Brynäs IF

728259 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08

« · 971871 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08
JanT: Rost hade jag i kalsongerna redan i omgång 3, efter torsken mot Bagdad SK. Nu ser min kalsong ut som en zeppelinare.
Kommentera

Bissett19: SAIK/SSK/MIK lär inte få några gratispoäng på lördag.

Känns som om det är jämnt skägg i bottensmeten med MIK snäppet efter.

Tur att man är luttrad....
Kommentera

sylf: Fast Ridderwalls två inhopp i Almtuna har inte varit till glädje för någon direkt. Lindbäck räddade 44 skott i senaste matchen han stod har jag för mig.
Men det är klart det blir en chansning om vår "1a" blir skadad.
Samtidigt har vi en begränsad påse pengar och då får man välja därefter.
Skall vi vara ärliga så har väl knappast ens HV en duglig andrakeeper, däremot har de pengar att fixa en på kort varsel.
Kommentera

Huss: Tror du är lite fel ute där. Markström lär inte lånas ut sålänge han går gymnasiet i Gävle, det har ingen spelare gjort förut i alla fall. Angående Lindbäck så lånade Almtuna in Ridderwall eftersom Lindbäck var småskadad, inte direkt för att han skulle peta Lindbäck. Men nu om Lindbäck trots allt är hel i dagsläget det ändå klart att de måste låta Ridderwall stå när de lånade honom för 3-5 matcher med garantier om speltid.
Kommentera

Huss: Enl en HV f-n så är Tedenby medlem på HS. Kolla i HV-boken.

Kul att han fick göra mål just idag ;-)
Kommentera

sylf: Det har väl varit rost i kalsongerna sen vi åkte med 0-4 i kvarten mot Percys pågar 2001....

I och för sig så hällde Leffe in några dl Klorin som hjälpte för stunden.

Men man får inte glömma att det behövs starkare grejer för att rensa ut skiten i Brynäs IF.

Dagens citat; "Jag kan tänka mig att spela en säsong till" (Tommy Sjödin)
Kommentera

StoltBrynäsare: kan hålla me till viss del. nog för att Brynäs ska spela bättre ändå men om ja tycker de e så jävla dåligt me 4889 i publiken! vafan! stötta laget istället!! och klacken får fan ta och vakna nu! man kan inte ropa "vi älskar brynäs" en hel match fast man ändå inte hör nånting!

håller helt med Wikegård va han sa om Brynäs pubilken på hockeykväll i måndags! de sista han sa va: Lev inte på minnen, Lev på drömmar!! stämmer helt!
Kommentera

21olsson: Vem vill egentligen leva på mardrömmar?
Kommentera

Peja: Jo, jag är väl medveten om Ridderwalls utlåningshistoria och Lindbäcks ryggproblem.
Gällande Markström blir han väl 18 nästa år och frågan är om Brynäs kan behålla både Markström och Eriksson som är 1a och 2a i juniorlandslaget också. Är Markström tillräckligt talangfull och mogen så är det mycket som talar för att det kan vara värt att låna ut honom
Kommentera

21olsson:

Publiksiffran var ganska väntad på "årets fattiga dag",sen brukar Hv sällan dra folk till Gävle.
Kommentera

JanT: Sant, för att rensa ut skiten i den föreningen behövs en sällan skådad cocktail. Osläckt kalk, butangas och plutonium?
Kommentera

Bissett19: Näe, hittills är det väl bara TIK som dragit folk till ladan.
Kommentera

Men Widings elbowing, kommentarer från tv-tittare?
Kommentera

Peja: Man är så j-a tvungen som Brynäsare! 7 raka säsonger i förnedring med fjolårets som enda undantag. (det höll dock på att skita sig rejält på slutet även då)

Det har balanserats på alla möjliga och omöjliga streck med 2 kvalserier som följd. Vete f-n om vi klarar spöket en 3:e gång...

Är Östblom rätt man för jobbet?

Återstår att se - dagens bänkning var ett steg i rätt riktning.
Kommentera

Peja: Ingen elbowing!
Kommentera

sylf:

Vi får se till att fylla Globen nästa Lördag istället.
Kommentera

sylf: Jag är i och för sig inte überförvånad att vi torskar i dagens drabbning, men en formkurvedip i dagsläget är inte gångbart.

