Brynäs IF

722771 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 3904 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Matchfakta
Kul att se din analys hoppas att den håller hela säsongen.
Undrar om Rehnberg vet att han har en gud att efterträda, förhoppnigsvis så håller han sig mer på plan än i båset.

Hockey skall göra ont, men skall spelas schysst.
Kommentera

Sv: Matchfakta
AB och GD har väl skrivit det mesta redan. Finns dock kommentarer kring de nya:
Soling vass på rören och vassa handledsskott. Kommer att göra ont om någon vill stå i vägen för honom i vinter.
Wågström, stabil, lite anonym men två mål.
Rehnberg, tuff att möta över hela planen.
Pekkala lite anonym men kan nog komma in i Brynässpelet på ett bra sätt när det blir "ordinarie" uppställningar.
Danielsson rätt så anonym den här matchen.
Mårs tog mer initiativ eftersom.
Jobs assisterade till två mål.
Floberg klarade det tuffa spelet bra.
Andersson spelade enkelt och klarade det bra.

I Tierp gladde den unga kedjan med Calle Lönnbark (-81), Olle Häggström (-81) och Joachim Gellerstedt (-79). Olof Mårs (-81) spelade center och hade en del tuffa fighter (och en del fula) med Brynäsarna. Såg lite ut som han gått i samma skola som Johan Lindström!?



Tierp spelar mot Almtuna nästa onsdag.
Brynäs mot TPS samma dag i Mästarcupen.
Kommentera

Sv: Matchfakta
TIERP-BRYNÄS 1-7 (1-4, 0-1, 0-2)

Första perioden: 0-1 (7.38) Tom Bissett, pass Christer Olsson, spel fyra mot tre, 0-2 (8.41) Daniel Wågström, pass Pär Djoos, spel fem mot fyra, 0-3 (9.18) Jonas Soling, pass Janne Larsson, 1-3 (10.51) André Johansson, pass Olof Mårs, spel fem mot fyra, 1-4 (19.43) Daniel Wågström, utan pass.

Andra perioden: 1-5 (4.37) Janne Larsson, pass Jonas Floberg och Kristoffer Jobs.

Tredje perioden: 1-6 (3.55) Pär Djoos, pass Kristoffer Jobs och Janne Larsson, spel fyra mot fyra, 1-7 (19.03) Jonas Soling, pass Janne Larsson och Pär Djoos.

Skott: 24-37 (8-16, 11-13, 5-8).

Utvisningar, Tierp: 8x2 min. Brynäs: 15x2 min.

Domare: Christer Lärking, Solna - pipan utsliten redan nu?

Publik: 750
Kommentera

Matchfakta
Är det någon som har matchfakta från dagens segermatch (7-1) mot Tierp ?
Kommentera

Träningsmatcher
Här finns resultat från alla träningsmatcher!

www.taif.nu/hockeymag/tranmatch.asp
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Tänker inte ta strid med dig gällande Floberg, vet för lite om honom för det. Klart det kan vara en nackdel att vara småväxt, men om jag nämner "smurfkedjan", behöver jag säga mer? Och Andreas Dackell är väl inte den största tallen i skogen han heller? Låg tyngdpunkt och några kilo muskler så är man tillräckligt svårstoppad.
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Men genom åren så måste det väl ändå vara Timrå o Kiruna som producerat till Brynäs mest...
Kommentera

Sv: PUBLIKEN i GÄVLE
Jag tror inte du varit på derby-matcherna mellan Brynäs och Leksand... Då kan du lita på att det är liv i Gavle rinken....

Jag tror nog att Brynäspubliken kan låta oxå...

Snyft... Saknar er Brynäs och våra härliga derbymötena....
Men vi ska åter mötas igen nästa säsong....
Till dess lycka till....

Lofwa - LIF:are
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Samarbetet med Tierp måste emellertid tilläggas är en garant för att Brynäs kan utveckla sina juniorspelare i framtiden.
Se bara på Team Gävle tidens framgångar.

