Brynäs IF

730071 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Frölunda HC 10/10-15

« · 1703654 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 10/10-15
Powerfade: nej men vi tippades högre än er därför att vi hade ett bättre lag än er tyckte många så kallade "experter".Men det handlar om att prestera på isen och inte på papperet.
Kommentera

modomille: Hur definierar du ett "bra lag"? Bara för att ni har femtusen amerikaner som har spelat i NHL betyder inte det att ni har ett bra lag. Ett lag är en sak, ett BRA lag är en annan. Att ni egentligen har ett bättre lag är oss kan du ju omöjligt backa med ett enda vettigt argument. "Ööööhhh... Ritchie har spelat en miljard NHL-matcher och är 130 år... öööhhh".
Helt otroligt att ni fortfarande tror att ni är helt fantastiska, även utan mr. Anders "vi var det bättre laget och jag är stolt över grabbarna, nästa gång vinner vi" Forsberg.
Nä, förlåt... Jag blir faktiskt lite provocerad av ditt självförtroende.
Kommentera

modomille: "jag menar att vi hade ett bättre lag innan säsongen men ni hade några spelare som blommade ut och flera steppade upp"
"Ett bättre lag INNAN säsongen"??? Du menar att Modo är ett bättre lag än Brynäs så länge man inte spelar hockey eller?
Kommentera

Brynäsgubbe: jag menar att vi hade ett bättre lag innan säsongen men ni hade några spelare som blommade ut och flera steppade upp.NI är mycket bättre än oss nu, det är bara titta på tabellen så ser man det.Även om jag tror att tabellen kommer förändras lite men ni kommer alldeles säkert vara kvar i topp 6.
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag tror att folk underskattar betydelsen av att inte "chansvärva" så himla mycket. Många har chansat med visserligen meriterade nordamerikaner som inte har spelat i Sverige förut, Brynäs värvade bara en spelare (Vrana) som inte spelat i antingen SHL eller Allsvenskan. Det var väldigt smart av Bengtzén att ta in Salmela och Johnson som spetsspelare på sina respektive positioner, verkligen att minimera flopprisken.
Kommentera

ULTIMAVICI: Tror det blir en tuff drabbning i Ö-vik på Torsdag många räknar med 6 poäng mot Modo och Karlskrona men som sagt det finns inga lätta matcher i SHL! Jag är själaglad över Brynäs spel och inledning på säsongen men samtidigt väldigt ödmjuk för det kan vända fort!
Kommentera

ULTIMAVICI: Vi var många som ändå slog ner på "expertisen" då man helt bortsett från att vi får tillbaka Ollas och som vi trodde Enterfeldt. Spelare som saknades hela förra säsongen samt att killar som Brodecki, Lööke och Lindblom med normal utvecklingskurva höjer sig i och med ett års ytterligare erfarenhet. Nyförvärv som Nick Johnsson, Bulans stora prägel och Westerholmarnas uppvaknande i slutet av förra säsongen pekade också på att Brynäs är bra. Den sista pusselbiten Annsi Salmela gjorde många av oss övertygade om att expertisen underskattat oss. Detta då de s.k. Experterna utgår från två faktorer:

1. Förra årets resultat.
2. Nyförvärv.

Man tenderar helt att bortse från mera djupgående analyser som innefattar faktorer jag nämner ovan. Undantag fanns. Nån Journalist på GP samt en i Norrbotten plus Renberg/Ross. Aftonbladets analyser inför säsongen innebär stor skämskudde. I synnerhet då Linus Norberg som borde veta bättre än att dras med i drevet och tippa Brynäs som 13:e. Säsongen har bara börjat. Dalar och svackor kommer att komma men en bra start är viktig och banar väg för ett avslappnat spel utan onödiga nervknutar.
Kommentera

vti-peter: Ja det är lite roligt hur de sätter på dumstruten nu . Precis som flera forumister i denna bok borde göra

Själv känner jag mig nöjd med mitt tips med Brynäs som etta.

Däremot ångrar jag att jag satte Modo sist, jag överskattade nog nykomlingarna något och Modo ska inte behöva hamna på sistaplatsen inser jag nu..
Kommentera

vti-peter: Är väl inte konstigt att ni tippades på nedre delen av tabellen med spelartappen och på papperet inte jätteimponerande värvningar, gissar att stämningen här inne var lagomt uppskruvad för 2 månader sedan, säsongen är ung och ni ska nog inte slappna av än. Dock är jag precis som övriga imponerade av den hockey som Brynäs hittills visat upp och ni behöver inte be om ursäkt för tabellplaceringen. Dessutom roligt att ni visar att det går att bryta en nedåtgående spiral. På torsdag hoppas jag att vi kan växla upp och förhoppningsvis ge er en rejäl käftsmäll. Sedan får ni gärna fortsätta vinna mot övriga lag. Tror på en trevlig säsong för er.
Kommentera

En till "expert" som kryper till korset.

