Brynäs IF

727838 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs-Frölunda

« · 990657 · » Till forumet

Sv: Brynäs-Frölunda
Clubsport: får eran trännare sparken imrron?
Kommentera

GävleLasse:
Det var väl ganska matchavgörande 2-3 målet?

Menar mer att det är väldigt dumt att slänga in en debutant i en måstematch på hemmaplan hade haft mer förståelse om han fått stå i en bortamatch där han har mindre press på sig.
Kommentera

Clubsport: Brynäs hade pengar, men använde de till att kontraktera ett extremt stort antal spelare istället för att satsa på spetskompetens. Kvalitét slår alltid kvantitet.
Kommentera

Wayne Gresky:
Tänker inte försvara Sundlöv, men Boorken bestämde nog mer än Sundlöv vilka spelare som skulle värvas. Brendl var ju Boorkens val.

Dackell var lagets bäste spelare efter Bäckis förra säsongen, lite svårt att förutse att han skulle vara kass denna säsongen.

Hela ledningen har ansvaret och inte minst Gävlefolket som inte stöttar laget.
Svårt att värva utan pengar.
Kommentera

70 Rodrigues: Lite positivt i all er bedrövelse är att ni har i allafall bättre målskillnad än Luleå o Mora. Ni har 2,3 plusmål upp.
Kommentera

Patrik L: Du, säger du att Dackell inte är landslagsmässig kan du inte mycket om ishockey...

Sen säger du att HV har ES överlägset mest spelbegåvade backar. På den punkten vinner HV mot Brynäs. Om man däremot ska jämföra antalet spelförstörande backar har ni inte en chans, så det så!

Att du sedan tror att t.ex Davidsson håller högre klass än våran "creme de la creme"- center Hautonen tycker jag är ruskigt onyanserat av dig. Fy!

Energiknippen har vi ungefär likvärdiga. Ni har Ledin, Jämtin, Thörnberg och Melin och vi har Dackell, Sjödda, Hansen och Molin. Brynäs vinner eventuellt på målfoto...

Ni har Hrdina, vi har fru Dina..., förlåt, Tina ska det vara.

Angående målvakter så är det även där jämnt skägg. Brynäs får dock pluspoäng då man har råd att vila sina toppmålvakter till förmån för J-18 spelare. Mycket hedersvärt!

Att du sedan har mage att nämna skitlaget Mora i samma mening som storklubben Brynäs tycker jag snudd på förnedrande. Mora ligger ju för fan mil efter i tabellen......., eller?

Jag har ETT ord till dig: Gamnacke!!
Kommentera

Clubsport: Du gör det väldig enkelt fö dig att i princip summera hela problemet i målvakten och den miss han gjorde vid 3-2

Jag undrar hur en BACK i motståndarlaget kunde vara först på den returen efter stolpskottet, vart fanns resten av laget?

Med så många brända chanser som Hansen, Sjödin, Molin mfl är det svårt at vinna även fast man har en världsmålvakt och vilken tränare du vill i båset.

Skillnaden mellan Brynäs och frölunda. Två liknande situationer Hansen helt fri i slotet med ett skrattretande rrsultat. Kallio i ett liknande läge... 2-4

Kör ut den där jävla norrbaggen till en kobbe i kustbandet och gjut fast honom i urberget.
Kommentera

Clubsport: Det är väl ganska uppenbart att Sundlöv är Brynäs största problem. Han har fatalt misslyckats med att bygga ett fungerande lag. Istället för att inhandla en stabil förstefemmecenter läggs alla pengar på Brendl. Veteraner som Sjödin, Molin och Dackell är kvar långt efter bästföredatum. När det börjar skita sig så kickar man sin rutinerade tränare som varit med i snålblåst förr och kastar in en nybörjare. Ekonomin är tydligen dessutom så illa skött att elitlicensen är i fara. Brynäs förefaller vara en klubb där det är riktigt ruttet i toppen! Dags att bygga nytt, uppifrån och ned?
Kommentera

Magico: Jo, du kan skriva vad som helst.
Om du håller dig till regelverket och diskuterar åsikterna och inte personen bakom åsikten.
Kommentera

Huge: Jag kan bara säga att visst kan jag ta över. Det skulle ju gå fan så mycket bättre iaf.

