Brynäs IF

723274 inlägg · 7955 ämnen

A propósito de nada

« · 2716465 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Precis så, det är inte lönt att försöka argumentera med forumets egen Bagdad-Bob.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: man kan också säga såhär.

Klipp visar tydligt att Ledin & Tollefsen inte hade någon rädsla överhuvudtaget för Brashear på isen, särskilt inte när Tollefsen sänker Brashear i klippet jag lade upp tidigare.

JFK säger. Jag var inte där. Har ingen aning, men det måste dom ha varit för jag vet alltid bäst.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Jag är säker på att om nån av oss skulle träffa på honom i verkligheten skulle man bara ”amen va fan är det den här pojken vi argumenterat med”. Och gått vidare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lulessss: Jag hoppas och tror att Alcén håller sig långt borta från Kovac. Visst, det är en kanonbra hockeyspelare i ljusa stunder, men det är som att be om problem och det är absolut ingen kille jag vill ska representera min klubb.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kör en del #2 med potentiella Benn-ersättare. Del #1 var spelare hemmahörande i Europa, del #2 blir spelare hemmahörande i Nordamerika (AHL). Eftersom Modo har rensat marknaden på de två bästa backarna (LaDue och Byström) är det ju lättare att förstå vilka backar som är realistiska för Brynäs nu.

Detta är enbart nordamerikanska backar som spelar i Nordamerika. Har bortsett från europeiska AHL-backar.

Först är blir den spelaren som är mest lik Benn till profilen. Matt Irwin har visserligen inte lika bra skägg som Benn, men han är 36 år, spelat över 400 NHL-matcher, hamnade i AHL den senaste säsongen och beskrivs som en aggressiv back med bra storlek. Har spelat tillsammans med bland andra Bäckis, Järnkrok, Ekholm och SIlfverberg i NHL.

En annan 36-åring är Taylor Fedun, som beskrivs som en skridskostark back. Kanske vore SHL en mer lämplig liga för honom, men skulle Brynäs verkligen vilja ersätta Benn med en lika gammal spelare likt Irwin eller Fedun? Väldigt tveksamt.

Två bjässar i bra ålder är Nick Wolff och Griffin Mendel - men skulle de verkligen hänga med i SHL?

En intressant spelare med en helt annan profil är 175 cm långe/korte Victor Mete, som beskrivs som en väldigt skridskostark back. Man kan gissa att han skulle passa bra in i SHL, men frågan är om han vore vad Brynäs behöver?

De bästa alternativen finns nog trots allt i form av europeiska spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Bulan är tränare så hur ska han tillföra något på isen? skulle Luleå däremot sätta Bulan på isen idag så ja, då skulle han vara ett riktigt skämt, precis som Brashear faktiskt var.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Wilhelmsson: Ja, spelmässigt var Brashear ett skämt. Han bidrog dock till att sälja fler biljetter, sälja klart mer merch och som sagt starkt till att vi blev kvar i SHL.

Sedan var han snudd på gratis och mer en protest mot att många av våra spelare fått tacklingar mot huvudet utan åtgärd.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Det trycktes upp Brashear-merch eller? Eller varför hade hans inträde så stor påverkan på merchen? Du verkar iskallt kunna fastslå att så var fallet? Har du siffror i huvudet på hur mycket han höjde publiksnittet och kan det eventuellt höjda snittet bero mer på kvalmatcher än Brashear?

I call bullshit. Igen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: www.modohockey.se/article/hdqsainry-4ij6i1/view denna hittade jag vid en snabb googling. Det verkar dock inte ha sålts särskilt många av den (för att den inte trycktes i så många exemplar).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Då har det redogjorts för några hundra t-shirts. Knappast nog för att backa modoitens påstående.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Hjärnskakningarna har faktiskt gått ner de senaste säsongerna i SHL, och det är knappast för att lagen ställer upp med fler ”poliser” eller ”tuffingar”. Jag tror att det är mer av en seglivad myt att det skulle göra någon skillnad i den moderna ishockeyn.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Klockrent!!!!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Nu har ni allt jäkligt tråkigt mitt i semestern, ni håller på att gnabbas om Brashear som knappast är mer än en parates i Modo.Säkerligen hade Modo vunnit det kvalet utan Brashear även om han var viktig i omklädningsrummet.

