1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 447088 inlägg · 7964 ämnen
« · 2869474 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SM-final 2 - Brynäs - Luleå
Forsberg 1978: "Ett redigt gympass hjälper lite mot detta?"

Har tränat både lördag och söndag. Idag behöver jag lite vila och fokusera på kvällen. Det värsta är att matchen börjar senare och då blir det svårt att sova efter då hjärnan är igång och det blir antagligen ännu värre vid en eventuell (hoppas inte) förlust.

Peja:
Skulle vara balsam för själen om vi kunde vakna upp i morgon ska med en 2-0'a.
Då kan man helt släppa skräckscenariot att vi skulle kunna förlora avgörande hemma match 5....

Honken: Medhåll men dessa har passerat LHC med råge...

Pigalle: Det ironiska är ju att man gått ut och varnat om att inte vistas vid tågstationen som de själva försökte storma och ställa till bråk. Så trött på att man inte kan bete sig, oavsett lagtillhörighet…

Honken: allmänt stök mellan Brynäsare och drägg som tidigare som längst tagit sig till Piteå. Fascinerande att se barnfamiljer i full julgransmundering vråla könsord under fem perioder...

Många tuffa gruvarbetare såsom Stone Island-killen på länken.

Honken: birollsbesättningen från "Jägarna" blev jagade. Skön ironi ändå 😇
Uppladdat:

500x0-screenshot20250421-122347.png

Pigalle: Vad hände på F1?

Honken: med tanke på vad som utspelade sig på sektion F1 under lördagen har jag inga större problem med det överhuvudtaget...

Peja: Det gör jag med men ser det inte som värst troligt att det sker. Vet dock inte hur nhl-surret har gått kring Persson men då jag inte sett så värst mycket rykten florera utåt iallafall så tror jag snarare att han blir kvar en säsong till.

kells: Växjö? Jag hoppas på NHL-kontrakt för Persson.

Har sett diskussionen kring Ludde Persson och håller med att så länge Källgren gör bra ifrån sig så ska han fortsätta. Hans självförtroende har ju dippat en och annan gång från slutet av säsongen och framåt från och till och det vill man inte ha i en finalserie när det gäller som mest. Jag personligen tror dock att det finns en chans att Ludde kan komma till spel igen men det beror helt på hur många matcher det blir. Ser det som osannolikt att det sker den här veckan redan men nästa vecka, why not? Jag ska dock erkänna att jag är smått naiv då Persson har varit en av mina absoluta favoritspelare i år och vill inget annat än att se han spela en finalmatch innan han drar till Växjö.

nittontolv: Det stämmer, töntarna från obygden kom gående mot puben och försökte knalla in, blev stoppade av en vakt och sen blev det slagsmål i entrén när Brynäsarna mötte upp och jagade iväg packet.

hejhallå: Tycker helt klart att Källgren ska fortsätta. Han är inne i det nu och har gjort några riktigt bra matcher på slutet. Dumt att byta då.

Sen tror jag inte man hade tagit in Tuohimaa om Ludde hade varit nära att kunna spela igen. Tror Ludde har spelat färdigt i Brynäströjan.

hejhallå: Man ska nog ta det lite lugnt känner jag. Han tränar ju inte ens med laget än. Så att gå från det till att stå matcher i en final... kan vara ett stort hopp.

Speciellt nu när vi har en bra backup bakom Källgren också.

hejhallå: Så länge Källgren fortsätter prestera bra finns det ingen anledning att ändra något men bra om Ludde snart blir tillgänglig ifall Källgren skulle börja svaja igen.

hejhallå: Källgren. Onödigt att störa rytmen nu. Kör med Persson om vi får en plattmatch.

Erat: ludde är på is med full målvaktsutrustning, om han hinner komma tillbaka ska man ställa han eller fortsätta ge förtroende till källgren?

Erat: Gäller att vi är uppe i ansiktet på Ward, så han tappar fokus. Han är vår motståndare ikväll.

nittontolv: Luleåsupportarna börjar närma sig kategorin LHC...

lapad: Ett redigt gympass hjälper lite mot detta💪

lapad:
"Ny ångest dag är här"

Finns bara möjligheter.

