Brynäs IF

727609 inlägg · 7962 ämnen

Boorks nya taktik

« · 900366 · » Till forumet

Sv: Boorks nya taktik
claesw:

Du menar Bissett?.......;)
Kommentera

rackham:
Helt riktigt,
ÄNTLIGEN en ny Bisset.
Synd att inte passningsgeniet Bäckström är kvar (årets understatement?), då hade även han fått ut mer än han fick förra säsongen.
Kommentera

GävleLasse:

Ett enkelt råda bot på:

Ställ Brendl i Bissett-läge. Då är han längst fram och kan skjuta på allt som rör sig samt skapar ingen oreda bakåt.
Kommentera

Metal Guru: Jo jag har mina misstankar om att detta var fallet även i Mora. Något som Boork måste råda bot på. En detalj som jag noterade är att Boork inte använde Brendl som point efter det första PP't som han spelade. Detta efter att Brendl fått en dålig passning som han försökte stoppa med skridskon. Pucken studsade konstigt och Brendl var ur balans. Detta resulterade i en farlig kontring...
Kommentera

Déjà Vu, GävleLasse:
Kommentera

Ove Myling: Jag tror främst att Widing får sitt genombrott den här säsongen. Han kommer att spela i tre kronor, kanske inte i VM men testas kommer han. Speciellt om han kompletterar Månsson på ett bra sätt. Sen tror jag de två nya finska backarna gör bra ifrån sig. Sundström och Andersén kommer att göra en fullt godkänd första säsong.

De jag tvivlar på är ganska få men jag tror att främst Gynge och Salle får svårast att ta en plats.

Sen har vi ju resten av laget som gör det man förväntar av dem.

Brendl? Vart har vi honom? Jag såg en tendens i Sandviken, en tendens som jag INTE gillar. I PP så var man så inne på att spela pucken till Brendl att man försökte sig på allt för svåra passningar. Detta gjorde att Brendl fick grymt lite tid på sig och risken för kontringar kom direkt. Inte för att Brendl gjorde fel men minsta lilla orena mottagning gjorde att han hamnade i tidsnöd. Detta är något Boork måste få bot och bättring på..

Jag tippar 22 mål och 13 assist från Brendl den här säsongen...
Kommentera

GävleLasse: sant att en del gamlingar gör sina sista säsonger. kan nog vara bra för deras motivation att spela några färre matcher, plus att lind och ove myling har haft en del skadeproblem. kan nog vara bra för dem när det är frivilllig träning för de som spelat match, att byta ut den obligatoriska promenaden mot ett hårt fyspass.

Vilka spelare tror du på inför denna säsongen. samt vilka tror du inte på?
Kommentera

Ove Myling: ja det ska bli spännande att se hur backarna placeras. Jag är lite inne på att köra med Kankaanperä och Angell samt Hietanen och Andersén. Den sistnämnde lär ta en plats. Johansson lär få sina chanser. Det ska bli intressant att se hur Boork agerar om/när Hulkkonen kommer tillbaka...Sen vill säkert Sunken spela....det blir många dagsformer att titta på för gode Boork.

Huvudsken är att Boork vågar använda Andersén för vi måste tänka på framtiden. Sjödda lär göra sin sista säsong nu (Det är väl typ 5:e året på raken man skriver det nu) Samma sak gäler några av våra forwards, Lind och Molin gör nog sin sista säsong de med. Därför är det viktigt att vi matchar in Sundström och Alcén redan i år. Fast risken är stor att vi blir av med båda till NHL inom nåt år.
Kommentera

GävleLasse: Dina kedje förslag ser bra ut tycker jag.
Säkert kommer första och-andrakedjan se ut ungefär som du skrivit, förmodligen kommer de formationerna att spela de flesta matcherna, medans de övriga två + en till kommer att rotera.

Samma sak med backarna, utom möjligen så att Angell kommer att lira med någon av finnarna. Angell och hans parhäst plus Sjödda och Nolander kommer förmodligen även de att spela de flesta matcherna. Och sedan roterar de övriga.

