Brynäs IF

728266 inlägg · 7961 ämnen

Boork in i frysboxen....?

« · 879119 · » Till forumet

Sv: Boork in i frysboxen....?
Huge: "Till skillnad från vanliga amatörmurvelexperter som inte sitter inne med samma kunskaper."

Och här sitter du och talar om hur spelarna känner och tycker. Hur Molin känner med sin nya roll i laget...

Du är väl en murvel du med...
Kommentera

Huge: "När dom skriver bra eller dåliga saker om Brynäs som verkar nyanserade och rimliga så tycker jag att det är helt Ok."

Det skulle vara intressant när du har tagit en negativ artikel om Brynäs eller Boork för sann... Det har fan aldrig hänt.
Kommentera

GävleLasse: "Är det konstigt då? Han har fått grymt mycket förtroende utan att han levererat tillbaka.

Hur länge hade andra tränare haft tålamod?"

Bäckis spelar ju i den såkallade superkedjan i VM så helt obefogat kanske inte förtroendet var eller?
Kommentera

GävleLasse: Springa och klaga i moderationsboken kan du göra när du som person blir kallad för patetisk.
Inte när ditt inlägg blir klassat som patetiskt.

Mina "källor" består av alla de spelare som bevisligen spelat under Boork, förlängt under Boork och som även prisat Boork som en duktig tränare.

Vilka DINA "källor" skulle vara, som bevisar att han är en mobbare och despot har vi ännu inte sett eller hört.
Ja, förutom en partsinlaga från Lavins då, där han i media helt oemotsagd fått uttala sig.
En partsinlaga som du automatiskt tar som intäkt för att mobbing förekommit.
Kommentera

GävleLasse: "Är det konstigt då? Han har fått grymt mycket förtroende utan att han levererat tillbaka.

Hur länge hade andra tränare haft tålamod?"

En retorisk fråga som antyder att andra tränare INTE skulle ha haft samma tålamod.
Har du ngn källa som visar på att andra tränare skulle haft mindre tålamod, eller är det bara en gissning?
Kommentera

Att Bäckis dessutom inte skulle ha levererat, är ju en uppfattning som baserar sig på vad Du som lekman anser att han borde ha presterat, och inte vad en erfaren tränare anser om saken.
Jag förbehåller mig i detta fall att tro på den erfarne tränaren och att att denna gör en korrekt bedömning.
Iaf betydligt mer korrekt än den bedömning som en läktarcoach gör.
Kommentera

arnio: och vilka har satt det epitetet på den femman? jo samma personer som skrivit negativa saker om boork...
Kommentera

Huge: så nu är källor helt plötsligt viktigt... Vad hände med dina?

Ett exempel på en åtgärd på grund av bäckis brist på leverans är att han ej nu längre spelar center...
Kommentera

Huge: "Jag förbehåller mig i detta fall att tro på den erfarne tränaren och att att denna gör en korrekt bedömning.
Iaf betydligt mer korrekt än den bedömning som en läktarcoach gör."

Behåll du den rätten... men låt mig ha rätten till en egen åsikt...
Kommentera

GävleLasse: ""Till skillnad från vanliga amatörmurvelexperter som inte sitter inne med samma kunskaper."

Och här sitter du och talar om hur spelarna känner och tycker. Hur Molin känner med sin nya roll i laget...´"

Den kommentaren var ett svar på din antydan om att Boork borde betraktas som onyanserad i sina krönikor och kommentarer, bara för att han är anlitad som expert i just de media som jag kritiserar för att ofta vara onyanserade.
Bara för att man för tillfället arbetar åt en tidning så behöver man ju inte anamma deras onyanserade skriverier och avstå från att låta sina egna fackkunskaper och tränarerfarenheter komma till tals.

Vad beträffar Molin så hänvisade jag till hans uttalanden om att han trivs med sin nya roll osv.
Varför skulle inte jag få hänvisa till detta, när du själv tar ex Lavins uttalanden för sanningar?
Kommentera

GävleLasse: "så nu är källor helt plötsligt viktigt... Vad hände med dina?

