Brynäs IF

723269 inlägg · 7955 ämnen

A propósito de nada

« · 2716465 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Precis så, det är inte lönt att försöka argumentera med forumets egen Bagdad-Bob.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Lägg inte mer energi på JFK. Han är förmodligen en grabb i yngre tonåren som har sitt liv på nätet. Helt utan livserfarenhet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:

”Har aldrig nämnt Silfverbergs ledaregenskaper, för jag ogillar att killgissa”

Du ogillar att killgissa men har ändå bedömt samtliga våra nyförvärv som medioker eller låg klass i SHL.

Det är ju bara Djoos som du inte sågat. Eller ja även där har du ju killgissat att han kom hem för att hans klubb bedömde att han inte håller och att han inte kommer hem för att han vill spela i Brynäs.

Lindblom, Silfverberg, Källgren, D’Astous har du ju bedömt som svaga spelare i SHL.

Dessutom har du ju gissar att flera av Modos nyförvärv är lyckade och att flera av Modos spelare kommer bli bättre i år än förra året.

Tycker du är den som killgissar mest på hela forumet.
Saken med dig är dock att du är extremt selektiv i dina gissningar. Där gissar ofta igår ifrån premissen att motståndare är dåliga och att Modo är bra. Senaste gången du gissade mycket i vår bok inför en SHL-säsong så slutade det med att Modo åkte ur så det bara sjöng om det.

Förklaringen ni gav då var ju att Modo hade otur och att domaren var dålig. Hoppas ni slipper otur och dåliga domare i år!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Nä bästa upplagan av Hästen var nog våren 90(?) när man i kvalserien slog MODO med 7-1 hemma....
man slog också Löven med 6-1 borta o Oögle hemma med 5-1 i avstannande stil... sen la sig danskarna mot modo i sista hemma och Modo gick upp och foppa och allt det där andra hände....hästen kursade fem år senare, för första gången.......
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Hästen hade väl Marcus Eriksson? Med Brashear i laget så hade dom nog gått hela vägen!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
DrCox: Det är fortfarande inte så imponerande att slå ut Hästen med 4-0. Måste vara ett av de svagare lagen som tagit sig så långt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: jag antar att han menade att det starka var att man städade av den där matchserien med 4-0 i matcher inte att man hamnade där det tror jag också du förstår om du inte medvetet väljer att missförstå.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag ser inte heller vad som är så imponerande med det. Men det skulle inte förvåna mig om vi får en utläggning snart som "bevisar" att just den upplagan av Vita Hästen var ett av de bästa lagen som HA skådat.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Rent objektivt undrar man också vad som var så imponerande med att Modo hamnade i negativt kval där man vann mot Vita Hästen. Svårt att dra paralleller till Brynäs kvalspel mot Malmö som uppenbarligen var mellan två SHL-lag och därmed uppenbarligen ett helt annat motstånd.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Han har ju redan dragit paralleller till Ray Bourque angående Brashears ledaregenskaper...så blir nog svårt att övertyga JFK. Underhållande dock.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Får erkänna att jag inte har 100 koll. Frågar därför dig som alltid vet bäst:
1) Kan du förklara match för match i kronologisk ordning vad som fällde avgörandet i var och en av de senaste 16 matcherna mellan BIF och MoDo? Hur kunde respektive match sluta som den gjorde alltså?
2) Hur skulle du sammanfatta detta i en mycket kort övergripande analys?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: "Har aldrig nämnt Silfverbergs ledaregenskaper, för jag ogillar att killgissa."

Silfverberg har alltså vunnit SM-guld som lagkapten, varit lagkapten för Tre Kronor i VM och assisterande lagkapten i NHL 5 säsonger. Men att tillskriva honom ledaregenskaper vore att "killgissa"?

Som sagt, det är en orimlig argumentation som du enbart pysslar med på grund av en tydlig bias.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Har aldrig nämnt Silfverbergs ledaregenskaper, för jag ogillar att killgissa.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Har inte argumenterat för att Brashear gjorde nada i Modos omklädningsrum. Det som jag ifrågasätter är varför Silfverbergs uppenbara ledaregenskaper är helt irrelevanta när du sågar den värvningen men hyllar ledaregenskaperna hos en annan spelare. Det går inte ihop och den enda logiken till den argumentationen är naturligtvis att den hyllade bar Modotröja och den sågade kommer att bära Brynäströja.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Man kan också säga såhär.

