Brynäs IF

728232 inlägg · 7961 ämnen

Årsmöte

« · 888181 · » Till forumet

Sv: Årsmöte
GävleLasse:
"Ja, vi är nästan ifatt...
Brynäs +8,4
Kapital: +7 miljoner.
Omsättning: 112 miljoner"

högre omsättning än MoDo o end 3 milj mindre än LHC med alla deras semi-/finaler...
får kolla vidare på det här men stämmer det är det SPEKTAKULÄRT!
Kommentera

tjugo8: vilket endast bevisar att Brynäs måste dra in mer pengar än Modo för att få det att gå ihop. Omsättningen innfefattar ju både inkomster och UTGIFTER.
Kommentera

EskilstunaLasse på väg till Stockholm: Otroligt vilket genomslag en sekund på obskyrkanalen PayPerView har. Nu när hela Sveriges idrottssupportar läser detta måste jag få skriva att födoämnet jag elegant inmundigade var ett skånskt grillspett i bröd med vitsås serverad av en dansk.
Kommentera

GävleLasse:
Ja, eller att MoDO trots SM-guld får slita hårt för att tjäna pengar...?
Kommentera

GävleLasse: Din poäng om att få kommer på årsmötena är viktig. Frågan är väl vad det beror på? Merparten av medlemmarna bor inte i Gävle, och många kan säkert se att andra aktiviteter en lördag i juni är mer intressanta.

De stora tragedierna här i världen förklaras inte av minoritetens ondska utan av majoritetens ointresse.
Kommentera

rackham: Ja de lär ju i alla fall förvalta de möjligheter som SM-guldet ger på ett bättre sätt än vad Brynäs ledning gjorde 1999.

En hög omsättning behöver ju inte vara ett kvitto på att laget går bra, som 28 verkar tro. Han var ju även snabb att räkna in hela koncernens vinstpengar till föreningen, vilket ger en ganska sned bild av Brynäs ekonomiska situation.

Brynäs höga omsättning uppstår ju till stor del av den i mina ögon för stora organisationen kring föreningen. De skall ju ha lön de med...
Kommentera

Jompe: Rätt. Men Brynäs gör ju inga större satsningar att värva medlemmar här i Gävle. De går runt i sin tro att medlemmarna ökar i antal ändå. Att långväga medlemmar inte kan komma måste kunna lösas på något sätt.

Alla i sverige går ju inte till samma vallokal när man skall rösta och samma sak borde kunna tillämpas i Brynäs.

Varför inte köra en omröstning i Strockholm och en i Göteborg, givetvis under kontroll från brynäsledningen. Problem, javisst, men inte helt omöjligt att lösa.

Nu när man genomförde en halvmesyr till medlemsdag i kombination med årsmötet förra året. Något som gick åt fanders när de flesta spelarna var borta på sponsorträff. Men man verkar inte vilja locka folk med saker som skulle göra resan värd att göra. Denna flathet från Brynäshåll är precis så signifikativ som antalet besökare på årsmötet gör gällande...

Tänk om man skulle ta och titta ut från sitt kansli och inse hur det förhåller sig utanför den skyddade verksaden. Man pratar om krafttag men det händer aldrig något...
Kommentera

GävleLasse:

Förvisso...
För mig förefaller det å andra sidan osannolikt att Brynäs är det enda laget i serien som har en koncernredovisning...
Det kanske är värt att luska lite i så att vi jämför och kommenterar lagens förutsättningar under "samma villkor".

För övrigt är jag glad att jag inte är Djurgårdare. Snygga problem de har...

Och LHC borde blixtfort köpa loss sin kommunägda arena.
Jag menar hyra till kommunen på 17 mille... Ouch...
Kommentera

GävleLasse:

När det gäller MODO och deras förvaltning av läget efter SM-guldet... ja vi får ju se det framöver.
Kommentera

GävleLasse:

Om man backar lite så var det ju från önskemål från medlemmarna att hålla årsmötet på en helg så att det skulle vara lättare att deltaga.
Har det resulterat i att fler har möjlighet att deltaga? Ja.
Har det resulterat i att fler deltar. Nej.
Kan vi dra någon slutsats av detta. Ja.
Det är intressant med ett deltagande i ett årsmöte endast för ca 100 personer av totalt ca 7000 medlemmar (notera ökningen).

