppenbarelse på slutet. Han åker och snurrar upp motståndarna. Vore kul om han fick sätta ett par baljor också. FBK hemma är kan bli poäng också, FBK borta är vi ljusår att ta poäng än så länge...
Kommentera

Molin och Sandin tillsammans, jag säger bara wow!
Kommentera

sylf: Jag har inte som du så bra koll på vilken av domarna som tog vilken utvisning osv. Jag tycker att många av utvisningarna åt båda håll var helt sinnessjukt dåliga. Sen vilken domare som tog vilka utvisningar det struntar jag i, domarinsatsen som jag ser det var helt kass.
Kommentera

MickeB: 6 poäng behövdes - 6 poäng blev det!

Tack och lov för lite arbetsro. Har tittat lite grann i min databank;

Någonstans i trakterna av 52 poäng bör vi landa om 4:e platsen skall behållas fram till omgång 33 (jag räknar serien i 1/5 delar). Således skall 17 poäng spelas hem (1,54 p/match)

För att behålla slutspelsplatsen bör vi nå upp till cirkus 46 poäng. Vi kan således fortsätta "spela" som vi gjort de senaste 11 omgångarna (snitta 1,0 p/match) och behålla slutspelsplatsen.

Jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan....
Kommentera

MarcusElving: Domarna var absolut inte kassa, en av dom var det. Vinnerborg sög som vanligt getpung och hade inte ett rätt på hela matchen! Som tur är var det lika åt båda håll men standarden på dessa herrar är skrämmande.
Kommentera

MarcusElving: Nä, pratar inte om produktionen hans, utan hans vara eller inte vara i en spelförande ledande kedja. Widings produktion kommer till en väldigt hög grad i PP och vid kontringar/spelvändningar
Kommentera

MickeB: Att Widing skulle behöva spelare som Bartecko och Hlinka för att producera är väl ändå att ta i, Förra säsongen gjorde han 34 poäng varav 23 av dessa var mål. Vad jag minns hade vi inte någon spelare av deras kaliber brevid Widing ;)
Kommentera

rackham: Ja och bra tekningsstatistik. Brynäs, som lag, är i särklass Elitseriens bästa lag på att teka, faktist.

Sedan finns det gott hopp att Dixon blir ännu bättre ju längre säsongen lider,
han är inkörd i ryggmärgen på spelsystem det stora rinkarna osv.
Kommentera

rackham: Ja, timingproblem främst i inledningen av serien. Sedan har denna kedja haft jobbigt eftersom Lind spelat skadad i praktiken också. Lite fladdrigt med både Sundström och Dixon som vikarie. Men tycker de ska satsa på Sundström här och ge dem lite tid, för Brynäs väljer ju inte ha NHL stuk på sina olika kedjor, alltså olika roller och spelsätt, utan spelar på ett liknande sätt allihopa, så ingen plats för en riktig grinderkedja.

Sedan tror jag att Widing bäst kan beskrivas väldigt beroede av sin omgivning, ge honom Bartecko och Hlinka och hans bristande spelsinne skulle du kunna bära upp, tror jag.
Kommentera

rackham: Tycker att Granis å Sundström var mkt bra idag!!
Kommentera

MickeB:

Framför allt har han bra tekningsstatistik...
Kommentera

Lindström: Ja, bra att han stod upp mot "Ragge"

Sedan vill jag kommentera Dixon också. Okej han har inte vassa kreativiteten och fina handlederna som vi nog önskat allihopa, som tilltänkt
första center. Men han ligger högt, tycker jag, på alla andra egenskaper som en bra center ska ha. Främst smartness, teamwork och taktisk skärpa och bra arbetsetik.
Kommentera

MickeB:

Tror det var du som skrev nåt om Widings timingproblem med övriga i femman vid puckföring. Vore intressant att se honom med lite (ja, gärna mycket ) mer speed omkring sig.

Annars borde han användas som grinder och/eller skytt i större utsträckning.
Kommentera

MickeB: Håller med till det mesta, men Dif är ju mkt snabba på att använda armbågar å händer i ansiktet i alla närkamper. Ni såg kanske att Ragge hade en dust med Widing vid målet..
Det som var bra där var att Widde INTE vek ner sig!
Kommentera

rackham: Jo, men det är speciellt spelet efter sargerna jag menar med just denna detalj.

Håller med, det gäller att använda honom rätt, dvs i en intensiv checking line, tuta och kör lina, pumpa musten av backarna och använda honom i PP.

I en kedja med spelförande konstruktiva ambitioner har han inget att göra i, om jag fick bestämma:)
Kommentera

MickeB:

Så har han alltid spelat. Han kör också fortfarande med den patenterade juniorfinten.

Gäller att använda honom rätt... som med alla andra.
Kommentera

Gusten: Ja hela första linan hade ingen större afton, Dackell nyttig defensivt som vanligt, men offensivt, inte minst i PP, slarvpass.