"Det var många som tippade Brynäs i botten av tabellen den här säsongen, men så här långt har de parkerat i andra änden av tabellen och jag grämer mig redan att jag placerade dem tolva."
Kommentera

Skrubben: Fattar inte vad du menar med Jesse! Han uttrycker bara de dina säger att Modo är klappkassa i förhållande till Brynäs. Det håller även jag med om😂
Kommentera

Peja: Kanske är det så.. Jag har inte brytt mig om att kolla. Att kolla resultaten och tabellen räcker för mig. 😉😉
Kommentera

Powerfade: Fast är Modo bättre än Brynäs ens på pappret? Brynäs har två målvakter som är bättre än deras bästa, och Brynäs har bättre utespelare både vad gäller spets och bredd. Welch, Butler och Possler är egentligen de enda Modospelarna som jag skulle vilja ha till Brynäs.
Kommentera

modomille: Nu spelas ju hockey på IS, inte på PAPPER....
Så man har inget för att sitta och jämföra vad spelare HAR gjort.Det är vad spelarna GÖR som är viktigt.
Sen ska spelarna GÖRA det TILLSAMMANS.

Med andra ord... Modo är SÄMRE än Brynäs...
Kommentera

modomille: Modos spelare har i alla fall fler NHL matcher i bagaget än vad Brynäs spelare har, sen spelade även er 60+ coach 2 NHL matcher säsongen 1976/77. Kanske du av den anledningen tror att ni har ett bättre lag men så enkelt är det inte riktigt.
Kommentera

modomille: På vilket sätt är Modo bättre "egentligen"? Brynäs är verkligen bättre på alla delar av spelet hittills på säsongen, till och med Boxplay har ni gått från 100% i till sämre än Brynäs på bara några matcher.
Kommentera

modomille: "Visst vi har ett bättre lag än er egentligen"

Haha. Er självbild blir bara mer och mer patetisk för varje år som går. Ni borde lära er att man oftast kommer längst på ödmjukhet, vilket jag hoppas vi brynäsare visar när det går bra för oss just nu (undantag Jesse och kanske några fler).
Kommentera

modomille: Bättre lag än oss? HAHAHA. Nej Modo lär sig aldrig och är precis lika dåliga som vanligt.
Kommentera

Huge: Visst vi har ett bättre lag än er egentligen men ni har nästan samma lag som förra året och är samspelta,det är inte vi. (vette fan om vi kommer bli det heller) Ni har verkligen imponerat ,jag och många andra trodde inte ni skulle ligga topp 4 men där hade vi fel fast sedan brukar ni starta bra och sedan falla ihop ju längre säsongen lider ;)
Kommentera

Den här insatsen blir ju än mer imponerande, när man betänker att vi egentligen har ett sämre lag än Modo.
Eller vad säger du, JFK?
Aja, bara att jobba vidare och hoppas att vi kan nå upp till deras nivå innan säsongen är över...
Kommentera

Clarence: När är du INTE orolig?
Att efter en sån här match lyckas hitta nåt svartmålande scenario är ju bara för underbart i sin tragikomik.
HS egen solstråle har analyserat matchen.... 😩
Kommentera

Clarence: Du var jävligt munter som vanligt!
Kommentera

" Vad säger du om att det är dina spetsspelare som avgör matchen?

– Man kan lika gärna säga att det är icke-spetsspelarna som avgör det här. De som dödar av boxplay och så vidare. "
Kommentera

Brynäsgubbe: "Hoppas inte hybrisen växer inom laget bara. Men jag tror Bulan är bra på att få spelarna att hålla huvudena kalla."
Ja, en moral vi inte sett mycket av förut har han i alla fall lyckats plantera in i laget.
Vad det gäller ev hybris känner jag vissa farhågor inför närmaste två uppgifterna. Modo och Karlskrona förväntas väl nu betyda fem-sex poäng.. Men jag anar att det kan finnas risk för sämre utdelning och att vi nästa lördag vid denna tid kanske inte är fullt så positiva över läget som nu.
Kommentera

bifhjärta:

Med passande spelsätt, bättre grundträning och förnyat självförtroende så är det många i laget som har höjt sig. Jag var själv tveksam till värvningen av Mannberg med den formen han var i då. Men han har gjort ett par landskamper faktiskt. Och det gör man inte utan att ha någon slags spetskompetens att tillföra. Och nu är han på väg att återfå den formen han hade som landslagsman.
Kommentera

Enligt lokalpressen lämnade Mannberg sent återbud pga "en känning". Borde inte vara så farligt.
Kommentera

Wesley: Okey då;-) kul f.ö att den mest bespottade värvningen förra säsongen har blivit en spetsspelare nu. Se hur fel man kan ha:)
Kommentera

Chris11: Hoppas inte hybrisen växer inom laget bara. Men jag tror Bulan är bra på att få spelarna att hålla huvudena kalla.
Kommentera

Chris11: han är en av de viktigaste spelarna i boxplay tycker jag. Spetskompetens är ju inte bara att göra poäng vettu ;)

