Brynäs IF

728293 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08

« · 972060 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08
Gusten: Vi är många som komit med olika förslag till Brynäs. Men hittills har jag aldrig hört talas om någon som fått gehör. De är en exklusiv skara de därpå marknad. Ingen annan har en aaaaaning om hur man marknadsför ett elitserielag. Synd bara att de själva saknar den förmågan.

Sven Engwall togs in från GIF, vad hade han åstadkommit där? En Bäver iförd bygghjälm som rantade runt innan match. That's it...
Kommentera

Gusten: Jag är bara så jävla förbannad på hela skiten, inte fan vill jag att dom åker ur, för då skulle det ta 20 år innan dom var tillbaka igen. Brynäs är en korpförening både organisatoriskt och till viss del även sportsligt. Vad ska egentligen behöva hända för att folk ska haja det prekära läget Brynäs har befunnit sig i dom senaste 8 åren?
Kommentera

Patrik L: Brynäs har bra PP-backar i Brendl, Angell och Hietanen. Vad Brynäs saknar är en kille som skymmer motståndarmålvakten i första PP-femman och en playmaker i andra PP-femman.
Kommentera

Peja: Håller med ang backarna och PP. Rent generellt så är det dessutom ett fasligt gnällande på laget och kvaliten på spelarna. Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen och mkt handlar om psykologi.
Topplagen spelar med självförtroende i vetskapen om att man går till slutspel. Vi har fått kämpa för i stort sett det mesta och det sätter sina spår i spelet.
Det är bara att titta på fjolåret när vi gick till slutspel. I ett slutspel finns det bara positiva saker som kan hända sas, och då släpper alla krav på prestation som man har på sig under serielunken.
Kommentera

70 Rodrigues:

"Jag är bara så jävla förbannad"

Det var ju ovanligt......;)
Kommentera

Patrik L: Det klart att man som HV-supporter ser fram emot möten mot Brynäs, det innebär ju (mer eller mindre) säkra poäng.

Vi kanske inte har de som du nämner men vi har bl.a.:

Sjödin; äldst i ES. Bästa spelaren i ES (för typ 16 säsonger sen)...

Spets; den norska virvelvinden som antagligen inte kan åka skridskor utan att ha klubban som stöd. Det yttersta beviset för norska ligans låga klass

Angell; Backen som lindansar på marginalerna

Sperrle; Målvakten med den fönade Dennis the menace-frisyren. En av de bästa båsöppnarna i ES

Dackell; Speedfenomenet. Hinner nästan frysa fast i isen under förflyttning

Danne Johansson; Mannen som aldrig har utdelat en enda tackling i ES

Björn Danielsson; den enda spelaren i ES som har haft skydden klädda med kohud(?!)

Mads Hansen; ES mest intetsägande spelare
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Hitman: DJ är Mannheims problem nu.
Kommentera

Huge: Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen

Svar: Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
Kommentera

65selander: Äntligen!
Kommentera

Hitman: Hahahah
Kommentera

GävleLasse:

Ja bävern Engwall ser jag gärna att man gör sig av med, bidrar inte med någonting.
Kommentera

Huge: Brynäs har några bra spetsspelare, men de är för få.
Att en spelare som Mads Hansen spelar powerplay är ett stort svaghetstecken - i hur många andra elitserielag hade han platsat i andra PP-linan? Antagligen inget.
Och Sundqvist framför målvakten i PP känns inte heller speciellt bra... HV hade Jämtin/Törnberg/Ledin där igår, stor klasskillnad motför Sunkan.
Kommentera

Hitman: "Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen"

Ja, ett uttalande som skulle kunna vara taget ur Monty python, Nilecity, Gökboet eller liknande. Vi är 29 poäng efter topplaget, har släppt in flest mål i hela serien, har inga målvakter, 1 kanske 2 backar som skulle ta en plats i ett annat ES-lag.

Huge kan sin hockey:-))
Kommentera

sylf:

Har inte orkat läsa igenom, vilket med stor sannolikhet innebär en potentiell dublett, men...

"-Han har passerat zenit, det gjorde han redan i samband med VM 1992, säger Östblom till Expressen när han motiverar petningen av sin lagkapten."

