Brynäs IF

723746 inlägg · 7956 ämnen

Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08

1104250 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Peja: "Hur bra är egentligen utespelarna om de måste ha en målvakt som står på huvudet i varje match för att de ska kunna vinna?"

Där har du grundproblemet. Dom senaste 5-6 åren har det krävts en vägg i målet för att Brynäs ska undvika kvalspel. Det håller givetvis inte i längden. Brynäs måste, som alla andra lag, ha råd med en målvakt som gör en dålig match. Vad händer om Markström är ur form 10 matcher? I år eller nästa säsong. Fixa pengar! Köp Bartecko, Pöyrälä, Tavares! Nån som inte enbart är bra ryktesvägen
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
GävleLasse: "Ställ dig själv frågan och försök att ge en nyeaserad bild av gårdagens match. Spelade HV som ett topplag igår?"

Absolut.
Man spelade strikt och tajt utan att fördenskull tokglänsa.
Tog vara på chanserna när dom dök upp, vare sig man skapat dessa via eget tryck eller via spelvändningar/misstag från vår sida.
Ovanstående är signum för ett topplag, som för dagen ändå inte tokglänste som ett topplag i toppform brukar göra.

"HAn agerar precis lika ostabilt som Sperrle/Korhonen gjorde förra säsongen. Deras insats har du sågat tidigare. Så det känns inte som att du kan försvara Lindbäck i det här läget."

Skillnaden är att Sperrle/Korhonen fick betydligt mer istid och tillfällen att spela än vad Lindbäck trots allt fått. Nu har det blivit sporadiska inhopp med blandade resultat för Lindbäcks del och jag tycker att man måste vänta med bedömningen tills han fått lite mer matcher i benen.
Naturligtvis en svår sits för både honom och ledningen, när nu Markan är borta och dessutom i ett så pass viktigt skede av serien.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Peja: Minst två av målen igår så gjorde spelarna allt de kunde (utom att mura i egen kasse)  Lindbäck har släppt in billiga mål, ibland ett ibland fler i varje match han har spelat.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Bissett19: "Pekka angående att nu Lindbäck är ifrågasatt:

"Och vad ska vi göra, slänga in en 90:a? frågar han och syftar på Joacim Eriksson som hämtats upp från juniorlaget som andremålis."

Sa man inte precis likadant angående Markan ifjol?"

Tror ändå att man vara betydligt säkrare (i den mån det nu går) på att Markan skulle hålla för trycket, än vad fallet isf är i dagsläget vad gäller Eriksson.
Sen tycker jag att Wanvig uttrycker det mkt bra när han påstår att alla kan ha en dålig dag.
Och då tycker jag ändå att Lindbäck hade lite oflyt på några av målen, så att fokusera alltför mkt på hans insats känns lite överdrivet.
Många individuella misstag högt upp i banan som HV skoningslöst utnyttjade på ett mkt bra sätt, vilket var den stora anledningen till förlusten.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
GävleLasse: Jag kan ju tycka att Hockeyförbundet borde kunna synka ett landslagsuppehåll med JVM, men som du säger har Brynäs vetat om det här hela tiden, och dessutom ska man inte glömma att man enligt reglerna måste släppa spelare till landslaget... Så det är inte ens ett alternativ att försöka stoppa spelare från att delta.

Tycker dock inte att man bara ska skälla på Lindbäck. Hur bra är egentligen utespelarna om de måste ha en målvakt som står på huvudet i varje match för att de ska kunna vinna?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08

AVGÅ: Ett: Det är en stor händelse i en ung spelares utveckling. Något som man måste unna Markan om han VILL...

Två: Det är knapast markans fel att Sunklöv har skaffat en ersättare som klarar av uppgiften.Så varför ska han "lida" för att andra inte gjort sitt jobb?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
GävleLasse: Bäste GävleLasse, jag tror att vi egentligen vill samma sak. Att Markan ska stå. Vad som skiljer i våra uppfattningar verkar vara huruvida någon "lider" av att inte få leka med sina polare som inte får köpa ut på systemet.

Som jag sagt har JVM spelat ut sin roll ungefär samtidigt som man inte behövde åka vass-flotte över atlanten för att kolla på prospects i Europa.

JVM är ett jippo på internationell nivå ungefär i klass med våran nationella TV-Pucken. Kul att se på - visst, men inte f-n ska redan etablerade och NHL-draftade ordinarie matchavgörande spelare åka dit när de behövs för sin egen klubbs överlevnad.

Svara mig på varför det är viktigt för Markström att spela JVM!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Jompe: Är verkligen Molin "riktigt bra"? Brynäs PP blev mycket bättre när Dixon kom in istället. Molin gör en del bra saker men även en del riktiga dåliga.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski: Telia sabbade mitt bredband precis före julhelgen. Starkt jobbat...