Ett exempel på en åtgärd på grund av bäckis brist på leverans är att han ej nu längre spelar center..."

Ja, eftersom det var du som först krävde källor, så antar jag att du anser det vara viktigt.
Mina "källor" är ju den mängd spelare som spelat under Boork, förlängt med Boork och även prisat honom som tränare.
Vilka andra "källor" med samma dignitet sas, har du själv som backar upp din egen teori om att massor av spelare skulle vantrivas under Boorke eller känt sig mer eller mindre tvingade att spela kvar, enbart för att få chansen att spela i ES?
Kommentera

Huge: Men det har jag ju inte gjort jag har endast påvisat att det är allvarligt att det ens kommer upp såna artiklar...

Jag är nu helt övertygad om att du tycker att Boork är superduper och kan inte göra fel. Allt han skriver, gör eller säger är helt rätt.

Är det konstigt att spelare uttrycker sig positivt om Boork. De vill väl behålla sin plats i laget, eller hur?

Vad tror du skule hända om spelare sa något negativt om Boorkens ledarstil eller hans hockeyfilososfi till media?

Fast det är klart, då skulle ju detta givetvis vara uppdiktat skitsnack...
Kommentera

GävleLasse: "men låt mig ha rätten till en egen åsikt..."

Har jag förvägrat dig rätten att ha en egen åsikt?
Kommentera

Huge: Som jag skrivit förr, det finns många spelare som inte har så många alternativ och vill helst spela i ES. De vilinte bli kända som "den som inte höll för spel i ES".
Kommentera

Huge: Du sitter ju och klankar ner på precis allt jag skriver. Det kan jag bara tolka på ett sätt.
Kommentera

Huge: "Vilka andra "källor" med samma dignitet sas, har du själv som backar upp din egen teori om att massor av spelare skulle vantrivas under Boorke eller känt sig mer eller mindre tvingade att spela kvar, enbart för att få chansen att spela i ES?"

Miettinen
Viitakoski
Wahlberg
Casselståhl
Lavins

Fler lär komma...
Kommentera

GävleLasse:

Hamnar Brendl i Boxen så är hinken full och då blir tom. jag förbannad.
Kommentera

GävleLasse: "Men det har jag ju inte gjort jag har endast påvisat att det är allvarligt att det ens kommer upp såna artiklar..."

På vad sätt skulle det vara allvarligt att den ens kommer upp såna artiklar?

Är du orolig på alla okritiska läsares vägnar, eller är du orolig för att föreningen ska få dåligt rykte?
Jag litar mer på de som tar skriverierna för vad dom är och som kanske kommer fram till att sanningen oftast ligger nånstans mittemellan.

"Är det konstigt att spelare uttrycker sig positivt om Boork. De vill väl behålla sin plats i laget, eller hur?"

Absolut.
Eller så menar dom det uppriktigt.
Ett alternativ som du verkar ha väldigt svårt för att se.

"Vad tror du skule hända om spelare sa något negativt om Boorkens ledarstil eller hans hockeyfilososfi till media?"

Förmodligen samma sak som skulle ha hänt ifall en spelare sagt ngt negativt under en annan tränare: ngn form att bestraffning eller tillrättavisning om att man hellre tar saken internt, typ....
Mao inget speciellt som skulle gälla just Boork.
Kommentera

GävleLasse: "Du sitter ju och klankar ner på precis allt jag skriver. Det kan jag bara tolka på ett sätt."

Så allt vore frid och fröjd ifall jag skulle hålla med om allt det du skriver?

Jag klankar inte ned på ALLT du skriver, men just nu handlar det enbart om Lavinsaffären, där jag tycker att du drar lite väl förhastade slutsatser bara.
Svårare är det inte....
Kommentera

Huge: "Förmodligen samma sak som skulle ha hänt ifall en spelare sagt ngt negativt under en annan tränare: ngn form att bestraffning eller tillrättavisning om att man hellre tar saken internt, typ....
Mao inget speciellt som skulle gälla just Boork."