Sen tror jag att DJ kommer att spela på Angells plats fram tills han kommer, och har alltså chansen att spela till sig en fast plats.
Kommentera

Ove Myling: ja det känns som det. Men hur som helst så kommer det att bli ruggigt svårt för några att ta en plats. Sett överlag så är det egentligen på tok för några egna produkter nu när man har så många i laget.

Sen när jag tog ut "mitt" lag så kändes det jävligt frestande att bänka Hauthonen och stoppa in Sundström där istället. Hans fart lämpar sig bättre för spel tillsammans med Widing och Månsson. Det vill till för Janne att börja få fart på grejerna...
Kommentera

GävleLasse: Jag tror att han kommer att ha med full trupp, oavsett vad media skriver. Skillnaden mot tidigare är att det kommer vara uttalat redan från början att han spelar matchen med tre kedjor.

Jag menar spelarna är ju proffs, och får finna sig i att kanske få spela. Det är ju kanske rent utav sämre att tillhöra fjärdekedjan och få spela två byten i de två första perioderna för att sedan bli bortplockad i sista.

Jag tror detta gynnar utfyllnadsspelarna, de får verkligen chansen att visa upp sig i matcherna de spelar och kan sedan träna på bra när de inte spelar. Som jag skrev igår, mer speltid men färre matcher.
Kommentera

Ove Myling: på träningsmatcherna så har han haft med sig en (CSKA) resp. två forwards extra (Luleå) Jag var inte i Uppsala så jag vet inte hur det såg ut där.

I fredags så klev Janne H av efter halva matchen vilket renderade i att Heman fick spela Center...

Jag tror inte heller att han kommer att åka till match med minimalt med folk men skall man tolka det som stått i media så förhåller det sig så.

Mitt förslag:
1:a Brendl | Hansen | Dackell
2:a Widing | Hauthonen | Månsson
3:e Alcén | Lind | Danielsson
4:e Hermansson | Sundström | Molin

Backar:
Sjödda | Nolander
Hietanen | Kankaanperä
Angell | Andersén
Kommentera

GävleLasse: Inte kommer Bork att enbart komma till en match med enbart tre kedjor! Han kommer att spela med tre kedjor. Självklart är han tillräckligt smart för att räkna ut att man måste ha extraspelare med sig om det blir skador.

När man enbart suttit på bänken en match kan man naturligtvis träna för fullt dagen därpå.

JAg är inne på att Boork spelar sina tre kedjor, roterar spelarna för att få mer fart i matcherna och hålla spelarna mer i form med mer träning.

Bra upplägg enligt mig.
Kommentera

Bissett19: Även fast det står att han funderar på att köra med 3 femmor så står det inget om att han inte tänkt ha med sig 1 extra ombytt kedja till match. Kan inte tänka mig att han ens funderar på att åka med endast 3 femmor och sedan ingen extra spelare alls!
Kommentera

Bissett19: Ok, jag har inte hunnit till morgontidningen än, får ta mig an den nu.
Kommentera

Mickis:

Trodde jag oxå,speciellt när det var Ros som var inblandad,men Boorken utvecklar vidare i dagens GD:

"- Ja, jag vill göra något annorlunda, göra det oväntade, något som inte motståndaren gör. De flesta använder sig ju av fyra femmor. Jag anser att det är värt ett försök att prova med tre femmor där alla få mer istid."
Kommentera

AD: Jag tror mest det är skitsnack från Aftonblasket.
Kommentera

GävleLasse: "Att åka på match utan att ha fyra järnkedjor och minst sex backar öl med sig är vansinnigt."

Precis vad jag trodde om dig, Lars.
Kommentera

Dream Team: Enda konstiga att Boork går ut så här tidigt o avslöjar sin taktik när han inte ens kan släppa femmorna några timmar inför träningsmatcherna.
Kommentera

GävleLasse: Jaha. Så när de lag som Brynäs möter krämar ur det allra sista ur buggarna de sista fem minuterna av matcherna med fyra kedjor så tänkte Boorken lägga i den högre växeln med tre "utvilade" kedjor? Frågan är väl om återhämtningen sker på rätt plats där..?
Kommentera

Dream Team:

"Vad är det som gör Boorks tänk så unikt, menar jag?"