Märkte att Brynäs hemsida låg nere och fick ett SIRCAM mejl från deras shop.
Uppenbarligen har man tekniska bekymmer.
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Avesta är för övrigt än ort som producerat riktigt bra hockeyspelare på löpande band till Brynäs, exempelvis Westlund, Lunkan och Bergqvist. Intressant att följa Fredrik Sundin i FBK i år också, där skulle Brynäs scouter varit framme tidigare.
Lunkan gör f.ö. massor med poäng i SAIK och är en riktig matchvinnare där.
När det gäller juniorer och deras utveckling kan det väl nämnas att både Janne Larsson och Tommy Westlund var "late bloomers" om uttrycket tillåts.
Att Floberg skulle ta en plats i Brynäs ordinarie uppställning något av närmaste åren har jag fortfarande svårt att se. Han är alldeles för småväxt tyvärr.
Kommentera

Sv: Tierp vs Brynäs
Roligt att säsongen äntligen drar i gång.

Kedjorna ser dock ganska ointressanta ut dvs jag tror inte nån utav dessa kommer att spela ihop under serien möjligtvis kan Molin-Wågström-Danielsson vara nåt.

Om det är någon som brukar skriva här som har lyckan att se matchen hoppas jag på en utförlig rapport här i kväll. Är X:tra intresserad av vad soling och Pekkala presterar.

Backsidan ser lite osäker ut tycker jag hoppas Johanssons sträckning i magen inte är av det allvarligare slaget då kan han bli borta länge vilket är mycket obra.

Tips Tierp-BIF 2-5 Soling Molin Danielsson Olsson Louvi målskyttar.
Kommentera

Tierp vs Brynäs
Laget ikväll mot Tierp kl 19.00 i Vegahallen (källa AB):

Asplund (Olsson)

Rhenberg-Djoos
Pekkala-Sjödin
Olsson-Andersson

Molin-Wågström-Danielsson
Soling-Larsson-Jobs
Rudslätt-Mårs-Bissett
Floberg-Kyrö-Luovi


Pettersson, Bergqvist, Johansson, P3 och Mårtensson vilar.
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Lunkan producerade många poäng både i Avesta och i Brynäs J-20 (trots relativt få matcher). Likadant i Mora. Hur det går nu för tiden vet jag inte.
Problemet är att det är en sak att spela juniorhockey eller i Allsvenskan. Det är rätt mycket högre krav på färdigheterna när man skall spela i Elitserien. Lunkan har inte rörligheten på rören för att hinna med tvåvägsspelet i Elitserien. Gällde det bara spelet runt motståndarkassen skulle han platsa. "Offsidekungar" har det inte lätt...

Alltid finns det något hos en spelare som begränsar möjligheten att deltaga i en serie. Eller tvärtom; något som gör att de platsar.
Det är därför ibland "anonyma" (junior-) spelare kan kliva upp och imponera i tex Elitserien. Beror också mycket på vilken omgivning man får.
En ung kille tillsammans med Janne Larsson får lite fler smörpass än av en jämnårig center i ett juniorlag, om man säger så...

Det är väldigt svårt att bedöma hur långt en ung spelare kan nå.
Förmodligen därför att det är så många faktorer som skall samverka för att det skall fungera.
Det gäller att hitta balansen mellan hockey och fritid. Det gäller att våga prestera i svåra matcher. Det gäller att förstå spelet osv.
Därför är en spelare inte etablerad förrän han är etablerad. Enkelt och svårt samtidigt.