You nailed it :-) Många tolkar spetspelare lite tokigt. Dom blandar ihop det med toppspelare.
Mannberg i form river upp stora hål hos motståndarna i anfallszonen med sin fart och frenesi, som då skapar lite tid för bröderna PW att kunna hålla i pucken och trolla med sina klubbor. Det räknas som en spets egenskap och gör därför Mannberg till en spetspelare.
Kommentera

bifhjärta: han är en av de viktigaste spelarna i boxplay tycker jag. Spetskompetens är ju inte bara att göra poäng vettu ;)
Kommentera

Just nu har vi bäst PP i SHL, Rödin är etta och Scott är tvåa i poängligan, Sandström har fjärde bäst räddningsprocent i SHL och laget ligger 3:a. Starkbaum spelade även han stabilt idag, känns bra detta!

Blir spännande nästa vecka, då siktar vi på sammanlagt 6 poäng mot Modo och Karlskrona! :)
Nu Gävlar kör vi!
Kommentera

Chris11: Trodde aldrig jag skulle se någon kalla Mannberg för en spetsspelare😁
Kommentera

Chris11:

Det är bara att hoppas att Olden steppar upp trots sin smalhet :-)
Vi behöver en stor trupp med spelare friska och i form, med tanke på skade kulturen i laget.
Det känns inte riktigt rätt att en junior ska behöva spela två matcher på samma dag på den här nivån. Inte rättvist mot junisarna.

Och jag vill helst slippa värvningar som kan förstöra den grymt bra gruppdynamiken som verkar råda i laget nu.
Alla verkar köpa sin roll i laget utan gnäll och hängande huvuden oavsett hur matcherna utvecklas.
Rodin t ex. är mer disciplinerad än nunnor i kloster. Inga efterslängar eller käbbel mm oavsett vad han än blir utsatt för. Grymt!
Kommentera

Wesley: vi får se. Men jag ser honom inte som en spetsspelare likt tex Mannberg och Vrana :) Men han är ju smal som en pinne Olden, 194cm och 83kg, ät mer mat Sondre!!
Kommentera

Chris11: Tänk att vi har fyra spetsspelare skadade och ändå vinner!
Vrana, Bertilsson, Enterfeldt och Mannberg

Glöm inte Olden, Jag tror att han blir nyttig. Det nuvarande spelsättet passar nog honom bra. Han har ju farten för spelsättet. Men kanske inte orken till en början. Men i en 4:e femma så orkar han nog maxa under sina 7-9 matchminuter.
Kommentera

Chris11: Vilken bredd på spetsen vi har!
Kommentera

Tänk att vi har fyra spetsspelare skadade och ändå vinner!
Vrana, Bertilsson, Enterfeldt och Mannberg

Vad positivt det känns såhär långt. Frågan är ju vad som hänt med Mannberg? :/
Kommentera

Tack vare Örebro får vi behålla tredjeplatsen. :)
Kommentera

munkas: Att säga att ungdomarna inte tagit kliv till i år är nog lite för tidigt att säga än, de tar ju kliven medans de spelar och inte när de är ute och springer på sommaren. Silvferberg var ju inte så bra i inledningen av 11/12-säsongen men blev ju rätt ok ändå till slut 😉
Kommentera

Riktigt bra match av killarna. Rödin är så sjukt bra just nu:) bara att njuta av segern på Gävles bästa restaurang, churchstreet saloon:)
Kommentera

Glömde förstås Anton Rödin när jag tyckte till om höstens man så här långt i laget. Har han gjort nån blekare match hittills så är det inte mer heller. Går från klarhet till klarhet och bara hoppas det fortsätter så.
Sen finns det väl några forwards som behöver producera mera. Men helhetligt ser detta lovande ut. Redan nu känns det som att Brynäs inte ska behöva "gå ner" sig till ett lag i bottenskiktet.
Kommentera

SH: Jag tycker att Torstenbö är riktigt, riktigt bra. Säsongens positiva överraskning för mig så här långt.
Kommentera

munkas: verkligen bra att stjärnspelarna levererar. Brynäs har kanske inte lika mång toppspelare som de andra topplagen. Det viktigaste är att det kollektiva försvarsspelet fungerar. Ödmjukheten i försvarsspelet är nyckeln för att Brynäs ska kunna ligga högt i tabellen, när man har färre stjärnspelare än andra lag.
Kommentera

Brynäsgubbe: Hehe, nu är Lööke norrman alltså...
Kommentera

munkas: Johnson skadar sig nog aldrig. Han är grym på att ducka tacklingar. :-)
Kommentera

Ja jösses. Vilken insats! Den här glädjen kommer man kunna gå på tills torsdag. Fy satan vad härlig seger!
Kommentera

munkas: Ändå lite orättvist att kritisera Lööke för hans insats i just den här matchen, han spelade ju en hel J20-match i förmiddags. Men det märktes verkligen att Mannberg var borta.
Kommentera

« · 1703654 · »