Brynäs IF

727638 inlägg · 7961 ämnen

AIK-Brynäs IF 29/11-2010

1314220 · » Till forumet

Sv: AIK-Brynäs IF 29/11-2010
Huge: Ja men i en sak där kan jag hålla med dig. Larsson är upphovet till problemet. MEN eftersom att Clarke befinner sig mitt i slottet i egen zon när passningen till Ahlström kommer så är han på helt fel ställe och hinner ej upp på Ahlström. Säger inte att det per automatik är Clarkes fel MEN eftersom att Brynäs spelar ett styrspel så ska ej Larsson hänga med sin gubbe ändå ner till egen zon, dvs den gubben blir någon annans.. Kanske Clarkes.

Hur som helst så är Clarkes position högst märklig.
Kommentera

Peja: " Men det är ju helt "unreal" att du försöker lägga hela skulden för det baklängesmålet på Larsson. Men jag tänker inte älta det längre, eftersom situationen redan är inaktuell."

Jag lägger inte alls hela skulden på Larsson.
Det hade du märkt om du läst mitt senaste inlägg där jag utvecklar det hela med att låta framförallt Nordan få en släng av sleven.

Det var Zzz som rent allmänt försökte peka på att junisarna i vissa lägen fortfarande har lite att lära, framförallt när det gäller det defensiva arbetet.
Och då tog jag Larssons tokcheckande innan AIK:s kvittering som ett litet men dock konkret exempel, eftersom det är hans agerande i det läget som jag anser vara upprinnelsen till det som i slutändan leder till ett baklängesmål.
Svårare var det inte.

Kommentera

Huge: Jg vet att du är en juniorkramare av stora mått och hatar när nån av dina älsklingar gör bort sig.
Men Larsson är ansvarig toppgubbe i den forechecking som föregår kvitteringen."

Jag ogillar (dock ej hatar) när någon Brynässpelare gör bort sig, oavsett vem det är, eftersom det får negativa konsekvenser för laget. Men det är ju helt "unreal" att du försöker lägga hela skulden för det baklängesmålet på Larsson. Men jag tänker inte älta det längre, eftersom situationen redan är inaktuell.

Och trots allt, om man gillar när Brynässpelare gör bort sig, håller man nog inte på Brynäs. Däremot har jag ingenting emot att spelarna i motståndarlaget gör bort sig. Tror inte vitryssarna ogillade att Salo gjorde sin tavla i OS ;)
Kommentera

Huge: Det är klart att Nordan måste anpassa sig när man tappar spelare högt i uppe i banan. Nu hamnade han på mellis och gjorde ingen nytta alls.
Kommentera

mattiaskarlgren: Clarke håller ju sin kant i mittzon och tvingar in deras puckförare i banan, där Lauritzen stöter men missar.
Ahlström är samtidigt fri på sin kant därför att Larsson tappat markeringen från start och aldrig hinner ikapp.
Isf tycker jag att Nordan möjligtvis kunde ha läst spelet bättre när han ser att Larsson är på efterkälken.
Nu går både Nordan och Lauritz lite grann på samma gubbe, men upphovet till problemet är ändå Larssons iver i anfallszon.
Om vi nu ska vara petiga.
Kommentera

Huge: Kan hålla med dig om att han får jaga ikapp. Men om du tittar på en repris av målet så ser du ju att Clarke har en väldigt konstig position. Hans nya gubbe blir ju Ahlström och i det läget med sin konstiga position så hamnar han alldeles för långt ifrån.
Kommentera

mattiaskarlgren: Men Larsson släpper ju puckföraren för att sen hamna i ingemansland, utan att hinna med att ta en ev ny markering på vare sig den han först skulle ha checkat på (puckföraren) eller den som fick pucken.
Det är ju DÄR problemen börjar.
Hade Larsson istället bara följt med puckföraren, oavsett om denne hade passat pucken när Larsson checkade eller om han valt att driva upp pucken själv, så hade Larsson aldrig blivit överspelad i förstaläget.
Nu ser man hur en desperat Larsson istället tvingas försöka jaga ikapp i ingenmansland, till ingen nytta.
Kommentera

