Brynäs IF

723289 inlägg · 7955 ämnen

A propósito de nada

« · 2716097 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Enligt modosupporter så har de bättre backsida än oss ,och det var innan de presenterade Ladue.
Ett ganska tydligt tecken på att det är svårt att diskutera saker där det är svårt att vara objektivt.
Lika vackert som frustrerande med enögdhet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: På vilket sätt mår MoDo inte bra? Vi som klubb har aldrig mått bättre skulle nog alla MoDoiter samt ledningen instämma på.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
En målis på den gamla goda tiden♥️
Uppladdat:

450x300-img0437.jpegimg0437.jpeg

Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Läs igen,var det verkligen er han menade?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Samsung: Ni låter precis som alla gjorde inför förra säsongen också, att det aldrig hade setts en sämre trupp i SHL någonsin. Ändå gjorde vi det riktigt bra och överraskade många framförallt första halvan av säsongen som nykomling. Att behålla kontinuitet är ett vinnande recept tror jag, nu är truppen från förra säsongen dessutom uppgraderad, inte försämrad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Som jag skrev, allt avgörs på isen och inte på pappret.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Läs om, läs rätt… Jag pratar om Öret, har inte ens nämnt modo
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Förra året hade ni en allsvenk trupp vilket innebär att ni har det iår med med nån mer spets iår. Som du säger, (alla) är kvar.
Förra året överpresterade ni något grovt, år två är alltid svårare. Jag tror modo slåss om att undvika sista två platserna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: Vi har överprestresterat grovt tre år på raken. Innan dess överpreprestade Västervik rejält varje år under Karlin med en stenhård seminalfinalserie mot Timrå som bäst ned en budget lååååååångt under topplagens.

Kanske handlar det om mer än vad varje enskild spelare kan erbjuda på eliteprospects? Kanske handlar det om att varje enskild spelare i en grupp presterar bättre än individuellt.

Vi hade en utdömd "tredjekedja" med Woods, Aagaard och Dickinson. Den skulle minsann vara värdelös i SHL. Woods gjorde lika många poäng som Hållander som vann Timrås interna skytteliga och de resterande två kedjekamraterna gjorde över 30 poäng. Ingen av dem ska vara så bra, kanske framförallt inte Aagaard, men likt förbaskat så kom den och hela laget ihop sig och presterade en hockey som var exceptionellt nära att leda till slutspel med en trupp som var svagare än årets.

Vi kommer nog inte på papperet slippa kvala i år heller, men vi ser hellre till den faktiska tabellen där vi tror att vi återigen kommer överprestera grovt.

Fast med ditt resonemang har ni också en allsvensk trupp kryddat med några spelare utifrån. Det är ett konstigt sätt att se på det helt enkelt. Räknas Jonathan Johnsson, Tambellini och Karlkvist fortfarande som allsvenska?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Det är väl ganska riskfyllt att kallt räkna med att laget ska överprestera?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Det beror på hur man ser det. Vår ledning tycker att det varit väldigt bra lag man ställt på isen och att det borde kunna prestera tillräckligt. Expertisen brukar inte tycka det och vi har hittills tippas 2-4 platser under där vi hamnat.

Därför kan man diskutera om det är överprestation eller "undertippning". Att laget hamnar där man rimligen bör, även om de enskilda spelarna inte ser ut att vara bra nog för det.

Men, såklart. Jag hade hellre haft en högre budget med på papperet större stjärnor. Nu har vi inte det, men som sagt brukar lyckas väldigt bra att få ihop gruppen och att få varje spelare att prestera bättre.

Vi kan komma sist i vinter och vi kan nog med lite flyt komma till åttondel.
Det ska bli väldigt spännande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: Överpresterade? Eller så utvecklades spelarna bara och blev bättre. Spelarna har anpassat sig till SHL och truppen är därmed inte en allsvensk trupp längre. Enkel matematik.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Spelarna överpresterar inte, de blir bättre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Håller med där. Man överpresterar inte i tre år. Det gör man i en kortare period enligt mig. Annars utvecklas man. Karlin kanske är duktig på att få ut det där lilla extra ur spelarna också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Men för att återknyta. Det gäller att han gör det den här vintern också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Karlin verkar vara en duktig tränare, gjort bra saker med andra lag tidigare också. Däremot lite ocharmigt att han verkar vara en dålig förlorare. Har för mig att även han var utpsykad av Rahimi där för några säsonger sedan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zource: Det gick ju klockrent när ni värvade in Brashear, av samma anledning.. spännande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila:

Brashear var ju som med Ed Belfour till Leksand, mer än PR grej än att han skulle bli någon frälsare, tror både MoDo och Leksands souvenirförsäljning sålde rekord de säsongerna.