Peja: Ny ångest dag är här

Lindström: Någon skrev här under gårdagen att 30 supportrar från Luleå försökte ”storma” Järnvägskrogen men blev bortjagade. Ingen aning om det stämmer.

SM-final 2 - Brynäs - Luleå
Nu kör vi.

Sv: SM-final 1 - Brynäs - Luleå
Fråga: Finns skrivet på en del sidor natt Luleå fans vart attackerade nere vid järnvägsstationen före matchen.

Jag har inte kunnat läsa mig till något av detta i lokal blaskan eller hitta något på nätet om detta.

Skrivs av Luleå fans att dom hade barn som dom försvarade, men det ända jag hittat är en mobilsnutt på X och där är det Luleå supportrar som springer?!

Någon som vet mera eller är det trollning?

{204}: Förra säsongen började matchen som gick 1 april (annandag påsk som det är i dag) klockan 15.

Tittar vi på lite längre tillbaka så kan vi se att säsongen 22/23 så började matchen som gick på annandag påsk 19:30. (2023-04-10 19:30 Frölunda HC - Växjö Lakers HC)
Så uppenbarligen behöver vi inte gå så långt tillbaka för att se att matcher börjat sent även på annandag påsk.

Varför har man börjat köra matcher klockan 2000 på en helgdag?

Blir ju sent för de som skall åka hem och upp och jobba dagen efter

Annars har väl matcherna börjar runt 16 på söndagar.

Lycka till ikväll för övrigt, kommer från hjärtat och inte för att fjäska som vissa tror

Ha en fin dag allesammans

Horace76c: Intressant… ganska statiska båda två, som sagt.

brunkaren:
Det är klart det kommer skrivas om det. Skälet till det är enkelt, inget liknande har hänt tidigare (vad jag vet). Sen att det händer i en final gör ju inte saken mindre extrem. Betänk också att vi leder matchen med 0-2 och att AIK inte hade någonting innan utvisningen. Rent spekulativt förstås, men jag tror det hade stått 3-0 i den här matchserien om inte domaren tackat sig.

Kan vi sluta prata andra lag i andraligan och prata Brynäs igen nu?
Fortfarande bra känsla inför ikväll, jag tror stenhårt på seger igen - Silfverberg hattrick får komma ikväll istället! Gäller att få Ward att darra lite, kunde vi få Söderström ur balans är inte Ward ett spöke heller.

Bagdad Bob is dead, long live Bagdad Bob!…

Järnkrok med en (andra) assist till Torontos första mål i slutspelet.

DIFFEN: Inget annat lag i hela hockeysverige hade fått straffet hävt i efterhand. Patetiskt.

DIFFEN: Jag menar verkligen inte dig i det här fallet, utan media i största allmänhet, det sker väldigt många ruggigt konstiga beslut under en säsong, men faktum är att när det drabbar dif som i det här fallet så blir det ett liv utan motsvarighet. Och ja, det är en situation som är helt fel att ta ett matchstraff på idag, och det lär ältas in i absurdum i varenda podd närmsta dagarna, vilket är så otroligt tröttsamt.
Det är ingen slump att det är så många samlade åsikter att så fort man spelar på hovet så sker det konstiga saker för att domarna inte pallar trycket. Att diffen åkt på flest utvisningar har väl en enkel förklaring, att man överträder reglerna betydligt oftare än andra lag.
Det tar inte bort faktumet att man som motståndare på hovet åker på konstiga grejer, eller att det inte tas för uppenbara grejer. Har man Dick, Grewe, Berg, Weigel med flera i laget så behöver man knappast skriva 2.0 på högskoleprovet för att förstå att det kommer sittas en del på botbänken.

Danne66:
Vilket drev? Grewe fick en fråga i en intervju och svarade att han inte trodde det skulle bli någon avstängning. Kimby fick samma fråga och kommenterade det med att han kan inte påverka sånt. Har någon sagt något annat?

