Brynäs IF

728054 inlägg · 7962 ämnen

2003/2004

« · 254251 Till forumet

2003/2004
Jag tycker att det var helt fel att ge Danielsson d.ä ett nytt kontrakt. Tre år dessutom! Vart tog tvåårskontraktet vägen? Man skulle ha kontrakterat Danielsson d.y först. Det är ju bra att det ser ut att lösa sig med Nicklas.

"Lill - nyllet" bör få nytt kontrakt. Två år tack, inte tre !
"Wågen" skall inte erbjudas nytt kontrakt.
Luovi skall bort, tyvärr, Bif skall inte chansa med de stora pengarna på en spelare med hans sjukdomsproblem.
Floberg skall bort, han och Danielsson d.ä ligger mer på isen än de står på rören. Liten och tunn. Fram för större spelare, både fysiskt och spelmässigt.
"Bacon" skall bort, han har inte bara stagnerat utan hänfaller numera till regression spelmässigt. Mycket sorgligt. ( Mora eller VIK i AS ? )
Asplund skall bort, förhoppningsvis kan han utvecklas positivt av ett miljöombyte ( Vik i AS ? )

Istället för en dyr utländsk spelare vill jag se dyra svenska spelare i Bif, typ Mikael Holmqvist som ersättare för Janne.

Inga fler transatlanter i målet, där skall det vara en svensk eller finsk väktare.

Hoppas att Mikael Lind stannar i TIK. Däremot kan jag tänka mig Jimmy Lindström i Bif.

Jakob Johansson i Rögle bör göra brorsan sin sällskap i Bif.

Rehnberg bör få två nya år. Han är vår ende riktigt fysiska back. Han behövs. Gillar dennes uppoffrande spel.

Rivig, småful och full av vilja: Patrik Rönnqvist bör få ett kontrakt med A - laget.

Joakim Lundström skall enligt Leksands målvaktstränare ( ! ) ha fått ett kontrakt med Bif:s A-lag. Man tackar för det !

Senaste ryktet att florera på Gavlerinken : Willy Lindström som sportchef. Hoppas det ej är sant. Drömmer om att man lyckats knyta till sig " Virus ".

"Flygis" som tränare för J - 18 är skrämmande. Det behövs en mer teoretiskt och pedagogiskt kunnig tränare för att forma talanger. Mycket skrämmande val!
Kommentera

Sv: 2003/2004
Kahn:
Att ta hem "Dacke" och Tony från NHL kommer att kosta och det ska det få göra. Hellre det än dyra utländska värvningar.

Sedan finns ju alltid Anders Eriksson att höra av sig till. Han vore en hyfsad ersättare till Pär Djoos.
Kommentera

Kahn: Lillnyllet skall absolut inte ha ett nytt kontrakt . Är så förbannat trött på sargspelare som inte har någon speed alls under rören och totalt saknar målsinne och detta gäller även Bergkvist, Wågström vilka inte ens håller div 1 klass. Ganska slrämmande att se dessa tre ovan nämnda spelare + några till, bli ifrånåkta ordentligt av ett div 1 lag,

Ram är bäst i kvalserien bland målvakterna men sämst i elitserien
vilket beror på att han är av div 1 klass som jag har påpekat hela säsongen.
Tycker även Kyrö i många matcher spelar som en div 1 spelare efter 4-års kontraktet, seg som sirap i benen.
Mårtensson skall inte tillbaks till Brynäs, som någon undrade, han är i samma klass som spelarna som jag nämnt ovan, likaså gäller det Johan Lindström, in med friskt blod.

Varför skulle inte Brynäs ta hand om sina spelare som varit utomlands, som någon nämnde? Det är väl spelarna som är giriga och taskiga och inte har något Brynäshjärta som inte kommer tillbaka som t ex Westlund. Utan Brynäs skulle han vara en div 1 spelare och som tack för hjälpen för att Brynäs gjorde honom till NHL-spelare så sticker han tlll Leksand när han kommer hem, fy fan, hoppas han misslyckas totalt i elitserien.
Johnson och Wahlberg är också dåliga exemplar fast de inte spelat i NHL och Honken blir väl näste man.