Att jämföra Jobs och Floberg kan därför tyckas vara enkelt.
Det är inte så enkelt eftersom de inte kommer att ha samma roll i laget.
Det är också en fråga om utbud och efterfrågan.
Med tanke på efterfrågan (behovet i A-laget) kanske Floberg just nu ligger närmare spel.
Men det beror också på skadeläget m.m.
Kommentera


Sv: Brynäslogo till mobilen
HEJ! MR BRYNÄS
LOGON TILL MOBILEN
TAR JAG GÄRNA 0705917756
TACK PÅ FÖRHAND
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Visst blir det svårt att ersätta Larsson när den dagen kommer. Men man kan ju inte se det som att någon av ungdomarna ska ersätta honom. Alla får helt enkelt kliva upp ett snäpp. Kyrö tar Larssons roll, någon annan tar Kyrös (Wågström kanske, eller en hemvändande Lindström) och någon yngre förmåga tar plats i tredjefemman. Det är så det fungerar.
Håller med tidigare inlägg om att vi inte ska ha för höga krav och förväntningar på ungdomarna, de måste få tid att utvecklas och också förtroende att spela. Man måste få misslyckas för att utvecklas och med "gubbarna" som stöd tror jag nog att de kan lära sig en del.
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Håller med. Har svårt att se exempelvis Floberg som en Elitseriespelare om några år.
Mårs och framförallt Jobs har bägge möjligheten men innan någon av dessa är flygfärdiga har Janne Larsson lagt skridskorna på hyllan och vem ersätter honom kan man fråga sig....
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Tyvärr kan man inte säga att de dominerade direkt i J20-serien ifjol, och var inte med i poängligorna; har en känsla av att både Kenneth Bergkvist och Stefan Lundqvist låg högre upp i motsvarande ålder. Visar att det är ett stort steg upp, och att vi inte kan/bör sätta för stora krav på dom inför seniorsäsongen. Som sagt, det tar tid att lära sig vuxenhockey.
Kommentera

Sv: Ungdomarna
Bugar, bockar och tackar för ett uttömmande svar. Alltid kul med sakkunnigt folk och vettiga analyser.
Kommentera

Sv: Ungdomarna
De är bland de bättre i sina årskullar i Sverige. Landslagsspelare. Men rätt olika som spelare.

Mårs är en stabil center som är tung att möta. Har koll på defensiven men behöver mer tid för att växa in i rollen som offensiv och spelfördelande Brynäs-center.

Jobs är en virvelvind på isen. Passar bra i rollen att checka fram pucken högt upp i banan eller att vara den som kan spelvända/kontra snabbt.
Har ett vasst skott. Behöver tid för att hitta balansen mellan offensiv- och defensivspelet.

Floberg är en klok tvåvägsspelare som ofta finns på rätt ställe i banan både framåt och hemåt. Bra fart på rören, framför allt rörlig, om än inte lika explosiv som Jobs.
Behöver mer tyngd för att kunna stå emot spelförstörande moment (hakningar, klubban runt halsen m.m.)

Sedan finns ju Adam Andersson. Också landslagsspelare. Spelande back som var ordinarie i Mora i Allsvenskan förra året.

Kan också nämna Erik Wallace Johansen, Brynäs norske tiger. Center som är född 1983. Spelar i norska juniorlandslaget. Har koll på var i banan han skall vara. Duktig spelfördelare. Behöver tid för att skaffa sig den rätta fysiken och rutinen för en elitcenter.

Snäppet yngre (född 1984) finns tex Joakim Lundström, mv, Niklas Danielsson, c/fw (ny från VIK/Almtuna) och Zoran Katalina, fw. Alla tre deltager i elitläger (30+4 spelare) i Väsby denna vecka.

Ännu yngre (född 1985) finns Kristoffer Bäckström, spelande back, som deltog i Team 16 under förra säsongen.

Bara för att nämna några av de yngre...