Det behövs poäng på lördag och i de därefter 2 kommande hemmamatcherna!

Det har aldrig fungerat att torska i 4 raka hemmamatcher....
Kommentera

Bissett19: Jävlar om vi inte vinner då när det är så många Brynäs fans som ska dit!
Kommentera

Bissett19: Det jag menade var att Hv är ett bättre lag sett över spelarmaterialet och gjorde vad som skulle, och det visade sig räcka mot ett ineffektivt Brynäs.
Kommentera

Det är ett ganska intressant fenomen att skribernter sågar laget jäms med fotknölarna och sedan klagar över att publiksiffrorna är så dåliga.

I övrigt så tycker jag att man gör en ganska bra match ikväll, bra fart men man saknade det där flytet som man behöver för att slå ett lag som leder tabellen överlägset.

Jag blir mer och mer fundersam över Hansen. I kväll så tvingades Månsson att vara den kreativa spelaren i kedjan, något som är dömt att misslyckas. Det behövs en center som är kreativ mellan herrarna Widing/Månsson.

I brist på annat så får man köra en rokad mellan Hutten och Hansen till nästa match.

Angells misstag vid 2-2 är matchavgörande. Sånt smånätt spel på offensiv blå mot ett lag som ligger på kontring får inte förekomma...
Kommentera

GävleLasse: Det är väl inte första gången Nic fumlar i egen zon....
Kommentera

JanT: men det här var på offensiv blå.

- en följd av att centern Hansen helt saknar kreativa offensiva förmågor. Då tvingas backarna ta upp pucken. När sedan passningarna bara vägrar att sitta på bladet så tvingas backarna att åka upp med pucken.
Kommentera

GävleLasse: Som text-TV coach får man ju inte förneka sig...

En zon hit eller dit, vad gör det? ;-))

Hur såg Andersén ut?
Kommentera

JanT: Andersén var stabil.
Kommentera

Peja: Låter bra - tror dock att Kapten Sjödin gör comeback på lördag och Carlsson får lite mer istid.
Kommentera

Peja: Och ja, på tal om Spets... Hade Lars Erik ett rätt på hela matchen? Skandalöst dåligt att den sopan snor en plats från Sandin.

Sandin har förresten fått tryck på matchtröjan nu, så han kanske är i A-laget för att stanna trots allt.

Ja skandal vore annars..
Kommentera

GävleLasse: "I övrigt så tycker jag att man gör en ganska bra match ikväll, bra fart men man saknade det där flytet som man behöver för att slå ett lag som leder tabellen överlägset."

Ja, det sammanfattar det hela rätt så bra. Vi släpper till lite för mkt i BP och där är dom effektiva som fan. I övrigt skiljer det inte så mkt. Vi skapar trots allt en hel del vilket är bra.
Kändes lite som mot Timrå senast när vi tappar 2-1 till 2-3 på kort tid.
Som Brendl sa: mental mistakes....
Kommentera

Lindström:

Känns rätt fånigt att gnälla på Spets efter en sådan här förlust. Finns många andra i laget som ska ha kritik före honom.

Visst kan man tycka att Sandin ska spela istället för Spets men de slåss inte riktigt om samma platser i laget tycker jag.
Kommentera

pastorn: Ja, visst är det inte Spets fel att det blev stryk mot HV.
Men jag retar också upp mig mycket på honom, att sen se honom i PP. Då fundera jag på att byta kanal. Sandin har gjort det jättebra sen han kom med. Förstår inte varför han inte lira idag!
I mina ögon så slåss de om samma plats.
Där håller jag Sandin högre.
Kommentera

Macahan: Instämmer.
Kommentera

Petningen av Sjödin är kanske befogad, men vissa skribenter borde fan visa mer respekt för Tommy, är man en riktig Brynäs-supporter så smutskastar man inte en spelare som gjort över 700 matcher i dressen och räddat oss i kvaliserier nästan på egen hand.

