1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446162 inlägg · 7964 ämnen
« · 2873448 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SM-final 3 - Luleå - Brynäs
Farsang: Det är väl mest att Djurgården kommit undan med mycket i slutspelet. det byggs på och blir irriterande. Fattar t ex inte hur Dick Axelsson kan få stå och flytta på en klubba två gånger i pp utan att åka ut, hela arenan ser det. Hur Weigel t ex inte får unsportsmanlike när han dansar kycklingdans på isen, det är liksom pinsamt beteende. Tycker även Berg kunde haft matchstraff mot Södertälje, osv osv

Farsang: Nja Dick kommer in lågt och ligger å flinar på isenefteråt. 2+10.

Zappaholic:
Kan väl vara logiskt då det bara är Djurgårdare där 😅, dock flera tunga profiler 😊

Axelsson: kanske är helt blind, men jag tycker det ser ut som att Aiks vanliga utvisningar är klassiska ”vi hänger inte med” utvisningar.

Likt som många utvisningar DIF drog på sig förra året i finalen 👍🏼

munkas: Vinst känns definitivt som ett måste. Det få se ut hur fan de vill imorgon, men vinsten ska vi ha.

Farsang: Ja, vi är Brynäsare, inte Djurgårdare.

Djurgården får ruggigt enkla utvisningar med sig, det är ett som är säkert.

Danne66: Ja, att vi borde ha värvat in någon breddforward till fjärde är väl ganska självklart. Men nästa säsong, efter 20 mille plus i kassan, kanske vi kan starta serien med full trupp. Hoppas!
Vinst imorgon är ett måste för att hålla liv i serien. Vi har inte råd att pissa bort tredje raka matchen och spela ett spel som passar Luleå helt jävla perfekt.
Jag förutsätter att Indrasis följer matchen från läktaren. Råttet är mågat nu...

Zappaholic: ja och det var inte riktat mot bara dig, menar generellt på forumet med allt som har HA finalen att göra :)

Farsang: Gullas mer med DIF i media generellt.

Sen vet jag inte kring matchstraffet. Är osäker där. Hyser dock inget hat mot DIF. Gillar å andra sidan inte AIK. Mer en allmän reflektion kring tacklingen

Zappaholic: svårt att visa AIK profiler när DIF har hemma match, eller hur?

Farsang: TV4 lägger allt fokus på att visa djurgårdsprofileri tv-rutan

fast nu tycker jag DIF hatet skiner igenom mycket här hos många.

Klart att det där är ett matchstraff oavsett hur hårt tacklingen tar. Varken Norin eller Dicken visar någon som helst tendens på att dem ska gå in i en tacklings kamp, helt plötsligt vänder Norin tvärt och sätter den axel mot ansiktet.
Inget snack om saken att det är 5+game om man gå enligt regelboken.

Hade det vart exakt samma situation mellan Allard och Rödin så hade det vart hus i helvete härinne och det vet ni också.

Zappaholic:
Helt rätt, åker in & petar lite, helt oförberedd på en tackling, står på hälarna när han får tacklingen & samtidigt så står han bakåtlutad.

Oerhört naivt agerat av #48

Hoppas på ett nytt "Miracle on ice"

Dicken hade samlat ihop till den tackligen. Matchstraff känns hårt.

Zappaholic: Fast domarna missar inte ett sådant gyllene läge att ge en femma till AIK. Allt annat vore en skräll.

Supportern: Norin matchstraff efter tackling mot Axelsson. Jag har svårt att se att det är en femma, men jag har haft fel förut.

Peja: jag tycker man borde gå hårdare på tre kedjor och ha indrasis på ströbyten som avlastning. Som dwt är nu går det bara inte ha han på planen. Han är en säkerhetsrisk både i offensiven och defensiven.

Samma med.den junior som spelar.

OveJärnkrok: Indrasis påminner lite om Nick Johnson 2017. Då hade Johnson varit en av lagets toppspelare säsongen innan, men var inte längre lika bra. Då hade Brynäs en bredd som gjorde att man kunde placera Johnson långt ner i hierarkin och använda honom som en slags slutspelsjoker - precis den rollen borde Indrasis också ha nu, men eftersom man saknar bredd är det omöjligt att ge Indrasis den rollen som han borde ha på ålderns höst.

Supportern: Eller hur, ett seriöst läget att gå för guld dyker inte upp så ofta, då tycker jag att man ska göra allt i sin makt för att höja chansen ännu mer. Det kan gräma mig lite just nu.

Vi kan ju fortfarande vända den här jävla serien och då är det skitsamma. Känns som att många är väldigt uppgivna nu, som att det stod 3-0 i matcher till Luleå.

Vinst på lördag så är vi tillbaka.

Danne66:
Problemet med en spelare som Indrasis är att han skall spela i en toppkedja och producera framåt el så skall han inte lira alls.
Han är en spelare som ibland spelar på chans osv.
Dahlen i Timrå är en liknande spelare, han är också en offensiv spelare samtidigt som dessa typer av spelare oftast är bristfälliga i defensiven och därför lyckas de inte i NHL.