Men det tar tid att bli bra hockeyspelare.
Ge dem några år för att lära sig spelet.
Följ dem via www.swehockey.se i vinter.
Kommentera

Poängliga vinnare
Blir det Janne Larsson som vinner poängligan i år??
Både den interna och elitseriens??
Det är väll inte helt omögligt??
Han är för övrigt Brynäs viktigaste spelare!!!!
Kommentera

Sv: När går brynäs på is
Skrämmande dåligt att isen vid första träningspasset var så dålig att Kenneth Bergqvist skadade sig. Skamligt var ordet !
Kommentera

Sv: Brynäslogo till mobilen
Tjena fubbe vad använder du för nät då måste veta det.
Kommentera

AIK
Nån som vet hur det gick för AIK i träningsmatchen i går??
Dom förlora mot tps me 2-0 men i placerings matchen??
AIK!!
Kommentera

JA DET KOStar
ja men det kan kosta en hel del.. men AIK loggon kan ni ju fixa
Kommentera

Sv: Brynäslogo till mobilen
Jag vill också ha en..... fast som sara frågar kostar det något?????
Kommentera

Sv: Brynäslogo till mobilen
skulle man kanske kunna få en logo av dig. Tack på förhand FUBBE 070-6950052
Kommentera

Sv: Brynäslogo till mobilen
kostar det nåt????
Kommentera

Sv: Brynäslogo till mobilen
Ja det finns Brynäs logo till Mobilen ge mig ditt nummer så ska jag skicka en till dig.
Kommentera

Brynäslogo till mobilen
Finns det brynäsmärke som logo till mobilen?
Kommentera

När går brynäs på is
Jag undrar om det är nån som vet när brynäs går på is, visst är det imorrn???? Men vilken tid???
Kommentera

Sv: Tabellen
Så länge Brynäs är bland de 4 i topp, så är jag glad. Seriematcherna är ju som ett förspel till vad som komma skall.
Men det är roligt att se på hur ni tippar!
Kommentera

biljetter
har 2 biljetter till brynäs-colorado!!
nån som e intresserad......maila!!

ps. 1000kr styck!!!

[email protected]
Kommentera

Herman Hultgren
Jag vill vet litte om Herman Hultgren
Kommentera

Sv: PUBLIKEN i GÄVLE
Håller med om att publiken inte är den bästa, det är ju inte för intet Gavlerinken kallas dödskallegrottan... Dom är säkert för kräsna, så det kommer att vara svårt att få gång någon riktig stämning i hallen, det bästa är väl om alla använde sina röstresurser istället för att vifta med flaggor. Till och med klacken är ju röstsvag och då är det ännu svårare att få igång något som liknar SM-Finalerna -93, för då var det drag, åtminstone i sista finalmatchen...
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
hallå igen !
Tillbaka efter semestern, laddad som f-n.
Har inget emot Gällstedt, men håller ändå med om att han verkar väl inte vara den som Brynäs bäst behöver just nu. Backar finns så det räcker och blir över. Vi ska väl inte behöva kalkylera med att hela backbesättningen trillar av pinn eller......
Kommentera

Tabell
Jag tror att tabellen kommer att se ut så här.

1. Frölunda (En bra trupp med Conny i spetsen)
2. Färjestad (Stark trupp, Bra ledning)
3. Djurgården (Trots så många förluster ett bra lag)
4. Malmö IF (Räcker inte ända fram men kan överaska i slutspel)
5. Luleå HC (Överaskar och hamnar på den övre halvan trots förlusten av Renberg)
6. Timrå (Överaskar med sina nya spelare)
7. Brynäs (Suverän 1:a femma men laget i helhet håller inte ända fram)
8. MoDo (Bäckman var bra, Birthén floppar rejält)
9. HV 71 (Inget slutspel i år heller, alldeles för många spelarförluster)
10. Södertälje (Några bra nyförvärv men SSK håller inte i längden)
11. Linköping (Saknar elitserierutin)
12. AIK (AIK:s så kallade nysatsning floppar rejält, för många juniorer och för lite veteraner)

Det här är vad jag tror!
Hejdå!
Kommentera

Ungdomarna
Tänkte lägga ut en fråga och se vad jag får för svar.
Vad finns det för framtidsutsikter med ungdomarna i laget? Mårs, Floberg, Jobs m fl. Hur pass bra är de/ kan de bli?
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Varför inte gå hela vägen, och sätta upp Leksand som farmarlag till Brynäs; de fungerar ju redan som B-lag:-)