Widing som puckförare väger inte 94 kg utan 49 kg. Nästan så att backarna tar pucken av honom lika lätt som en glass av en treåring. Alltså han fumlar med puckkontrollen och får den för långt ifrån sig, så backarna bara kliver in emellan och tar pucken av honom. Kolla in denna detaljen, det är en följetång varje match. Men ett snyggt mål gjorde han iaf.
Kommentera

Gusten:

Var Dackell släkt med domarna...?
Kommentera

MickeB: "Sandin annars den som visade prov på "riktigt" dirigent PP-spel "

Ja man får hoppas att han blir belönad för detta och får mer speltid framöver. Dackell var nog raka motsatsen idag med väldigt många blindpass i PP.
Kommentera

Ja CZ gick in och coachade efter den andra perioden. Plockade bort Alcén och Lauritzen som återigen får ta på sig ett av baklängesmålen. Precis som mot VF. Men till hans försvar är att han vid båda gångerna agerat, försökt vara konstruktiv iaf. Vilket är viktigt och inte var det nere i försvarszonen heller utan vid offensiv blå. Sandin annars den som visade prov på "riktigt" dirigent PP-spel med fin klubbteknik och flippassningar med känsliga handleder, det som laget saknar mycket av annars.
Kommentera

MarcusElving: AMEN!!!
Kommentera

Riktigt bra bortamatch även om man blev lite orolig i andra halvan av mellanperioden, matchen var på väg att glida oss ur händerna där. Men de spottade upp sig i tredje och knöt ihop säcken. lite misstag i försvarszon och bra avvägningar bäddade för segern, Markström var även bra i mål. Skööönt som fan med 3 poäng.

* Sandin, vilken grovjobbare. sånt slit. ojojoj.
* Lasse Jonssons KANON till 3-0. ojojoj.

- Domarna, sjukt kassa!
Kommentera

Gusten: HAHAHAHAHAHA
Kommentera

Gusten: Det var en leksing i kön till Tvärbanan som beklagade sig att de hade slarvat bort 82´orna. Han tyckte det var kul att se ES-hockey live också. Inte illa heller med ca 7100 på en tisdag.
Kommentera

rackham: Måldomaren är ju skitliten!, jag har ofta kollat efter honom bakom målvakten men jag ser honom aldrig.
Kommentera

rackham: Domarn var under all kritik egentligen i kväll. Men eftersom han var lika värde-kass åt båda hållen så jämnar det ut sig. DOCK - något måste göras åt domarnivån i elitserien. Tydligen hjälper det inte med heltidsanställda domare, det såg vi ju i kväll (Vinnerborg). Kanske man ska ta spelare från andra ligor som precis avslutat sin karriär för att döma? Dom har nog mer förståelse och bättre fysik (gör att dom kan se situationerna i stället för att hänga med huvet och flåsa). Dom får döma ett par år, sedan kan dom gå i pankis.
Kommentera

Gusten:

Precis...

Skall kanske satsa på en lång och en kort domare så att de ser både under och över ribban.
Kanske blir enklare att se om det är hög klubba då...
Kommentera

Gusten: stabil insats med extra plus för Herman, Sandin och Molin som snurrade som i fornstora dar.
Kommentera

rackham: Inga namn på tröjorna, två huvuddomare, mörkt visir på hjälmarna, röstförvrängare. Var ska det sluta?
Kommentera

Gusten:

För övrigt ett bra trick av domarkåren att sätta in två huvuddomare så att ingen blir ansvarig för felbesluten. Skall man hänga en eller båda?

Svaret är: ingen.

Smart...
Kommentera

Lindström: Christer Andersson tror jag han heter, klarar inte av hans sömniga utseende och röst.
Kommentera

AVGÅ: Var inte de jätte Difàren som ser ut som en begravningsentreprenör, som var komentator på PPV matchen?!!
Kommentera

Gusten: Den missa jag, men kul var den :-D

Kändes som att Canal+ kommentatorn var Brynsare trots att dom brukar hålla på hemmalaget.
Kommentera

Gusten:

= )
Kommentera

AVGÅ: Ja det var starkt av producenten att ta in ett "radioansikte" så pass mycket i bild :)

En annan höjdpunkt var annars när kommentatorn sa något i stil med:

"Lars Jonsson har klarat sig bra trots att han en gång tillhörde Leksand"
Kommentera

Kändes faktiskt tryggt via webbradion ikväll med. Låter som att grabbarna gjorde det riktigt bra ikväll. Synd man inte kunde kika på en så bra genomförd match. Men vi får väl ta kaffe lag nr 2 på tors ist o göra kaffe ved av dom =) Nu sover man gott hoppas jag..
Kommentera

Gusten: Jag tyckte 65 Selander var roligast att se. Han såg riktigt glad ut och fick mycket "facetime" på Canal+.

:-D
Kommentera

65selander:
"-Vi gör en riktigt bra bortamatch och är absolut ur svackan, säger Daniel."
saxat ur text-tv. Märks att hermansson inte är brynäsare, ingen sann brynäsare skulle vara så positiv... (eller är det kanske mig det är fel i huvvet på..??) muahaha
Kommentera

RavenLord: Sitter korsetten åt lite för hårt idag RavenLord ? Va inte så jävla pretto...
Kommentera

Lindström: Så jävla gött, var ifs nervös att kattskallen till gästdomare skulle höja på näven. Bra kämpat i 3e efter debaclet i 2ndra.
Kommentera

RavenLord: Var inte borta så länge, du verkar ju vara en sån trevlig kille...
Kommentera

Ja han kissade nog ner sig fniss fniss...ja nivån är verkligen som sandlådan..en kattsandllåda fylld med kisss o bajs. Nu ska jag låta flickorna fnissa och roa sig resten av kvällen utan att lägga mig i mera och ställa någon för seriös fråga som kanske nuddar vid ämnet hockey.
Kommentera

Jäkligt bra match från alla idag!! LAGET spelade mkt bra!! Fan va skönt!!
Sen kanon att Hermansson fått nätkänning på allvar nu! Lasses kanon va inte så dålig heller!!

Men den som var BÄST idasg tycker ja ivf att SANDIN var!! Hatten av, sen att dom rört om lite i PP!!
Kommentera

« · 1089317 · »