1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733260 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs - Färjestad 2025-03-11

Sv: Brynäs - Färjestad 2025-03-11
Farsang: ”Storslipa” på special teams skulle jag vilja påstå 😉

Sen får vi väl gratulera Djurgården också som får loss Gidlöf. Gör dem till ännu större favoriter, de fick sin Clara typ.

Jockster : har du någon källa till detta påstående? Att jag frågar är för att det inte ens finns något som heter "få sparken" i Sverige.

Du kan bli uppsagd eller avskedad. Och det är två extremt olika saker. Vilken av dem menar du? Att det "händer hela tiden i Sverige" ställer jag mig väldigt tveksam till då jag jobbar fackligt (facket måste blandas in både vid avsked och vid uppsägning) och det har aldrig varit tal om detta på någon av alla arbetsplatser jag varit på (vi pratar flera olika företag med 10k+ anställda).

Lunkan: håller med om att det inte bara är att trycka på en knapp.

Men nu är det 9 dagars ledigt med gott om tid att Finslipa detaljer, ta hand om små skavanker, tagga till utav bara helvete och framförallt både ”vila” kropp och sinne inför det som komma skall!

🖤❤️💛

spolaisen: ”Källgren är trots allt en habil målvakt, om man utgår från Brynäs handlande i frågan...”

Ja om du menar att man valde att signa honom på tre år och med den lön som det pratas om så finns det ju delar man kan fundera på. Nu hade man uppenbarligen stor tro på honom och då är väl inte lönen i sig konstig om vi hade utrymme för den. Sen vet vi ju inte heller vilka andra alternativ Brynäs hade i övrigt att gå på som förstemålvakt men så här i efterhand så är det väl enkelt att säga att tre år iaf var ett år för mycket.

Peja:

om Brynäs kör med sex utespelare hela matcherna i slutspelet, så behöver inte någon målvakt känna sig förfördelad

Peja: En liten reflektion, vi har vunnit serien med 5p som nykomling. Det har aldrig hänt tidigare att en nykomling vunnit, ändå är allt nattsvart för vissa. Visst vi har fyra raka torsk men motivation är en jävligt viktig ingrediens i sporten ishockey.

"Det är inte bara att trycka på en knapp" visst så enkelt är det inte men ponera att om vi istället vunnit några matcher på slutet finns det heller inte någon knapp som bevarar formen.

Jag tar mycket hellre än vinst i kvart ett än ett par i slutet av serien. Någon som tycker annorlunda?

Knyt nävarna och gå på matcherna, vi har allt att vinna.

NU GÄVLAR KÖR VI!

Gavve:
Tack som fan för det du gör 🥰

Jockster : Så om laget hade varit dåligt i serien, så hade du inte haft några krav nu? Eftersom Källgren gjorde en svag grundserie borde han inte ha några krav på sig nu då? Dvs om det är grundserien och inte lönerna som definierar kraven.

Rätt rolig kommentar av en random användare på en Sportbladet artikel
Uppladdat:

500x0-img9837.jpeg

Peja: Du har självklart en poäng i det Peja men historien visar ju att det inte är enkelt i SHL heller.

Peja:
Det är så det fungerar i alla former av jobb vettu.
Lön efter förväntning på leverans i arbetet.

Sen kommer kraven av att de faktiskt vann serien. Inte lagets kollektiva lön.

Jonjo:
"Angående Källgren så kan vi väl vänta med det slutgiltiga bedömningen av hans betydelse tills att slutspelet är färdigspelat och när vi vet hur mycket speltid han har fått. Just nu känns det helt irrelevant när vi har Persson som alternativ iaf under denna säsongen"

Källgren är trots allt en habil målvakt, om man utgår från Brynäs handlande i frågan...

Stefan R 63:
Vackert vackert vackert 🥰🥰🥰

Jonjo: Alla möter ju inte alla lika många gånger i NHL:s grundserie, och det är många fler lag. De omständigheterna gör det mindre troligt att grundserieettan vinner i NHL än i SHL.

Jonjo:
Självklart får jag mothugg och det är helt okej då det är en naturlig del bland fans på ett forum.

Blå grottan:
Haha jodå det händer dagligen i alla yrken

Jockster : ”Helt rätt att alla de lagen har misslyckats.
Alla favoriter som inte lever upp till förväntningarna misslyckas.....”