Spelarna och ledare säger. Brashear var viktig i omklädningsrummet för att vi skulle prestera bra i kvalet.

Peja säger. Jag var inte där. Har ingen aning, men det kan han inte varit för jag vet alltid bäst.


Sedan kan andra ha varit fantastiska ledare och Brashear kan ha varit värdelös I den rollen resten av sin karriär. Just mot Vita Hästen och kring det kvalet var han väldigt bra på att få Modos spelare att släppa ned axlarna och prestera en hockey under mindre press.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Kollade dock på alla 31 säsonger som Brashear har spelat hockey. Han har bland annat 13 säsonger i mindre ligor där han snittade mer än 0,5 poäng/match, så att han alltid har haft lite istid och undanskymd roll i alla lag där han har spelat stämmer nog inte. Men du har nog inte koll på sådant?

Man kan också argumentera för att det rent ledaregenskapsmässigt var mer imponerande att en 21-årig Silfverberg ledde Brynäs till SM-guld än att en 42-årig Brashear ledde Modo till kvalseger mot Vita Hästen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Och det är klart man inte gör en spelare som har så lite istid och har så insignifikant speltid till lagkapten även om han har ledarskap för det. Framförallt på andra sidan väljer man nästan alltid skickliga spelare till kaptenen.. Men du har nog inte koll på sådant.

Om du tycker att ni presterade på topp mot Malmö så förstår jag ditt resonemang. Om du däremot tyckte att det såg krampaktigt ut och ni hade kunnat få en pajas till laget som fick alla att slappna av och spela ut...

Varför argumenterar jag mot någon som så uppenbarligen inte har en aning och mest trollar. Jag har pratat med flera inblandade och alla hyllar Brashear för det han gjorde. Inte på isen, för där var han usel.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: Gust är intressant. Powerforward eller inte. Synd om Johan missade den spelaren. Han är troligen dyr så det behövs kanske fansens värvning om chansen dyker upp. Vet ni något om lönerna i shl i år? Har Höken skrivit något?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: Om detta öppnar dörren för Gust till Brynäs så är jag ganska positivt inställd. Vart lite förvånad över att vi kopplades samman med en så pass producerande spelare.

Linköping kan nog få en bra säsong.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Gust verkar ändå spännande. Inte den powerforward som jag trodde vi var ute efter men desto bättre produktion.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Blev Linköping enl hockeykarusellen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Hade inte haft något emot att LHC tar Kovacs och Brynäs tar den där Dave Gust som sägs vara intressant för både Brynäs och LHC.

Kovacs kan ju definitivt leverera i SHL men finns en del frågetecken där... vill Alcén verkligen vandra den stigen, och dessutom för den höga lönen som han (med all rätt) kräver?) Vore väldigt överraskande, men Brynäs överraskar ju ibland.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lulessss:

Skulle mer än gärna se Kovacs i Brynäs men det är inte troligt att vi dels har den budgeten och att Kovacs är den profilen vi söker.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kovacs klar för en ny klubb enligt Hockeykarusellen, vad tror ni? Till er? Linköping, Växjö? Eller annan liga?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
1971, Europacupfinal mot CSKA Moskva:
” Brynässpelarna påstås ha beskyllt det lätta motståndet i Sverige för att man inte var vana vid det tempo som CSKA Moskva bjöd på. En av dem var Stefan "Lill-Prosten" Karlsson som ansåg att Brynäs enkla vardag gjorde Gävleklubben ovan med ett sådant intensivt spel.”

Tycker Brynäs generellt de senaste åren inte har mött tilltänkta topplag under försäsongerna. Man borde ha lärt sig sedan 70-talet att det är bra att matcha mot topplag så man är förberedda på vad som krävs när det blir allvar. (förstår att vi kom in sent i bokningskalendern just i år men tycker vi alltid saknar topplagsmatcher under försäsongen)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Specter: Och glöm inte Brashears fantastiska ledaregenskaper som gjorde att hela laget kunde spela bättre och börja prestera. Det hela var såklart ett genidrag av Modo.

Haha...modoiter är fan sanslösa. Det är ganska underhållande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Specter: Det var Modo som hämtade Anton Hedman till Elitserien. Kanske tidernas värsta huvudtacklare i elitserien/SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: på den tiden var det tyvärr en hel del idioter i ligan som körde huvudtacklingar mot våra unga spelare, William Nylander, Adrian Kempe, Carl Grundström, Victor Olofsson, Possler osv.

