Brynäs IF

727764 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Färjestads BK Torsdag 4/11-2010

« · 1301941 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Torsdag 4/11-2010
Svårt att få grepp om Brynäs spel i år, det är svårtippat, minst sagt. I det offensiva försvarsspelet verkar det finnas fyra varianter, ofta i samma match; 1: intensiv forechecking med samlat lag (2a halvan av tredje igår). 2: Tokkörning en och en. (andra perioden efter 1-2 målet igår) 3: Avvaktande på mellanhand med lätt överspelade forwards och oceaner av yta i mittzon. (andra halvan av första perioden igår samt matchen mot Modo efter 0-3 målet) 4: Samlat. hårt jobbande lag som stänger igen i mittzon (de tre föregående säsongerna samt första halvan av första perioden igår). 5: Stillastående lag i mittzon som släpper igenom motståndarna så det visslar om det (början av tredje igår...)

I egen zon försöker man oftast spela strikt man-mot-man. Där finns det tre varianter; 1: Alla gör sitt jobb (ungefär vart fjärde byte), 2: Alla försöker göra sitt jobb men vissa hinner inte med utan kommer efter sin gubbe, 3: alla utom en försöker göra sitt jobb men den siste "glömmer" ta markering, gärna framför mål eller på bortre. 4: Man lyckas aldrig reda ut vem som ska ta vem, utan irrar omkring i totalt kaos tills domaren blåser för mål eller icing.

Dock, ca vart tredje byte, verkar man inte spela man-man, utan överlastar för snabb puckerövring. Sen finns det en bonusvariant där Dackell kör sitt eget system med att hugga i där han råkar komma åt, och övriga försöker räkna ut vem som tar vem.

Det enda man kan säga med 100% säkerhet om Brynäs i år är att de drar ner tempot, låter bli att skjuta, låter motståndarna vila, och tappar matcherna i eget Powerplay. Inte ens dubbeldroppen kan man lita på längre.

Undrar om inte denna underhållande berg-och-dalbana har att göra med att man har yngsta truppen i serien?
Kommentera

mattiaskarlgren: "MEN Lauritzen är det närmaste vi kommer en Bäckis i dagens Brynäs."

Jag tycker du är ute å cyklar nu. Lauritzen är det närmaste Gretzky vi kommer i dagens Brynäs.
Kommentera

mattiaskarlgren: "MEN Lauritzen är det närmaste vi kommer en Bäckis i dagens Brynäs."

Håll i hatten nu Karlgren..
Kommentera

Lindström: Har inte orkat kommentera vissa av dina inlägg tidigare. Visst ska Kahnberg spela PP. MEN Lauritzen är det närmaste vi kommer en Bäckis i dagens Brynäs. Därför spelar han mycket riktigt PP och det ska han också göra.
Kommentera

Brynäs är inte bäst men vi är i alla fall roligast i Hockeysverige. För en inbiten brynäsare är det ungefär lika hälsosamt att se en brynäsmatch som att svepa ett helrör Bäska Droppar.

Nu har Greiss 5 matcher i benen och han är fortfarande inte bättre än Svedberg. Det är väl tur att Cz har mer tålamod än oss fans annars hade han också varit bänkad.

Gurra88: Kahnberg fick mer speltid för att han förtjänade det. Inte tvärtom.
Kommentera

sniper: Så att #16 lirar minst 1 min i varje PP, Khana gör inte det spelar ingen roll för statsen alltså alltså?

Å när var #16 skyttekung i ES senast?!

Förstår att du tycker Dacke, Hansen mfl gjort rätt för sin istid framför allt i PP..

TOMTE..

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Du tycker inte tappat till 1-4 är minst lika svagt som upphämtningen är stark?