Du får naturligtvis tycka att det är ett misslyckande om vi inte vinner SM-guld per automatik när vi har vunnit serien. Sen kanske du får räkna med mothugg om inte alla håller med då det blir rätt naturligt när vi gick in i säsongen med målet att ha två lag bakom oss.

Apropå ”typiskt svenskt” så skulle jag nog mer säga att det är typiskt svenskt att vara oerhört snabba med att sätta fiaskostempel om favoriterna inte lever upp till sina förväntningar både från journalister och ”Svenssons”.
Tittar du på NHL så är känslan även där (utan att ha statistik på fötterna) att det ofta inte är det lag som presterat bäst i serien efter 82 omgångar som sen vinner Stanley cup. Då känns det ändå som att det finns mer förståelse och respekt där borta för hur svårt det faktiskt är att stå som slutsegrare nån gång framåt sommaren.

Jag har ändå en tilltro till att vi har fler spelare som faktiskt vet vad som krävs för att man ska vinna nåt i slutändan så jag har fortsatt en förhoppning men oavsett så kommer det inte vara enkelt och självklart bara för att vi vann serien.

Angående Källgren så kan vi väl vänta med det slutgiltiga bedömningen av hans betydelse tills att slutspelet är färdigspelat och när vi vet hur mycket speltid han har fått. Just nu känns det helt irrelevant när vi har Persson som alternativ iaf under denna säsongen.

Jockster : Dock så får inte folk som underpresterar sparken i det civila…

Jockster : I relation till lönebudgeten överpresterar ett lag som vinner serien men ligger i mitten av löneligan.

Om man får spelare att skriva på under-marknadsmässiga kontrakt så är det en prestation i sig av sportchefen/klubben.

Och ja, med hög lön kommer höga krav, men om ett lag inte har hög lön som kollektiv verkar höga krav komma ändå från din sida, om jag förstår saken rätt. Så oavsett vilket är ju dina krav höga?

Peja: så stolt som Brynäsare idag och nu i två säsonger...vi gör en fantastisk resa från det vi åker ur SHL...vi vinner HA vi vinnet Shl ..vi sopar rent i slutspelt i HA...vi sätter poängrekord i SHL..vi charmar sverige Vi har fullt hus..vi har fått hem flera brynäshjärtan...vi ska nu spela slutspel i SHl...med chans att vinna SM ...
Fatta vilken resa denna underbara förening har gjort..
Några gamar här ser det som ett misslyckande om vi inte vinner SM ...Gamar är ju av naturen aldrig nöjda så det är inte så konstigt.

Brynäsgubbe: otroligt besviken på att ingen journalist ställer frågan om tacklingen på Söderström…

Peja:
Har aldrig någonsin sagt att någon är överbetald.
Säger att med hög lön kommer höga krav.

Sen behöver lönebudgeten inte betyda att laget överpresterar.
Allt handlar om vilka kontrakt som spelarna väljer att skriva på.
Det är allmänt känt att både Skellefteå och Växjö värvat spelare på billigare kontrakt bara för att spelarna ville spela just där.

Samma med Brynäs. Många spelare valde lägre lön Brynäs än andra lag ex Larsson & Söderström

Jockster : Jag bara menar att det är ett märkligt fokus när Brynäs som kollektiv uppenbarligen överpresterar i relation till lönebudgeten.

Det är snudd på omöjligt att bygga en trupp där ingen är överbetald. Sett till helheten är inte Brynässpelarna överbetalda.

Sen skulle jag påstå att det är mycket större risk för en SHL-spelare att få sparken om han underpresterar än om någon på den ”civila marknaden” får det.

Jockster :

Källgrens meriter från sitt målvaktsspel i NHL väger tungt, där har grabben från Härryda inget att sätta emot

Peja:
Därför att med hög lön så kommer högre krav.

Tycker du lika på ditt jobb "skitsamma om ngn överbetald inte levererar" ?

På den civila marknaden får en sådan individ sparken ...

Jockster : Varför haka upp sig på en spelare och hans lön? Sett till den totala löneligan ska inte Brynäs vinna grundserien, det är en stor bedrift. Skitsamma om några enstaka är överbetalda?