Det är bara inse att Brynäs trupp inte räcker till för spel i ES just nu. Sen att det är otur i match till match som du säger, är rent skitsnack. Missar man sådana lägen som man gör så är man inte tillräckligt bra. Så är det.
Kommentera

70 Rodrigues: Man kan visst inte skriva vad som helst..
Kommentera

GävleLasse: "Varför är det inte lika viktigt att vinna när Brynäs spelar matcher?"

Vem har påstått att det inte skulle vara viktigt för oss att vinna?
Kommentera

Per HApps:
Jo, delvis men vi har ju hockeysveriges sämste och mest orutinerade tränare.
Behåller han Östblom till kvalserien då är även Sundlöv ett problem!
Kommentera

Huge: ""I believe in the brotherhood of man, all men, but I don’t believe in brotherhood with anybody who doesn’t want brotherhood with me. I believe in treating people right, but I’m not going to waste my time trying to treat somebody right who doesn’t know how to return the treatment."
Kommentera

Clubsport:
Kan det inte vara så att det är just Sundlöv som är problemet?
Kommentera

Huge: Så det handlar om att "vinna"

Varför är det inte lika viktigt att vinna när Brynäs spelar matcher?

clown
Kommentera

Att Östblom slänger in en 18-årig målvaktsdebutant i säsongens viktigaste match säger mig att karln har gett upp.
Kom igen Sundlöv, ge oss en riktig tränare tills kvalserien startar.
Kommentera

GävleLasse:
Det RIKTIGA trollet dök upp alldeles nyss, men från HV.
Kommentera

GävleLasse: Nä, varför ska okunnigheten få vinna?
Finns ingen anledning att ge sig...
Kommentera

mattiaskarlgren: "ALLA utom du här inne sade redan innan matchen att dom skulle satsa på Markström, sen lyssnade han på oss."

Självfallet så var det så att han lyssnade på er innan han tog sitt beslut.
Men varför ska OÖ behöva hålla på och ringa dig och be om råd hela tiden?
Är det inte enklare att du själv tar över som tränare?
Jag menar: du verkar ju ha stenkoll...

Jaså, det var ALLA utom jag som tyckte att man borde satsa på Markström?
Varför påstår du ngt som du vet inte är sant? Det var många som tyckte att det var ett dumt beslut. Jag är ledsen, men bara för att du och ett gäng onyanserade tonårsanalytiker tycker samma sak så betyder inte det att ni har rätt.
Läs även igenom inläggen efter matchen så hittar du minst lika många som tyckte att det INTE var ett korrekt beslut.
Kommentera

Huge:

Lite märkligt att Huge påstått att:

"Det inte skiljer så mycket mellan Brynäs och topplagen".

Kan bara jämföra Brynäs med mitt HV 71.

HV har en landslagsmålvakt i Liv.

Man har 4 landslagsbackar i: Luoma, Puistola, Åkerman och Petrasek.
Man har ES överlägset mest spelbegåvade backar.

Vad har Brynäs att jämföra med?

HV har centrar som Davidsson och Hrdina som håller mycket hög klass.
Vad har Brynäs för centrar?

Här är största skillnaden mellan lagen; försvaret och centersidan.

Målskyttar har ni i Brendl och Widing och här har HV främst Voutilainen och Thörnberg men även betydligt fler som producerar än i Brynäs.

Energiknippen har både HV ( Ledin, Jämtin, Thörnberg och Melin) och Brynäs i Widing och Månsson.

Ska Brynäs överhuvudtaget kunna bli ett riktikgt topplag igen behövs en riktigkt bra målvakt, ett par spelande backar, men framförallt bättre klass på centersidan.

Jag gillar Brynäs och vill ha er kvar i ES, tillskillnad från en skitklubb som Mora!
Kommentera

Huge: ALLA utom du här inne sade redan innan matchen att dom skulle satsa på Markström, sen lyssnade han på oss. Han gjorde en tavla men i övrigt spelade han stabilt och mycket bra. Men jag antar att du inte sett matchen eftersom du tycker att han spelade osäkert..

Men det är klart, när du säger att DJ är bra, så vetifan vad som krävs för att någon verkligen ska vara bra..
Kommentera

mattiaskarlgren: Men jag har ju egna värderingar.
Jag tycker att det var fel att låta Markström vakta kassen.
Du och många härinne håller med OÖ och anser att det var ett korrekt beslut.
Varför håller du och många andra med OÖ?
Har du/ni inga egna värderingar?
Kommentera

Huge: Allvarligt, du pratar ju emot dig hela tiden..