Såg några spelare i Skellefteå som var riktig bra bl a nr 21 Jimmie, vilken otrolig speed under rören, där ligger många brynässpelare i lä. Snälla sportkommiten kontakta honom omgående.
Kommentera

Cricke: Skojar du eller?! Hur kan du säga att Nylander har varit dålig. Han är en av de Brynäs spelare som kan vara nöjd med sin säsong. Det verkar som det enda du bryr dig om är spelare som gör mål. Ett lag kan inte byggas upp med enbart såna spelare. Det behövs spelare som Nylander och Kyrö.
Det du sedan säger om Mårtensson och Lindström håller jag helt med om. Båda är i klass med Kyrö och Nylander dvs. att båda är grymt bra spelare som Brynäs ska vara mycket glada om man kan få tillbaka.
Kommentera

Cricke: Jimmie Ericsson är en stor talang, men han har 2-årskontrakt med Skellefteå AIK.
Kommentera

Kahn: Haller med Dig i allt utom vad galler tva spelare. Gammel-Danielsson; tycker det var ratt att fornya kontrakt med honom. Man kan diskutera hur manga ar kontraktet skulle galla, men han ar som Huge sager en lagkrigare.

Samma sak galler Nylander (Cricke!). De matcher jag sett honom spela har han haft ett enormt tempo, frekvens och utvaxling. Han verkar vilja ge allt i varje byte. Det ar sant att han inte gjort manga mal, men det har inte varit hans huvudsakliga roll. Han ar en typisk checking line-spelare, en sargkrigare. Otroligt nyttig spelare. Ska garna halla med om att jag var tveksam till hans aterkomst i Brynastrojan men har visat att han fortjanar att bara den.

Sen tycker jag Mikael Lind skulle vara ett stort tillskott till laget. Hoppas fortfarande nagon far tummen ur och drar igang en namninsamling for att fa hit honom. Det ar val inte bara Timras GB som kan organisera en sadan lista??
Kommentera

Kahn:
Jag vet inte, Kahn. Djoos mot Ante från Bollnäs, det låter inte som något spelutvecklande byte.
Mårtensson. Gärna.
Dackell. Gärna. Och någon skall ju bo i hans hus nu när Luovi inte sköter om det.
Kommentera

Åkerman:
Och...?
Kommentera

KungMartin:
Nylander har inga fötter, inga händer och inget huvud.
Kämpa. Det gör man i korpen också, men det innebär inte att man skall spela i Elitserien för det.
Säg Micke Nylander så blir det rätt: inga märkvärdiga fötter, men briljant huvud och härliga händer!

Att jämföra Nylander med Kyrö, det är på gränsen till ärekränkning...
Med lite snabbare fötter skulle Kyrö var en av toppcentrarna i Elitserien.
Sedan har han fått en jävligt otacksam uppgift den här säongen. Han spelar med gråstenar hela jävla säsongen. Han gör det utan att knota. Stort. Men resursslöseri.
Kommentera

gordo: Nyllet kommer aldrig att bli en Stor spelare men alla lag behover andra typer av spelare--och det vet Du. De ganger jag sett Nyllet har han hojt sig over genomsnittet (nu vet jag precis vad Du kommer att svara...) i termer av intensitet och arbetsvilja. OK, det saknar elegans och teknik och handlederna ar sannolikt stelopererade men nyttig ar han.
Kommentera

Jompe:
Brynäs har Nylander.
Färjestad har Peter Nordström.
Där ligger just nu skillnaden mellan toppen och botten i Elitserien.

Det måste finnas bättre "nyttiga" spelar än Nylander!
Kommentera

Jompe: Håller med att Nylander ska vara kvar...hur många matcher har inta han slitit som ett djur och bökat o slitit kring sargena och dragit på sig utvisningar..,okej han gör inga mål direkt men alla kan ej vara målskyttar i ett lag men med rätt spelare kring sig som han kan kämpa fram pucken till och de i sin tur näta vore fint men i dagens BIF har de ju oerhört svårt att göra mål överhuvudtaget...skulle ge mig fan på att om Markus.Näslund och Peter Forsberg drog på sig BIF tröjan så skulle de få akut måltorka med ;)

Nä Nylander behövs med sitt riv/slit det går ej ha isprinsessor bara som ska trixa och snirkla in puckfan i mål och ramlar på ända vid minsta närkontakt
Kommentera

gordo:
Fegt av dig att ta till en jämförelse med Sveriges tuffaste sargspelare Nordström.
Nog har Nyllet bevisat att kan kriga med dom flesta av dom bästa "nyttiga" spelarna.
Förstår inte din taktik här.
Först så säger du att vi inte behöver några gråstenar men ändrar dig sen till att våran gråsten är inte tillräckligt bra.
Kommentera

Jompe:
Jag ser hellre Jacob Johansson i Bif till nästa säsong än Micke Lind. Yngre och mer utvecklingsbar och pudelklok center som skulle må riktigt bra i Bif tillsammans med brorsan sin. Dessutom torde denna talang vara billigare än Lind. En inte allt för oviktig faktor i Bif - sammanhang.