Gavve:
Helt rätt att alla de lagen har misslyckats.
Alla favoriter som inte lever upp till förväntningarna misslyckas.....

Absolut att fans får vara nöjda.
Fans får vara nöjda över precis vad de vill. Inga oklarheter med det men då måste även samma fans inse att det finns fans som nu när de faktiskt vann serien ser allt annat än ett guld som ett misslyckande.

Precis som att det finns fans som anser att en målvakt som tjänar 300 K i månaden skall prestera bättre än plats 17 i måvaktsligan med en total % på 89.05.....

Gavve: Ja, Brynäs är egentligen "halva" Mästare redan nu. Ibland kan man ifrågasätta varför slutspel ska behövas. Långt tillbaka i tiden fanns inga.

Presskonf.

Jockster : Om du vänder på det.

Om du hade frågat fansen här inne inför säsongen om vi varit nöjda med en förstaplats efter 52 omgångar. Hur många tror du hade svarat ja då?

Om man svarar JA på den frågan då kan man väl fortsatt få vara nöjd efter 52 omgångar hur slutspelet än går eller?

"Jo vinner du serien & kliver in som favorit så är allt annat än guld ett misslyckande."

Då kanske du har koll på hur många gånger seriesegraren faktiskt vunnit guld också?
23/24: Nej
22/23: Ja (Växjö)
21/22: Nej
20/21: Ja (Växjö)
19/20: Inget slutspel
18/19: Nej
17/18: Ja (Växjö)
16/17: Nej
15/16: Nej
14/15: Nej
13/14: Ja (Skellefteå)
12/13: Ja (Skellefteå)
11/12: Nej
10/11: Nej

Du kanske förstår poängen? Det är TVÅ lag senaste 14 åren som vunnit guld efter att ha kommit etta, Saik och Växjö. Om man kallar det ett misslyckande är det en jääääkla massa lag som misslyckats senaste 14 åren.

Gavve: Omöjligt att säga om man inte följde D'Astous, men han var en odraftad spelare och de får sällan chansen på allvar. Organisationerna pushar spelarna som de har investerat draftval i. Blir en helt annan typ av investering och förmodligen är D'Astous en mycket mognare spelare som 26-åring än som 22-åring.

Min poäng är att D'Astous inte behöver platsa i NHL nästa säsong för att det ska vara ett kliv upp för honom. Det räcker om han platsar i AHL och är en framträdande spelare där. Det finns ingenting mer som han kan uträtta på svenska isar för att förbättra sina framtida NHL-möjligheter. Oavsett hur det får för honom i Nordamerika lär det bli Schweiz efter det, det är osannolikt att han kommer spela i Brynäs efter den här säsongen.

Peja: Vad är det som gjort att han aldrig riktigt fått chansen i AHL? Han har ju ruskigt bra siffror i ECHL. 26 mål, 31 assist på 52 matcher i grundserien är ju imponerande bara det. Sen har han utöver det 19 mål och 11 assist på 18 slutspelsmatcher samma säsong.

Om han var "för dålig" för AHL säsongen 21/22 så ser jag inte hur han skulle vara redo för NHL nu även om han dominerar (stundtals) i SHL och i Finska ligan. Trivs han bättre på större is? (Om finnarna nu har stor is de också?).

Är det bara jag som är lite orolig över att Söderström inte spelade i slutet?!

Jonnyrocker: Här får du en självklar anledning: För att hålla båda mv varma. Ett självklart val i min bok…

ellis:
Haha så klassiskt Svenskt....
Jo vinner du serien & kliver in som favorit så är allt annat än guld ett misslyckande.

Tror du att grabbarna i FBK satt i omklädningsrummet efter uttåget förra säsongen " ähh grabbar vi vann grundserien iaf och gjorde vårat bästa nu också"

Gavve: D'Astous har aldrig varit ordinarie i AHL. Om en NHL-klubb organisation tror på honom lär han dra, Brynäs betalar inte mer än han skulle få i AHL av ett tvåvägskontrakt heller. Även om han skulle fastna i AHL år#1 så vore han närmare NHL än någonsin under de omständigheterna.

Chicago hade antagligen inte tillskansat sig Söderströms NHL-rättigheter utan att stämma av med hans agent innan.