Men oavsett så är Indrasis fortfarande en bättre spelare än Olsson, Lejon m.fl och därför måste han spela

OveJärnkrok: i nhl när man har chansen att gå långt lastar man gärna in. Det tänktet borde vi haft. Tydlig svaghet på bredden på forwards och vi satt i ett grymt slagläge. Borde verkligen gått för det.

Off topic men finns det någon oskönare spelare än Linus Klasen när det gäller intervjuer?

OveJärnkrok: Ja håller med. Men vi har några som underpresterat med i slutspelet och senaste 10 matcherna i serien. Så drt är svåra avvägningar.

Danne66: Vet inte hur hårt Alcén gick eller vad han letade efter, men i min mening var det alltid ganska tydligt att en forward till in hade gjort susen, man kan liksom inte räkna med att alla är skadefria eller är i toppform hela säsongen.

Med det sagt har Alcén gjort ett bra jobb med att bygga laget, men här tycker jag att man borde kunnat få in någon utöver Bengtsson, oavsett hur bra det gick just då.

Peja: Amen

OveJärnkrok: Djurgården har klart bättre forwards på plats 12-15 än Brynäs och de är ett allsvenskt lag. Linus Öberg var tillgänglig och han hade verkligen gjort stor skillnad för bredden. Konstigt att det där argumentet att nyförvärv hade sabbat gruppdynamiken inte längre var relevant när Bengtsson och framförallt Tuohimaa hämtades in.

OveJärnkrok: Japp. Men samtidigt gick det mesta som tåget då.. Men problemen med #70 såg jag med flera redan i oktober.

Danne66: Jo, vi var ganska många som ville se Brynäs bredda inför slutspel. Det slutade i en backvärvning som knappt spelat. Jag sa då och säger nu att jag hade viljat ha in en forward utöver det.

Hittade en bedömning på en sån situation. SHL skriver :

"Förklaring:

Pucken rör sig framåt när straffläggaren tappar den. Vid nästa situation drar han pucken bakåt, men skridskorna rör sig fortfarande framåt under hela situationen. Därmed är det ett godkänt mål. "

Jockster : Vet! Sen sitter jag å funderar lite. Är det inte rätt jävlig sits Brynäs har nu. Sidsteppa en helt värdelös #70 till förmån för ev två junisar. I en SM-final? Nåt har gått lite snett här känner jag. Problemet jag adresserar är just bristen på bredd. Det är tydligt nu.

Drar inte Klasen pucken bakåt på straffen? Hur funkar reglerna där?

Danne66:
En 5 a var för slagsmål blev det

Silfverkroken: Borde det inte varit större straff på diffen oxå då han startade bråket med ett par rejäla crosschecks?

Peja: För att inte tala om hur länge det dröjde innan han tog beslutet...

De vill alltid stå i centrum.

Det ska till DIF-supportrar för att applådera blodvite…

SHL 2026 here we go..

Brynäsgubbe: Känns som att domarna nästan reflexmässigt tar straff ibland vid frilägen, lite samma sak när Malmö fick straff mot Brynäs i kvarten. På reprisbilderna var det svårt att se varför Barklund fick straffen mot sig.

Peja: "Såg för övrigt ut som att Axelsson just sprutade vatten mot kameran medvetet. Ska vi gissa på att medierna bortser från det?"

Är väl Sannys polare så klart han inte kommer reagera åtminstone.

nittontolv: Och straff till Djurgårn precis som Klasen gjorde mål på så nja, kanske blir att revidera vad jag skrev för 5 sekunder sen....

Hur fan är det straff ens.

kells: Fyra frilägen på 14 minuter..

Peja: Man ska nog inte räkna ut AIK helt. 1-1 nu efter pp till AIK så hoppet lever.

hahii: Ja, Hietanen var en riktigt bra värvning av Sundlöv. Det var häftigt att se hur han utvecklades från en talang till en klassback i Brynäs. Skridskoåkningen var toppklass, när beslutsfattningen utvecklades blev han grym.

Djurgården lär vinna ikväll. AIK har alldeles för många borta för att kunna hota på allvar.

Såg för övrigt ut som att Axelsson just sprutade vatten mot kameran medvetet. Ska vi gissa på att medierna bortser från det?

Peja: fun fact. Sönerna tuulola är kusin med vår gamle favorit Hietanen. Han var riktigt grym.

OveJärnkrok: Lika ospännande HA-final som förra säsongen.

OveJärnkrok: Just det jag gör när jag kollar bortamatcher i finalserien nu. Jag orkar inte höra om Luleå dit och Luleå hit så jag sätter igång matchen vid pucksläpp istället för att på så sätt minimera lidandet så mycket som möjligt.

eljuliano: Ja, precis.

Silfverkroken: Känns så jävla töntigt bara. Jag får nog börja hoppa över försnack m.m framöver, förstår inte charmen i att behöva genomlida flera minuter av allsång.

OveJärnkrok: Menar du matchen i Stockholm?

Noterar även att det är enda gången hittills i det här slutspelet där kommentatorerna hållit käften under hela introt, alla andras snackar de sönder. Som av en slump..

OveJärnkrok: Att de sjunger upp inför matchen har jag väl inget större problem med, däremot stör det mig lite att TV4 och dess kommentatorer ALLTID verkar känna att de behöver vara tysta när de håller på. Är de det för något annat lag?

« · 2873448 · »