Handlade årsmötet om att rösta om vilka tränare/spelare som skulle kontrakteras eller sparkas alt hur spelet skulle spelas då kan du ge dig fan på att det skulle vara ett välbesökt (och unikt) årsmöte! ;-)

Med ett valdeltagande på runt 80% (som i de val du refererar till) skulle vi kunna använda Läkerolen också.
Med dagens teknik kan man ju å andra sidan säkert lösa distansröstning också... bara att boka upp närmaste arena och låta rösterna visas på resultattavlan... = )
Kommentera

GävleLasse:

Och bara för att...

Vad upplever du skulle attrahera medlemmarnas närvaro på årsmötet?
Kommentera

rackham: Vad som skulle attrahera medlemmarna.?

Man kör en heldag med diverse aktiviteter till exempel:

- Presentation av nya spelare.
- Boork svarar på frågor och berättar om upplägget inför nästa säsong, mål osv.
- Mingel med spelarna
- Fest på kvällen där man kör lite BBQ, liveband och annat trevligt.

Tyvärr så kan man ju inte ha is enkom för årsmötet men annars så skulle en internmatch kunna vara en kul grej. Även en match mellan BT och BSKV skulle vara möjlig i så fall.
Kommentera

rackham: "Om man backar lite så var det ju från önskemål från medlemmarna att hålla årsmötet på en helg så att det skulle vara lättare att deltaga.
Har det resulterat i att fler har möjlighet att deltaga? Ja.
Har det resulterat i att fler deltar. Nej.
Kan vi dra någon slutsats av detta. Ja.
Det är intressant med ett deltagande i ett årsmöte endast för ca 100 personer av totalt ca 7000 medlemmar (notera ökningen)."

Skall man tolka detta som att Brynäs har gett upp? Man kör mötet på en lördag för att kunna göra det möjligt för långväga att komma. Man kör en totalt misslyckad medlemsdag utan möjlighet att träffa spelarna och drar sedan slutsatsen att det inte skapat något intresse...

Misslyckas man måste man analysera om VAD som gått fel, i det här fallet attraktionskraften i kringarrangemangen (som i det här fallet var obefintliga)

Man kunde ju i alla fall ha gjort ett försök med lite kringarrangemang nu när man tydligen skall ägna mer kraft åt medlemmarna, men det är som vanligt. Mycket snack och lite verkstad.
Kommentera

GävleLasse:

Visst kan det vara intressant att prova en heldag. Det vore unikt i HockeySverige, vet ingen annan förening som gör det i samband med årsmöte.
Hur många tror du är intresserad av det en vecka före midsommar?

Ser att en hel del av det du föreslår går av stapeln på Brynäs första ispass den 30 juli.
Ja, allt utom fest och sånt då kanske, men det brukar ju å andra sidan gå att lösa...

Match mellan BT och BSKV går säkert att klämma in också... ;-)
Kommentera

GävleLasse: Men kan det inte vara så också att en väldigt stor del av de som är medlemmar i Brynäs IF inte har något intresse av att delta i ett årsmöte, oavsett om de har möjlighet eller inte att närvara. Jag har själv varit sekreterare i en ideell förening med över 200 medlemmar och då medlemmar som bodde högst 20 minuter med bil från årsmöteslokalen, ändå hade vi nästan aldrig mer än 5 medlemmar på våra årsmöten.

Många tycker att de gjort nog stor insats när de betalat in sin medlemsavgift.
Kommentera

GävleLasse:

Av det jag ser händer just nu pekar det mesta på att Brynäs satsar på rejält på medlemmarna.
Hela basplaneringen för säsongen när det gäller aktiviteter riktad till medlemmarna ligger ute på hemsidan NU.
En hel DRÖS med aktiviteter!

Jag är då imponerad av det hela!

När det gäller årsmötet konstaterar jag att de flesta medlemmarna inte är intresserade av innehållet, som jag även tror du själv konstaterat många gånger i detta forum.

Det är hockey som engagerar!
Alltså är det rimligt att satsa på det innehållet för medlemmarna i de aktiviteter som planeras in...