Båda lär vara körda för Brynäs. Det är bara en bonus om någon av de killarna blir kvar i Brynäs.

ellis: På tal om nästa säsong. Finns det några som helst (konkreta eller ej) rykten om spelare som kan vara aktuella för Brynäs nästa säsong? Det känns som det helt försvunnit sen en tid tillbaka. Vi "vet" ju om att Ludde försvinner (Madhawk brukar ha rätt). Sen har vi hört om Crespin (Kalmars målvakt) också. D'Astous och Söderström vet vi ju inte hur det blir med än.

Söderströms rättigheter har bytts bort ja, men han har fortfarande inget kontrakt "over there" som jag förstår det (jag tror han drar över om han får envägskontrakt så klart). D'Astous är jag mer osäker på om han drar för att harva i AHL (ser inte att han skulle få envägskontrakt). Vet inte om han har någon out för Schweiz?

Indrasis och Schroeder lär ju försvinna tänker jag. Då öppnas det ju upp 2 platser högt upp. Andrecenter och förstakedjespelare. Sen är väl frågan om man ska förlänga med Scott (om han vill) och/eller Vesel. De gör det ju väldigt bra tillsammans och har till 100% accepterat deras roller.

Enligt EP är det dessa kontrakt som går ut efter säsongen:
Jacob Bengtsson
Miks Indrasis
Linus Lindblom
Anton Ohlsson
Ludvig Persson
Jordan Schroeder
Greg Scott
Tyler Vesel
Anton Johannesson (25/26+1 så det är väl optionsår).

Av dessa är det väl främst Scott, Vesel och Persson (som verkar vara förlorad ändå) som jag kan se som aktuella att förlänga med. Sen hoppas jag man försöker hitta en lösning för Källgren också som LHC gjorde. Ser inte att han ska steppa upp så pass mycket att han blir en stabil förstemålvakt heller MEN jag blir mer än gärna överbevisad.

Brynäsgubbe: Ja, men slutspel brukar generellt sett innehålla uddamålssegrar och övertidsmatcher oavsett om Brynäs deltar eller inte. Det är väl ganska uppenbart att varken Brynäs eller någon annan kommer vinna massa slutspelsmatcher med stora siffror.

Jockster : NJae, misslyckande vore det väl inte. Men vinner man en 52 matcher lång serie förpliktigar det allt att göra ett bra slutspel och inte fallera helt, det kan jag tycka. En semi i alla fall, Annars kommer man inte runt besvikelsen mot bakgrund av ett sånt här bra halvår i serien.

Peja: Sure, men det folk glömmer var att Brynäs inte seglade genom slutspelet även om segrarna kom, det var väldigt tight mot både Nybro och Karlskoga. Flera uddamålssegrar och och övertidsmatcher.

Om ni tror att det bara är att "slå på" farten igen mot ett högmotiverat åttondelslag som inte har något att förlora, så tror jag många kommer få ett otrevligt uppvaknande.

Frågan är om Brynäs kommer ha både mental och psykisk ork när man gått ner på halvfart såhär. Har en jävligt obra känsla av det som väntar.

ellis: Beror på om man verkligen investerar i spelartruppen eller om Alcén måste överträffa sig själv igen. Vanskligt att förlita sig på att fynda.

Ett stort fel man gjorde efter 2012 var att man arbetade efter principen "behålla så många som möjligt" istället för att inse att vissa spelare inte var särskilt bra trots att laget vann, och att man inte satsade tillräckligt mycket efteråt (Sundlöv har medgett det efter, att hans största misstag inte var att pusha för större budget efter 2012...).

Det är ganska uppenbart att laget kommer bli kraftigt försvagat av att tappa framförallt D'Astous, Söderström och Persson. Det kommer nog inte att gå att få in två lika bra backar, så det behövs FLER klassbackar som bidrar.

Mycket som är irriterande idag.
Att man fortsätter envisas med att köra en av ligans sämsta målvakter när man har en av de bästa. VARFÖR??? Ge mig en endaste bra anledning? För att legitimera att man fuckade upp situationen med
Persson?
Man slarvar bort att nå milstolpe på 100 poäng
Man leker bort avslutningen och rycker på axlarna åt det.
Man matar inte puckar på sollet Lindbäck som inte har en blekaste aning om vart puckarna tar vägen.

