Brynäs IF

728045 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF-Linköpings HC

« · 349943 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Linköpings HC
Joolson: tack. började tro att mina bokstäver visar sig annolunda för er andra.
Kommentera

Joolson: Jo, men började skriva inlägget innan jag fått det konfirmerat...
Kommentera

fd: Nu tar vi en ny vända...VEM flyttade målet??

Tror vi kan sitta här till nästa omgång och snacka om detta...=)
Kommentera

fd: vadå bra?.. det är INTE bra.. =)
Kommentera

p j davydjoos: jag tror faktikt underdog förstått det
Kommentera

Vem var det som flyttade målet förresten? Var det Kohronen som flyttade målet så var det bra att han godkände målet.
Kommentera

Underdog: Som sagt, han FÅR kolla vid både SPARK och FLYTTAD MÅLBUR
Kommentera

jepp. jag tror faktiskt mer på er än aftonbladet. ville bara citera det.
Kommentera

Underdog:Utdrag från regelboken, tycker inte det kan misstolkas!?!?

- pucken dirigerad i mål med hand eller sparkad i mål
Kommentera

Hong Kong: Det är klart att han uppenbarligen gjort fel. Ville bara visa hur domaren förmodligen resonerat.
Som debuterande(?) ES-domare kan det heller inte ha varit lätt att hamna direkt i denna tornado. Om det beror på viljan att visa sig mäktig uppgiften, trots att man är nykomling, eller bara ren okunnighet om reglerna, det vet man ju inte.
Med facit i hand tycker man iaf att han kanske borde ha lugnat ner sig en aning och helt enkelt konsulterat regelboken i speakerbåset.
Tror ingen skulle ha klandrat honom för detta.
Kommentera

Domaren får inte kolla videon i en misstänkt sparksituation,
Kommentera

Men de som väntade på en videobedömning fick fel. Domaren får inte kolla videon i en misstänkt sparksituation, däremot om målburen var ur läge eller ej. Vilket reprisen också visade.
Kommentera

Underdog: Han lär nog dyka upp på isen redan till helgen. Fast då på någon månskensrink i dom lägre divisionerna. Kan bara hoppas han blir kvar där :)
Kommentera

Jag vet att ni säkert tycker att det är fullkomligt irrelevant, men: domaren stavas faktiskt bara med ETT m. Läge att lära sig det nu om man inte redan kan det... Ifall att ni tänkt fortsätta föra den här diskussionen länge, tänkte jag.
Kommentera

Hong Kong: Japp. tydligen. Men det visste inte zebratomten om. Och därmed lär det dröja en stund innan han finns på isen igen.
Kommentera

Underdog:
Jepp
Kommentera

Huge: Jag tycker allt är SOLKLART!!!!!

Videomåldomaren ser något som är fel och han påkallar uppmärksamhet . Spelar ingen roll VAD som är fel.

Felet är att zebran på isen inte kollar med videodomaren.

Hur solklart som helst!!

Sen spelar det ingen roll om zebran tycker sig ha läget under kontroll...

Han är tvungen att lyssna på videodomaren!!!!!
Kommentera

WarhawK: Du är fantastisk... hur kan du missuppfatta så blåögt?

Första raden: har han brutit mot reglen att lyssna på videodommaren så har han. - jag säger med det att där gör han fel.

MEN om han följer regeln och tittar på bilderna och SER att det var spark - så betyder ju inte det att han inte kan dömma mål för det - om det var en situation där det inte kan sägas att han medvetet sparkade den i mål.

Eftersom media inte verkar upprörda (i alla fall inte fram tills dess) och jag inte har sett något - så kan man ju undra hur det var eller hur?

Dommaren kan ju faktiskt ha sett något som videodommaren inte gjort - eller hur?

Men nu verkar ju fallet vara som jag först trodde:

Att han är en tomte som bestal er på en poäng.

Kan vi sluta med den diskussionen nu?
Kommentera

70Igor: Citerar ingressen i Expressen(inte för jag har mycket övers för kvälsblanskorna men de är i alla fall inte från Gävle):

[f]Reprisen visade tydligt hur Tim Eriksson sparkade in pucken och att buren var ur sitt läge.
[/f]

Kan tala om att det där med målburen missade till och med jag.