Ejendal tjänade en förmögenhet när han fick Belfour till Dalarna
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Ja, Brasher var nog mer till nytta i omklädningsrummet och i båset. Tydligen var han sjukt bra på att motivera de andra spelarna och få dem att släppa ned axlarna. Vi hade sannolikt inte spöat Hästen i fyra raka i kvalet utan att Brasher med sitt självklara självförtroende och ledarskap fått ordning på spelarnas hjärnspöken.

På isen var det häftigt hur han skrämde Tollefsen, Ledin och sådana, men såklart var det inte där han gjorde skillnad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ja, dom såg verkligen vettskrämda ut här, särskilt när Brashear faller till isen! 😎

0.58 in.
youtu.be/Fvl4keWXOWQ?si=F2oe8nv7SP6qAxY1
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Belfour stod ju i avgörande kvalmatcher, måste väl vara mer än en PR-grej?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Tollefsen vart ju inte ett skit skrämd av gamle sege Brashear. Hade varit jävligt osmart av Tollefsen att slösa ett matchstraff och bara få en ickefaktor som Brashear med sig ut på köpet, då Tollefsen var en viktig spelare.

Tollefsen har slagits mycket i sina dar, mot tokstollar som Tootoo, May, Mcleod mfl.

Kul att han hade en sån fruktansvärt stor psykologisk impact på hela laget dock, låter otroligt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok:

Förvisso men tror ändå att det var mycket att tjäna enorma pengar på värvningen, vilket han gjorde
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Belfour hade väl sjukt bra stats i Leksand. Sen är det klart att det var lite av ett jippo och PR bakom värvningen. Men han gjorde inte bort sig på något sätt enligt mig i.a.f. Sen spelar det väl så klart in att Leksand hade ett bra lag (Eddie Läck hade liknande stats han också).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Brasher var ju en riktig flopp, pinsam att beskåda på isen, en tönt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Wilhelmsson: Vad är syftet med att värva spelare och ledare? Om syftet är att göra laget bättre och öka chansen att vinna matcher så var inte Brashear en flopp. Tvärtom. På isen var han ett skämt, men med samma resonemang så år Bulan en tönt och en flopp också då han inte heller tillför något på isen numera.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Wilhelmsson: Blev lite skämskudde över Brashear tyvärr. Hade då hoppats på lite intressant gurgel. Slutade med att Tollefsen (!) och Co inte visade någon respekt alls och - vips så låg han på isen. Pyspunka.
Modofans får väl utreda om det var oslipat eller hans sköldpaddetaktik. Kommer dock ihåg att jag tyckte det var lite skämmigt att se.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ett gångbart alternativ till en spelare som tillförde nada på isen och mycket i omklädningsrummet hade varit ett värva en spelare som tillförde på isen och i omklädningsrummet. Normalt sett brukar sportchefer leta efter spelare som åtminstone håller måttet på isen. Varför ser ni inte alltid till att ha en pensionerad slagskämpe i laget om Brashear var en så stor tillgång?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Belfour var ju bra i Leksand, undantaget grodan mot Brynäs, och en spelare vars närvaro per automatik höjde intresset. Brashear hade ingenting på svenska isar att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Bra fråga, men nu var det väl mest en markering över att vi haft väldigt många hjärnskakningar som aldrig beivrades. Yetman fick en av de fulaste jag sett i SHL av Sanny har jag för mig och det var många andra.

Jag tyckte det var en väldigrät dålig spelare, men jag tar hellre en dålig spelare som gör att laget presterar bättre än en bra spelare som gör laget sämre. Han var väldigt viktig när vi klarade oss kvar.

Sedan var Tollefsen rädd för honom, liksom Ledin med flera. Att han var så dålig på rören att han ramlade ett par gånger ändrar inte det faktumet.

Jag hade aldrig värvat honom, men skitsamma. Många spelare jag pratat med efteråt hävdar att han hjälpte dem väldigt mycket.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Alltså, vad får dig att konstatera att ”Tollefsen liksom Ledin med flera” var rädd för honom? Utifrån klippen vi ser så visar dom ju ingen som helst rädsla eller respekt för honom. Från vad hänvisar du din teori?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kollade lite efter potentiella alternativ till Benn om han beslutar sig för att inte skriva nytt kontrakt med Brynäs IF. Fokus på spelare hemmahörande i Europa.

Ett lågbudgetalternativ skulle kunna vara Trent Bourque, som var bra i Tingsryd och köptes loss av Helsingfors innan transfer deadline. Här snackar vi billigt och långt ifrån Benns nivå.

