Brynäs IF

728266 inlägg · 7961 ämnen

Årsmöte

« · 888519 · » Till forumet

Sv: Årsmöte
HF: "Valberedningen väljs på årsmötet och är fullständigt demokratisk."

Men valberedningens arbete är INTE att göra valet ÅT medlemmarna.

I övrigt så håller jag med dig i vad du skriver. Men med tillägget att detta är inget som de osäkra/missnöjda medlemmarna vet något om. För skillnaden är ju stor om personen varit föreslagen men ratats av valberedningen eller om denne dyker upp som en blixt från klar himmel på årsmötet..
Kommentera

GävleLasse: Som jag sa, kör med öppna kort INNAN årsmötet om någon har ett förslag som, trots valberedningens val av annan, de tycker passar. Det finns hur många kanaler som helst att marknadsföra denne person. Det är väl snarare så att de inte vill gå ut med det tidigare utan vill överraska (kuppa) så de får de du nämde som "missnöjesröstare" med sig.

Valberedningen väljs på årsmötet och är fullständigt demokratisk.
Kommentera

Huss: Visst är det så. Men så länge valberedningen inte delger för medlemmarna vilka som föreslagits och vilka man träffat för samtal så vet ju inte vi som röstar om det rör sig om en kupp eller inte...

Vidare så är det inte heller bra att man börjar peka finger från brynäshåll innan årsmötet. Signalen är ju ganska tydlig, rösta emot valberedningen och du är kuppmakare...
Kommentera

HF: Men det är ju som jag skrev innan. Om inte valberedningen deklarerar vilka som varit på förslag så vet man ju inte vilka alternativen varit.

Ponera att en eller en grupp medlemmar föreslår A till valberedningen. Valberedningen tar kontakt med vederbörande och efter samtal så anser att de har ett bättre förslag och ratar person A genom att föreslå "sitt" alternativ som enda alternativ.

Hur demokratiskt är det när valberedningen gör valet åt medlemmarna? Om nu en talesman för gruppen föreslår sitt namn igen på årsmötet, är det då en kupp?
Kommentera

GävleLasse: "Kan det förekomma under riksdagsval så kan det förekomma på våra årsmöten.
Gör man det senare så är man kuppmakare. Rösta på det enda alternativet annars är det prat om Kupp.. Det är verkligen DDR ;)"
Njae, inte riktigt va? Återigen ett ämne som Jompe skulle tillbringa dagar att utveckla men bara för att du inte röstar på regeringsalternativet är du knappast en kuppmakare. Om det är däremot sker i en förberedd och organiserad form av en mindre grupp som m.h.a. allehanda medel nå majoritet vid enskilt tillfälle så kan man tala om kupp (palatsrevolution eller styrelserevolution).
Kommentera

GävleLasse:

Nähä... = )
Kommentera

GävleLasse: Visst är det en kupp att gå emot valberedningens förslag, så enkelt är det. Men det är klart att det finns alternativ. Det är ju väldigt poppis att gå ut i tidningen för vissa individer i dagarna. Varför inte göra det runt den tiden valberedningen lämnar sitt förslag, typ en vecka innan mötet. Då kan de som ämnar gå på mötet bilda sig en uppfattning INNAN mötet. Det finns ju inget alls som hindrar att någon gör detta, och det är inte heller i mina ögon en regelrätt kupp. Namnförslag på årsmötet kan ju bli befängda, finns väl ett exempel på nåns frisör som blev föreslagen typ =)
Kommentera

Linnea: And I'm v e r y hardheaded. 4'' cranium.. ;)
Kommentera

GävleLasse: Säg inte det. I can be very persuasive ; )
Kommentera

Linnea: You're on!. ;)

Tro inte att jag faller till föga lika lätt som Rackham...
Kommentera

GävleLasse: Muffin Special eller Kebab med mos.. Vi får väl se vem som gör vem till vad, vi får väl se. The game is on=)
Kommentera

Linnea: Personligen så har jag aldrig ätit det, men det är en kulträtt bland Brynäsare sedan Casselståhl hade en svaghet för just den anrättningen. Man kan alltså se det som en metafor för "Att jag kommer göra dig till brynäsare.." ;)
Kommentera

HF: Visst skall organisationen få säga sitt om hur de upplever det. Har han använt sig av E-post så har han ju inte belastat ekonomiskt och i så fall är allt i sin ordning.