Efter Brashears intåg i laget blev det inga fler hjärnskakningar. Med andra ord var det en lyckad värvning som 13e-forward. Till och med ärkepuckot Tollefsen gick och gömde sig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
kulltorp: Har för mig han togs in för att skydda William Nylander?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Som du ser, det spelar ingen roll vad du lägger för argument till JFK. Hen skulle få en uteliggare att vara en bra värvning till Modo. :-)
Enögdhetens fader!
Brashear var en floppvärvning rakt igenom, det säger alla Modoiter jag känner.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Lite kontext kring Breshears av dig hyllade ledaregenskaper. Om jag räknar rätt har han spelat 31 säsonger på olika nivåer, aldrig varit lagkapten och varit assisterande lagkapten 1 säsong av de 31.

Som en jämförelse har Silfverberg, som du utmålar som en usel värvning, spelat 19 säsonger, varit lagkapten 1 säsong och assisterande lagkapten 5 säsonger.

Och då har vi inte ens gått in på klasskillnaden på isen.

Likväl menar du att Breshear var en bra värvning och att Silfverberg kommer visa sig bli en usel värvning.

Lite bias, månne?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Metalman:
Lite chabb & gnabb, som det ska vara, Brynäs är ju inne i deras bok och chabbar oxå, 🤘😊

Känn lugnet, vi vet ändå bäst 🤘😅
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Men alltså vad gör alla MoDo stollar inne i ett Brynäs forum och sprider dynga,har dom inget eget forum att häckla i
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:
Han fick absolut respekt med sig, åtminstone ett tag, och skadorna på Modo spelare minskade, mission closed 🤘
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Slaven82: Inte riktigt min musiksmak, men fan...texten har något.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lira: Japp. Det var motiveringen. Vette fan om det gjorde så stor skillnad just där, även om det gav ett visst eko i hockeysverige.

Killen var usel på isen, men hade en hel del ledarskap.

Jag skämdes, men har i efterhand förstått att han tillförde en hel del utanför isen via sitt ledarskap.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:
Som jag vill minnas det så värvades Brashear för att Modo hade fått så mycket stryk fysiskt, med huvudtacklingar mm,mm, och för att kunna avskräcka detta, 😊, rätta mig gärna om jag har fel…👍😅
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Liten budget går ett tag - sen blir det som för Oskarshamn…
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Peja: Han kanske hade lika bra ledarskap som Brashear? Sannolikt inte. Brashear var en oerhört begränsad spelare i sitt prime och usel hos oss spelmässigt, men en oerhört stark ledare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja fan, han höll länge Sjödda. Fick ta stort ansvar under några tunga år och gjorde det grymt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Ja, han var ju forfarande en riktigt bra hockeyspelare även om han var bättre några år innan.

Annars var ju Sjödda magnifik vid 40 års ålder. En av elitseriens bästa backar. Men det har naturligtvis ingenting att göra med Modos slagskämpe.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Haha..Bourque var fortfarande riktigt bra då och kunde faktiskt åka skridskor och stå upp, gjorde till och med poäng. Liiiiite skillnad på ledarskap och betydelse. Sjukt att jämföra hans insats i Colorado med Brashears stapplande 16-17 matcher i Modo.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Nej, men om man bortser från hans spelarmässiga kompetens som verkligen sög så hade han erfarenhet

Lite som när Colorado vann 2001 och en Ray Bourque på nedväg tryckte upp kepsar med mission 16w för att symbolisera de 16 vinster som skulle krävas för Stanley Cup. Uselt av ledarna. Hur kan man tillåta en 40-årig spelare att leda??
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lite roligt förresten att tycka Larsson är dåligt ett dåligt kaptensämne när man har Rundblad som kapten...finns det nån spelare som ger ett blötare, mjukare och slöare intryck än han haha...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: Tveksamt, men Jake Paul känns ju Modo-kompatibel annars.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: Hörde att han är ledig, Modo tackade tydligen nej.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Vad gör Floyd Mayweather nuförtiden?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: I Modo kanske man kan jämföra sin lagkaptens betydelse med betydelsen en pensionär som spelar 16 matcher och knappt kan stå upp har. Du hör ju själv hur det resonemanget haltar.

Brashears många viktiga matcher i NHL gör säkert att han kan komma med en del tips och kunskap, men att han hade den betydelsen du säger...för mig låter det som rent skitsnack och förskönande.

Johan Larsson har varit en utmärkt kapten för övrigt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: vi tog också in Masken och åkte ner....så.....
Kommentera

« · 2716465 · »