Jompe - insamlingen, vad nytt ?
Kommentera

Kahn: Jacob ar alltsa Daniels bror och spelar nu i Rogle? Vet mycxket litet om honom.

Insamlingen: Det ar manga som fragar om den, och jag gick tidigare ut och sade att den skulle komma igang kring 25 mars. Den kommer--trust me--om an nagot forsenad. I princip allt pappersarbete ar fardigt och vi (alltsa Huss och jag med viss assistans av Freddie G) jobbar nu med websidor och sant jox. Men den kommer att vara igang innan mitten av april.
Kommentera

Jompe:
Ja, det är Daniels brorsa och tack för svaret om insamlingen.
Kommentera

gordo: Ähh, ge fan i att snacka skit om Nyllet nu. Han är helt klart en av de bästa i årets BIF. Jobbar, sliter, drar på sig utvisningar, vinner puck, försöker komma in på måt till skillnad från tex Molin som alltid hamnar bakom mål i sina genomåkningar. Han fick ovationer i torsdags mot SAIK när han på egen hand dribblade bort hela försvaret upp på läktaren - det märks att han har en bror vid namn Micke!
Kommentera

gordo: Har du över huvudtaget sett Nylander i år (och då menar jag live, inte nåt kort hopklipp i tv4 sporten) Han har varit mycket bra och nyttig för Brynäs. Bättre än många andra skulle ha varit.
Kommentera

Ny matchstart 17:15 enligt Radiosporten.
Kommentera

Makkan: Bröl, vad ska man göra undet den tiden tro. Nån som vet hur många bussar som kom iväg till nordtyskland ? (Skåne)
Kommentera

arboga: Jag tror det är tre från supporterklubb väst och en från Brooklyn Tigers.
Kommentera

boldten: Oj, så pass. Då kommer dom få ett bra stöd på läktaren iaf, kan behövas. När jag var nere i Ä-holm och kollade på Rögle-Arboga i premiären så hade dom en ganska röststark klack.
Kommentera

arboga: Just nu undrar man hur klacken har det, när de fått vänta så länge på matchstart... En del gick upp hyfsat tidigt för att kunna åka till Ängelholm.
Kommentera

boldten: Ja det är strongt av dom. De kommer ju att komma hem senare än beräknat också. Hoppas dom bjuds på en bra match och en Brynäsvinst. Nu borde dom vara igång snart.
Kommentera

Saxat från AB. "Brynäs har förlängt kontraktet med unge målvakten Joakim Lundström på 1+1 år."

Mycket skön läsning. Nu är det bara att fixa hem Honken så har vi 2 kanonmålvakter nästa säsong.
Kommentera

arboga: Man önskar att man hade kunnat vara där. Men eftersom man har en hyggligt tidig skoldag i morrn så gick det inte =(
Men på fredag e man på plats igen.
Kommentera

KungMartin: Jag önskar att jag också kunnat följa med =(
Men upptagen med annat hela dagen.
Kommentera

arboga: Fiint med ett tidigt ledningsmål. Jag hade också velat vara där, men ingen buss åkte förbi i närheten av Arboga och plockade upp folk så det gick ju inte.
Kommentera

arboga: Du & jag får väl börja på bortamatcherna så bussen från Gävle måste gå över Sala och Arboga när det passar :-)
Kommentera

boldten: BIF utv nu.
Kommentera

boldten: Hehe javisst, förresten. Sala, där är man ju vintertid och spelar hockey rätt så ofta. Jag ska i vilket fall försöka ta mej till hovet och kolla in Brajjen-Brynäs när dom spelar där.
Kommentera