Matchen igår: Lindbäck såg otroligt svag ut, men alla kassarna var inte hans fel, som Huss skrev tidigare. Men han skapar en enorm otrygghet i försvarsspelet.

Det är något skumt med coachningen just nu. Mot Linköping borta hade CZ kommenderat full offensiv satsning, och våra backar tillbringade nästan mer tid bakom LHC-kassen än framför Brynäskassen. LHC kunde kunde spela på spelvändingar och kontringar. På hemmaplan. Det tro Tomten att det inte skulle hålla. Vart tog det tajta bortaspelet man hade i början av säsongen vägen?

Igår såg det också märkligt ut. Molinfemman fick mycket tid, men det är bara Molin som är riktigt bra i den linan.

Det ser blekt ut på många håll just nu. Gjorde Hietanen, för att ta ett exempel, någonting rätt igår? Trodde att det skulle bättra sig över uppehållet, men så tycks det inte bli. Markström saknas något otroligt. Han ger trygghet i försvarsspelet, tar det allra mesta och jag tror att motståndarna psykas av att ha honom mot sig. En annan ersättare för honom än Lindbäck skulle ha fixats för länge sen. Nu är det bara att hoppas att han inser att detta är hans chans och att han tar den. Men jag undrar om han har kvaliteterna för att bli en ES-målvakt. Jag tror momors plan är att köra Markström denna säsongen och nästa, sen kommer Honken tillbaka.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
AVGÅ: "Nu är ju bara problemet att han inte står i landslaget utan i "Puttenutt snuttedutt junior låtsas JVM småkronorna för oetablerade snorungar".

Det är det enda landslag som är värdigt att representera för tillfället.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
65selander: Skönt i alla fall att vi har alla de poäng vi skrapat ihop tidigare under säsongen. Rögle ska vi bara ta och deras keeper är visst skadad och andrekeepern har de ju lånat ut. När Markan kommer tillbaks så kommer allt att fixa sig trots allt och skulle det bli kvalserien så är ju Brynäs alltid bra där. Jag tror allt att Limpan kommer att knipa ihop och bara släppa en balja mot Rögle och det kan räcka till tre pinnar med lite flyt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
sylf: Nope, "Fixade det sig till slut förra säsongen så gör det nu också..." Så går tankarna. Men vem vet de kanske dyker upp någon avpolleterad från Borås eller liknande.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Fan, ibland undrar man om dom är helt jävla dumma i huvet där uppe på Sätraåsen! Dom har tammefan inte lärt sig ett piss de senaste åren!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
GävleLasse: Helt rätt det du säger, spelet är en kopia från förra året där man måste hänga i 7-8 baljor för att knipa poäng, så stor skillnad gör målvakten. Att ingen inom klubben begriper det är en fet skandal. Limpan är precis lika dålig som Piff&Puff var och det syns över hela banan, han kan göra en å annan räddning men tar aldrig nåra "givna mål" och släpper in 1-2 höstlöv per match. Bara det att han vunnit 2 av 11 matcher talar sitt tydliga språk. Inget fel att testa och spela in nya målvakter, men inte i det läge Brynäs befinner sig nu, eller de närmaste 752 åren.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08

AVGÅ: Men hallå! Svensk ishockey, Markan själv och Juniorkronorna skall väl inte behöva lida för att Sundlöv mfl. går på illusionen om att Lindbäck skulle kunna ersätta en av värdens största målvaktstalanger.

De säger en sak i intervjuerna men deras ögon säger nåt annat.

Återigen  10 mål på 2 matcher...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08

Huge: Ställ dig själv frågan och försök att ge en nyeaserad bild av gårdagens match. Spelade HV som ett topplag igår?

Lindbäck/Brynäs bjuder på minst tre av målen. Vara mionst två kan tillskrivas Lindbäck. Gör man såna tavlor som han gjorde vid 2-4 så har man inte på plan att göra. Han har släppt in 10 mål på två matcher. Förljer sin vana och släpper alltid in billiga mål i början av matcherna och perioderna. Vilket ger LAGET en tung uppförsbacke omgående.

HAn agerar precis lika ostabilt som Sperrle/Korhonen gjorde förra säsongen. Deras insats har du sågat tidigare. Så det känns inte som att du kan försvara Lindbäck i det här läget.

Hade HV agerat som ett topplag och vi förlorat på att de gjort mål efter långa stunder avb tryck i vår zon så hade jag inte sagt nånting, men deras jävla små nålstick och "Jag-har-inget-annat-alternativ-än-att-skjuta avslut som Limpan släpper in är bedrövligt. Det är inte ens J20 klass på hans ingripande på flera av målen igår.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski: Håller med du, klart Markan ska stå i landslaget.