Dock kommer Silver vara viktigare för Brynäs än Brashear var för Modo.
En Silfverberg i form är inte bara en bra hockeyspelare utan även en bra ledare det kan få ifrågasätta.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Tråkigt? Jag tycker det är ganska roligt när modoiter försöker utmåla Brashear som en riktig toppvärvning. Underhållning ju.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Här är en kuriositet ang tröjorna.
Vet att man spelade en match med gula tröjor 1971 mot CSKA Moskva (färg hade något med TV att göra). Men nedan visar slutspelsmatch - tror 1971 - mot AIK (Honken ligger på isen) där Lars Göran Nilsson har röd tröja! Tror inte många visste om att Brynäs spelat med röda tröjor före tidigt 90-tal.
Uppladdat:

450x300-img6530.jpegimg6530.jpeg

Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62:
J@vlar inte lika snyggt med gult och svart ok på röd tröja, men kul att se - har vi haft gul tröja med svart/rött ok? kanske inte snyggt heller men vore också kul att se isf.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: T o m tröjor med ljusare blå grundfärg tror jag de haft kortvarigt en tid sena 60-talet. Som alternativ då till den svarta,
Kommentera

Sv: A propósito de nada
ellis: Dom körde ju med sådana här retrotröjor för 2 säsonger sen.
Uppladdat:

450x300-img0558.jpegimg0558.jpeg

Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Brynäs gjorde en mycket bra match mot ryska landslagets all star team, nej jag menar mot CSKA Moskva (var dock i princip samma sak då):

”ryssarnas tränare Anatolij Tarasov uttryckte sig imponerat om Brynäs, då han hävdade efter matchen att nu har Sverige inte bara ett starkt landslag, utan också ett klubblag i världstoppen.
Och för att citera den legendariske Keb Eriksson på nytt:
”Har sällan sett ett ryskt hockeylag vara mer skärrat. De förvånade med att många gånger uppträda som rena nybörjare, missade passningar och slog puckar i blindo. Det var rena turen som räddade ryssarna från ytterligare ett baklängesmål. Brynäs spelade då ut CSKA! Det var bara pricken över i:et som fattades. Den femte fullträffen”.

Jag var på plats då som barn - men kommer inte ihåg att dräkterna var gula. Slutade 4-6
Uppladdat:

450x300-img6531.webpimg6531.webp

Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Brynäs införde tydligen NY Rangers-inspirerade blå tröjor en period 1949.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Kan tillägga att ryske målvakten på bilden nr 20 som Brynäs gjort mål på är Tretjak.
Brynäsarna är Tord Lundström och Håkan Wickberg.

Ni som är yngre - googla gärna dessa tre spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Tretjak stod väl säkert 10 år i Sovjets landslag
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Brynäs hade väl röda tröjor typ hela 80-talet
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Metalman: Nej - Brynäs hade svarta tröjor på 80-talet.
Tretjak har 10 VM-guld, 3 OS-guld, Canada Cup-guld mm sä det var ingen dussinlirare som vi mötte.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Röda tröjor kom mot slutet av decenniet