Rent allmänt så är nivån på spelarkritiken härinne förbannat låg.
Kommentera

Davey_22: Visst, respekt kan man visa men jag tycker ändå att det är viktigare att ge de spelare som faktiskt presterar bra just nu chansen, t.ex. unga spelare på väg upp i karriären. Hellre det än på gamla meriter. Smutskastning eller inte, Sjödin håller inte måttet längre vilket är fullt normalt eftersom han är så pass gammal.

Visst, han kanske borde peta t.ex. Sunkan i dagsläget men det är hårfint och Östblom gör väl antagligen den bedömningen att han prioriterar speed och fysiskt spel (med uppenbara risker för felpassningar och lite halvtaskig känsla för positionsspel) framför Sjöddas rutin. Östblom var ju ganska tydlig med vad han menade och vad han tycker om Sjöddas spel i dagens GD.

Jag kan absolut hålla med om att kritiknivån är låg här inne, det bidrar jag själv till. Grejen är väl ändå att detta är ett forum, dvs en plats där man ska få uttrycka sina personliga åsikter (inom gällande ramar)? Folk här inne höjer vissa spelare till skyarna medan andra binder ett stort sänke vi deras fötter och letar efter närmaste sjö att sänka skiten i. Det är väl det som gör det intressant och roligt?
Kommentera

Hitman: Jag har inga synkpunkter alls på att Sjödda blir bänkad, endast på sättet som vissa "supporters" skriver om honom. Vilket framgick av mitt inlägg.

Och visst ska man få uttrycka sina åsikter, vilka dem än är, jag menar dock att vissa borde tänka på HUR dem framför dem.
Kommentera

Huge: Kan hålla med till viss del. Hv:s pp hade vi inte ens chans mot, äckligt bra. En vunnen tekning, en eller två pass och sen hade man formationen klar, snabba sidledspass, backar som är villiga att gå in i luckan och sen blir det mål. Tycker dock att Brynäs kan bättre i bp, känns mycket underligt att Åkerman två gånger får ta sig ända in i cirkeln för avslut utan press av Brynäsforward.

Brynäs ineffektivitet i pp däremot är en av grunderna till förlusten. Ingen som helst rörelse förutom vid Brendls mål. Det känns som att det tar för lång tid att ställa upp formationerna samt att vi inte har någon självklar styrande forward förutom Lind. Sen får man ju magsår när man ser Spets i PP....

Annars var det enkla misstag av backar som gör det lätt för HV. Lastar dock inte backarna för detta alla gånger, forwards måste ta mer ansvar. Med bättre styrspel från forwards kan man göra det lite enklare för backarna och förhoppningsvis få bort en del av de situationer där backarna hamnar i knepiga situationer och går bort sig. HV gör det riktigt bra, äckligt bra press/täckning av forwards som tvingar Brynäs backar till taskiga passningar vilket leder till taskiga anfall. Där måste Brynäs forwards ta mer ansvar. Många gånger lämnades Brynäs backar med puck djupt i egen zon utan understöd av forwards vilket leder till HV-brytningar.
Kommentera

Bissett19: Varför ser ni inte till att fylla tablettasken istället. Ingen kritik, men jag fattar inte hur i helvete det kan vara 3000 pers mindre mot HV än när ni spelade mot oss (Timrå)?

Såg ni matchen mot oss som "klar" så det var därför publiken kom? Det är väl mot topplagen spelarna behöver allt stöd.

Frid!
Kommentera

Hitman: Min analys säger att det är cntrarna det är fel på. Enligt spelsystemet så skall centern få puck tidigt av back, transportera pucken genom mittzonen/över röd och sedan värdera läget. Sedan dumpar han in pucken/passar en forward/tar in pucken själv.

Dessvärre så är våra centrar sällan spelbara när backen VILL passa. Han har då två "bättre" alternativ Antingen så  försöker han sig på en svår passning som oftast slutar i en icing eller så spelar han sin backkollega  med en sidledspassning.  Ibland så  försöker sig backen på de svårare alternativen att själv ta upp pucken över röd och dumpa, eller som Angell gjorde igår. Att ta upp pucken  till offensiv zon och själv försöka gör något kreativt med den.  Vid 2-2 så försökte han  sig på en lätt överlämning som skulle kunnat fungera om medspelaren varit alert. Tyvärr så var HV spelaren mer på alerten.