Nu är ju bara problemet att han inte står i landslaget utan i "Puttenutt snuttedutt junior låtsas JVM småkronorna för oetablerade snorungar".

Och det är inte landslaget!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
sylf:

Pekka angående att nu Lindbäck är ifrågasatt:

"Och vad ska vi göra, slänga in en 90:a? frågar han och syftar på Joacim Eriksson som hämtats upp från juniorlaget som andremålis."

Sa man inte precis likadant angående Markan ifjol?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
arnio:

Ja, det inger respekt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Huge: Klart att man ska vända kappan efter vinden, dumt vore det ju annars.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Huge: Det är inte kappans fel att vinden vänder ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Rubrik i Puckens näst sista krönika som skribent:

"Ett lag i kris och det känns som rätt tid att ta farväl"

Om du bara visste hur många som anser att det är rätt tid....

I sedvanlig nyanserad stil så är Brynäs ett lag i kris, efter 2 förluster mot topplag. Samma lag är lite längre ner i krönikan kvalseriefärdigt, efter att för nån månad sen, enligt Pucken själv, ha varit mer eller mindre slutspelsklart
Kappvänderiets och gnällandets okrönte konung tar farväl.

Lycka till på ljugarbänken.
Där är det iaf legitimt och fullt naturligt att gnälla och fabulera...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Poffa: Till skillnad mot mig så är du en pojkspoling och orkar vara uppe så sent.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski: "Blandade känslor att se honom i JVM när han behövs i Brynäs men självklart ska han stå i landslaget."

Blandade känslor att se honom i JVM när han behövs i Brynäs men självklart ska han stå i Brynäs!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
65selander: Själv såg jag hela matchen, klockan ringde 0600. Man kommer vara ett under av effektivitet på jobbet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08

MarcusElving: Jo han behövs onekligen, själv så missade jag 3:e eftersom John Blund kom och strödde lite sand i mina ögon under periodvilan. Så man man var mer än pigg när klockan ringde 0550.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski: Ja, han är ruggigt grym.. 2 insläppta på lika många matcher, ett mål per match. räddningsprocent 95,8 (!)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Just sett Sverige besegra Slovakien med 3-1 och Markström var lika grym som vanligt. Blandade känslor att se honom i JVM när han behövs i Brynäs men självklart ska han stå i landslaget.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Laban: Säger som du brukar jämt då ni inte vinner...Fy fan vi gjorde nog årets sämsta match ikväll
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Tycker att Brynäs - trots allt jidder här inne - gjorde en okej insats. Det var målvaktsspelet som var skillnaden mellan lagen.

Et tu Brute: Ja, fan vad HV offrar sig för JVM... Det måste kännas otroligt tungt att behöva skicka iväg några reserver och en J20-spelare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Huss: Håller med dig i din analys, även om Lindbäck såg darrig ut och de facto var skillnaden idag mellan en förlust och en trolig vinst, eller åtminstone oavgjort resultat.
Gör man 4 mål hemma så ska det bara räcka till vinst, inget snack om saken.
Alla skriverier (läs: farhågor) om hur Lindbäck skulle hantera pressen i Markans frånvaro måste ju ha påverkat honom på nåt sätt, ngt annat vore orimligt.
Övertänd pga för stor vilja att visa alla att dom har fel?
Ren nervositet?
Svårt att sia om.
Han kanske inte är bättre än så här?

Synd iaf när vi trots allt gör en skaplig match och kommer tillbaka efter både 0-2 och 2-5.
Dessutom lite svårt att sia om var vi står då motståndet sett riktigt bra ut efter uppehållet. Ett taggat LHC borta som dessutom tajtat till defensiven avsevärt jämfört med hur det såg ut innan uppehållet är inte lätt att handskas med.
Inte heller ett HV som verkar ha behållt skärpan och disciplinen från december är att leka med.
Och när Liv dessutom klart överglänser vår egen keeper, så blir det jobbigt att vinna såna här matcher.

Utan att förringa Rögle som lag betraktat, men uppgiften på tisdag ser iaf klart mer överkomlig ut än den vi haft dom senaste 2 matcherna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
sylf: "Exakt, har man dessutom skeppat iväg den enda målskytten så förstår alla(utom möjligen Huge) att det är mission impossible."