Vilket renderar i att dina sk. källor inte är speciellt tillförlitliga då de inte säger vad det känner utan vaktar sin tunga för att slippa dessa bestraffningar.

Varken du eller jag vet vilka spelare som tacka nej direkt när Sundlöv varit i kontakt med dem, just på grund av att de inte vil ha Boork som tränare. När det kommer artiklar som handlar om sånt som Lavins säger så finns risken att tilltänkta spelare tackar nej.
Kommentera

GävleLasse: "Ett exempel på en åtgärd på grund av bäckis brist på leverans är att han ej nu längre spelar center..."

Jag måste ha missat ngt, men vad är det nu för vinnande(?) schackdrag som BÅG hittat? :-)
Kommentera

Huge: Menar du att de suttit och kollat två hela matcher utan att ha noterat att Bäckis spelar ytterforward?
Kommentera

GävleLasse: Huge ser väl på text Tv..(-;
Kommentera

GävleLasse: ""Vilka andra "källor" med samma dignitet sas, har du själv som backar upp din egen teori om att massor av spelare skulle vantrivas under Boorke eller känt sig mer eller mindre tvingade att spela kvar, enbart för att få chansen att spela i ES?"

Miettinen
Viitakoski
Wahlberg
Casselståhl
Lavins

Fler lär komma..."

Perfekt. Då är vi överens.
Jag har på "min" sida en majoritet av spelare som bevisligen tycker att Boork är en fullt normal (give or take) tränare att spela under, eftersom man väl annars knappast hade förlängt eller ens tänkt tanken att spela för honom.
Du har på "din" sida en kraftig minoritet av spelare som av en eller annan anledning valt att kliva av, alternativt blivit sparkade.
Vilka anledningarna är vet ju egentligen varken du eller jag, men det mest sannolika är väl att det beror på en kombination av olika saker där tränaren och spelaren ifråga har lite olika synpunkter och åsikter, beroende på att man befinner sig på helt skilda sidor, sas.

Och visst: det lär säkert komma fler...

Fler spelare som anser sig få för lite istid, vantrivs rent allmänt, inte gillar tränaren så pass mkt att det motiverar en fortsättning, trots en bra lön och i övrigt fina förmåner, inte anses platsa även om dom säkert själva anser att dom platsar, osv osv...
Kommentera

GävleLasse: " Menar du att de suttit och kollat två hela matcher utan att ha noterat att Bäckis spelar ytterforward?"

Jag menar att jag öht inte sett ngn av matcherna, mer än mkt sporadiskt och i fragment.
Iaf inte tillräckligt mkt för att notera Bäckis nya roll.
Kommentera

arnio: "Huge ser väl på text Tv..(-;"

Trodde inte att jag skulle behöva informera om ngt som alla redan vet..
:-))
Kommentera

Huge: "Jag har på "min" sida en majoritet av spelare som bevisligen tycker att Boork är en fullt normal (give or take) tränare att spela under, eftersom man väl annars knappast hade förlängt eller ens tänkt tanken att spela för honom."

Jag kan mycket väl tänka mig att många av spelarna har sociala och familjära förhållanden att de "tar" en säsong till med Boork och "härdar ut" i förhoppningen att en ny tränare tillkommer efter kommande säsong.

För det är väl knappast någon spelare som skrivit på bara för att det är Boork som är tränare?
Kommentera

GävleLasse: Alla spelarna ogillar inte Boork. Flera som har haft honom säger att det är den bästa tränaren som de någon sin har haft, exempelvis har Tommy Albelin och Magnus Wernblom sagt det. Och de har haft ganska många tränare.