"Har ni möjlighet och är medlemmar ser vi gärna att ni kommer på årsmötet på lördag och bildar er en egen uppfattning."

Uppfattning om vad? Att de som röstar på valberedningens ENDA alternativ eller att kanske i protest rösta på de alternativ som erbjuds förutom valberedningens? Att sån röstning förekommer tvekar jag inte ett dugg på. Kan det förekomma under riksdagsval så kan det förekomma på våra årsmöten.
Gör man det senare så är man kuppmakare. Rösta på det enda alternativet annars är det prat om Kupp.. Det är verkligen DDR ;)
Kommentera

GävleLasse: Kebab med mos? Vad är du för typ av människa egentligen?Blasfemi!
Kommentera

rackham: Ingen som kan adressen till dom ;-)

Wille går ut och tycker till och jag måste säga att jag blev överraskad över hans syn. Trodde han var lite neggo.

Min inställning är att om man har idéer och förslag så går man till valberedningen. Jag tycker det är konstigt, och ogillar starkt att man inte ska kunna komma överens innan årsmötet, utan istället kommer med sina förslag i sista minuten. Hur ska man kunna ta ställning till namn som man inte vet något om? Föreningen måste kunna arbeta långsiktigt och det känns väldigt svårt under sådana omständigheter. Styrelsen måste få lugn och ro i sitt arbete och jag har i alla fall det största förtroendet för valberedningens arbete, säger Wille.
Kommentera

GävleLasse: Hmm, läste du hela artikeln? Så här avlutar Sven sitt brev (Porto är jag tveksam om han behöver då jag antar att de är morderna nog att använda den elektroniska varianten av brev):

"Har ni möjlighet och är medlemmar ser vi gärna att ni kommer på årsmötet på lördag och bildar er en egen uppfattning."

Alltså, han deklarerar sin och övrig organisations tillfredställelse om den aktuella situationen och styrelse, men uppmanar sedan att sponsorerna som är medlemmar ska tänka själv. Den informationen skulle gärna jag ha om jag var sponsor (Det är jag väl förvisso till en del). Jag är helt klart intresserad av hur organisationen upplever sin situation och sittande/kommande styrelse.
Kommentera

Linnea: Korvmojskultur med Linnea....hmmm.. nåja, det blir nog intressant.

Det kommer att sluta med att du käkar Kebab med mos på södergrillen... ;)
Kommentera

70 Rodrigues: ja nu började det rycka i baguetten på Orsingen.. ;)
Kommentera

GävleLasse: Suck.. jag får väl helt enkelt göra det till min uppgift i livet att övertyga dig=)
Kommentera

GävleLasse:

Saxat från GD:

Så här skriver Sven Engwall i sitt brev till sponsorerna:
"Ett litet orosmoment finns dock i och med att det åter går rykten om kuppförsök inför Brynäs årsmöte nu på lördag 16 juni kl 12:00 på Läkerol Arena. Jag kan inte med säkerhet prata för alla, men för en väldigt stor del av Brynäs IF:s organisation finns ett stort förtroende för valberedning och sittande styrelse. Detta innefattar bla hela ledningsgruppen för Brynäs IF och Brynäs Arenabolag AB. Det känns verkligen som att Brynäs är på rätt väg och att vi är mer eniga än någonsin. Det skulle kännas väldigt olyckligt om vi ej fick möjligheten att fortsätta arbeta efter nuvarande styrelses positiva anda och framtagna riktlinjer. På vår hemsida kan ni läsa mer om den enighet och framtidstro som råder inom huvudparten av föreningen. Har ni möjlighet och är medlemmar ser vi gärna att ni kommer på årsmötet på lördag och bildar er en egen uppfattning."