Sedan gillar jag idén att göra årsmötet till en happening... ;-)

Vi får se om fler långväga medlemmar dyker upp på årsmötet nu på lördag när det körs i Läkerol Arena för första gången...!
Kommentera

Paddan: Hela andemeningen till mitt resonemang är att folk gnäller över utloppet från årsmötena bli när de själva försuttit SIN chans att säga sin mening genom att inte närvara på mötet.

Ingen röst = inget gnäll
Kommentera

rackham: Medlemsrådet verkar ha bråda dagar ;)

saxat från brynäs hemsida...

"Möte i medlemsrådet
Brynäs IF har ett medlemsråd för att bättre kunna ta tillvara det stora engagemang som finns bland Brynäs medlemmar. Medlemsrådet träffas ca sex gånger per säsong. Om du har en fråga som du vill att Medlemsrådet ska ta upp så hör av dig innan våra möten.

Inga möten är ännu inbokade i Medlemsrådet. Information kommer senare.

Sidan ändrad: 2006-09-20"
Kommentera

GävleLasse: Det är ungefär som de som låter bli att rösta i riksdagsvalet och sedan gnäller å det grövsta på det parti/ de partier som hamnat vid makten. Det är väl något sätt att visa att "jag är inte nöjd, men jag orkar inte bry mig nog för att försöka ändra på situationen, men gnäller jag har jag visat mitt ställningstagande"
Kommentera

GävleLasse:

När det gäller gnäll:
Hear, hear...!

När det gäller medlemsrådet och dokumentationen:
Finns med i förvaltningsberättelsen inför årsmötet såg jag. Blir säkert uppdaterat på hemsidan också. Sedan har det väl varit så (rätta mig om jag har fel) att även supoorterklubbarnas representanter har tagit på sig att informera från medlemsrådsmötena i sina respektive organisationer!?

Och sedan konstaterar jag att all energi just nu förmodligen läggs direkt på aktiviteter för medlemmarna...
Kommentera

rackham: visst har informationen nått oss i styrelsen i BT.. kanske även i BSKV och BS... Men de medlemmar som inte är anslutna till någon supporterklubb då?

För det var väl ett medlemsråd och inte ett supporterklubbsråd?
Kommentera

Paddan: Präxcis.. ekksackt så e det...

Så jävla svenskt...
Kommentera

rackham: Det enda nya är ju resan till Stockholm... fräscht! innovativt!

Ännu ett skäl till att Brynäs inte behöver supporterklubbar... ;)
Kommentera

GävleLasse:

Jag har inte hört någon medlem som inte är med i BSKV, BT eller Brynäs Stockholm ställa frågan... har du?

Medlems och supporterråd, Lars, medlems- och supporterråd! = )
Kommentera

GävleLasse:

Kul att du tycker om den fräscha och innovativa satsningen!

När det gäller supporterklubbar vet jag inte, jag är medlem i Brynäs... ;-)
Kommentera

GävleLasse:

Medlemsaktiviteter säsongen 07/08:

- Ispremiären
Den 30 juli går Brynäs A-lag på is. Då finns möjlighet för alla intresserade att möta laget och se ispremiären då Brynäs bjuder in till öppet hus

- Medlemsdag
Söndag den 7 oktober kommer vi att ha medlemsdag i Läkerol Arena med bland annat hela laget på plats.

- Brynäs Hockeymagasin
Två nummer inplanerade för säsongen, utgivning i september och februari

- Fans Corner i Läkerol Arena!
Under nästa säsong kommer du som besöker matcherna i Läkerol Arena få en möjlighet att träffa spelare i laget. Brynäs inför då "Fans Corner" där publiken får möjlighet att möta två spelare efter varje match.

- Medlemspubar
Planerade datum för medlemspubar i Läkerol Arena:
lördag 6/10
lördag 27/10
lördag 1/12
lördag 19/1
lördag 23/2

- Medlems/supporterpub i Stockholm
Planerat datum för medlemspub i Globen: lördag 2 februari

- Medlems/supporterklubb i Göteborg
Planerat datum för medlemspub i Göteborg: fredag 28 december

- Interna medlemssidor på hemsidan
Arbetet pågår, beräknas vara klart till seriestart

- Resa till bortamatch
Under säsongen kommer vi att ordna en resa till en bortamatch. Som planeringen ser ut nu kommer denna resa att genomföras den 2 februari till matchen mot Djurgården i Globen. Resan kommer att göras med tåg som utgår från Gävle och alla medlemmar kommer att ha förtur till platserna på denna resa.