Nu håller du med om detta vad han säger! Och när nu senast mot Modo att dom spelar en bra defensivt, det säger ju även OÖ. Men varför har du inga egna värderingar?
Kommentera

Klart värda sin plats är skitlaget från Gävle. De tar inte en poäng till mot elitserielagen. Jag skäms att vara anhängare till ishockey laget från Gävle.
Kommentera

Huge: Brynäs har ju varit ovanligt skonade ifrån skador denna säsong, om man jämför med t.ex. Timrå som har haft nyckelspelare borta i stort sett varje match. Trots detta har man lyckats skrapa ihop 20 poäng mer än Brynäs som fram till omgång 44 varit i stort sett skadefria. Detta säger väl en hel del om Brynäs slagkraft denna säsong...
Men istället för att hänvisa till gamla resultat räcker det egentligen med att titta på dagens insats. Den enda som kan skapa farligheter är Brendl som till skillnad mot Hansen, Danielsson, Hautonen och alla andra smurfkukar, gubbjävlar och utfyllnadsspelare har lite målsinne. När Brynäs ska jaga en kvittering i tredjeperioden (som man har varit tvungna till de senaste 15 hemmamatcherna) är det nästan skrattretande att lägga sin tilltro till ovan nämnda "skott i magen-spelare".
Pinsamt var ordet, pinsamt är laget.

Sen verkar det ju dessutom som att många tror att Brynäs minsann inte skulle ha några problem i en eventuell kvalserie. Jo, tjena! 3 poäng av 33 möjliga de senaste matcherna är ju jävligt respektingivande. Ungefär lika imponerande som Hautonens skridskoåkning eller Dääkes +/- statistik...
Kommentera

mattiaskarlgren: Ja, vad hade du väntat dig att Östblom skulle säga om en orutinerad lovande målvakt som han själv valt för spel i ett mkt utsatt läge?
Hade väl inte varit speciellt psykologiskt uppbyggande.
Känns som att OÖ mer kommenterar just Markströms mod att ställa upp i ett pressat läge, och inte så mkt den faktiska insatsen i övrigt.
Kommentera

mattiaskarlgren: Håller med dig!! Hoppas att dom kör han dom avlutande matcherna nu.

Var ju bara Brendel, Sunken, Sundström och Markström som såg hungriga ut.
Ang Dacke & Hutten så blir man ju bara matt...
Kommentera

Huge: "- Naturligtvis ett olyckligt mål, den ska han kanske ta men jag tycker ändå att han gör det fantastiskt bra i dag, visar stort mod, säger Brynäs-tränaren Olof Östblom till TT."

Men du håller inte med honom eller? Du håller ju alltid med honom annars!
Kommentera

mattiaskarlgren:

Oavsett tavla eller inte... vi har ingen målvakt som vinner matcherna åt oss.
Näste man till rakning: Joakim Eriksson? Alexander Sahlin?
Kommentera

Huge: Jag har skrivit att han får ta på sig 2-3 målet och det sa han även själv i tv efter matchen.. I ES får du ej släppa in ett sådant mål.
MEN i övrigt så skulle jag vilja veta vad du menar med osäkert? Jag tyckte han såg riktigt trygg ut med tanke på att han borde varit nervös..
Men det är klart, du har väl en helt annan hockeykunskap än alla andra här inne så jag ska inte tjata mer om det. Men som sagt, Markström tyckte jag agerade riktigt stabilt dom två första perioderna för att sedan göra en tavla. Men säg vem som inte gjort en tavla denna säsong? Håller du räkningen på hur många Sperrle och Korkonen gjort? Sen att du säger att han kommer för långt in på första målet, om du börjar med att titta på Brynässpelarna går bort sig och tittar precis när Molin "glider förbi" Markström så ser du att han är skymd. Det målet agerar han absolut inte fel. Men det är klart att du tycker det, du ska ju alltid tycka annorlunda mot alla andra.

Sen, det som skiljer lagen åt är att Brynäs inte sätter sina chanser. Dom har "öppet" mål 4 ggr och lyckas inte göra mål. Då vinner man heller inga matcher.
Kommentera

Hitman: Det där skrevs när vi tidigare hade spela helt Ok och vunnit flera matcher, tom 3 i rad om jag inte missminner mig.

Min huvudpoäng med hela resonemanget är att när vi har ett fungerande spel, ett bra självförtroende och därmed kan konkurrera utifrån en normal styrkeposition sas, så skiljer det inte så mkt mellan lagen som man förleds att tro.
Kommentera

Huge: Ok, saxat från matchtråden Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08

"Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen och mkt handlar om psykologi."