(Källa: GD 070614)
Kommentera

rackham: Ja det ska jag göra...Fast svaret blir väl i stil med Geheime information für der Organization! (Nej, jag har inte pluggat tyska)
Kommentera

GävleLasse: "En balle med benskydd å kladd... inget annat"

Nu gick nog Gusten igång :-)
Kommentera

Linnea: Äh...det är en korvspecial å inget annat.. En balle med benskydd å kladd... inget annat.
Kommentera

GävleLasse:

Ställ frågan till valberedningen, vet ja...
Kommentera

Sven Engwall fick sig tydligen en skopa av sleven i dagens GD. Man kan fundera lite över om det är rimligt att han använder sig av brynäs pengar i form av brevporto för att lobba vad HAN och delar av organisationen anser till medlemmar (som även är sponsorer). Det pratas om kupper hit och kupper dit. Det Engwall gör är väl även det en kupp i sig. "Rösta på det Valberedningen föreslår"

Valberedningen har så vitt jag vet inte delgivit vilka personer man har pratat med efter att fått dem på förslag från medlemmar. Vad jag menar är att man från Brynäshåll pratar om att Reander kuppades in på förra årsmötet. Men hur var det egentligen? Var Reander föreslagen i god ordning till valberedningen som i sin tur ratade Reander, eller kom han in som en blixt från klar himmel på årsmötet? Skillnaden är ju stor om man ser till om det är fråga om en kupp eller inte. Så länge vi medlemmar hålls ute i mörkret så kan vi ju bara spekulera.

Därför tycker jag att det vore rimligt att valberedningen presenterar de namn som varit på tapeten.
Kommentera

Paddan:

Brasse? Prinskorv?

Är du också med i Qustens BB-camp?

Illa, Paddan, illa...
Kommentera

GävleLasse: Men nu glömde du ju både, moset och den rostade löken. Jag kan garantera att det är inget "helt vanligt" med vare sig Muffin själv eller Muffin Special; )
Kommentera

Gusten:

Vik hädan, Qusten, vik hädan!
Kommentera

GävleLasse: Muffin Special, var det inte Brasses favoritmuffins med prinskorv i?
Kommentera

Linnea:

Hörde senast igår att omsättningen ökar på Södergrillen... den där Muffin Special verkar bli en riktig storsäljare!
Kommentera

rackham: "Muffin Special! Probably the best Special in the world! = )"

Du har inte provat BB-specialen hör jag...pfhh ;)
Kommentera

Linnea: AHA... det är alltså en helt vanlig grillad special med räksallad...

Muffin...jag som trodde det var något nytt och innovativt... ;)
Kommentera

rackham: Damn sure! Jag kan garantera att Muffin Special kommer bli en hit. Nästa gång jag är uppe, så ska jag ha en liten kurs för att få den riktigt perfekt.
Kommentera

Linnea:

Mmmm...
Muffin Special! Probably the best Special in the world! = )
Kommentera

rackham: Vi vet ju båda två att Muffin Special, as we know it, föddes på Södergrillen. Men jag kände att det var lite relevant med lite bakgrundsinfo=)
Kommentera

Linnea:

Morgans...?
En ännu mer intressant fråga är ju vart Muffin Special föddes...
Kommentera

TIKbiff: Men herregud vilka amatörer ni är! Helst ska den serveras på en liten rektangulär typ pappbricka. Då kan man välja om man vill såga av en bit i taget, eller äta med händerna. En annan fegisvariant är att äta bort en del av moset först och sen äta den som man normalt äter korv med bröd.
Kommentera

Linnea:
En grillad med brödet och moset uppepå?
måste bli kladdigt, ligger den så på en tallrik då?
:-D
Kommentera

65selander: Och bara för sakens skull så vill jag påpeka att halv special föddes på Morgans Gatukök vid Vågmästareplatsen på Hisingen. Ett stenkast från där jag bor. Jag riktigt känner historiens vingslag så fort jag går förbi; )
Kommentera

65selander: Är det därför den finns kvar överallt nu ;-)
Kommentera

Linnea: Halv och hel special vet man vad det är om man har åldern inne. :-)

Fanns överallt förr i tiden. Det var alltså bättre förr...
Kommentera

70 Rodrigues: Tunnbrödsrulle? Herregud vad fantasilös du är=) Tror du hade gillat en Muffin Special; ))
Kommentera

Linnea: Ni är allt bra konstiga där nere på baksidan, tacka vet jag en tunnbrödsrulle ;-)
Kommentera

GävleLasse: Jag tror jag kan hoppa in och besvara det.
Av någon anledning så finns det ingen norr om Skövde som vet vad en halv special är i gatukökssammanhang. En Muffin special är alltså en variant av halv special. För oinvigda korv, grillad ska det vara, bröd och moset uppepå. Kanske lite svårt att äta, men en riktig höjdare. Nu saknar det bara en halva räksallad och lite rostad lök så kommer Södergrillen ha den bästa Muffin Special norr om Hisingen. en garanterad storsäljare; )
Kommentera

HF: Ska ni adoptera stackars Patrik eller?