Sedan har flera spelare som har haft Boork som tränare förut sett det som något positivt när Brynäs har varit intresserade av deras tjänster. Det tyder på att de gillar Boork. Tänker t.ex på Hansen och Hägglund (dock stoppad av IKO). Sedan har spelare som Heino-Lindberg och Samuelsson, som båda hade Boork i Bajen, berömt Boork och sagt att de gärna vill ha honom som tränare igen. Men nu verkar ingen av de komma på grund av olika anledningar, men du får det att låta som om alla ogillar Boork.

Men självklart finns det en del spelare som ogillar Boorken. Jag tycker att man ser på Molins kroppsspråk att han inte alltid är nöjd med sin "nya" roll, som han enligt Huge underkastar sig till 100% och inte är missnöjd med.
Kommentera

Peja: Allt är inte svart eller vitt. Det jag bemötte var Huges tes om att bara för att spelare fölänger under Boorkens ledning så måste man vara nöjd. Jag menar att det säkert finns spelare som helt enkelt biter ihop och väntar ut den dagen Boorken försvinner från Brynäs.

Visst finns det spelare som älskar Boork med. Jag kan mycket väl tänka mig att spelare som får massor av förtroende knappast skulle ha något negativt att säga om honom.

I dagens bryäs tippar jag DJ, Spets, Hermansson, Bäckis och Sunken som ledande när det gäller att tycka bra om Boork.

Varför kan man ju lätt räkna ut....
Kommentera

GävleLasse: Ja, men vad är det då för skillnad på Boork och alla andra tränare? Det bör ju vara likadant med alla tränare, ingen är gillad av alla... Skillnaden är väl att Boork vågar ta bort spelare. Men för varje spelare han tar bort, får en ny chansen.
Kommentera

GävleLasse: Att "bita ihop" kan ju innebära flera saker, bla. en fullt normal reaktion på ngt som man kanske rent allmänt kanske tycker känns tufft.
Ex en krävande tränare som belönar hårt arbete och de som underordnar sig laget och givna direktiv.
Isf tycker jag att ihopbitandet är ngt som de flesta spelare underkastar sig.
Det är den varianten av ihopbitande som jag menar är den mest sannolika i de flesta fall, och således en rätt så normal variant.
Alternativet, att spelare skulle bita ihop enbart pga att man absolut vill spela i just Brynäs eller ES trots mobbing, håller jag för mer osannolik.

"I dagens bryäs tippar jag DJ, Spets, Hermansson, Bäckis och Sunken som ledande när det gäller att tycka bra om Boork.

Varför kan man ju lätt räkna ut...."

Ja, det vore väl konstigt ifall spelare som en tränare anser hålla måttet, gör ett bra jobb och spelar för laget, skulle vara missnöjda med sin tränare.
Eller antyder du att ex Bäckis skulle få mer istid trots att han inte förtjänar det?
Det behöver ju inte vara märkvärdigare än att de spelare du räknar upp, just anses göra att bra jobb och därför också får speltid därefter.
Kommentera

Peja: "Men självklart finns det en del spelare som ogillar Boorken. Jag tycker att man ser på Molins kroppsspråk att han inte alltid är nöjd med sin "nya" roll, som han enligt Huge underkastar sig till 100% och inte är missnöjd med."

Jag gick på vad Ove själv sagt i uttalanden om sin nya roll i laget.
Självfallet är han säkert missnöjd med att den gamla goda tiden är förbi, då han virvlade runt och gjorde fler mål.
Men hans nya roll inleddes som jag ser det, till viss del redan innan Boork tillträdde.
Därefter så har rollen succesivt utvecklats och cementerats sas, till vad den är just nu. Mao en rätt så naturlig men kanske lite ovanlig utveckling hos den spelartypen.
Jag har dock svårt att tro på teorin att Ove åker omkring och tiger och lider i sin mer defensiva roll.
Det känns isf lika överdrivet som snacket om att alla spelare skulle ogilla eller gilla Boork....
Kommentera

Peja: Ja, vad är skillnaden? Det jag ställer mig mest emot är att Boork har högre i tak jämtemot vissa spelare och knappt något tålamod alls mot andra.
Kommentera

Huge: Som jag skrev så finns det ett flertal spelare i Brynäs som inte får några anbud från andra klubbar i Es och väljer därför att spela kvar. Vad som får dem att stanna kan bero på tusen olika saker och inte endast för att de gillar Boork.