arboga: Ja just du spelar ju hockey!
Kommentera

prosten:
Jag tycker det är fegt av Brynäs att spela i Kvalserien. Det hade varit mycket modigare att spela om SM-guldet med början på tisdag.
Nylander är en gråsten och Brynäs använder honom som en nyttig sargnöffare. För dålig för att spela i denna roll i de flesta lag i Elitserien, men för bra för allsvenskan.
Hos Svenska Mästarna FBK använder sig av Peter Nordström för spela rollen som hårt arbetande tvåvägsforward. Nordström är ingen gråsten. Han har bra fart på rören, skapliga handleder, skapligt spelhuvud och ett stort hjärta. Nordström är landslagsktuell tom under Lame Hardys ledning.
Det är då en jävla skillnad på kompetens mellan Nordström och Nylander. Bla därför spelar FBK final och Brynäs inte...
Jag förstår inte varför Nylander har så många anhängare i detta forum. Vill man att Brynäs skall spela i Allsvenskan?
Den enda fördel jag kan se med Nylander är att om man skriver ett livstidskontrakt med honom så kanske Nyllet d.ä. signar Brynäs när han kommer hem...
Usch.
Kommentera

KungMartin:
Har sett alla hemmatcher och någon borta...
En ren orgie i Nylander.
Bra?
Nyttig?
Vilka är "många andra"?
Kommentera

gordo: Här är en av "många andra".
Spelare som har Nyllets roll finns det i alla lag, och måste finnas.
Främst beroende på plånbok så varierar väl kvaliteten därefter.
Hade naturligtvis hellre sett Nordström i laget istf Nyllet, men realiteterna gör det (för tillfället) orealistiskt.
Det finns säkert även spelare som är sämre än Nyllet på samma post i övriga lag, därför ser jag det inte som ngt stort problem.
Jag kanske minns fel, men ville inte du ha tillbaka J Lindström i laget?
Ser isf ingen större skillnad på denne och Nyllet, frånsett att Lindström väl betydligt oftare nöter botbänken, jämfört med Nyllet...
Kommentera

gordo:
Anledningen till att Nyllet har många anhängare är hans stora hjärta och att han alltid gör sitt bästa i varje läge, till skillnad från en del andra.
Vad gäller jämförelsen med Nordström så var det ju precis det jag menade. Det är klart att Nyllet inte kan jämföras med honom men jag antar att Nordström inte heller är ett rimligt alternativ för Brynäs i detta läge eller kan du skaka fram lite dollares ?

Kul förresten att egenskapen "ett stort hjärta" enligt din egen definition i inlägget är motsatsen till "gråsten".

citat:
"Nordström är ingen gråsten. Han har bra fart på rören, skapliga handleder, skapligt spelhuvud och ett stort hjärta."
Kommentera

Huge:
Har vi inte tagit den här diskussionen tidigare?
En gång till...
Johan Lindström har förmågan att gå in på planen och väcka laget. Han har ett stort Brynäshjärta och en stor dos fighterinstinkt som ingen är i närheten av i dagens trupp.
Före honom var det Huss som stod för hjärtat, ilskan och pådrivandet.
Han var dessutom mer elak överallt, inte bara på planen.
Det var en parentes i och för sig, men...

Nylander.
Zzzzzzzzzzzzz...

Grabben väcker modersinstinkter tom i detta forum.
Det är nästan lite sött...
Kommentera

gordo: Expressen vid vinter-os:

Michael Nylander: Jag kommer aldrig flytta hem och spela i elitserien igen. När min karriär är över här så slutar jag.
Kommentera

prosten:
Det är intressant att du vill definiera gråsten...
För mig räcker det att se Nylander.
Talanglös är ett annat ord.

Men med dagens landslagshockey skulle det inte förvåna om Nylander dök upp där också. Han är ju nyttig.
Innebär det att han är märkt med en grön nyckel?
Kommentera

BrynäsTorBjörne:
Jag är helt övertygad att han ändrar sig när Brynäs presenterar ett livstidskontrakt med lillebror...
Kommentera

gordo: Har tänkt svara på alla inlägg angående Nylander, men inte orkat. Håller med dig fullt ut. Nylander - NEJ!!!

Johan Lindström var min favorit, just pga hans egenskaper och fighterinstinkt. Det verkar som om vissa här förväxlar att ge allt i varje match, med fighter egenskaper. Nylander tacklas inte såsom en spelare i hans roll borde, går inte in och visar vem som bestämmer, har inte något annat än bök och stök i kroppen... Lindström och Huss var skillnaden mellan topp och botten, vi föll utan Huss, vi har aldrig haft en sån lagkapten sedan dess, Janne är inte ens i närheten, hade hellre sett Sjödda i kaptensbindeln. Och med Nylander i den rollen så har vi sjunkit ännu längre ner...