Det unika är att Boorken tänker slänga in alla på isen samtidigt;)

Ännu mera Krejsi.
Kommentera

Dream Team: Saxat från AB:

"Här är Leif Boorks och sportchef Micke Sundlövs plan: att spela elitserie-matcherna med tre kedjor och tre backpar.

Övriga spelare ska träna och återhämta sig för att vara i form när de får order att spela."
Kommentera

Dream Team: Om du har läst aftonbladets artikel så kan man konstatera att man skall tydligen åka till match med tre kedjor och tre backpar...De två resterande femmorna skall vara hemma och träna/återhämta..

Kreejsi :(
Kommentera

GävleLasse: Har inte alla lag i elitserien minst 2 målvakter, 4 kedjor och 6 backar med till match när samtliga spelare är tillgängliga? Vad är det som gör Boorks tänk så unikt, menar jag?
Kommentera

Robban_Brynäs: Precis min tanke. Att åka på match utan att ha 4 kedjor och minst 6 backar är vansinnigt.
Kommentera

GävleLasse: Ligger helt klar något i det du skriver. Men gå runt på 3 femmor och ha en 4 line, som går in av avlöser en gång ibland och ska spela 0-0, minst...
Kommentera

Robban_Brynäs: Givetvis så kommer Boork att behöva vila alla spelare med jämna mellanrum. En klar tendens så här långt under försösongen är att Brynäs släpper in mål sent i perioderna... Något vi kommer att göra hela säsongen om vi går på kort om folk. Så det vill till att producera när man har tryck på motståndarna under de 12 första minuterna av varje period...
Kommentera

20 Lindgren: Jag har sagt att det blir minst semi år och då lär de väll sluta på över 60 matcher!! ;)
Kommentera

Robban_Brynäs: Låg målsättning. Jag hoppas på minst 55 matcher.
Kommentera

Håller med de flesta här - Det ska spelas minst 50 matcher under säsongen. Helt rätt då att låta spelare vila några matcher ibland, för att vara fräscha och hunriga i de matcher de få spela. Men kommer Boorken att vila "alla" spelare... Sjödda? Dacke?
Kommentera

RavenLord: Nej du, DJ har ett enormt "göra-bort-sigkonto" hos Boork... Men vi får se om årets konkurrens tar över handen och DJ väljer att flytta på sig efter den här säsongen. Till Rögle (om han tar plats där)
Kommentera

GävleLasse: Jag tycker som dig jag att man kör med tre fasta femmor och sen har en fjärde som går in och avlasta då och då.

Men hoppas att Boork ta med lika många spelare som han får till matcherna, även om nu bara kör på tre femmor, det kan ju uppstå skador under matcherna och då lär det ju finnas andra som kan hoppa in och spela.
Kommentera

GävleLasse: Boork tänker ekonomiskt så på bortaresor blir det minmalt med spelare,man har nu bytt till en eldriven minibuss och man slipper hyra så många rum vid ev övernattning
Men övernattning sker nog i ett militärtält,eldvakt får matchens syndare sitta så Daniel Johansson blir förmodligen en hejare på eldning och splinta ved ;)
Kommentera

GävleLasse: "Däremot så ser jag hellre en lösning där man har tre fasta femmor."

Halleluja to that! När hade Brynäs senast femmor som gemene statistiker kände igen från match till match... på Jan Larssons och Pär Djoos tid?
Kommentera

Jompe: Som jag fattar det så komer han att lämna folk hemma..

"Här är Leif Boorks och sportchef Micke Sundlövs plan: att spela elitserie-matcherna med tre kedjor och tre backpar.

Övriga spelare ska träna och återhämta sig för att vara i form när de får order att spela."

Jag tycker att det känns lite bekvämt av Boork. Om vi tar Lener i Luleåbåset frra säsongen så coachade han hela tiden aktivt och matchade sina gubbar efter bästa förmåga.