Lauritz gör en riktigt bra match, bara hoppas att det håller i.. Kahnberg visar tydligt att han borde haft förtroende mycket tidigare. Helt klart bäst av alla i detta slag
Kommentera

Vet inte om man skall skratta eller gråta. Kanske båda, men det var i alla fall starkt av grabbarna att komma tillbaks efter den olyckliga starten av tredje. Vilken stämning i hallen trots att bara ca 5000 var på plats. Fick faktiskt flashbacks från 4:e finalen 1999.
Då Nordan, Khana och Laurizen fick mer förtroende tackade dom för det och spelade på toppen av sin förmåga. Där ser man vad förtroende från tränaren kan ge för resultat. Bra coachat av Cz.
Vi får dock inte glömma vid denna stund att försvarspelet måste göras någonting.
Kommentera

Huge: Mot semifinal! Eller hur?
Kommentera

sniper: Saxat ur GD: "Lauritzen är passningsmannen. Geni eller galning. Bedöm själva. Nu är han uppe i 13 målgivande assist – bland de allra bästa i hela elitserien – och båda två i går var av det där genialare slaget."

Fortsätt gärna med dom där geniala sidledspassen, inte mig emot.
Att Dacke och Hansen fick stå åt sidan när 1-4 skulle hämtas in visar på fin känsla av CZ. Dom var trötta efter hårt slit med att neutralisera FBK:s offensiv och har väl egentligen inte de rätta kvaliteterna i ett läge när vi var tvungna att sätta allt på ett kort och jaga ifatt via intensiv forechecking och allt framåt, sas.
Dom kommer mer till sin rätt i andra lägen.

I övrigt: inga kommentarer från Pucken idag om trender och tappade ledningar eller så?
Det verkar ju vara populärt annars hos honom med illa underbyggda teorier så fort Brynäs förlorat en match....

Kommentera

70 Rodrigues: Citerar Owuya om sin dundertavla:

" Det är bara att hänga upp den på väggen"

klockrent
Kommentera

Huge: Min 7 mån son får fram mer matnyttigt i denna videosnutt än vad du någonsin har fått fram i dina inlägg på 7 år, go figure!!!!
Kommentera

Nu startar den galna tredje perioden på Canal Plus Extra 2,måste fan se vad som hände...;)
Kommentera

Lindström:

Jupp.
Mer Kahnberg åt oss Brynäsare;)
Kommentera

Lindström: " Hoppas Khana får lika mkt istid så ska du se att han kommer att leverera dubbelt upp mot kära Mr. Sidledspass"

Istid förtjänar man.
Lauritzen behöver 20 minuter mellan gjorda poäng och Kahnberg behöver 27 minuter mellan gjorda poäng. Det är bara att leverera mål och ass så får man istid, det är inte svårere än så.
Kommentera

Bissett19: Var väl dags för det, men att man sett Lauritzen inne i PP och INTE Khana gör ju att man undrar..
Kommentera

Lindström:

Mr Sidledspass?

Du tänker på passningen som skar som smör genom mittzon till Kahnas 4-4?;)

Jävligt skönt att den linan börjar leverera ordentligt nu..
Kommentera

sniper: VA KUL!!
Hoppas Khana får lika mkt istid så ska du se att han kommer att leverera dubbelt upp mot kära Mr. Sidledspass
Kommentera

pastorn: Ja nån Kimmo Timonen eller Lidas är han INTE..
Dags att inse att han måste ha blåstället på sig och inte glida runt som Dacke å se livrädd ut.

Granis ser fö ut att gå på 50%...
Passar ju inte hans spelstil dierkt kan man ju säga... På två matcher 0 tacklingar.
Kommentera

Spännade match och många bra prestationer, framför allt Sebeastian Lauritzen, som för övrigt varit bra större delen av säsonen.

Första plats i Brynäs interna poängliga
Delad tiondeplats i den totalta poängligan
Bäste forward i + - i Brynäs
Effektivaste spelaren i brynäs att leverera ass och mål i förhållande till speltid.
Kommentera

Lindström:

ja jag tänkte gnälla om Lasse med men höll igen då han kom tillbaka efter skada men ändå. Noll kroppskontakt och viker åt sidan om någon jagar efter. Tyvärr har det sett nästan lika klent ut jämt. Han måste börja ta grovjobbet och stå upp, han tror att han kan leva helt och hållet på sin puckteknik.
Kommentera

Bissett19: Klart fall frammåt ivf!!
Kommentera

Lindström:

Japp och då var det Dacke och Hansen som var inne..

