Brynäs IF

730579 inlägg · 7961 ämnen

Brendl lämmnar

« · 1044524 · » Till forumet

Sv: Brendl lämmnar
Jompe:"Men det är illa nog eftersom han gör det på grund av att han är trött på fifflet och intrigskapandet, enligt medierna."

Ja du, vem är inte hjärligt less på dessa småaktigheter. Det ligger som en våt filt över organisationen och det är snarast detta, mer än försäljningen av Brendl, som kommer ta oss raka vägen till Allsvenskan.
Kommentera

Lunkan: läs detta; taget från Brynas.se

"Men, pengarna vi får kommer förhoppningsvis att kunna användas för att hitta spelare som gör att vi blir lika slagkraftiga som vi skulle ha varit med Pavel i laget. "
Kommentera

Jompe: Nu är det väl inte bara summan vi får för Brendl som ger utrymme för nya spelare utan även de uteblivna lönekostnaderna som antagligen var allt annat än småpotatis.
Det riktigt tråkiga i kråksången är väl att denna försäljning/uthyrning inte garanterar att slantarna satsas på nya spelare och då är det riktigt oroväckande. De kanske skall finansera KÅE avgångsvederlag uuurk kräääks
Kommentera

rackham: Nu tror jag att du håller boken om alternativkostnader upp och ner. Hur vet vi att Brendl hade gått till NHL om han inte gått till Ryssland? Eller är det som DN skriver så illa att Brynäs var tvungna att släppa honom eftersom man inte hade råd att betala hans lön?

Lagbygget blir starkare utan Brendl? Aha! Tack, Bagheera, nu kan jag sova lugnt igen. Dumma jag som trodde att exit Brendl skulle bli problematiskt.

Lassgård "lämnar" väl inte Brynäs utan bara valberedningen. Men det är illa nog eftersom han gör det på grund av att han är trött på fifflet och intrigskapandet, enligt medierna.
Kommentera

Jompe:

USD 350.000 är USD 350.000 mer än vad NHL betalar just nu.

Lagbygget blir defeinitivt starkare med Brendl i ryska ligan.

Men helt klart behöver vi fler forwards som kan leverera...

Lassgård lämnar inte Brynäs, vad jag vet (härlig rubriksättning, skall han till ryska ligan också?), däremot verkar det som att han är trött på fd Elitkommittén som många andra...
Kommentera

Frågetecknen blir bara fler och fler denna silly season.
Målvakterna? Tror knappast att Markström/Lindbäck håller för en säsong i ett lag som släpper in en hel del mål .
Backarna? Ser sådär halvrisit ut även fast LJ är en fruktansvärt bra förstärkning.
Centrarna? Värvningen av Granström är klockren enligt mig. Hansen och Sundström känns båda som fjärdecentrar. Men Sundström spelade ju upp sig någorlunda vissa matcher ifjol.
Forwards? Den lagdel som känns bäst enligt mig.. Tycker inte att det är ett så stort avbräck att Brendl lämnar, finns killar som kan göra det bättre än honom.
Kommentera

Stämmer upppgifterna i DN om 2 miljoner så är det ren skandal.

För ett antal säsonger sedan när NHL betalade runt 2 miljoner per spelare
så ansågs det med rätta vara rena fickpengarna för en spelare av klass.

Om Brynäs anser att 2 miljoner är "ruskigt mycket pengar" så förstår
man varför ekonomin i alla år varit usel. Brynäs har helt enkelt inte
vett att ta ordentligt med betalt.
Kommentera

sylf: USD 350 000 är fikapengar i det här sammanhanget och kommer inte att ge Brynäs en chans att göra en anstädnig värvning för att i någon mån täcka upp förlusten av Brendl. Hade dealen möjliggjort värvningen av två starka forwards hade det möjligen sett bättre ut. I nuläget ser det bara hopplöst ut.

Men det här innebär ju att nu kan andra kliva fram, som Sundlöv glatt påpekar; en verklighetsförvanskning som får en att undra om hissen är ända uppe där. Laget förlorar en världsspelare som hänger 30+ baljor och sportchefen säger att detta ger en chans för andra att kliva fram. Weeping Jesus on the Cross.