Det känns som  att vi har grymt svårt att hitta positionerna efter en omställning. Allt för många bra chanser till kontring missas och ännu värre, allt för många spelvändningar precis när laget håller på att ställa om till anfall görs. Oftast med ett mål i arslet.

När det gäller petningen av Sjödda så tycker jag att det är bra. Äntligen så har vi en tränare som vågar ta de obekväma besluten istället för att se till gamla meriter. Som det ser ut idag så kommer det inte att bli några megastjärnor som värvas nästa säsong. De dåliga publiksiffrorna bäddar knappast för detta. Man får snarare satsa ungt och då helst från de egna leden. Därför är det viktigt att även våga testa sina unga spelare även fast läget i tabellen är illa.
Kommentera

Bosse60: Wikegård hade en ganska bra analys på hockeykväll angående detta problem.

Som det är idag så lever ledningen för mycket i det förgångna istället för att visa framåtanda.

Jag håller med honom helt i det.

Visst, Läkerolen är utsmyckad i en anda där man lyfter fram sin ärorika historia, med rätta, för den är värdatt lyftas fram. Men man kan inte stanna där utan man måste framåt med. Det känns som om Brynäs marknadsavdelning har slut på idéer och kör på i gamla hjulspår. Man går runt i LA och ser alla bilder och snackar minnen, skitimpade över sg själva.... dessvärre är inte Gävleborna lika impade, speciellt inte efter att ha betalat för att se Brynäs vika ner sig i ett antal matcher.

Att december och januari är dåliga månader när det gäller publiktillströmningen är ju inget nytt fenomen. Men man kör med samma koncept som man gjort under de år jag har bott i Gävle.

- Noll profilering i Gävle, man tror tydligen att det som skrivs i Kebs spalt räcker för att fylla Läkerolen.

- Totala felsatsningar när det gäller rabatter under de "tröga" månaderna. Har man inte råd att se en match så lär man knappast ha råd att köpa TVÅ biljetter för att få en match gratis. Ironiskt nog så kommer gratismatchen efter man fått lönen i januari.

Istället skulle man ha sänkt biljettpriserna rejält. Man skulle även ha gjort ett souvenirpaket till jul. En "Brynäsjulklapp" där man exempelvis köper en tröja ellernågot liknande och får en matchbiljett på köpet. Min övertygelse är att en person som går gratis på match konsumerar mer pengar på matchen än en tom stol.

Ny marknadsavdelning - Nya idéer...
Kommentera

GävleLasse: "Som det ser ut idag så kommer det inte att bli några megastjärnor som värvas nästa säsong. De dåliga publiksiffrorna bäddar knappast för detta. Man får snarare satsa ungt och då helst från de egna leden. Därför är det viktigt att även våga testa sina unga spelare även fast läget i tabellen är illa"

Vilken surprise, så har det ju varit sedan 99. När kommer degen, det skylls på både det ena och det andra, men det är ALDRIG någon som tar tag i problemet. Jävla amatörförening. Håller med dig när du säger att det bästa som kan hända klubben är att vi åker ur ES så att det rensas ut på inkompetent folk. Brynäs IF är en fd storklubb, nu är den bara patetisk.
Kommentera

70 Rodrigues:
Ligger nåt i det. Vi här i Gävle behöver nog en riktig näsbränna för att vakna upp ur den dröm vi befinner oss i. Vi VAR en storklubb, men vi stirrar oss alldeles för blinda på flaggorna i taket och slår oss för bröstet. Fan till och med jag som inte fick uppleva den där tiden (har bara sett sen början -90) har gått med alldeles för stor tuppkam (tills för 4-5 år sen). Det är bara att inse att vi inte haft med toppen att göra sen 70-talet egentligen. Vi är inte bättre än så här och jag är rädd för att vi aldrig mer kommer blir en förening i FBK's eller HV's kaliber... :(
Kommentera

70 Rodrigues: Hur fan kan ni önska att vi åker ur? Det är ju ganska uppenbart att inte Brynäs kommer ha samma "stöd" som Leksand har i AS. Hur ska vi ta oss upp igen med 2000 på läktarna i en nybyggd arena?
Kommentera

Gusten: Va menar du att Gävle inte har någon Ejendal...