-HF
Kommentera

Det här blir ju bara mer och mer invecklat. Enligt uppgifter skulle huvuddomaren vara SKYLDIG att kolla videon om videodomaren så kräver.
Nu verkar domaren vara osäker om en sådan regel verkligen existerar.

Som jag misstänkte, hade det tydligen ändå ngt med den ev flyttade buren att göra. Domaren sade sig ha koll på situationen, alltså om buren var flyttad eller inte. Förmodar att han därför inte ansåg sig behöva videohjälp, utan dömde mål.
Den ev sparksituationen har han nog inte uppfattat öht. Ganska förståeligt, eftersom han stod mkt illa till just för att bedöma denna sak.
Kommentera

HF: En situation kan videobedömas endast efter begäran från domaren eller
videomåldomaren.

Där har du meningen som inte dagens huvuddomare hade en aaaaaning om existerade!

Videomåldomaren har alltså rätt att påkalla uppmärksamhet, vilket han gjorde.
Kommentera

HF: Den regeln verkar ingen känna till, varken domare eller media ;-)
Kommentera

Underdog:

Men har han brutit mot en regel att lyssna på videodommaren så har han - men glöm inte att han fortfarande kan hävda det han såg på isen trots bilderna.

Ingen i media verkar speciellt upprörd över situationen så man kan ju undra hur det egentligen var.
Underdog @ Stockholm Idag kl. 23:12
Besvara Visa ämne

Här säger ju du han kan hävda han såg sakerna på isen , fast han SKA kolla med videodommaren

Case closed
Kommentera

70Igor: hahaha... målburen ur sitt läge?

Han får dömma match utan att kunna reglerna. Skön standard vi har i ES.

Tomte.
Kommentera

Joolson: Joolson: Fel!

Måste klistra in resten av regeln verkar det som:

330 – VIDEOMÅLDOMARE – Video goal judge
En situation kan videobedömas endast efter begäran från domaren eller
videomåldomaren.
Följande situationer är sådana som kan videobedömas av videomåldomaren:
- pucken över mållinjen,
- pucken i mål innan målburen blivit flyttad,
- pucken i mål innan eller efter speltiden i perioden utgått,
- [f]pucken dirigerad i mål med hand eller sparkad i mål, [/f]
- pucken reflekteras i mål av en funktionär,
- pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en
anfallande spelare, och
- fastställa den korrekta tiden på den officiella klockan, förutsatt att
matchtiden visas i videomåldomarens monitor.
Kommentera

Hong Kong: Ja Modo ser inte allt för omöjliga ut men hur är det egentligen med Anger. Är det bara Skalman som yrar eller?
Kommentera

WarhawK: Kan du snälla citera mig vad jag har sagt som motsäger det du säger?
Kommentera

70Igor: Och så var den pratstunden avklarad!

Då kan vi kika framåt mot lördagens match. Enligt radion så verkade Modospelarna väldig trötta och slutkörda. Så vi kan hoppas det finns lite mer energi kvar i våra svarta krigare.
Kommentera

lindberg: jamen visst - det finns en jäkla massa suportrar. Kanske beror det på att det är ovanligt stor utflyttning från leksand och gävle.. ;) Nä men just de lagen är ju klassiska och när jag växte upp var det ju antingen brynäs,löven eller fbk man höll på i ES (för oss som inte hade nåt lag). Jag har gamla kompisar från linköping som fortfarande håller på Brynäs även om LHC finns där uppe nu. Själv höll jag på runken o co, men det berodde på de spelare som lirade. Inte på klubben i sig.

Nu vet jag inte längre vad jag pratar om så det är nog bäst att avrunda... ;)
Kommentera

fd:

330 – VIDEOMÅLDOMARE – Video goal judge

En situation kan videobedömas endast efter begäran från domaren ELLER
videomåldomaren.

-HF
Kommentera

Underdog: Jag menade, att dom är glada över att BIF tappade 1 pinne, liksom du borde vara då du håller på LHC. Själv skulle jag nog vara glad om det var tvärtom, glad åt poängen, men irriterad på att det skedde osportsligt.
Kommentera

Underdog:
tror inte det du som förstår . Om video dommaren påkallar dommarens uppmärksamhet så SKA han kolla det . Vad i det gör att jag inte kompetent ? då spelar det ju ingen roll vad dommaren sett eller har jag fel ?
Kommentera

måldomarn får bara lägga sig i om det är tveksamt om pucken gled över linjen (vilken den helt klart gjorde) och om målburen var ur läge (villket om man kollar på repriserna den var) så det var därför måldomarn blinkade med sin lampa att huvuddomarn skulle titta efter.. men eftersom han förmodade att det gällde SPARKEN så sket han i det...
Kommentera

lol, lol, skojar ni med mig..kan han inte reglerna =(
Kommentera

Domarn ångerfull i Expressen:

Videodomaren försökte påkalla Perssons uppmärksamhet genom att tända en blinkande lampa, men Persson tyckte att han hade situationen under kontroll.