DIFFEN: Jag med är beredd att hålla med över tid jämnar det säkert ut sig, främst i första matchen tycker jag ni hade fördel av domarna. Wessner erkänt svag för hemmatryck.

brunkaren:
Jag anser mig vara väldigt sansad.
Men fakta är ändå att domarna gick ut och kollade detta på repris i flera minuter och dömer ändå matchstraff fast alla kan se att tacklingen tar på axeln. Det är alltså så uppenbart fel att straffet stryks i efterhand från matchprotokollet.
Jag vet inte hur det är med dig men jag har iaf aldrig sett något liknande i Svensk hockey.

För övrigt kan du lägga ned det där med att DIF har fördel av domaren. Vi har alltså haft så stor fördel att vi hade mest utvisningar av alla lag sett över 52 omgångar. Nu kan du lägga till på den listan att vi får ett påhittat matchstraff i en finalmatch.

brunkaren: Det här är ett jävla vansinne. Va fan är problemet? Domarna granskar situationen. Sen kommer andra beslut och kullkastar detta. Å sen drevet i sann DIF anda. Suck!

DIFFEN: Dif får smaka på domarnivån en gång och hela hockeysverige rasar, journalister från alla hörn och varenda spelare som någon gång klätt sig i dif-tröjan ska plötsligt fördöma i diverse plattformar. Det var absolut inget matchstraff, men folk lär sansa sig lite.

Jonjo:
Vet att inte statistik o historia betyder speciellt mycket nu när det är final, men för att dämpa min egen ångest o nervositet väljer jag att lita på sånt tills jag blir överkörd av motsatsen.

Sendan 7 matcher i finalen infördes 95/96 har 1:an och 2:an mötts 9 gånger.
8 av dom gångerna har 1:an gått hem med guldet.

En varm filt för stunden i alla fall 😊

Brynäsgubbe:
Inte såg jag några tårar men du kanske har bättre syn än jag.
Något jag däremot såg är att tacklingen tar på axeln.
Jag kan faktiskt inte förstå hur domarna kunde se något annat.

TumbasAnde: Helvete vad ni gnäller på domarna. Grewe står i Aftonbladet med tårar i ögonen och universums största offerkofta.

Att ett matchstraff annuleras kan ju också vinklas till att ni har Disciplinnämnden på er sida. För hur ofta sker det?

{10525}:

AIK vann på grund av årets domarskandal i HA. Jag saknar ord, det är så vedervärdigt.

www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/patrick-thoresen-slipper-avstangning-straffet-annuleras/

Nåväl, vi är det bättre laget, råder ingen tvekan om det.

Precis som ni är i er serie. Lycka till imorgon!

Silfver: Är det bara jag som tänker på Simple Minds gamla låt New gold dream när man startar introt inför att spelarna ska äntra isen och innan Finns inget härligare… tar över.

Kanske långsökt men det är nåt i början där som får mig att tänka på den låten varje gång :)

Grin-Olle: Tomma tunnor skramlar mest..

Neophyt: Äh, låter som bortförklaringar som lika gärna kan få oss att framstå som trögtänkta, introverta nostalgiker. Vi har bara hamnat efter i supporterkulturens utveckling. Dags att ändra på det i finalspelet.

Neophyt:
Såg precis att Kyrö var ansvarig för Luleås PP.... Hmm, har vi en röd tråd här kanske?
2 st som var i ett lag med (vad jag vill minnas) enormt PP.... För 25 år sen.
Tänker Ove o Roger lika illa, att det magnifika pp't då skall funka lika bra i dagens hockey kanske?
Varken vårat eller Lules PP känns ju speciellt modernt?

Grin-Olle: Ja, bortskämda men kunniga har varit den tysta Brynäspublikens signum. Tystare än många andra för att analysen och eftertanken fått företräde för det emotionala och högljudda.

parks: Gillar ju inte att ha klackarna bredvid varandra. Dels är risken för bråk större om de är bredvid varandra (inte för att jag upplever att det varit ett så stort problem), dels tycker jag det förstör dynamiken lite, eller hur man nu ska förklara det. Blir bättre att ha klackarna ungefär mitt emot varandra enligt mig men är väl något som är lättare sagt än gjort att lösa.

Cardigan Daffipoff: Tack snälla ❤️

« · 2869474 · »