Ramlar vi ut så är det finito, fins ingen Ejendal, ingen Percy. Klubben dör då.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Gusten:Amen
Kommentera

Nu börjar det likna något!
Först Johansson och sedan sjödin. Nu är det bara åtta små negerpojkar kvar...
Den gode Doffen verkar vara på krigsstigen så det är nog bara en tidsfråga innan Dacke också får ta på sig korvkepsen och grillvantarna.

-Han har passerat zenit, det gjorde han redan i samband med VM 1992
Kommentera

Som HV-supporter är det tragiskt att se hur er förening misskötts.
Då menar jag allt från nyförvärv till ekonomin.

Jag tycker ni har ett par sköna spelare i Widing, Månsson och Dackell men bredden och den yppersta klassen saknar ni.

Ni har ingen Davidsson, Mårtensson eller Jönsson.

Ni har ingen Åkerman, Mange Johansson eller liknande offensivt lagt PP-back.

Framförallt saknar ni en riktikgt bra målvakt!

Hoppas ni klarar er kvar och gärna går till slutspel. Vore kul att få möta er igen!
Kommentera

Patrik L: "Hoppas ni klarar er kvar och gärna går till slutspel. Vore kul att få möta er igen!"

Ja, det tycker nog dom flesta av lagen på den övre halvan...
Fyra raka i kvarten och 35-1 i målskillnad kan göra mirakel för självförtroendet.
Kommentera

Patrik L: Håller faktiskt med dig. Men frågan är då vart man hittar en spelade back? Jönsson tycker jag precis som OÖ om TS att han passerat zenit. Jönsson är överreklamerad och det med råge.

Sen att Brynäs måste få in nått riktigt tungt nyförärv det fattar nog alla MEN vart hittar man dom? När dom väl finns tillgängliga så säger bara Sundlöv att vi har en bra trupp som den är..
Kommentera

Gusten: Jag tror att gode tony övertolkade mina ord om att det "bästa" för klubben vore att åka ur. Sett ur ett organisatoriskt perspektiv så tror jag att ett rejält bakslag skulle få en positiv effekt. Sportsligt så vore det givetvis en katastrof.

Ser man på hur mycket folk som springer runt i korridorerna på kansliet så kan man undra om de verkligen betalar sig. Jag menar vi har en bred marknadsavdelning som kör på i samma hjulspår år efter år. Det "nytänkande" man åstadkommer är till 99% rena plankningar från andra föreningar. Fancorner är ett exempel på sånt. "Träffa Brynäs stjärnor heter det", som det är idag så har vi för få stjärnor i laget för att det skulle fylla en funktion. "Träffa Brendl", blir snart rätt tråkigt. Speciellt med tanke på att Brendl har en personlig utstrålning som mer liknar en 70-skylt på E4:an.

Noll profilering nere i Gävles centrala delar. Noll profilering när man kommer in i Gävle på E4:an och Riks 80.

Jag vill se billboards som skriker ut att du  kommer in i Brynäs-land nu.  Bäva masjävlar! ;)

Brynäs och Gävle Kommun måste sätta sig och bena ut hur man skall kunna marknadsföra sig TILLSAMMANS...
Kommentera

mattiaskarlgren:

Jönsson är väl iofs slut nu men Davidsson och Mårtensson är ES bästa forward. Självklart svårt att hitta så bra spelare, dom spelar oftast i NHL.

En spelande back går att hitta, titta på topp 5 i backarnas poängliga i ES:

Luoma toppar och Puistola och Åkerman är också med.

3/5 spelar i HV vilket är extremt bra men visst borde klassiska Brynäs kunna värva någon PP-back av klass ?
Kommentera

GävleLasse: Okej, du menar alltså mer ett mjältbrandsbrev till kansliet och inte en 3:e plats i KS....då hajar jag :)

Men som jag förstått så har väldigt många framfört dessa tips angående profilering till ansvariga i Brynäs. Är dom lata, rädda eller dumma?
Kommentera

Patrik L: Ja i Davidsson har ni en klasspelare. Och som har vart lojal och trygg poängplockare i många år.
Kommentera

« · 971871 · »