Vad det gäller Gällstedt så tror jag inte att en 30+ back till är vad Brynäs behöver i detta läge.
Kommentera

Sv: Tabellen
Det är klart man ska tippa tabellen, det hör ju till. Och att munhuggas hör ju också till. Jag varnar bara för att sticka ut hakan för långt, men det hör väl i och för sig till det också. MAD:s exempel om HV stämmer bra överens med mitt exempel. Allt kan hända, och därför tycker jag att man ska hålla låg profil. Samtidigt uppmuntrar jag till att diskutera, så kom igen bara... :-))
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
alla verkar tro att gälla är en nån lidas, skärpning nu, nu litar vi på dom backar vi har och unnar leksand en sån dynamit om han nu går dit. OBS dynamit var ironi
Kommentera

Sv: Tabellen
Ford Prefect: Du har ju alldeles rätt, det var fel av mig. Men jag tycker samtidigt att mina argument inte bottnar i något hat ?!? Och på ett vis tillhör detta munhugg idrotten. Det är min åsikt! Men ha det bra! Micke
Kommentera

Sv: Tabellen
Jag tycker ford har helt rätt man kan inte egentligen gå in och tippa en tabell, visst är det kul men inte trovärdigt!
själv är jag HV - fan men ja tror det går bättre för bif än vad som vad VF-fan trodde, se på hv, en expert tippa dom på en andraplats men fick dom så många skador att dom inte kom till slutspel.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Får bara instämma i kören, det här var helt sjukt. Iofs förstår man Gälla som vill spela i elitserien och det lär han ju få göra näst-nästa säsong med tanke på det lag dalaklubben nu har lär gå raka vägen upp. Jäkla synd bara att det inte blev BIF, en utmärkt lösning hade varit att han spelat i Tierp där man nu saknar en back och säkerligen skulle behöva den rutin, kunnande och hockeyhjärta Gälla har. Istället får väl BIF chansa och värva ngn dyr och okänd nordamerikanare om vi får skador på backsidan under säsongen....

Usch, usch och usch...
Kommentera

Sv: Tabellen
Nu var det ju inte riktigt det som var poängen... Poängen var att allt kan hända och ingen kan förutse det. Och när någon trots allt försöker utan att motivera varför, eller ha någon form av analys, utom att allt som gäller VF är "jättebra", då tycker jag knappt det är värt att diskutera. Hellre håller jag då låg profil och inväntar att han får fel, än att gasta tillbaka i samma anda och han (ve och fasa) får rätt.
Kommentera

Sv: Tabellen
95-96 var bara ett mellan år och för alla våra suppotrar runt om i Sverige så hoppas jag i alla fall att jag inte behöver lida så mycket en gång till
Och jag tror att de e fler än jag som led de året
Kommentera

Sv: Tabellen
Är det VM i att sticka ut hakan som pågår eller? Ju längre ni sticker ut hakan desto hårdare tar smällen sen, och det gäller såväl VF-supportrar som Brynäsare och andra. Vad tjänar det till att ni beter er som tuppar nu, innan säsongen ens börjat? Varför inte hålla lite låg profil istället, ta det med tillförsikt? Ok, att stiga in i våran gästbok och tippa oss som 11 är tämligen korkat. Det ska gå j-igt fel för att Brynäs ska sluta på 11:e plats, och att man vill bemöta ett sånt påstående förstår jag. Men samtidigt, det kan hända. Vem trodde att vi skulle åka ur 95-96??? Å andra sidan; vem trodde att vi skulle vinna SM -99? Allt kan hända, så ta det lite försiktigt med superlativen... Ett tips bara.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Håller med dej... Men de går fler tåg och de kommer fler talanger
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Jag saknar redan Gällstedt...det var ännu en riktig grov miss från sportkommitén!
Kommentera

Sv: Tabellen
Jag håller med dej hellt och hållet!!!!!!!
Man kan ju inte sätta press på en sådan ung målvakt!!!!!!
Likadant att vi kommer 11 plats. Never ever in my life
Kommentera

« · 3904 · »