Oooooolala, vilken sågning...
Kommentera

sylf: Med tanke på förutsättningarna du målar "1 kanske 2 backar som skulle ta en plats i ett annat ES-lag" upp är det starkt att ligga på slutspelsplats....
Kommentera

Lunkan: Vänta en vecka, då lär vi inte ligga på nån slutspelsplats. Brynäs håller på att falla ihop igen.
Kommentera

sylf: Trenden är den att vi äter ikapp DIF sånär som på en pinne sen faller vi tillbaka 5-6 pinnar mot dem osv så snart börjar vi knappa in igen!

Matchen i morgon känns hyffsat viktig. Lule blandar och ger dom med får hoppas dom har en dålig dag i morgon
Kommentera

Lunkan: Vi hade gått ikapp DIF vid vinst mot TIK, istället gör vi 2 flata insatser, som vanligt när det gäller att klättra en bit. Vips är vi snart på kvalplats!

Visst är det viktigt i morgon, lika viktigt var det när vi mötte dom hemma och gjorde säsongens sämsta insats, hittills vill säga.
Kommentera

sylf: jo många viktiga matcher blir det, hoppas det är lule som gör säsongens sämsta insats i morgon. Dom har ju inte varit lika starka hemma som vanligt denna säsong.
Kommentera

Lunkan:

"Dom har ju inte varit lika starka hemma som vanligt denna säsong."

7-2  på FBK
5-0  på LHC
Det är väl iofs ganska imponerande,men däremellan så har man ju dippat mot SSK.
Dem har väl haft tendensen att slå topplagen o spela sämre mot lagen i de nedre regionerna,så vi får hoppas att den trenden håller i sej.

Men jag är optimist o tror vi tar dem imorrn.
Kommentera

sylf: Ifjol var vi också 29 poäng efter HV, när vi sen fick möta dom i kvarten.
Där dom med nöd och näppe lyckades vinna en stenhård 7-matchersserie.
Vilket visar att när förutsättningarna är likadana för båda lagen, så skiljer det trots allt inte så mkt mellan toppen och dom andra.
Vilket var min poäng.

Du kan INTE din hockey.... :-)
Kommentera

Huge: Tillräckligt för att inse att vi i realiteten är MIL efter topplagen. Spelmässigt, ekonomiskt, organisatoriskt, publikt och i tabellen!
Kommentera

Bissett19: BIF har:
10-2 mot SSK
9-1 mot LHC
8-2 mot DIF
Tycker du vi är starka hemma?
Kommentera

Lunkan:

Nu tog du fram tre resultat sett över hela säsongen.
De tre matcherna jag tog fram är deras tre senaste hemmamatcher,alltså baserat på formen för tillfället.

"Tycker du vi är starka hemma?"

Starka är väl ett starkt ord;)
Men Brynäs har varit rätt stabila på hemmais efter den katastrofala inledningen på säsongen.
Kommentera

Bissett19: "7-2  på FBK"

Du glömde skriva att FBK saknade 8 ordinarie spelare den matchen ;)
Kommentera

rackham: ""-Han har passerat zenit, det gjorde han redan i samband med VM 1992, säger Östblom till Expressen när han motiverar petningen av sin lagkapten."

Ännu ett vinklat och tillrättalagt påstående från töntmedia, enbart för att skapa rubriker.
Uttalandet om att Sjödda har passerat zenit är ett rent allmänt och fullt korrekt påstående, som egentligen inte har nåt samband med själva petningen.
Bänkningen beror på att Östblom för dagen anser att det finns 6 bättre backar. Inte speciellt kontroversiellt öht.
Nu får man dock intrycket att Östblom sedan länge (1992) har tyckt att Sjödda i princip borde ha lagt av för länge sen. Helst redan 1993.

Blir man trött eller blir man trött på töntmedia?
Kommentera

Huge: Ja, snacka om att plocka saker ur sitt sammanhang.
Kommentera

GävleLasse: "Noll profilering nere i Gävles centrala delar. Noll profilering när man kommer in i Gävle på E4:an och Riks 80."

Så sant. Jag ringde flera gånger till näringslivschefen i Gävle kommun och påpekade att det kanske kunde vara en idé att ta ner skylten med "Ishall" och ersätta den med skylten "Läkerol Arena. Vill minns att den nya skylten kom upp inför Schlagerfestivalsjippot i LA.