Återigen, är det skillnad eller är det inte skillnad?
Kommentera

Peja: Har inte gått igenom skadelistan på våra motståndare den senaste tiden, men dom har säkert också haft en del spelare borta. Skillnaden är att dom är topplag med sitt på det torra sas. Spelar inte med stukat självförtroende och har framförallt (såvitt jag vet) inte nån skada på några av sina viktigare spelare.

I övrigt vet jag inte vad du vill ha sagt.
Skador på Lind och Månsson i vårt utsatta läge kan man mkt väl skylla på, eftersom det stämmer att skadorna på dessa två spelare är mkt kännbara för oss.
Kommentera

mattiaskarlgren: "Hur många matcher har Markström stått? 1.. och släppt in en tavla som han får ta på sig.. Du sågar honom och säger att tyvärr avgjorde han matchen, däremot så har Korhonen släppt in flera ruskigt billiga mål. När ska du inse att du har fel och att det inte alls var fel att ställa Markström i målet?"

Men om du nu sågar Korhonen och säger att han släppt in flera ruskigt billiga mål och därmed avgjort matcherna, varför ska man då inte vara konsekvent och såga Markström när han gör samma sak?

Det intressanta är ju att om Korhonen hade stått idag och agerat som Markström gjorde vid 2-3, så hade du totalsågat hans insats.

Faktum är ju att Markström sannolikt avgör matchen genom sin tavla.
Han uppträdde i övrigt osäkert och inte alls så lugnt och förtroendeingivande som vi alla hade hoppats på. Det är inget försök att såga honom utan bara ett konstaterande av fakta.
Kommentera

Huge: Ja, man kan ju skylla på skador, men finns det något lag som inte har skador vid den här tiden på säsongen?
Kommentera

Av de 6 matcher som återstår tror jag inte Brynäs kommer att vinna mer än 1, så hur det här slutar kan lätt räknas ut, och ikväll klättrar av allt att döma även Mora förbi i tabellen. Botten är nådd. Hoppet är ute...
Kommentera

Hitman: Din presentation är ett rent plagiat! Var anmäler man det?
Kommentera

Huge: Hur många matcher har Markström stått? 1.. och släppt in en tavla som han får ta på sig.. Du sågar honom och säger att tyvärr avgjorde han matchen, däremot så har Korhonen släppt in flera ruskigt billiga mål. När ska du inse att du har fel och att det inte alls var fel att ställa Markström i målet?

Du lyssnar bara på vad Brynäs ledning säger efter och inför varje match, du har absolut inga egna värderingar.
Kommentera

Hitman: "Nu är det alltså skillnad trots allt?"

Du blandar ihop äpplen och päron på ett ohederligt sätt.

När jag fällde den kommentaren så gällde det fjolårets ES och de förutsättningar som då gavs. Vi var i grunden ett jämnare lag än iår och spelade också stabilare. Motståndet i övrigt vad gällde topplagen var också lite svagare, sas.

Nu talar jag om årets serie och de förutsättningar som råder i dagsläget.
Försök att hålla isär begreppen så blir diskussion mkt hederligare.

I övrigt håller jag med om det du säger. Lind betyder mkt för laget, liksom Månsson. Men som sagt: framförallt Lind i rollen som lägesskapare åt Brendl. Nu blir Brendl ofta sönderläst och får göra mkt av jobbet själv.

Men som jag säger: det är lite svårt att bedöma oss och spelet om man bortser från att vi missar så mkt chanser.
Vi har ju mött 4 topplag på raken och dom gör ju alltid motståndarna sämre sas.
Kommentera

Huge: Vänta nu lite Huge.... För inte så länge sedan skrev du så här:

"Tabellen är inte alltid den enda korrekta värdemätaren.
Sportsligt sett är det ingen större skillnad mellan Brynäs och topplagen"

Nu är det alltså skillnad trots allt?

Decimerat manskap har vi absolut, klart att det påverkar. Lind borta betyder ju att t.ex. Brendl istället för att avsluta på bra pass måste skapa lägen själv och vara den som lägger passen till andra.

Det är väl bara att acceptera att det med största sannolikhet (även om ingenmansland vore en gudagåva) blir kvalserie. Jag fasar för ett kval men med Lind och Månsson tillbaka och bättre grundspel borde det kunna gå vägen (vilket är sjukligt optimistiskt för att komma från mig).
Kommentera

Huge: Visst, markström såg periodvis darrig ut och gör en riktig tavla, inget snack om den saken. Tycker dock inte att det var ett sämre målvaktsalternativ än Sperrle och Korhonen som trots allt har kostat oss en del matcher.