Som sagt - den enda vettiga anledningen att behålla Nylander är att Micke Nylander kanske vill spela med brorsan nån gång...
Kommentera

gordo: Jodå, jag tycker mig känna igen det hela...
Du har helt rätt, både vad gäller Huss och Lindström.
Jag tycker dock att skillnaden ändå inte är så stor mellan de två/tre som du vill ha det till.
Nyllet är iofs inte lika elak som Lindström, men kompenserar detta dels med i mitt tycke större arbetskapacitet över hela banan, plus att han som sagt inte syndar lika ofta. Det sista inte att förakta i dagens läge när BP ofta straffar sig iom att lagen är så pass jämna i standard, generellt sett.
Kommentera

gordo:
Jag försöker inte definiera någonting jag citerar bara dig...
Kommentera

P J Davydjoos:

Hear, hear!

Vore det Korpen så kunde jag se en anledning till att prata om Nylanders storhet, men...
Skriver muppkommittén treårskontrakt med Nylander också då river jag medlemskortet!
Kommentera

Huge:
Nyllet har ingen inverkan på övriga lagets prestation. Vem skall han få att göra ett bättre jobb.
Vaktmästaren som skall spola isen?
Du missar helt att det finns en dimension till.
Vem skall driva på laget?
Där har Lindström och Huss kvaliteter.
Även Djoos.
Ingen av dem spelar.
Men det gör Nylander. Över hela banan.
Usch.
Kommentera

prosten:
Det är en skön känsla att bli citerad. Tänk när man blir tolkad också.
Kommentera

gordo: Det idealiska är naturligtvis att vara både pådrivare, slitvarg, målskytt samt småful.
Inte många förunnat att ha alla dessa egenskaper.
Men varför hänga upp sig på att Nyllet inte har alla dessa förmågor?
Det finns ju andra som kan driva på laget: Sjödin, Larsson och Kyrö till exempel.
Du har rätt i princip, men jag tycker bara att du överdriver det hela en smula..
Kommentera

Huge:
Det gäller att driva på diskussionen annars blir det inget ös, precis som på planen :-)

Sjödin är, om du inte noterat det, på samma sätt som till Leksand flyktade Christer Olsson, duktiga i medgång. Vart är de i motgång?
Inte pådrivare i alla fall.
Larsson är inte en pådrivare. Han visar med sitt eleganta spel på isen vad han står för. Kyrö jobbar på isen. Men varken Janne eller Roger har de speciella egenskaperna du hittar hos Djoos, Huss m fl.

Om man på något sätt skall sammanfatta diskussionen om Nylander så kan man säga så här:
Ett Brynäs där Peter Nylander är stjärna i match efter match, är inget bra Brynäs...
Kommentera

gordo: Ska försöka fixa fram en tolk åt dig.
Kommentera

gordo: Njaaa, jag tror knappast att spelarna skulle ha utsett Janne till kapten om han inte var en pådrivare i ngn form. Många vill ju också ha Sjödda till kapten, om nu fansens åsikter skulle han ng form av betydelse.
När det gått tungt under säsongen har nog Sjödda trots allt varit en av de bättre, minst sagt.
Ifjol när det gick trögt, var väl Janne den vi lutade oss mest emot.

Man kan även säga så här:
Nylander är ingen stjärna, varken i ett bra eller dåligt Brynäs.
Hittar man ngn bättre så gärna för mig.
Så länge man inte gör detta så är han helt OK i sin roll...
Kommentera

gordo: Angaende Nyllet--igen. Pa ett plan tror jag att vi alla ar overens om hans kvaliteter som hockeyspelare. Sjalvklart finns det spelare som ar battre i rollen som sargkrigare an han ar; vi behover bara tanka pa Holmstrom i Detroit som har samma speluppgift men som ar en i alla avseenden betydligt battre spelare an Nylander. Sa varfor spelar Nylander med oss istallet for Holmstrom om nu Holmstrom ar sa mycket battre? Exakt. Vad det handlar om ar inte att rekrytera de basta, utan de basta vi kan fa med de ekonomiska ramar vi har. Vagen mot ett battre lag gar via marknadsavdelningen via sponsorerna via medlemsengagemang. Jag menar fortfarande att Nyllet ger tillrackligt mycket "bang for the buck" for att forsvara en plats i laget.
Kommentera

« · 254251