Och Lassgård lämnar Brynäs, trött på bråken i klubben. När ska sandlådepolitiken, intrigerna och skitsnacket i klubben ta slut?
Kommentera

Lunkan: Säg inte det! Läs dagens DN. och gråt!
Kommentera

sylf: Jag är inte heller nöjd med att han lämnar men försöker se på helheten och alternativen, jag tror inte en missnöjd Brendl tillför så mycket.

Ädelt gjort av Widing men tror inte riktigt hans anbud var kryddat med lika många rubel som Brendls.
Kommentera

sylf: Låt Ryssarna ta hela laget, man får följa Brynäs via Viasat Sport. De lär väl visa fler matcher nu när det är så många Svenskar öch andra bekanta på väg över.
Kommentera

Lunkan: Även om han varit helt omotiverad har han samtidigt hängt i ett par kassar.
I AB idag står även att Widing fick ett bud från Ryssland förra hösten, men nobbade p.g.a sitt samvete gentemot Brynäs.
Kommentera

Huss: En viktig punkt hur mycket tillför en tjurig Brendl som vill bort? Han har ju vissa matcher sett nästan löjligt omotiverad ut gör han det till gängse praxis platsar han inte ens i Bofors.
Kommentera

sylf: Om detta är sant, att vi rear ut Brendl för 350 000 USD blir jag uppriktigt förbannad. Det vore inget annat än en fet jävla skandal!
Kommentera

Samtidigt, vad har Brynäs för val om det är Brendls egen vilja som styr?
Kommentera

sylf: Ja, det låter onekligen som vi sålt oss billigt. Antingen har Sundlöv/NC kommit överrens om att Brendl inte passar in i årets lagbygge och väntat på detta tillfälle eller också har han sparbeting från styrelsen som är orimliga.
Kommentera

sylf: Eftersom du antagligen läser papperstidningen som du har fått via något erbjudande så hittar ni länken [url=www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=777903]här[/url] :-)
Kommentera

aphac: Enligt DN så är det småpengar vi pratar om i den här soppan. Brendls lön är enl dom 1 milj USD och ersättningen till den fattiga kusinen från landet, Brynäs, är 350 000 USD.
Kommentera

Davey_22: Håller med fullständigt!
Kommentera

Davey_22: Spontant kan jag känna att två nya translanter skulle kunna sätta en hårdare och mer rakt på-prägel på laget.

En i varje lagdel helst..kanske kan nytt kapital förändra Sundlövs bild på den tidigare spikade backbesättningen ?
Kommentera

Försäljningen av Brendl genererar ett antal frågor, tyvärr så har en hel del tunnelseende fans dåligt perspektiv på saken.

Som många redan varit inne på så är det riskfyllt för att inte säga dumt att hålla kvar en humörspelande tjeck som antingen börjar leverera dåligt eller sticker till NHL.

Hur ersätter man en spelare som Brendl ? Inte som en del tror, med en kille som också ska stänka in 40 baljor, utan snarare (förhoppningsvis) kanske 2 starka spelare som stärker upp hela lagmaskinen.

Visst, truppen ser fan inte mycke ut för världen just nu...men silly season är lång och hockeymatcher vinner man inte med snygga laguppställningar.
Kommentera

aphac: Vill man se på ES-hockey får man betala för det! Väldigt enkelt egentligen. Samma sak gäller givetvis sponsorerna.

Betalningsviljan ter sig allt svagare i Gävle........
Kommentera

arnio:Han måste nog visa upp ett nått sorts lag med tanke på att seriebiljetterna skall vara betalda sista juni.Betala för nått som ingen vet hur det kommer att se ut.
Det ända han kan lova är att BIF kommer till spel vid 1:a nedsläpp.

Nån som vet om Boorken är ledig i slutet av mars -09 för 10 matchers coaching?
Kommentera

tjugo8: Bara att konstatera att ett paradigmskifte inträffat. KHL kommer att fortsätta dränera ES så länge det finns pengar att spendera.

Visst är det surt att förlora Brendl - men vad är alternativet? En tjurig spelare som väljer att utnyttja sin NHL-klausul? 0 kr till Brynäs IF?

Vad hade optimisterna härinne tyckt om det?

LHC-modellen är helt klart att föredra i detta läge och hoppas att Pavel kommer tillbaka med fickan full av rubel!