Som det känns nu så HAR Boork tre vassa kedjor och två som absolut håller ES-klass med som absolut inte vinner några matcher åt laget. gnuggare helt enkelt.

Men det är klart, Två vassa och en gnuggfemma gör att en vass och en gnugg får vila. Då känns det osäkert med Molins plötsliga migränattacker och annat som gör att spelare får utgå sent.

Nej, kära Brynäsvänner... Jag är skeptisk till upplägget. Fyra kedjor och tre backpar, fjärdekedjan går in och avlastar lite då och då. Med upplägget som Boork har kört under försäsongen som helt klart är ett test inför säsongen så finns det inte mycket utrymme till åtgärder om det är nån spelare som inte är på tårna. Då blir det svårt att bänka nån...
Kommentera

GävleLasse: Jag tycker också upplägget låter intressant. Känns som att när man har fyra kedjor (femmor) är det svårt för alla att komma in i matchen, med alla powerplay och boxplay. Speciellt fjärdefemman brukar få lite speltid.

Antagligen blir det nu så att vissa spelare får mer istid men färre matcher, det låter hur bra som helst. Jag är positiv.

Problemet!!!? är väl om man spelar otroligt bra någon eller några matcher i följd, ska man "peta" vissa spelare ändå? Skönt att Boork är tränare, han har ju inte haft problem med att peta någon tidigare, så det borde funka.
Kommentera

GävleLasse: "Om Boork ställer upp med ett fullt lag så har han ju alla möjligheter att bestämma vilka som skall vara på isen. Måste man gå till ytterligheterna och lämna ett antal spelare hemma?"

Tanken måste väl vara att man åker med så många gubbar man får lov att ha i båset och anväbder en fjärdelina för avlastning i slutperioden. Det finns ingen anledning att inte åka med 20 spelare, även om man i allt väsentligt vill gå runt på tre femmor.
Kommentera

Jompe:

Ökad konkurrens är bra.

Bara att hoppas att spelarna tillåts spela ihop sig...
Kommentera

Tycker som Selander att idén med tre femmor är väl värd att prövas. Funkar det inte så går man tillbaka till den gamla modellen, men frågan är om Boork tänker sig att ha fasta formationer som konkurrerar om platserna eller omd et är individuella spelare som konkurrerar. Ett problem förra säsongen var att inga formationer han "sätta sig" utan att det var nya linor nästan varje match. Om Boork tänker sig fasta linor som konkurrerar med varandra så låter det intressant. Förmodligen tänker han också att starka linor får stå över då och då för återhämtning och träning; inte ens de bästa linorna klarar tät matchning om man går runt på tre femmor.

Det ska bli intressant att se hur det här kommer att fungera.
Kommentera

RavenLord: En sak som jag noterar är att Boork inte verkar ha lust med att coacha aktivt under match. Om Boork ställer upp med ett fullt lag så har han ju alla möjligheter att bestämma vilka som skall vara på isen. Måste man gå till ytterligheterna och lämna ett antal spelare hemma?

Jag ser med spänning fram emot den här säsongen och hur utfallet i detta blir.
Kommentera

De bästa spelar och de andra får visa mer på träning så ingen ska vara given de tycker jag är en självklarhet.
Ska inte finnas någon given 1a kedja osv
Tuff hård konkurens på träning om vilka som ska spela nästa match

3kedjor fullt ös från start och en 4e griskedja som får avlasta i 3e perioden då dom ryckt till sig ledningen med 3-4 mål ;)
Kommentera

70 Rodrigues: Ordklyveri... Man kan ju lika gärna säga, "Övriga spelare vilar".

Nej, Brynäs har för ojämn trupp, för många spelare som endast är med för att de kämpar, inte för deras hockeykvaliteter.