Tycker inte coachningen ändå ikväll var så mycket att klaga på,bara det att inte Dackell och Hansen fick chansen i SD ser jag som ett gott tecken.
Kommentera

pastorn: Håller med dig ang Sunken, sen Lasse hur klen har han blivit i närkamperna?
Kommentera

Bissett19: Jo men bytet som görs efter deras så ringde det igen...
Kommentera

Lindström:

Dom hade ett mindre bra förstabyte i början av tredje perioden,där det ringde efter 8 sekunder.Men håller med dej dom började bra speciellt i första..
Kommentera

Vilken skum match.

Hur kan man komma ut så nonchalanta och släppa 2 puckar i baken direkt.

Kul att se att Nordquist och Kahnberg visade fina takter och även Lauritz. Synkar rätt fint i ihop. Sundström tycker jag gör sin bästa match på länge, grym att täcka puck och trycka bort motståndaren.

Dale Clark verkar hitta mer och mer rätt också, inte vilsen längre på banan. Kul att se.

Men jag är oroad för Sunken, gjort många dåliga matcher nu, kan knappt slå en pass rätt och gör dumheter i egen zon. Även Andersén ser väldigt slö ut, hänger inte med i åkningen och tacklar sällan. Tror axeln spökar fortfarande men skridskoåkningen måste han förbättra.
Kommentera

Zzz: Jepp han å Sandin som starta kanon å trötta ut dom fick bänken..
Kommentera

Spelade Sundström bara 8min? Fraktcentralen utsåg honom till matchenslirare =)
Kommentera

Zzz: Ja, det är dags för Svedberg nu!
Kommentera

Vilken match! Jag är helt slut, har gått från vansinnig till stående ovation på 38 Sek. Helt sjukt.

Kul för Kahna-Nordan-Lauritz att dom kommit igång. Tråkigt att Dacke och Hansen är så förbannat dåliga idag. Rödin är bra idag även om jag tycker han var ännu bättre mot Luleå, men han är helt klart på gång. Järnkrok vill jag se mer av. Ekholm var inte bra första halvan av matchen, jävligt flängig och slarvig men spelar upp sig.
Greiss får ta på sig dom tre första målen, det börjar bli nog nu. Hur länge kan man motivera för Svedberg varför han inte spelar? Tråkigt men nu är det dags.

Redigerad kommentar

Kommentera

MarcusElving: Man måste ju smida medans järnet är varmt ;-)
Tror också på att han kan göra 20+ mål.
Kommentera

Huge: "ska bli kul att läsa vad det står i GD nu om våra tappade ledningar.... "

En oerhörd lam kommentar. Faktum kvarstår.. För många poäng har tappats för att han inte lyckats få laget att hålla uppe spelet.. De poängtappen försvinner inte bara för att man lyckas reparera deras usla agerande i början av tredje..

Mycket starkt att ta ikapp, men minst lika svagt att tappa till 1-4 som man gör..
Kommentera

Macahan: Ja, det vore perfekt. Nordans formation är stekhet!

Jag tror stenhårt på att Kahnberg kan göra 20-25 mål den här säsongen om han får samma förtroende som förra säsongen.

Redigerad kommentar

Kommentera

MarcusElving: :-)))

Dags att förpassa sig ner i sängen.
Sidledes.     :-)
Kommentera

MarcusElving: Hoppas att Nordans femma tar Hansens, Granis och Dackells plats i PP nu!
Kommentera

Huge: För att ge dig lite mer vatten på kvarnen så kan jag berätta att Lauritzen leder den interna poängligan med 1 mål och 13 sidledspass ;)
Kommentera

70 Rodrigues: "Fan vad härligt, jag gläds med grabbarna, för att inte tala om Huge som nu sitter med myspinne o bara väntar på att få att få trycka till alla gamnackar, dysterkvistar, skinsoffor o allt va fan banjospelaren hittar på för en jävla massa uttryck, go for it Huge, your the man!!!!"