Ja vad innehåller en muffin special?
Kommentera

rackham: Ingen följde ju upp kvällens viktigaste fråga, så jag får göra det nu. Vad ingår i en Muffin Special egentligen?

Ang. allas oro över #65 så kan jag lugna er med att han får eget rum så fort huset är byggt =)
Kommentera

tjugo8: "marknadsavdelningen är okvallificerad därför att vi belönat för lång o trogen tjänst, som ISHOCKEYSPELARE"

Jag kan bara se en person som du menar och det är Janne Larsson. Han jobbar idag med sponsormatcher som under året har vuxit till ett populärt event som många företag har provat på och återkommit. Den andra gamla spelaren som jobbat på Brynäs marknad är Sebastian Sulku men han har inte haft anställning utan en praktikplats och kostar således inte Brynäs mer är någon tusenlapp i månaden.
Kommentera

GävleLasse:
som jag skrivit tidigare; Tommy-Tinas ev framgång kan vi lätt summera om några år; 1-2-3 eller 0 scoutade lyckade nyförvärv

om du noga läser vad MÖ säger så är det självbesvarande; "Vi har en professionell styrelse som arbetar strategiskt, men tyvärr kan vi fortfarande vara lite för inblandad i den dagliga verksamheten"

marknadsavdelningen är okvallificerad därför att vi belönat för lång o trogen tjänst, som ISHOCKEYSPELARE

lallar kan som sagt inte sparkas ut i Sverige

Johan Molin, Pekkala, Jacob Johansson ÄR INTE LIKA MED Brendl
Omsättning är extremt viktig
Kommentera

tjugo8: Jag tror tvärtemot dig att Sjödda kommer att göra sig nyttig i sin framtida roll i Brynäs.

Men det intressanta för föreningen ch dess styrelse är pratet om att man vill samla in kompetens på olika områden, marknad, juridiskt, sportsligt osv.

Är det inte bättre att samla den kompetensen hos de anställda? Skall en styrelsemedlem behöva tala om för t ex en marknadschef om hur han skall arbeta? Skall en styrelsemedlem ge riktlinjer till sportchefen eller någon annan om hur han skall bedriva sin verksamhet?

Nej, om Brynäs skall bli större oc effektivare så måste man värva även till kansliet. Marknadsavdelningen behöver en sponsorsavtalens Brendl osv osv.

Kan man ha kvar samma personal som man hade när Brynäs var en kvartersklubb? Eller måste man ersätta dessa med personer som har mer vana från "the big leauges"?

Sen har vi det här med omsättningen, visst har vi nästan dubblat den men samtidigt så har vi även dubblat lönekostnaderna och andra kostnader. Så det är lite status quo över situationen.
Kommentera

GävleLasse:
...ingen orsak o lyfta på hatten...även solen har fläckar...:-)

lönekostnaderna:
jag förstår din upprördhet över att vissa lallare drar runt o lyfter pengar med minimal arbetsinsats (enl min åsikt kommer Tommy-Tina också bli en sådan varböld...). I Sverige är det (tyvärr) väldigt svårt att sparka lallare...

Vidare är det nu så att Brynäs nästan har DUBBLAT sin omsättning!!!
denna kostym XXL MÅSTE fyllas med personal som kan ratta denna skuta...annars kommer det gå åt fanders...Läser därför med glädje intervjun med Mats Östling, kära Brynäs är inget kvarterslag längre utan ett stort företag, därför måste de personellt rustas som ett sådant
Tycker heller inte att spelartruppen har fått lidit av detta inför kommande säsong...jag tycker det ser bra ut!

Resultatet i Brynäs IF och dotterbolag:
var nöjd över att vår moderförening så framgångsrikt driver andra rörelser
Det man förlorar på gungorna...osv...
Kommentera

« · 888519 · »