Du tjatar likt en papegoja (dessutom en totalt hockeyokunnig sådan) om Brendl.
I det speltänk som man bestämt sig för att använda, och som framtvingats av bl.a ekonomiska skäl, hade Brendl i det långa loppet inte passat in.
Det funkade ifjol iom att Boork lyckades få Brendl och övriga spelare att på nåt sätt funka ihop trots tjeckens egensinnighet som spelare.
Med CZ och dennes filosofi om hur vi/man ska spela hade det helt enkelt inte funkat, och det förstår alla (utom du och dina dagisanalyserande åsiktsfränder).
Så du har helt rätt: mission impossible för CZ med Brendl i laget...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Huss: Markström var ju också oprövad när han slängdes in, och även om han släppte en billig mot VF i den matchen så var han jävligt bra.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Huss:

Ja varför inte?Lindbäck har släppt 14 puckar sina tre senaste matcher.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Bissett19: Inte ännu kanske, men samtidigt vad är alternativet? En fullständigt oprövad Eriksson?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Huss:

"Markan såg inte så jäkla stabil ut i sina första matcher heller."

Nu var det ju här inte Lindbäcks debut direkt,han har stått 11 matcher och har vunnit 2 av dem.Snittar över 3 insläppta puckar per match och har den sämsta statistiken i hela ES.

Han håller inte på den här nivån,tyvärr...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski: Markan såg inte så jäkla stabil ut i sina första matcher heller.
Kommer ihåg hemmapremiären och då släppte han in 2-3 riktigt billiga mål. Lindbäck hade lite oflyt ikväll, den första tar på backens armbåge (Andersén som går ner och täcker) och ändrar bana, den andra är han överspelad på, den tredje får backarna tar på sig (han gör en grym spliträddning), fyran är en rejäl tavla, femman njaa och sexan sitter han i båset.
Risken är iofs att det sätter sig i huvudet på honom.
I övrigt Hansen, Molin, Dixon, Jonsson och Carlsson godkänt i övrigt lika blekt som meritlistan visar.
Lauritzen i Brynäs förstaline. Frågan är i hur många andra lags förstaline han skulle platsa. Uppenbarligen inte i LHCs fjärdeline i varje fall...
Obegripligt förvärv, komplementspelare finns det gått om i J-20 laget. Låt Thegel, Rödin och Silfverberg snurra runt som komplement i fjärdefemman istället.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Laban:

"Att det stod 2-2 efter
första perioden var riktigt orättvist."

Förstår att det är svårt med alla siffror,det var faktiskt 2-3 efter första....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Laban: Glömde en sak: Det är lätt att skita när arslet är fullt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Laban: Brynäs ägde HV i 60 minuter. Hade vi spelat med A-laget hade vi vunnit. Lätt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Laban: Tacka domaren?? Snarast tacka HV spelarna som tog korkade utvisningar...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Kvällens match i Gävle var faktiskt riktigt underhållande.

HV vinner rättvist sett till 60 minuter.Att det stod 2-2 efter
första perioden var riktigt orättvist.BIF får tacka domaren att
man kom in i matchen igen.

Utöver några minuter i början på tredje perioden skapar
inte BIF några som helst farliga chanser mot Liv i Hvmålet.

5-5 på isen hade Hv full kontroll på BIF men Hv slappnade av
och släppte in BIF i matchen igen när man ledde med 5-2.

Men BIF skall a CRED för att man försökte spela en
offensiv och kul hockey.Under Boorkens ledning spelade man
dödgrävarhockey av stora mått.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Jajjen: Precis som förra säsongen kommer våran fortsätta elitsteriestatus vila på en juniormålvakt. Sälj/låna ut/skjut Lindbäck.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski: Och det där leder oss osökt in på svagheten i årets lagbygge: En juniormålvakt håller hela föreningen i sin plock. Och när sportchefen fick lite pengar över köps Lauritzen och Wanvig in. Nån som tror att det är dom som kan avlasta Markström eller avgöra Brynäs öde i positiv riktning?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
rafalski:

Jag tror inte vi går opp ändå så.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
mattias - 74: Vi är inte lättstötta, tro mig. Det ni kan hoppas på är att Markström blir långtidskada annars lär nog återtåget få vänta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Jajjen: Lindbäck kan säkert bli hur bra som helst men i ishockey har han ingen framtid, han är usel och kommer alltid att vara usel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
Bissett19:

Det var inte meningen att provocera. Du verkar lätt stött. Jag vet hur det känns. Tro mig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
mattias - 74:

Vi mår tillräckligt dåligt ändå,spy i ngn annas bok.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Söndag 28/12-08
sylf: Jag är så jävla besviken (och full) men Linbäck är ett stort skämt i mål, att ens tycka att han är jämn med Markström måste ses med ett leende. Hade jag stått ikväll hade vi vunnit med 4-1, jag hade säkert skrinnat upp och hängt en balja ;-)
Kommentera

1104250 · »