Brendl måste givetvis ersättas - det kostar pengar! Jag kan acceptera att pengarna som ryssarna fick pynta för att köpa loss honom täcker hålen i ekonomin - men hans månadslön måste läggas på en så bra ersättare som möjligt!!!
Kommentera

Snart är muggen rågad, har inte Sundlöf fått ihop ett slagkraftigt innan nedsläpp så måste han avgå så är det bara. Styrelsen måste bytas ut,spelarna likaså på sikt. Brynäs är mycket nära att försvinna som elitlag och och nu måste nåt ske.

Rent lönemässigt så låg väl inte direkt Brynäs i botten av elitserien ?
Först att ta ansvar måste Sundlöf vara, utan fallkärm dock.

(Hur fan kan scouten ha semester tills serien börjar? Sparka.)
Kommentera

21olsson: " Det gäller för spelare som Dackell och Molin att kliva fram. och junisarna får kliva fram".

Är inte det 10 år för sent? Ska dessa herrar och juniorer göra Brendls jobb?
Är ditt verkliga namn Sunklöv,för det kan bara vara han som tror på sånt skit.

Att BIF gör sig av med Brendl förstår jag, men inte att det kommer att rättfärdiga och tvätta BIF-lednings skitiga byk pga att ekonomin räddas.
Sunklöv måste alltså hitta en kanonspelare som BIF kan sälja efter kommande säsong så skräpfolket kan sitta kvar och nicka samt dunka varandra i ryggen.
Kommentera

Huge: Visst kan det vara så att LAGET Brynäs mår bra av detta, MEN du får också se till att Brendl gjorde 34 mål iår, Widing gjorde förvisso 20 men det spelar ingen roll då Brynäs just nu inte har en bra förstecenter samt att Brendl faktiskt kunde avgöra matcher på egen hand. Hade han och Markström inte varit med i KS så hade vi åkt ur.
Kommentera

21olsson: Ja för dom brukar ju kliva fram! Detta tror jag fan inte ett dugg på. Drar brendl ere bara shoppa något nytt.
Kommentera

Burberry: Det gäller för spelare som Dackell och Molin att kliva fram. och junisarna får kliva fram.
Kommentera

Vem ska göra målen????
Kommentera

"Tror nog Boorken hade koll på Pavel, Boorken bor ju strax utanför Mora"

Hahahahahahaha
Kommentera

arnio: Tror nog Boorken hade koll på Pavel, Boorken bor ju strax utanför Mora.
Kommentera

21olsson: "sylf: det var inte sundlöv som hitta Brendl. Det var Boorken."

Det var väl ändå Sundlöf som värvade honom eller? Även om Boork ville ha honom så tror jag faktiskt kors i taket att Sundlöf kände till Bredl redan innan Boork tipsade honom....omhan nu tipsade Sundlöf över huvud taget.
Kommentera

21olsson:
När den värsta ilskan lagt sig inser alla kloka att detta är bara att acceptera och ingen är egentligen bov i dramat

Brendl vill ju detta, bara han o några till vet hur mkt pengar som är inblandat
Skulle Brynäs göra detta mot hans vilja bara för att förbättra ekonomin...jo tjena...vilken klubb skulle betala pengar för att ha Brendl spelandes MOT sin vilja...!!!??? :)
Och lika omöjligt är det således för Brynäs att mot hans vilja hålla kvar honom

Detta är en ny verklighet och alla ES-lag kommer att utarmas på de största stjärnorna och börja om på en ny nivå med sämre spelare men för den delen kan spänningen o stämningen vara densamma...

Dock hindrar det inte en från av vara extremt bitter med tanke på hur känslan var för 12 månader sedan...
Kommentera

21olsson:
Det här sk. laget kan till och med VIK hota nu...

Fn ska man behöva gå omkring och vara bitter hela sommaren...
Kommentera

sylf: Det blir kvalserien i år igen.
Kommentera

21olsson: Vi har inga pengar alls, bara ett lite mindre hål att täppa till.
Kommentera

Nu har vi mycket pengar. ring hem Honken och han spikar kassen. plus en ny klassforward.. (drömmar)
Kommentera

21olsson: Jag har inte sagt det heller, jag bara citerade Huge!
Kommentera

sylf: det var inte sundlöv som hitta Brendl. Det var Boorken.
Kommentera

Bissett19: "pengarna vi får kommer förhoppningsvis att kunna användas för att hitta spelare som gör att vi blir lika slagkraftiga som vi skulle ha varit med Pavel i laget" 