- Övrigt
Vi tittar också på möjligheten att ett par gånger under säsongen ordna medlemsträffar i Läkerol Arena. Detta som ett komplement till medlemsdagen. Syftet med dessa är att vi vill förbättra kontakten och dialogen med våra medlemmar.

(Källa: Brynäs hemsida)
Kommentera

rackham:

Ser bra ut det där.

Glöm inte att medlemar får en hundring i rabatt på seriebiljetten också.

Själv anser jag att medlemarna inte får bli en belastning för klubben.
Brynäs ska tjäna pengar på medlemmarna, man ska bli medlem för att stödja föreningen.
Kommentera

Fundamentals:

Klokt, Fundamentals, klokt!
Kommentera

Fundamentals: Nej och det måste ju givetvis innebära att medlemmarna snaällt skall gå på Valberedningens linje, annars är man ju en belastning.

Förresten, varföe ens hålla årsmöte, att medlemmar får säga sin mening är ju en belastning i sig..
Kommentera

GävleLasse: hahaha, nej nej, förlåt, jag menade att stödja föreningen OCH gå på årsmötet och säga sin mening och rösta om man vill. Missade att tillägga det. Sorry.
Kommentera

Fundamentals: Och ändå tyckte Rackham att det var klokt skrivet...

Hmmm *ASG*
Kommentera

GävleLasse:

Ja, om det inte var hundralappen jag syftade på... ;-)

Men man kan läsa in det mesta i det som skrivs här... om man villl...
Visst är det charmigt!
Kommentera

rackham: otroooligt..

vilken tid är årsmötet? jag försökte hitta det på brynas.se... men ack...
Kommentera

GävleLasse: Jaja, jag menar att den huvudsakliga anledningen till att vara medlem fortfarande är att stödja föreningen ekonomiskt. Att gå på årsmötet och rösta är en grundläggande rättighet men det unyttjas inte särskilt ofta.
Kommentera

GävleLasse:

Eller säg så här:

"Glöm inte att medlemar får en hundring i rabatt på seriebiljetten också."
Klokt!

"Själv anser jag att medlemarna inte får bli en belastning för klubben."
Klokt!

"Brynäs ska tjäna pengar på medlemmarna, man ska bli medlem för att stödja föreningen."
Ekonomiskt & Klokt!

Vart står det om att man som medlem inte får ha en egen mening...?
Eller att det inte behövs ett årsmöte...?
Det var ju din tolkning...? ;-)
Kommentera

Fundamentals: visst är det så...det är det fundamentala i det hela..
Kommentera

GävleLasse:
"Omsättningen innfefattar ju både inkomster och UTGIFTER."

"En hög omsättning behöver ju inte vara ett kvitto på att laget går bra, som 28 verkar tro. Han var ju även snabb att räkna in hela koncernens vinstpengar till föreningen, vilket ger en ganska sned bild av Brynäs ekonomiska situation. Brynäs höga omsättning uppstår ju till stor del av den i mina ögon för stora organisationen kring föreningen. De skall ju ha lön de med..."

Tror det är dags att du får vissa termer förklarade för dig;
I enkla ordalag ligger det till så här

OMSÄTTNING = försäljning, kontant eller mot kredit (innefattar absolut inte Utgifter, och uppstår absolut inte av löner)
LÖN TILL ORGANISATIONEN = kostnad

Vidare; Brynäs är huvudägare till hela koncernen, varför ska resultaten separeras?...det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna...

Omsättningens betydelse har jag förklarat för Sylf under ämnet "Läkerol Arena"

Med vänlig hälsning
Kommentera

GävleLasse:

Läsglasögon, Lars?

Men det är sant, det är så mycket nyheter på Brynäs hemsida nuförtiden så att det är tufft att hänga med i svängarna och läsa för ens den mest inbitne och rutinerade medlemmen!?
Kommentera

Fundamentals:

Klokt, Fundamentals, klokt!
Kommentera

rackham: jag börjar bli gammal... jag tappade håret i söndags..
Kommentera

GävleLasse:

Aj då... du ser, studier kan inte vara nyttiga! = )
Kommentera

tjugo8: Uppenbarligen hade jag fel när det gäller termologin inom ekonomin...Jag lyfter på hatten för tillrättavisningen.