Huge: Nej, nej och åter nej. I alla sporter så måste man släppa spelare och våga ta markering på en ny. Vår center i detta läge går på Steen. Deras högerforward har vår vänsterback (relativt tätt med Steen). Då måste Clarke (om det nu var han) våga flytta ner lite i banan för han ligger helt, helt fel när Steen slår passningen. Säger inte att det är Clarkes mål MEN han får inte vara så nära "klungan" som han är.
Kommentera

Peja: "Eh, Larssons gubbe? Hur en forward någonsin kunna forechecka om han är ansvarig för både backar och forwards i andra laget? Det var ju flera andra spelare (framförallt Clarke) som gjorde bort sig vid det målet, inte Larsson."

Jg vet att du är en juniorkramare av stora mått och hatar när nån av dina älsklingar gör bort sig.
Men Larsson är ansvarig toppgubbe i den forechecking som föregår kvitteringen.
Han tokrusar mot puckföraren, blir enkelt överspelad och hinner sen inte med att ta markering på nämnde puckförare som efter att ha spelat bort Larsson blir sopren på sin kant och därefter kan sätta kvitteringen.
Hade Larsson istället checkat lite mer med förstånd så hade han samtidigt kunnat hålla sin markering på den blivande målskytten ända nerifrån deras zon.
Klart som fan att Clarke får problem när Larsson allför billigt blir överspelad högt upp i banan, så skyll inte på Clarke i det här fallet.

Kommentera

Peja:

Kanada är mitt uppe i sitt J20-slutspel vid den tiden, dem kommer aldrig tillåta att JVM spelas då.
Kommentera

70 Rodrigues: Det är i alla fall så många brukar vinkla saken..

Pengarna finns, men inte viljan att lägga ut de pengarna när de skall fördelas.

Sedan gäller det givetvis att inte ge spelare för mycket i lön...spelare som inte levererar när det kommer till kritan.
Kommentera

GävleLasse:" Man får helt enkelt se till att man värvar ihop ett lag som klarar sig utan juniorena under den perioden."

Finns ju "aldrig" några pengar säger ju våran sportchef ;-)
Kommentera

arnio: Tyvärr är det ju så som du säger. Det ligger för mycket pengar i de matcherna för att man skall kunna ha uppehåll. Så man får välja väg helt enkelt. Antingen så satsar man på importer och spelar med ett lag utan själ och ger fullkomligt fan i återväxten i svensk ishockey. Eller så satsar man på unga talanger och blir "bestraffad" under en period.

Någon form av ekonomisk kompensation borde tillkomma för lag som ger unga spelare chansen men samtidigt så kommer ju den längre fram när den unga spelaren drar till NHL. Så i långa loppet kanske man tjänar en slant på det. Man får helt enkelt se till att man värvar ihop ett lag som klarar sig utan juniorena under den perioden.

Vi har ju "ryggraden" i Dackell och Hansen som skall bära laget... ;)
Kommentera

Peja: Det är nog inte så dumt. Skulle även bli en effekt att ev junisar i NHL skulle komma loss, i samma omfattning som till A-VM.
Kommentera

arnio: Man skulle ju även kunna tänka sig att JVM spelas efter säsongen... Som ju både A-VM och J18-VM gör.
Kommentera

Peja: "Jag tycker att de borde försöka flytta en EHT-turnering till när JVM spelas. Då skulle det ju lösa sig automatiskt med landslagsuppehåll osv."

Jag tror knappast att förbundet skulle ha någonting emot det men där sätter Hockeyligan stopp. Jul/nyårsmatcherna som ger elitserieklubbarna massa deg och de matcherna vill inte hockeyligans medlemmar missa.

Nä bara att ta fram börsen för förbundet som jag ser det, annars stoppa spelarna. I alla fall hota med det för att skapa debatt
Kommentera

arnio: Jag tycker att de borde försöka flytta en EHT-turnering till när JVM spelas. Då skulle det ju lösa sig automatiskt med landslagsuppehåll osv.
Kommentera

Qvarre: Kanske det inte är så vettigt att satsa på junisar i alla fall.

JO DET ÄR DET!!!! DE ÄR JU BRYNÄS SJÄL!!!