Noll profilering full stop.
Kommentera

Jompe: Och hur tråkigt är det att behöva läsa gatuskyltarna med “Läkerol arena”? Svar: ganska. “Läkerol Arena” skrivs med stort “A”! Man blir så trött…

Kinnarps Arena
medelschnitt 7007
kapacitet 7038
Jag vill också ha ett publiksnitt 31 gubbar under arenakapaciteten. Det är en groteskt stor goodwill i att repetitivt kunna presentera full hall. Där ligger vi långt borta. Nu har vi 120012/20≈6000.
Kommentera

Om det nu inte räcker att se det med egna ögon så säger statistiken en hel del. Brynäs är effektivast av alla lag offensivt. Och vi har sämst Goalkeeping Efficiency av alla. Mao är vi jäkligt bra i anfallszon. Men i egen...

Nu mötte vi seriens bästa lag och det går inte att såga alltför mycket men fy fan vad illa det såg ut defensivt. Förra året var vi skitbra i egen zon. Hur kan det bli så uselt på en säsong? Målvakterna är usla men det är inte bara dom det beror på. Ingen vill ta ansvar för skitgörat. Det är därför Östblom snackar om att spela för laget. Det är fler än Brendl som vill glänsa.

Imorgon så här dags kan vi ligga på kvalplats. Hockey är skitkul!
Kommentera

20 Lindgren: “Där ligger vi långt borta.” När jag skriver om något hemma. Det var nog första gången på flera år jag var omedvetet rolig.
Kommentera

Jajjen: "Hur kan det bli så uselt på en säsong?"
Om du inte kan se att du har svaret i ditt eget inlägg, ja då är det illa....

Full fart framåt ger öppningar bakåt.
Strikt 1-3-1 i en hel säsong ger trygghet bakåt men klent resultat framåt.

Lektion 1A i hockeyskolan...
Kommentera

GävleLasse: “Noll profilering nere i Gävles centrala delar.” Och inte blev det mer sedan jag slutade visa matchtröjan på mina promenader upp och ned längs Kungsgatan matchdagar.
Ganska trött på att höra ungar skrika “Hata Brynäs!” och “Djurgårn!” på vägen till Idrottsvägen 7 och att få frågan “Hur gick det?” efter ännu en torsk.
Men fick man betalt för att gå 2*4 km som affischtavla vore det en annan sak…
Kommentera

Huge: Det måste alltså vara antingen elller... Tänkte inte på det! (Jävla HV! Dom måste fuska!)
Kommentera

Jajjen: HV fuskar inte, dom behärskar det bara lite bättre än oss.
Förstår forfarande inte varför du är förvånad över att det lättare uppstår blottor bakåt när man väljer att satsa hårt framåt?
Kommentera

Huge: Man "väljer att satsa hårt framåt" medveten om att man kommer att släppa in mest mål i serien? Ja, jag är förvånad.
Kommentera

Jajjen: Nu gällde det inte hur pass medvetna man är eller inte.
Så här undrade du:

" Förra året var vi skitbra i egen zon. Hur kan det bli så uselt på en säsong?"

Vad är det som är så svårt att begripa?
Förra året spelade vi mer defensivt rent generellt vilket gav stabilitet i egen zon.

I år har vi försökt att spela mer offensivt, vilket har gått ut över defensiven.

Oavsett vad man anser om försöket att spela mer offensivt så måste du väl ändå se det principiella sambandet:
Ett generellt sett mer offensivt spel gör att du blir mer sårbar bakåt jämfört med om du spelar ett generellt sett mer defensivt spel.

Sen överdriver du väl ändå en aning iom att din statistik också säger att vi är det bästa BP-laget i ES.
Kommentera

Huge: Brynäs spel i egen zon suger. Jag tror Östblom skulle fixa det om han kunde. Kan inte nån tipsa honom om att säga åt grabbarna att spela "defensivt rent generellt" för att stoppa fiaskot i egen zon? Så enkelt är det ju!

Jag fattade aldrig att Brynäs spelidé i år skulle innebära mest insläppta. Jag förstår att du gjorde det och därför inte är förvånad. Bra gjort!
Kommentera

Huge: "Oavsett vad man anser om försöket att spela mer offensivt så måste du väl ändå se det principiella sambandet:
Ett generellt sett mer offensivt spel gör att du blir mer sårbar bakåt jämfört med om du spelar ett generellt sett mer defensivt spel."

Skulle det vara svaret på min fråga?
Kommentera

Huge: "Sen överdriver du väl ändå en aning iom att din statistik också säger att vi är det bästa BP-laget i ES."