Ödjmjuk som jag är så säger jag bara: en dag på jobbet för grabbarna...
:-)

Kommentera

Bissett19: För att inte tala om Lauritz sidledspass till Nordan vid 2-4.
Eller när han sidledsstressade Axelsson till misstaget i sudden.
Gretzy ngt av kung på banan tillsammans med många andra idag.
Som du säger: Clarke växer mer och mer ut till en blivande klippa.
Säger som CZ efter matchen: ska bli kul att läsa vad det står i GD nu om våra tappade ledningar....   :-)
Kommentera

Kahnberg efter matchen!

Kommentera

Bissett19:
TOI
20 Lars Jonsson 26:08
14 Mattias Ekholm 24:20
22 Jörgen Sundqvist 21:05
76 Dale Clarke 20:19
33 Jakob Silfverberg 19:23
39 Jonas Nordquist 18:47
18 Anton Rödin 18:44
29 Magnus Kahnberg 18:44
16 Sebastian Lauritzen 18:22
9 Niclas Andersén 18:16
19 Calle Järnkrok 18:13
12 Andreas Dackell 17:01
8 Eero Somervuori 15:17
24 Mads Hansen 14:38

Bra jobbat av N.C!
Kommentera

Lindström:

Det här laget blir man fan inte klok på,jag kastade in handduken efter 8 sek i tredje perioden,och vid 1-4 slog man över till derbyt.
Sen kom explosionen.

Rödin och Nordan gör sina bästa matcher för säsongen,tycker även att Clarke gör det bra ikväll.Dackell och Hansen bänkade i Sudden,helt rätt av N.C.

Lauritz sidledspass till Kahnbergs 4-4 var inte illa;)))
Kommentera

mattiaskarlgren: Fan vad bra om det här var starten för "Firma Glenn".
Lär ju visa sig på lördag när vi möter en massa andra Glenn som är på uppåtgående
Kommentera

Känner på mig att Huge sitter och myser i sin kammare ikväll :) Det får han gärna göra också!

Riktigt skoj att se Brynäs tända till ikväll. CZ vågade bänka Hansen, Dacke osv ett tag där och fick med både tur och skicklighet in 3 snabba kassar.

Nordan, Lauritz och Kahna var riktigt bra ikväll. Tycker att Rödin är klart bäste Brynäsare.

Sen måste man nämna Greiss också. Väldigt ostabil långa stunder idag, släpper för enkla returer rakt ut osv. Han ger inget riktigt lugn. Men man får vänta och hoppas.

Hur som helst så gör Brynäs det bra som kommer tillbaka.
Kommentera

Gusten: Ja, det är inte lätt:-))
Det största problemet tycker jag är att lägstanivån är alldeles för låg, där måste man upp nåra snäpp. Högstanivån är helt ok men så kan man inte spela hela tiden.
Kommentera

Gusten:Cz coachade och fick till en förändring. Han vågade bänka den usla förstakedjan och vaska om lite i PP (iofs betoning på lite)."

Tänk att att han gjorde precis det som vi gamnackade läktarcoacher har skrikit om hur länge som helst :-)
Kommentera

Gusten: Bara att lyfta på hatten!!!
Kommentera

sylf: Fan jag är helt svettig och förvirrad!

Inte nog med att man fick se något som man förmodligen inte får se igen (3 Brynäsmål på 38 sek). Cz coachade och fick till en förändring. Han vågade bänka den usla förstakedjan och vaska om lite i PP (iofs betoning på lite).

Jävligt viktigt att Nordan börjar vakna, han ser nästan snabb ut idag! Kahna är en riktig jävla klasspelare och #16 är fanimej ett geni i sina bästa stunder.

Skulle Greiss växa ett par knäpp, försvarsspelet tätas och PP börja funka så kan det här bära hur långt som helst. Infaller inte minst två av dessa tre så kan det lika gärna bli allsvenskt spel nästa säsong ... det är fan inte lätt att vara Brynäsare :)

Kommentera

65selander: Widing då? Står han på 1 mål?
Kommentera

« · 1301941 · »