Givetvis så borde klubbarna ersättas under J-VM.

Vad sägs om 10 000 per missad match

25 spelare och 8 matche skulle kosta det svinrika förbundet 2 000 000 per år

Detta skulle givetvis hjälpa till att utveckla svensk hockey. Men någon måste sätta ned foten och säga ifrån och det borde vara Brynäs och Skellefteå

Redigerad kommentar

Kommentera

Qvarre: Helt sjukt är det, antingen spelar dom matcherna när elitserien har uppehåll, eller att man får nån sorts ersättning för när dom är borta.
Får hoppas att vi vinner så många som möjligt innan jvm då, för då blir det nog inte många vinster..
Kommentera

Bissett19:

Det är helt sjukt att man ska straffas för att man satsar på juniorer, Svensk hockeys framtid. Ju mer framgångsrik man är ju hårdare straffas man.
Undrar hur många matcher Brynäs vinner av de 8 utan junisar?
Först 8:a missade matcher pga JVM och sedan sticker de till NHL för kaffepengar.
Kanske det inte är så vettigt att satsa på junisar i alla fall.
Kommentera

Huge: "Din kritik av Johan Larssons defensiv illustrerades mkt bra med agerandet vid 2-2.
Han tokcheckar alldeles för ivrigt som förstagubbe, säljer sig billigt och hinner inte tillbaka och ta markering på sin gubbe (Ahlström), som också kvitterar. I övrigt som du säger: en stor talang som verkar ha det mesta.
Lauritzen lysande som vanligt, ett par assists och i övrigt bra spel."

Det är definitivt inte Larssons gubbe om du kan nånting om hockey. Kolla in reprisen på målet en gång till och säg mig vad högerbacken i detta läge gör. Ska en back göra så? Nej, gör om gör rätt.
Kommentera

arnio: Det låter dyrt. Jag tror snarare på några allsvenskar och att några mer okända J20-spelare får chansen. Det finns en hel del forwards där som säkert skulle kunna gå in och spela i fjärdekedja. Men vi får väl se vilka som kommer med i JVM-truppen först.
Kommentera

Peja: Kanske vi skulle kunna hyra Dimitrakos i 8 matcher om han inte hittat en ny klubb tills J-VM. Han vill säkert visa vad han går för.
Kommentera

Bissett19: "Ja Larsson var bra igår,så bänkningen av honom i tredje kändes jävligt omotiverad.
Tycker man fick sämre driv i laget när man gick ner på tre femmor i tredje perioden."

Jag tror att Czarneckis coaching är en stor anledning till att Brynäs har tappat så många ledningar den här säsongen. Det verkar inte som att alla orkar spela på 3 kedjor. Och det är ju mer eller mindre förutbestämt vilka spelare som kommer att bänkas.
Kommentera

Huge: "Din kritik av Johan Larssons defensiv illustrerades mkt bra med agerandet vid 2-2.
Han tokcheckar alldeles för ivrigt som förstagubbe, säljer sig billigt och hinner inte tillbaka och ta markering på sin gubbe (Ahlström), som också kvitterar. I övrigt som du säger: en stor talang som verkar ha det mesta.
Lauritzen lysande som vanligt, ett par assists och i övrigt bra spel."

Eh, Larssons gubbe? Hur en forward någonsin kunna forechecka om han är ansvarig för både backar och forwards i andra laget? Det var ju flera andra spelare (framförallt Clarke) som gjorde bort sig vid det målet, inte Larsson.
Kommentera

Bissett19: Nu har ju Saviano och Soares även italienskt medborgarskap ;-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Då skulle vi alltså ha fyra spelare utanför EU,när man bara få ha två,det låter lite korkat;)

Få se nu,på backsidan klarar Brynäs sej med sex backar den tiden Bertilsson är borta,dessutom finns Berglind att täcka upp om inte han är uttagen på ngt landslagsuppdrag,har jag inte koll på.
Värre är det ju på forwardssidan där vi kan tappa fyra stycken,Järnkrok,Larsson,Rensfeldt och Wännström,läg därtill Sandin.
Då står vi kvar med om Brynäs är skadefritt just då:

Hansen
Dackell
Rödin
Silfverberg
Eero
Kahnberg
Nordan
Lauritz
Sundström
Granström

Behövs in minst två nya för att få ihop fyra kedjor,och en av dom kanske är Jocke Rohdin.På Torsdag vi vet vi när RR tar ut truppen.
Kommentera

Måste bara ifrågasätta min kunskap idag faktiskt.. Såg spelarbetygen från Gd.se idag!