I Liiiiiga finns också den meriterade Tony Sund, som ju Brynäs var intresserade av innan han gick till Rögle. Då var han svindyr, kanske mer prisvärd nu? Eller har Alcén fått finnfobi nu, månne?

En tjeckisk landslagsback i bra ålder, 28-årige Dominik Masin, är också fortfarande ledig. Bra erfarenhet och profil.

I tyska ligan finns en meriterad tjeck med Kudroc-size, Andrej Sustr heter han. Tunga meriter och en tung spelare, men 33 bast. Håller skridskoåkningen i SHL?

I Schweiz hittar vi en meriterad finländare i form av Ville Pokka. Relativt "tråkig" spelare men skulle kunna vara en stabil pjäs.

Sund och Masin framstår som de bästa alternativen av de här killarna - men det finns också många intressanta namn i AHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila: Haha..Tollefsen var säkert jätterädd, alla hans fighter borta i Nordamerika med diverse tuffingar förberedde honom INGENTING för den nästan pensionerade Brashear med svag balans.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Modo svaghet är alltså att de är dåliga på att slipa skridskor - OK.
Får se om skridskosliparen överpresterar nästa säsong eller helt enkelt utvecklar sin teknik säsong för säsong som Modo alltid gör så de slipper hamna i sköldpaddställning när motståndarna reagerar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Sund har säkert utvecklats.i Liiga. Han var bra framåt våren om jag minns rätt. Han är nog bäst i en tredje kedja.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charliejfz: han är nog bäst i en tredjekedja?

Var inte han back Tony sund om jag inte minns fel
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Ja, modo överpresterade som lag förra året. Plats 14 eller 13 var vigt åt er. Överpresterade grovt. Vi får se iår. Men något sexigt lag på pappret... det har ni inte.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäs forever 1912: Yes, tänkte tredje backpar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: Vi överpresterade inte. Vi var bara bättre än vad någon av er trodde. För att andra inte hade koll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charliejfz: jo jag förstod att du menade det, hur var sund hos er var han bra både defensivt och offensivt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila: Jag såg matcherna och inte youtube-klipp.
Hade du sett alla matcherna den säsongen med honom så hade du nog haft en annan åsikt.

Jag tycker det var en löjlig värvning och jag var emot den. Den ledde till att försäljningen ökade, fler gick på matcherna och vi presterade bättre på isen. Man måste vara oerhört dum I huvudet om man inte anser att det därför paradoxalt nog blev en väldigt bra värvning som var snudd på gratis.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäs forever 1912: han var defensivt bra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Måste vara ett rejält underbetyg till Modos tränare den säsongen, det räckte med att värva en gammal halvpensionerad fighter för att få killarna att spela bättre. Fan, det borde alla krislag testa.

Nä, du försöker skönmåla den värvningen rätt kraftigt. Men kör på det du.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Jag tror inte att någon av kommande säsongs målvakter kommer att vara lika bra som Clara, om man ju jämför serie för serie, så att säga. Men jag hoppas, jag hoppas alltid!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Ja, det har ju aldrig hänt att man tagit in en idrottspsykolog, en ytterligare tränare eller motsvarande?
Killen var absolut inget taktiskt geni, men avdramatiserade matcherna och fick enligt spelares uppgifter dem att prestera bättre.
Kanske var det just de absurda med det hela som gjorde att man slappnade av och kunde bli mindre nervös. Jag var själv inte med, utan litar på uppgifter jag fått.

Jag tycker du ska ringa upp spelarna i fråga och kolla med dem.

Ni tog väl in Masken Carlsson med liknande kompetens och klarade er upp...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Lite skillnad på att ta in en idrottspsykolog eller människor med fruktansvärt stor erfarenhet av svensk hockey än att ta in en halvpensionerad nordamerikansk fighter med noll erfarenhet av svensk hockey.

Men som sagt, om hans närvaro var sååååå avgörande, då är det ett underbetyg till tränarstaben.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Så ni har ingen lagkapten för ni tror att ledarskap bland spelarna är bullshit?

Det förklarar varför ni hade Larsson som kapten.

För övrigt så spelade det noll roll hur stor roll han hade gällande svensk hockey då hans taktiska kompetens var rätt nära noll. Det var hans erfarenhet som spelar i NHL och viktiga matcher.
Förresten hur många spelare i SHL har gjort lika många NHL-matcher som Brashear?
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Lira: Ok, nu vet jag vad du har för secret crush och det var lite förvånande att du klev ut ur garderoben nu, men vad har det med diskussionen att göra?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:

Hahaha oj vilka slutsatser du drog, 🤣🤣

Ta det för vad det är, kanske du som ska spegla dig och rätta till saker 😉🤘
Kommentera

« · 2716097 · »