- Onekligen har jag gjort fel om målburen är ur sitt läge, sade Persson efter matchen.
Han sade sig inte heller känna till någon bestämmelse som säger att han är skyldig att ta kontakt med videodomaren om denne påkallar hans uppmärksamhet.
- Det är ett fel begånget om det finns en sådan regel, det är förbannat dåligt av mig.
Kommentera

WarhawK: tror inte du vill förstå vad jag menar, eller inte är kompetent nog att göra det, så jag lämnar det uttalandet utan kommentar.
Kommentera

p j davydjoos: du har inte fattat mycket va?

Kolla vad jag skrev efter målet både här och på lhc sida - dommarskandal. och det är första gången jag inte blir glad över en kvittering. Detta efter att ha hört webradiokillarna svära på att det var felaktigt. Jag är bara lite mer osäker nu.
Kommentera

Underdog: ja fast det finns ju ngn anledning till att BIF och LIF är de lag som drar mest folk på bortaplan.
Kommentera

p j davydjoos: Jo, det lutar åt det hållet.... :-)
Kommentera

...o media brukar inte av tradition stötta lhc direkt.. Nä folketslag 2 ligger nog bättre till... usch hör jag dem kalla leksand för folkets lag en gång till så spyr jag.
Kommentera

Underdog:
Så bara för han var på isen kan han strunta i regler då , låter smart det
Kommentera

Underdog: Men du vet ju medias relation till Brynäs, eller?
Leksand är gullegrisen, liksom Djurgården, och AIK i allsvenskan.
Brynäs är medias hatobjekt nr 1... Dom är bara glada, liksom du...
Kommentera

p j davydjoos: om det är så att han måste ta hjälp av videokillen så är det inkompetens att inte veta om det. Annars kan man inte klandra honom för att vara säker på att han har rätt. han stod ju klart närmre händelsen än vad någon annan gjorde. Kanske är det så enkelt att han såg t.ex. en brynäsare knuffa eller påverka tim så han sparkade in den. Det vet vi inte förrän vi antingen får se bild på situationen eller pratar med dommaren. Men har han brutit mot en regel att lyssna på videodommaren så har han - men glöm inte att han fortfarande kan hävda det han såg på isen trots bilderna.

Ingen i media verkar speciellt upprörd över situationen så man kan ju undra hur det egentligen var.
Kommentera

fd: Måste ha varit djävligt väl gömd, skulle jag tro. Huvuddomaren kanske inte hittade honom, helt enkelt...
Kommentera

Huge: Vi är överrens, tro det eller ej :)
Kommentera

Vart sitter videodomaren, är inte han gömd i ett rum?
Kommentera

Hong Kong: Är det som du säger har ett justitiemord begåtts.
Domaren stod iaf enligt matchbilderna i sämsta möjliga position i förhållande till var händelsen utspelade sig. Hade ju en hel klunga med spelare mellan sig och pucken när den ev sparkades i mål.
Isf borde väl teorin om att han skulle vara säker på sin sak falla.
Kommentera

Gone: Domaren hade redan godkänt målet då, vill jag påminna mig...
Vi, publiken var inte i uppror innan, men när alla fick se att domaren dömt fel, så kommer ju alla känslor, och 3500 lät som 10000 personer... Och, när videodomaren frekvent uppkallar domarens uppmärksamhet pga felbeslut, och domaren ignorerar honom, och alla spelares protester(dom protesterade direkt efter målet), så måste man ju bara gråta åt domarens inkompetens...
Kommentera

Gone: jag tror dock att det är helt lagligt att visa målen... vilket det här dömdes som.. men tanken är lockande.. ;)
Kommentera

Gone: det kan ju bli en intressant diskussion det, med tanke på att domaren var säker och dömde mål direkt så kan det ju knappast räknas till "tveksamma mål" eller ? ;-)
Kommentera

« · 349943 · »