Här har du 5 tänkbara orsaker till att spelare stannar.
- Lagandan/kompisgänget
- Familjen
- Inga vettiga bud från andra klubbar
- Hjärta för föreningen
- Ser slutet på sin karriär och har inte så stora krav utan vill bara spela hockey./ vill avsluta sin karriär i Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: Klockrent.
Kommentera

GävleLasse: Skulle tro att en spelare som Molin har tagit fasta på samtliga 5 anledningar....
Kommentera

Huge: Me å andra sidan så behöver spelarna inte gilla tränaren så länge laget presterar. Men det är klart är det mobbing så är det ju fel förstås.
Kommentera

Angell då? Vad gör han i Brynäs?
Kommentera

Huge: Men nyss ville du använda spelare som skrivit kontrakt med Brynäs som "källor", när du mycket väl inser att det kan finnas väldigt starka skäl för en spelare att inte byta klubb.

Så du får nog leta fram andra källor,.
Kommentera

GävleLasse: Ja, andra "källor" är väl isf spelare i de övriga klubbar som Boork tränat, och som även där förlängt eller sagt att dom tycker han är helt Ok som tränare.
Annars hade dom förmodligen inte heller där skrivit på eller förlängt.

Min poäng är ju att spelare som skriver på eller förlänger är lika mkt bevis på uppskattning av tränaren, som att uttalanden av missnöjda spelare är bevis på motsatsen.
Kommentera

Huge: Alltså kan det Lavins sagt mycket väl vara sant... I alla fall så verkar det som att han har upplevt det så.

Just "Mobbing" är ett starkt ord så i Lavins fall som hokeyspelare är situationen lite annorlunda. Men om en anställd på ett företag skulle gå till facket med liknande känslor så kan du ge dig fan på att det skulle utredas ordentligt. Det var därför jag tog upp det.

Och OM det nu är som Lavins säger så tycker jag att det är konstiga metoder av Boork för att få igång honom.

Att bänka en spelare i stort sett hela säsongen utan att ge spelaren ifråga samma chans att spela in sig i laget och sedan sitta och hylla honom under ett VM gränsar till hyckleri.
Kommentera

Huge: "Annars hade dom förmodligen inte heller där skrivit på eller förlängt."'

Och de som inte är nöjda och drar är inte källor?

Samtidigt som när tidningarna skriver om det så är det uppdiktat bullshit utan nyans då eller?
Kommentera

arnio: Du får väl fråga honom vad han gör i Brynäs.

Bidrar med stabilt backspel är mitt tips.
Kommentera

GävleLasse: Men varför spelar Angell i Brynäs? Anbud lär inte ha saknats.

Ett litet citat från en spelare som gillar Boork:

"Jag gillar Boork"
Sport-Expressen har tidigare skrivit att Färjestads Chritopher Heino-Lindberg kan vara en tänkbar ersättare för Kristan.
- Brynäs är intressant. Jag gillar ju Leif Boork som jag har haft tidigare i Hammarby, sa Heino till Sport-Expressen då.
Kommentera

Mads Hansen och Marius Trygg:

Ni har ju båda jobbat med Leif Boork tidigare, var det en viktig faktor för att skriva på för Hammarby?
Marius: Ja, helt klart. Jag har pratat mycket med Leif de senaste två åren och han har hört av sig som sportchef i Hammarby. Jag tycker Leif är jättebra och det var viktigt att han finns här.
Mads: Ja, det var absolut en bidragande orsak.
Kommentera

GävleLasse: "Och de som inte är nöjda och drar är inte källor?"