För det första så kan man väl börja med Dackell som får en trea. Om man bara tittar till hans tredje period igår så ska han ha en 4-5.. Men sett över hela matchen (för dom två första perioderna var han inte bra så ska han ha en trea).

Men nu kommer vi till de lite mer konstiga.

Rödin får en fyra? Han spelade tex inte en enda minut i sista perioden så vitt jag såg? I övrigt tycker jag att han gör en av sina sämre matcher på länge. Kanske har fel där också? Men en fyra var han iaf inte värd.

Hansen en fyra? Max 3.
Tycker att Sundström & Granström är värda fyror..

Men till dom konstigaste. Silfverberg, Järnkrok samt Eero. Dessa ska ha minst fyror allihop. Järnkrok kan varit bäste Brynäsare igår.
Kommentera

Treklövern1912: Klockren analys av matchen igår.
Bortsett från första perioden så gör vi ingen av våra bättre bortamatcher.
Har sett betydligt bättre ut i andra matcher där vi istället förlorat.
Iofs knepigt att bedöma den egna insatsen igår när motståndarna som du säger inte heller såg ut att vara på topp direkt.
Hade ju även själv mina aningar om att AIK nu borde få slut på soppan.
Dom kommer trots allt från AS och har förmodligen ännu inte den hårdhet och fysik som krävs för det betydligt tuffare matchandet i ES, jämfört med AS.
Vi måste jpp ett par snäpp om det ska bli några poäng mot FBK i nästa match.

Din kritik av Johan Larssons defensiv illustrerades mkt bra med agerandet vid 2-2.
Lauritzen lysande som vanligt, ett par assists och i övrigt bra spel.
Nordan riktigt på G och börjar verkligen se ut som den förstecenter han är tänkt som.

Sammantaget: en Ok insats men inte nån av dom bättre på bortaplan.
Vi vinner mkt tack vare en motståndare som för dagen är sämre.
Förringar dock inte vår egen insats. Visar iaf på hur ologisk hockeyn kan vara ibland....
Kommentera

arnio: Det har jag svårt att tro.
Kommentera

Zzz: Får klubbarna ersättnign för att de snor spelarna i 8 omgångar?

Det är ju nästan en sjättedel av säsongen
Kommentera

70 Rodrigues: Ja men vad ska han säga. Hans roll är att inge förtroende för truppen. HGK och Sundlöv får oroa sig och bråka med förbundet.

Någon forward skulle inte var fel att få in, framför allt en produktiv center som kan användas i PP. Frågan är var man kan låna in en sån på 8 matcher? Finns säkert någon bra spelare med elitserieklausul att få in, frågan är ju om man vill stå med ytterligare en spelare när JVM är över?
Kommentera

zpith: Har vi inte några spelare utlånade som vi kan ta hem? Vad hände med Thegel tex. ?
Kommentera

70 Rodrigues:

Backsidan blir ju inte så mycket sämre.. Om alla är hela dvs, har ingen aning om hur länge Lasse J tänkt vara borta dock..

Forwards sidan är värre, men då kan vi ju plocka upp Rhodin som inte kommer göra bort sig. Vem som ska ersätta kroken är ju lite svårare.
Kommentera

Zzz:- Niklas Czarnecki tycker att situationen är under kontroll, och säger sig inte vara orolig.