????
Kommentera

Jajjen: "Jag fattade aldrig att Brynäs spelidé i år skulle innebära mest insläppta"

Nä, jag har förstått att du har jätteproblem att begripa det som alla andra tycker är fullt normalt.

Har man ett lag som inte fullt ut behärskar balansgången mellan att försöka vara offensiva och samtidigt vara täta bakåt, ja då riskerar man ju att släppa in fler mål.
Att man valt att vara mer offensiva är en annan diskussion.
Kommentera

Huge: Varför måste du relatera till "alla andra"? Osäker?

"Har man ett lag som inte fullt ut behärskar balansgången mellan att försöka vara offensiva och samtidigt vara täta bakåt, ja då riskerar man ju att släppa in fler mål."

Åfan!
Kommentera

Huge: Så man har valt att vara mer offensiva? Var inte det på Boorks tid?

Kommentera

GävleLasse: Jo, även under Boork denna säsong.
Kommentera

Jajjen: Åfan!!
Du har äntligen förstått att svaret på din undran finns i ditt eget inlägg.
Men det tog sin tid.
Bättre sent än aldrig...
Kommentera

Huge: Som man ropar får man svar.
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.
Inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten.
Finns inget svårare än att leda med tre mål.

Tillsammans med din floskeldiareé ikväll har vi nog täckt in en veckas skitprat på den här sidan.

Allvarligt, tycker du att du har förklarat varför Brynäs defensiv är sämst i serien?
Kommentera

Huge: Min högst amatörmässiga analys om varför det gått som det gått den här säsongen.

- Våra "stjärnor" i Dackell och Sjödin har inte varit i närheten av vad de var förra säsongen

- Målvaktsspelet är mycket sämre än förra säsongen.
- Man leder utvisningsligan.
- För mycket turbulens i föreningen, sparkningarna av Boork och KÅE.
- För få spelare som levererar framåt.
- För långsamma centrar.
- Kombinationen att "vara mer offensiva" och att fortsätta med 1-3-1. Omställningarna från 1-3-1 till offensiv tar för lång tid vilket gör oss väldigt utsatta just under omställningen.

Och framför allt. Boorkens felsatsning med taktiken och lagbygget med den breda truppen.
Kommentera

Jajjen: "Allvarligt, tycker du att du har förklarat varför Brynäs defensiv är sämst i serien?"

Debatten har hittills INTE gällt varför vår defensiv iår är "sämst i serien" (din anm), så därför har jag heller inte försökt förklara varför.

Den har gällt din undran över varför vi iår har släppt in så mkt mer mål än i fjol. Så här skrev du:

"det går inte att såga alltför mycket men fy fan vad illa det såg ut defensivt. Förra året var vi skitbra i egen zon. Hur kan det bli så uselt på en säsong?"

Förra året var vi skitbra i egen zon därför att vi generellt sett spelade ett mer defensivt spel över hela banan. Vilket gjorde att defensiven blev bra.

Iår har vi spelat mer svajigt i egen zon därför att vi generellt sett har försökt spela mer offensiv över hela banan. Vilket har gjort att defensiven blivit lidande med fler insläppta mål som följd.

Tycker du att det resonemanget låter konstigt på nåt sätt?
Kommentera

GävleLasse: Bra analys tycker jag. Med facit i hand så var spelarna inte mogna för Boorkens nymodigheter. Tycker att BÅG sammanfattade saken mkt bra: inget fel i att ha en stor trupp men man borde ha inlett med en normal matchning sas, för att i ett senare skede när slutspelsplatsen förhoppningsvis varit säkrad, ha testat med rotationssystemet lite smått.

Östblom har iaf varit en klart positiv "överraskning", trots sin orutin i dom här sammanhangen.
Kommentera

Huge: "Tycker att BÅG sammanfattade saken mkt bra: inget fel i att ha en stor trupp men man borde ha inlett med en normal matchning sas, för att i ett senare skede när slutspelsplatsen förhoppningsvis varit säkrad, ha testat med rotationssystemet lite smått."

Konstigt nog så försvarade du Boorkens matchning i matchen mot SSK, där allt skit började. Vi var ett gäng som kritiserade och menade att spelarna kunde omöjligt varit trötta så tidigt på säsongen. Visa även att en sån här grej kan man ha gjort längre fram under säsongen Det bestred du. Men när BÅG säger samma sak så är det alltså en korrekt bedömning?
Kommentera

« · 972060 · »