Alla drar ju som avlöningar till Ryssland, vad blir kvar, Åke från Brösarp Hc?
Kommentera

Hoppas nu verkligen sundlöv har ett par ess i rockärmen annars är detta en stor skandal. Som jag ser det så finns det ingen som kan ersätta brendl. enda lösningen som jag ser det är att värva ytterligare 1 spelare. alltså 1 förta center och 2 bra forwards som har känsla för mål.
Kommentera

Clubsport:

Mormor uttalar sej på hemsidan om Brendl:

Hur ska Pavel Brendl i så fall ersättas?
- Om Brendl lämnar Brynäs är det ju ingen optimal, sportslig lösning för oss, säger Sundlöv. Självklart vill vi ha honom kvar. Men, pengarna vi får kommer förhoppningsvis att kunna användas för att hitta spelare som gör att vi blir lika slagkraftiga som vi skulle ha varit med Pavel i laget

www.brynas.se/templates/BIF_NewsPage.aspx?id=6542
Kommentera

Kul vinter, ett helt gäng medelmåttor ska försöka rädda klubben kvar i elitserien!

Hur fn kan man släppa Brendl!?
Kommentera

Huge: "Världens sämsta sportchef tog hit Brendl och har nu inget större val än att sälja honom till Ryssland."

Jo, han kan behålla honom!

"Världens sämsta sportchef snodde dessutom Lasse Jonsson framför näsan på en rad meriterade ES-klubbar."

Vi ska ju inte döma spelare förrän vi sett dom, då hissar vi ingen heller av samma orsak. Min personliga åsikt är att han är överskattad. En OK elitserieback.

"Särskilt med tanke på att hans generella humör överlag redan känns en aning instabilt."

Och? för mig får han gärna spela med napp och blöja bara han fortsätter göra 40 mål per säsong!
Kommentera

sylf: Världens sämsta sportchef tog hit Brendl och har nu inget större val än att sälja honom till Ryssland.
Världens sämsta sportchef snodde dessutom Lasse Jonsson framför näsan på en rad meriterade ES-klubbar.
Inget tyder på att Brendl skulle ha motsatt sig en försäljning och en missnöjd tjeck i laget är de sista jag vill ha.
Särskilt med tanke på att hans generella humör överlag redan känns en aning instabilt.
Kommentera

Gusten: Frågan han då måste ställa sig är: Varför skulle Brendl vilja spela i allsvenskan? Där kommer Brynäs att hamna. man håller inte ES klass på nåt plan
Kommentera

sylf: En liten annan version av Sundlöv:

"Brendl är Brynäs spelare och vi har kontrakt med honom även under kommande säsong. Fast vi vill inte se någon spelare i laget som inte vill spela hos oss, utan då är det bättre att vi t e x lånar ut honom under en säsong mot en rejäl ersättning, för att till säsongen därpå få hem en nöjd Brendl som gärna spelar med oss. "
Kommentera

Huge: Och var skall världens sämsta sportchef hitta dessa fina ersättare? Oskarshamn? Hille? Brendl är en av de allra bästa spelarna i ES och överlägset bäst på att göra mål, en viktig ingrediens i ishockey. Att Scouter och övriga bruntungor skall hitta en ersättare till honom framstår som en utopi och kommer inte att hända.
Kommentera

Huss: "Vänster hjärnhalva säger sälj
Höger hjärnhalva säger behåll

Den stora frågan är väl vad Brendl själv säger..."

Brendl har förmodligen inte ngt emot en försäljning och vi fick ett erbjudande som det inte gick att tacka nej till helt enkelt.
Trots att Brendl överraskat positivt vad gäller saker som hårt jobb och att spela för laget så har han trots allt varit ngt av ett tveeggat svärd.
Och jag är inte så säker på att LAGET Brynäs kommer att förlora så mkt på en försäljning om vi bara får in ett par fina ersättare.
Det är många faktorer att ta med i beräkningarna förutom det ekonomiska.
Ex vad vår nye tränare har för planer och hur han ser på en spelare som Brendl. Ngt säger mig att Czarneckis hockeyfilosofi och Brendls ngt loja uppträdande emellanåt inte är så där jättekompatibla...
Kommentera

« · 1044524 · »