Det är han nog jävligt ensam om iaf. Jag är jävligt orolig, men d e klart kan vi låna Saviano och Soares från Växjö samt Fleury från VIK och någon bra back så lanske vi kan styra upp läget, för det kommer att bli riktigt tufft o många tappade poäng annars.
Kommentera

Brynäs kommer att försöka låna in spelare under JVM uppehållet. Blir ju svårt att plocka dom bästa från allsvenskan eftersom klubbarna rimligtvis inte vill släppa just dom.
Kommentera

arnio:

då förstår jag ditt hat utan tvekan...idioter finns det gott om tyvärr,,
Kommentera

Roger Ramkvist: 99 när vi tog guld i Kempehallen så blev jag attakerad av Modofans som bla. snodde min keps och hotade att döda mig och där byggdes hatet upp. Hoppas att de åker ur
Kommentera

arnio:

hmmm.... Leksands hatet är ju av hat kärlek är det nått jag saknar så är det matcherna mellan BIF-LIF. Detta hat kärlek har jag haft sen sen början av 70 talet jag önskar att Leksand kommer upp till eliten så vi får slå dom :) om vi ska prata om skit lag så är HV,DIF,AIK,MIF i en liga för sig kan inte säga FBK då riskerar jag skilsmässa hehe.
Kommentera

Treklövern1912: Härligt brynäs! Fan va skönt! Nu är vi på G.

Med facis i hand kanske det var tur att vi inte lånade ut Järnkrok och sparkade Greiss, Dackell och Nordqvist och vilka det nu var. Ja just det Dackell också skulle ju sparkas och även NC. Fas mycket återstår förståss av säsongen.

Underbart att se hatobjekt nr två (efter Leksand) ligga sist i tabellen. Bara att hoppas att de torskat uppe i Skellefteå också så att de förankras riktigt i botten.

Älska Brynäs.
Kommentera

Bissett19: Defensivt har Larsson fortfarande en del att lära men håller med att offensiven och spelet runt sargerna är bra.
Att det blev sämre driv beror på att man redan från starten av tredje började spela på resultat.
Sedan har våra tredje varit mindre lyckade genom i stort sett hela säsongen.
Kommentera

Peja:

Ja Larsson var bra igår,så bänkningen av honom i tredje kändes jävligt omotiverad.
Tycker man fick sämre driv i laget när man gick ner på tre femmor i tredje perioden.
Kommentera

Det var kul att lyssna på radiosporten ikväll, o höra hur "smarta Brynäs" tog en viktig seger mot råttorna!=D Bra jobbat grabbar!!
Kommentera

Riktigt roligt att Johan Larsson håller på att etablera sig i laget. Hans spelsinne är mycket bra (kolla på assisten idag!), han är riktigt skicklig längs sargerna, går ofta rakt mot mål och han trashtalkar massa. Nästa säsong är han och Rensfeldt två offensiva nyckelspelare.
Kommentera

Skönt med vinst, nu är det bara att fortsätta rada upp segrar!

Lite kul att Dacke tippade 5-2 vinst i intervjun inför matchen på BrynäsTV =)

Kommentera

GävleLasse:
Håller med dig om spelet ur egen zon.... man måste bli ödmjukare o spela enkelt o rejält.
Dom höll på att ställa till det flera gånger, men annars ser det ganska bra ut.
Härligt osjälvisk passning av Granis bakom ryggen till Dackes 5-2.
Kommentera

Treklövern1912: aa, alldeles för tidigt. Hela 3:e perioden spela dom på försvar. inte roligt.
Kommentera

Greiss blir bra stabilare och stabilare. Laget gör en bra insats både anfalls och försvarsmässigt i alla fall de 2 första perioderna, även om AIK verkar vara på väg ner som jag förutspådde igår.
Det var tur att AIK inte var bättre eftersom vi backade hem för tidigt och för mycket i tredje. Våra sista perioder har inte varit bra och förbättring måste till.
Kommentera

Bissett19: Det var flera skott som gick strax utanför så ofarligt var det ju inte. Jag tycker att Brynäs återigen spelar med för små marginaler i egen zon. Det var flera gånger som man passade pucken till en spelare som var under press. Sedan Jontes trippla mollbergare i pik i egen zon var även den ganska signifikativ för hur det såg ut stundtals i egen zon.

2-5 är ändå ett rättvist resultat. I första perren så var det ju Brynäs mot Toskala
Kommentera

brynäs08:

Han hade en tvåa och en femma på ryggen;)

Han hade en ganska svår med "bara" 17 skott mot sej,88% ikväll.
Han gör en stabil match.
Kommentera

1314220 · »