Till sist. Kasta den där fula jävla zip-tröjan på Gällstedt åt h-vete

Zappaholic:
Brynäs vann grundserien & det är grymt men i slutändan betyder det ingenting, folk minns sällan vem som vann grundserien. SM guldet däremot ....

Plus att Brynäs är ingen nykomling numera, eller outsider som kan skrälla.
Malmö & Örebro däremot, de är outsiders som kan skrälla

Brynäs går in i slutspelet som favoriter och det betyder att allt annat än SM guld är ett misslyckande ......

Peja: Intressant äro nästa säsong, hur det än slutar nu. Kan föreningen bygga vidare ytterligare på framgången, eller?

ellis: Med tanke på att Brynäs var i exakt samma situation ifjol (överlägsen serieseger som var klar långt innan slutspelet) så tror jag inte att man har gått bort sig i planeringen den här gången heller. Förmodligen fortsatte man vinna i slutfasen av HA eftersom man var så pass mycket bättre än motståndarna, i SHL torskar man om man går ner några enstaka procent i motivation.

Silfver: "Det är inte helt orimligt att Malmö slår ut Rögle i en serie över tre matcher."

Verkligen inte. Malmö har ju 4 raka (inte full pott dock) mot Rögle denna säsong. Det tror jag de tar med sig in i detta. Tror Malmö kan spela mer avslappnat än Rögle också.

Ska bli otroligt spännande att följa åttondelsfinalerna, play-out samt HA för att se vilka som går upp. Skönt att för en gångs skull kunna känna sig helt avslappnad och inte oroa sig för att missa SHL, åka ur eller något sånt. DET tänker jag njuta över hur det än går framöver.

BIF Kungen: ”Vi har varit riktigt svaga i allmänhet och special teams i synnerhet. Adderat med Källgren som första-alternativ ….

Jag är oroligt inför slutspelet…”

Det är inte konstigt att många är oroliga inför slutspelet som det har sett ut på slutet. Nu säger Gälla i intervjun att han upplever att laget har gått och väntat på slutspelet och att man även såg dom tendenserna förra året. Tror vi på det eller är det bara nåt han pliktskyldigt måste säga. Ja det återstår att se men att det kan ha varit svårt att hålla fokus ända in i kaklet kan jag ändå köpa. Stämmer det dessutom att dom har tränat hårdare den här perioden så kan det också vara en bidragande orsak.

Betyder det att jag är helt lugn. Nä det gör det inte men det absolut viktigaste nu är att vi har en skadefri trupp när det startar nästa torsdag. Går det att trycka på en knapp så spelar vi fantastiskt, det tror jag inte heller men det finns ändå tid att jobba med detaljer och är det så att vi blir lättare i knopp och kropp om man släpper på hårdträningen (om så varit fallet) så tror jag också att vi får se ett hungrigt Brynäs igen.

Har vi Källgren som förstemålis när slutspelet startar, nä även det tror jag inte på just nu.

Petrov: Det är inte helt orimligt att Malmö slår ut Rögle i en serie över tre matcher. Över 7 finns det däremot ingen möjlighet med tanke på att Rögle är ett bättre lag och det bör ta ut sin rätt.
Då skulle vi alltså kunna få Malmö och inte Växjö.
Gäller att ha ett positivt mindset 👍🏻

Sen dagens bästa nyhet var väl Monitors förlängning av sponsoravtal och arenanamn.

Zappaholic: "Finns inga garantier för någonting. FBK rök direkt förra året"

Det är väl detta jag tycker man ska försöka förstå. Att man kommer etta betyder inte att man vinner kvarten. Inte ens om man vinner sina 12 av 14 sista matcher (FBK förra året).

Rögle slog dessutom efter det ut Växjö (som kom tvåa) i semin med 4-0. Det är verkligen ingen garanti att man går vidare från kvart eller semi. Folk får det att låta som att det skulle vara världens undergång dessutom.

Vi vet ingenting om hur det går. Det är väl det enda vi kan säga att vi vet! :)

Gavve: Jag går ju hellre in i ett slutspel som seriesegrare än att göra det som 8:e lag som plast, vi har oerhört hög högstanivå, det har vi visat under säsongen.

« · 2838882 · »