Däremot så ser jag hellre en lösning där man har tre fasta femmor och alternerar med de övriga spelarna i den fjärde formationen som gör några enstaka byten vara period...
Kommentera

GävleLasse: "Boorken" har varit guld värd för Brynäs. Hans kraftfulla, raka
linje har följts konsekvent och han ändrar inte där. Därför ger Rosens spekulationer ett i dubbel bemärkelse visset intryck.
Att "Boorken" med visdomens rätt frångått vissa spektakulära åtgärder men hållit fast vid grunden i sitt resonemang är en av orsakerna till Brynäs framångar på senare år. Kommer dessutom att bli mer påtagliga om han får fortsätta driva sin egen linje. Detta sagt med vetskapen om en knappt konkurenskraftig trupp. Han har gjort dom till en bra lagmaskin.
Kommersiellt sett är det bra att figurera ofta i de största drakarnas skriverier. Det skapar intresse.
Vad gäller Timrås fjolårssäsong så kan man säga att det egentligen blev en flopp. Skadorna förstörde alltför mycket.
Säsongen som kommer kan bli riktigt bra om inte det där med backarna vore. Du vet vad jag menar.
Kommentera

70 Rodrigues:

I princip...
Kommentera

rackham: Tänk om det vore så lätt?
Kommentera

70 Rodrigues:

Det finns 31 namn i truppen. Vissa kan man se som alibi för juniorsatsningen och de kommer att spela i J20 eller lånas ut.
Vi har alltså lika många spelare som de andra lagen.

Boorks tanke antar jag är att fullfölja sin konkurrensidé a la ryskt stuk eller som de har i NHL. Spelar man inte bra, spelar någon annan.
Det höjer förstås nivån!

Frånsett något gammalt stukat ego (läs typ Wahlberg, Miettinen, Viitakoski) innebär det förstås att det blir konkurrens om platserna i tredje och fjärdelinen.
Och varför inte, det lag med bästa fjärdelina (läs med högsta lägstanivå) och bästa målisen vinner de 21 matcherna i vår...
Kommentera

GävleLasse: Övriga spelare bänkas: ”En del kan behöva ställa om sitt tankesätt”

Svårt att lära gamla hundar att sitta, det har vi ju sätt förut. Finns 31 spelare i truppen nu, hur många finns det efter jul?

Men dom kanske är supertränade denna säsong?
Kommentera

El Aka Ali: Jag känner en viss skeptism över idén fast den kan ändå vara värd att pröva.

Jag kan tänka mig att slitaget på ett fåtal spelare kommer att vara ännu större. Sen är det ju så att man vill använda sina bästa spelare så mycket som möjligt i v a r j e match och inte varannan eller var tredje.

Däremot så tycker jag att man testa den nya idén. Hade man inte vågat testa nya idéer så hade vi ju bott i grottor fortfarande. Man vet ju att nya idéer brukar få ett svalt emottagande, nu tänker jag mest på när Sandlin började med 1-3-1 och när Hardy började med sin torpedhockey.

Hur som helst så har man skapat ett "intresse" kring Brynäs som i sig mycket väl kan vara nyttigt.

Men jag tror inte att det kommer genomföras utan idén kommer att förkastas efter några omgångar.

Timrå spelade ju i princip hela den förra säsongen på tre femmor och det gick ju bara "sådär" ;)
Kommentera

GävleLasse: Tanken är nog inte så dum men knappast att "Boorken" kommer till seriematch med endast 3 femmor. Näe, det kommer i vanlig ordning finnas 4 femmor ombytta o klara för spel. Möjligen att den 4:e spelar marginellt mindre än övriga. Men den finns med som avlastning. Däremot kan det vara bra att ha så många spelare tillgängliga vid oförutsedda skador. För de kommer alltid. Men man kan ju fråga sig om verkligen alla dessa spelare håller den kvalite som efterfrågas. D.v.s. kan de hålla tätt bakåt när de spelar mot 1:a o 2:a femmorna i de bästa lagen.
Man kan ju fråga sig om inte den tradisionella metoden, att byta ett ev. 2 namn i femmorna, är aningen bättre. M.a.o. Rosen är ute o cyklar.
Kommentera

GävleLasse: 'Tempot är ju högre med tre formationer men frågan är om de orkar hela matchen. Fast det går ju alltid att pröva.
Kommentera

« · 900366 · »