Jag hävdar fortfarande att lönekostnaderna är för stora när det gäller organisationen. Hur stor del är spelarlöner och hur stor del är övrig personal?
Jag vill minnas att Brynäs hade en lönebudget för spelare på 22 miljoner.
Kommentera

tjugo8: Vidare så framgår det ganska klart vad Moderföreningen har gjort för vinst, och det är väl den vi är medlemmar i och således har rätt att kommentera.

Sidan 7 i Årsredovisningen:

Rörelseresultat =2 688 751 :-
Vinst = 2 030 534 :-
Kommentera

GävleLasse:

"Jag hävdar fortfarande att lönekostnaderna är för stora när det gäller organisationen. Hur stor del är spelarlöner och hur stor del är övrig personal?
Jag vill minnas att Brynäs hade en lönebudget för spelare på 22 miljoner."

Men Lars...
Förklara för mig som inte riktigt hänger med i svängarna hur det kommer sig att du först hävdar att lönekostnaderna är för stora för organisationen när du i meningen efter frågar hur stora kostnaderna är...?

Sportorganisationen har bevisligen växt. Arenabolaget har, det som förut var Gavlerinkens, vaktmästare anställda för att sköta driften av anläggningen. Restaurangen behöver folks om lagar mat och serverar gästerna.
Är "övrig personal" någon annan personal, eller?

Det kan vara en bra fråga på årsmötet!

Kl 12 på lördag... = )
Kommentera

GävleLasse:

"Vidare så framgår det ganska klart vad Moderföreningen har gjort för vinst, och det är väl den vi är medlemmar i och således har rätt att kommentera."

Som medlem har du väl rätt att kommentera även de helägda koncernbolagen... som redovisas inför årsmötet, eller?
Eller upplever du att de är skyddade från medlemmarnas insyn?

Ser att även Svenska Mästarna har ett Arenabolag... undrar hur de fördelar vinsterna i koncernen... vore intressant med en jämförelse...

Lördag kl 12... Läkerol Arena... ;-)
Kommentera

rackham: Med tanke på att den totala kostanden för löner uppgår till 61 miljoner så är det ju endast lite drygt en tredjedel som går till spelare...

"Är "övrig personal" någon annan personal, eller?" Efter lite letande så hittade jag det jag efterfrågade

Löner och ersättningar har uppgått till styrelse och verkställande direktören:
1 700 000
Övriga anställda: 36 000 000

Sociala avgifter 11 000 000
Pensioner och löneskatt 10 000 000

Om man nu skall tro på lönebudgeten för spelare som jag har för mig var 22 000 000 så återstår det alltså 12 miljoner till de övriga anställda...
Kommentera

GävleLasse:

Spontant tänker jag att även spelarna borde kosta sociala avgifter och pensionsavgifter... då får du lägga på ett antal miljoner till de 22 du nämner (och som jag inte vet om det stämmer)...

Låter inte det rimligare?
Kommentera

rackham: Men spelarnas löner måste ju finnas i den siffra som jag skrev. Men säg att det är 20 miljoner plus sociala och pensions pengar så blir det 40

då är det alltså 20 miljoner till personal... Det känns mycket, även fast hälften går till sociala där med.
Kommentera

GävleLasse:

Ja, jag vet inte, men det är ju ändå bättre med 2/3 än 1/3...

Har för mig att det finns en redovisning över antalet årsanställda också och där bör ju alla ingå utslaget på helårsarbete (timanställda och deltidare fördelat per helårsarbete), men just nu sitter jag och smörjer kråset med en Muffin-Special från Södergrillen. Smarrigt värre, de är kreativa där på Södergrillen! Men annars kanske det kan ge lite vägledning också...

En fråga för årsmötet!?

Ja, inte om Muffin Special, utan om anställda och löner m.m.
Kommentera

rackham: Tror du att ni kan toppa DIF's tid på 25min?
Kommentera

« · 888181 · »