edit - jävligt irriterande att man bara har 5 min på sig att editera sitt eget inlägg. Öka till 30 min så slipper folk spamma forumet med tillrättalägganden
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Förtydligande - menar alltså inte dig Metalman
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Jag hoppas att vi fortsätter med röda som tredje.. speciellt då jag köpte en förra säsongen! 😅
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Många rekord för HA i år. Hockeyallsvenskan borde tacka Brynäs specifikt för siffrorna. Eller är det någon som tror att det var något annat än gamla, fina Brynäs IF som tryckte upp tittarsiffror, beläggningsprocent och rent allmänt drog folk till ladorna ute i landet? Brynäs IF, Sveriges största ishockeylag, med råge.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62:
Nja, fick en röd tröja 1993 så….
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SuneMangs: M-me-men? Modo var ju inte med? Stämmer verkligen siffrorna?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss888: Det var ju det jag menade (röda kom sent80-tal tror jag)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Ja, mkt märkligt.
Enligt JFK var det ju den sämsta upplagan någonsin av HA som vi deltog i. Hmmmm…
Jo, nu vet jag: publikrekorden slogs förstås därför att så många ville se dom sämsta HA-lagen genom tiderna.
Så måste det vara…😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Hade för mig att Brynäs hade röda 1980 när dom mötte frölunda i finalen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Metalman: Osäker men ser svarta ut
Uppladdat:

450x300-img6532.jpegimg6532.jpeg

Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: kan havarit på 90 talet med :D och jag var på plats på den matchen 1980men annars sviker minnet
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Varför ljuger du?
Jag (och flera med mig som tv4s kommentatorer) tycker det var den sämsta säsongen på minst fem år. Inte någonsin


Jag tycker även att SHL var bedrövlig, även om de också slog publikrekord. Kanske var det mindre oväntat då de slapp er, eller så är inte Brynäs så viktigt som du tror.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Metalman: finalen 95 mot hv var dom röda iafn
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Rent generellt hade ni gått upp ändå, men både Löven och DIF floppade rejält. Det blev en konstig säsong då de på papperet bästa lagen förutom er misslyckades rejält.

Det blev liksom aldrig någon kamp, men det var inte ert fel alls.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Haha..vi hade i alla fall inte lika mycket tur som er när ni slog Vita Hästen i kvalet, de slutade tydligen 8a i serien det året. Tur att ni hade Brashear!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ungefär som säsongen 06/07 när FBK underpresterade kraftigt i slutspelet och lät smålagen göra upp om guldet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Vita Hästen var dåliga. Ungefär som när Tingsryd slogs om att gå upp. Jag tycker att Malmö var usla för ett par säsonger sedan, men ni presterade ändå sämre i kvalet märkligt og

Men det var rätt länge sedan det var så uselt som när Tingsryd och Vita Hästen kvalade. Snarare har det varit riktigt bra lag som slagits om att gå upp förutom misslyckadet ifjol.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: Hände samma sak 79 också. Topplagen underpresterade och bjöd på ett guld
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Modo är ett utfyllnadslag, ett farmargäng. Men det gör dom bra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: Jo, men så blir det ibland. Vi borde vunnit 99 då vi var helt överlägsna, men vann 07. Hockey är inte och har aldrig varit rättvist.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Att hockey inte är rättvist är ert hopp, år efter år efter år.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ja, vi gjorde ingen bra serie mot Malmö, men vi åkte i alla fall ut mot ett SHL-lag...ni lyckades ju faktiskt inte reda ut ett Leksand som helt saknade farliga spelare i stort sett. Aj aj..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: Lite märklig kommentar. Vi borde vunnit lätt 99 då vi vann serien med 21 poäng. Vi kom trea 07, men hade tur.

Hockey kommer aldrig bli helt rättvist då det är en av sporterna där det sämre laget (som Brynäs 99) faktiskt har en chans att vinna.

Kanske är det därför det är så roligt att titta på.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Man hör ofta det där från Modoiter...ni borde vunnit 99, ni borde inte förlorat kvalet mot Leksand, o s v. Ni är helt enkelt ingen vinnarklubb.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Men så är det. Harald Lückner tycker att det är den konstigaste serien någonsin. MoDo var bättre än Leksand i 20 av 21 perioder.
Men det är också charmen. Det bästa laget vinner långt ifrån alltid.

Vi vann 2007 även om jag tycker det var orättvist.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Torskar man bäst av 5 eller bäst av 7 så är man sämre.
Kommentera

« · 2716465 · »