Igår var vi okunniga läktarcoacher som ville ha Markström i kassen och ledarna i Brynäs visste självklart bättre än oss. Samma ledare plockade sen in Markström eftersom de såg honom som ett bättre alternativ idag. I detta fall, gör det ledarna i Brynäs till okunniga läktarcoacher eller visade det att vi "okunniga läktarcoacher" hade rätt?

För övrigt, riktigt bra inledning idag. Bra fart och offervilja. Tycker inte alls att man kan klaga på alla utvisningar i 1:a eftersom vi i samtliga får bort viktiga Frölundaspelare (Kallio, Sundin, Kahnberg mfl). Känns som vi håller hoppet uppe ganska länge idag men när Doffen envisas med att plocka bort Sundin och Alcén till fördel för t.ex. Molin och Danielsson undrar jag vad han vill åstedkomma.

Man tar alltså bort de som ger energi till laget och skapar lägen och plockar sen in rutinerade men ej presterande spelare. Ett dåligt tecken till laget tycker jag eftersom man hängde med länge i matchen just pga energi och fart. Ett lika dåligt tecken som när Dackell tar den mest idiotiska utvisning jag sett i slutet av 3:e. Enligt mig visar han där att han redan gett upp.
Kommentera

70 Rodrigues: "Tabellen ljuger aldrig, vi är inte bättre än så här, det är bara att köpa läget. Kvalserien kommer att bli en rysare."

En sanning med modifikation tycker jag.
Man måste betänka att vi spelar med decimerat manskap och det mot ES absoluta topplag.
Så det är lite svårt att sia om var vi står, och framförallt jämfört med de lag vi fightas med i bottenstriden.
Känns som att det var evigheter nu sen vi hade en "lätt" match på spelprogrammet.
Nästkommande 4 matcher avgör det hela. Förhoppningsvis vinner vi några av dessa och återfår lite självförtroende, så att dom 2 sista matcherna mot redan slutspelsklara Timrå och FBK kommer att avgöras på att motivation slår klass.
Kommentera

Huge: Just nu är inte Markström sämre än Sperrle, kanske inte än Korhonen heller. Helt rätt att testa honom, tycker jag.

Visst gjorde Markström en tavla, men det har vi vant oss vid att Brynäs målvakter gör den här säsongen. Att Markström inte har kommit in i elitserietempot är något man för ta, men att varken Karhu eller Sperrle pallar ES är ju en helt annan sak.

Hur som helst, Brynäs gjorde bara 2 mål. När Ove Molin, Dackell och de andra uddlösa Brynässpelarna får chansen i slottet skjuter de utanför. När Frölundaspelarna får chansen i slottet sitter pucken med ett handledsskott uppe i krysset.
Kommentera

Metal Guru: "Det är inte Markströms fel att han hamnat i den här situationen."

Svårt att säga. Han har nog själv en del i skulden. Har svårt att tro att tränare och spelare fått tjata på honom att ställa upp, sas.
Det är nog en kombination av hans egen vilja och tränarnas försök att få till ett break på målvaktssidan. Både Sperrle och Korhonen lider ju av taskigt självförtroende just nu, och det sprider sig till spelarna som blir osäkra.
Att plocka in en orutinerad junior med intakt självförtroende (iaf förmodat)
är inte en helt fel tanke, även om jag fortfarande anser att både Sperrle och Korhonen rent kvalitetsmässigt är bättre målvakter. Men deras brist på självförtroende har nog fått styra mkt i beslutet att låta Markström spela.
Kommentera

Izah: "Något som du ej verkar ha begåvats med, ska det ju vara"

Om det är mig du avser: vad är det som får dig att tro att jag inte håller på mitt lag?
Kommentera

Gusten: Tabellen ljuger aldrig, vi är inte bättre än så här, det är bara att köpa läget. Kvalserien kommer att bli en rysare.
Kommentera

Gusten: Angell gör en bra insats idag, men Widing är inte i form, han försöker med det blir för det mesta fel.
Kommentera

70 Rodrigues:

Spana in Belfour i Canal + nu kanske han ger er några råd hur ni skall göra mål på honom i kvalserien :)
Kommentera

Izah: Något som du ej verkar ha begåvats med, ska det ju vara
Kommentera

« · 990657 · »