Det har jag redan svarat på via följande rader ett par inlägg längre ner på sidan:

"Min poäng är ju att spelare som skriver på eller förlänger är lika mkt bevis på uppskattning av tränaren, som att uttalanden av missnöjda spelare är bevis på motsatsen."

Uppdiktad bullshit blir det när man i sina skriverier överdriver och övertolkar påståenden eller skeenden samt drar sina egna slutsatser, som passar in i den bild man vill få fram.
I det aktuella fallet bilden av Boork som despot och skräcktränare.
Kommentera

GävleLasse: " Alltså kan det Lavins sagt mycket väl vara sant... I alla fall så verkar det som att han har upplevt det så."

Självfallet så har han upplevt saken som han beskriver den.
Men det intressanta är ju ifall det han upplevt kan betecknas som mobbing eller skräckmetoder från en utomstående objektiv bedömares synpunkt.
Vi har ju bara hört den ena parten och vi har heller inte fått ngt konkret exempel från Lavins sida, som skulle kunna bringa klarhet i saken.
Det känns ärligt talat mer som att Lavins helt enkelt inte pallat med Boorks ledarstil, i kombination med att han till och från inte hållit måttet som spelare.

Däremot tycker jag att du har en poäng i att Boork borde ha försökt med andra metoder, när de metoder som Lavins kritiserar uppenbarligen inte har funkat.
Men vad är det å andra sidan som säger att Boork INTE har försökt med alternativa metoder och verkligen prövat med allt som rimligtvis stått i hans makt att göra?

Som jag ser det så handlar det hela sannolikt om en spelare som av flera olika anledningar kommit på kant med tränaren, och att det nödvändigtvis inte behöver betyda att det huvudsakliga felet kan tillskrivas ngn av parterna.
Kommentera

Huge: "Självfallet så har han upplevt saken som han beskriver den.
Men det intressanta är ju ifall det han upplevt kan betecknas som mobbing eller skräckmetoder från en utomstående objektiv bedömares synpunkt."

Men Lavins skiter väl i vad "objektiva bedömare" tycker. Han har mått dåligt, that's it. Om Boork som ledare inte gjort mer än att bänka honom så har han agerat fel. Hur som helst så är Lavins borta nu och vi har förlorat en potentiellt bra back. Vilket han är när han väl får chansen. Boork berömde ju Lavins spel och borde således vetat om att han har mycket bra kunskaper.

"Men vad är det å andra sidan som säger att Boork INTE har försökt med alternativa metoder och verkligen prövat med allt som rimligtvis stått i hans makt att göra?"

Om Boork använt metoder som Lavins uppfattar som Mindgames så tycker jag att Boork har agerat åt helvete fel. En ledare måste kunna vara flexibel och framförallt kunna läsa av effekterna av sitt agerande på varje individ. Detta har i så fall kunnat ändra Lavins historia till nåt i stil med " Jag mådde dåligt i Brynäs för jag hade hemlängtan eller vad som helst.
Kommentera

GävleLasse: "Ja, vad är skillnaden? Det jag ställer mig mest emot är att Boork har högre i tak jämtemot vissa spelare och knappt något tålamod alls mot andra."

Jo, sant, men hur högt i tak han har verkar bero på spelarens lön / utvecklingspotential, tycker jag.
Kommentera

arnio: Ja du har tillbringat kvällen med att leta fram positiva uttalanden om Boork. Hamnade Heino i Brynäs? Jag vet att Brynäs var intresserade av honom. Nej han skrev på en fortsättning med FBK.

Jag vet inte varför Angell valde att spela i Brynäs, och det vet inte du heller. Det kan mycket väl vara så att Boork har en bidragande orsak. Men innan vi vet så är det endast spekulationer och inte ett dugg bättre än vad journalister "hittar på".

Sen har vi Hansens uttalande. Källan?
Kommentera

« · 879119 · »