Brynäs IF

726892 inlägg · 7960 ämnen

Brynäs IF - Linköpings HC 4/12-14

1643741 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Linköpings HC 4/12-14
Lunkan: Speciellt inte när precis tagit dig ur en djup formsvacka. Det är märkligt hur man låter lättjan svepa in över truppen. Jag lastar tränarstaben och SC för detta återkommande fenomen. Jag kräver inte att man ska vinna varje match. Inte heller att man ska spela frejdig klapp-klapp hockey i varje match. Allt jag kräver är mer jämnhet och mer konsekvens i lagets agerande.
Kommentera

Huge:Jo Huge du är du :).

Betalar man dyra pengar för biljetter bör man få höra något annat än att "vi var inte......" En dålig inledning ska inte enligt mig behöva betyda att matchbilden inte går att ändra på, där har tränaren stort ansvar Händer det för ofta vilket jag tycker det gjort den här säsongen (också) bör man göra något åt det.

Kommentera

Lunkan: "Jag är inte du, jag har inte svar på allt."

Inte jag heller.
Men man kan ju försöka komma fram med en förklaring som låter sannolik.
Din förklaring verkar vara att TJ och spelarna inte bryr sig i såna här lägen och totalt struntar i att försöka analysera detaljer och moment för att hitta orsaken/orsakerna till att det ser ut som skit ibland.
Då blir mitt svar att du nog är ute och cyklar. Är 100% säker på att alla tränare och spelare alltid försöker analysera, förbättra sig och hitta orsaker till varför det går snett.
Kommentera

Huge: Jag är inte du, jag har inte svar på allt. Men jag tycker att man borde titta på och analysera alla detaljer i alla moment för att hitta anledningen till att det ser ut som skit, inte flacka med blicken och mumla, vi var inte riktigt där idag (igen)
Kommentera

Lunkan: Men om nu spelarna inte var där och liknande tillfälliga dippar förekommer hos alla lag trots att man förberett sig på samma sätt som man gjort inför matcher där man sen uppträtt aggressivt och bra, så kanske du har en bättre förklaring.
Är jävligt övertygad om att framförallt TJ och hela tränarvärlden vill höra din lösning på problemet.

Sen har jag aldrig talat om nån ringrost efter ett längre uppehåll.
Jag säger att ett uppehåll på 4-5 dagar ibland kan vara tillräckligt för att spelarna ska bli lite trögstartade i nästkommande match, och att det kan vara en delförklaring till gårdagens uppträdande i första perioden.
När LHC dessutom matchat i CHL två dagar tidigare och hållit igång sas, så gör ju det att dom iom det kan ha haft ytterligare en liten fördel som gjort det svårare för oss.
Kommentera

Huge: Hittar maningen bättre förklaring än "vi var inte riktigt där" fler än en gång per säsong kanske man bör pyssla med någonting annat.

Ringrost efter långt uppehåll hoppas jag ingen inom föreningen nämnt för då får clownnäsan stanna på för alltid.

Kommentera

Många är tankarna om gårdagens match.
Jag har tyvärr inte än idag riktigt greppat matchen. Som var så otroligt konstig på så många sätt.

Till att börja med ska sägas att 0-24 i skottstatistik i första perioden inte under några som helst omständigheter är okej.
Men för att försöka komma med någon sorts konstruktiv kritik eller vad man ska kalla det så tycker jag till att börja med att både rörelsen på skridskorna var under all kritik men framförallt passningsspelet var obefintligt.
Så fort vi vann pucken så kastade vi iväg den ungefär som att det var en stor bomb vi hade i händerna.
Finns så otroligt mycket små saker i matchen som man skulle vilja analysera och spela in på film för att sedan dela med sig.
Sen att LHC var riktigt bra igår gör ju inte saken bättre.
Men den första perioden kan nog vara det sämsta jag sett Brynäs prestera så länge jag levt och tittat på hockey.

Andra perioden är ju klart bättre för att faktiskt inte vara så mycket bättre.
Passningsspelet överlag var och är så bedrövligt just nu. Tränar dom inte passningsspel på träningarna? För det ser verkligen inte okej ut.
Tredje perioden startar ju uruselt och jag kan tyvärr bara ge sista fem minutrarna ett litet godkänt då vi ändå skapar kanske 2-3 riktigt heta chanser.
Sedan att målet i MINA ögon ej skulle godkänts på grund av att Scott får pucken på handen skiter jag fullständigt i då det trots allt i en match handlar om att göra mål och inte bara skjuta en massa skott.

Sedan måste jag få vara lite taskigare.
Vi har igår sex backar varav jag enbart ser ett bra hockeyspelsinne i en back och det är Djoos. Men Djoos för den delen kan vara den spelare just nu som har sämst passningsspel av alla.
Våra backar både igår men framförallt under vår sämre period har och är varit urusla.
Jag tycker inte att jag är en person som sitter och spyr galla över folk.
Men för att försöka sätta ord på vad det är man bevittnar med sina egna ögon så är det ren katastrof.
I de mest lätta lägena tar vissa av våra spelare och då framförallt våra backar så katastrofala beslut så man blir mörkrädd.
Jag vill inte sitta bakom en datorskärm och säga att vissa spelare inte håller för SHL, absolut inte.
Alla backar var riktigt dåliga igår men utan den defensiva träningen (som det ändå känns att vi inte tränar något, samt att vi inte har något eget försvarsspel) blir fan bara sämre och sämre.
Eklund, Kilström, Westlund osv osv.. Allvarligt talat. De spelar så taffligt, så svårt, får inte bort pucken ordentligt osv.
Spela sarg ut när det redan står en motståndarspelare vid sargen är inte sådär jävla bra genomtänkt. Eller tycker spelarna det?! ;)

Annars var det skönt med en pinne igår! :)
Kommentera

Huge: Men tänk om "oktobersvackan" nu också blir en "decembersvacka"??
Kommentera

Huge: Niinimäki landar söndag å tränar på måndag :)
Kommentera

Stende89: Ja, såna saker kan också spela in även om det inte låter som en trolig förklaring för det som hände just igår.
Tror mer på en komb av en aning ringrost efter ett par dagars vila, en smula mental trötthet som du säger och att LHC dessutom är ett riktigt bra lag som alla lag har problem med när dom får mkt ytor för sina spelskickliga forwards.
Har ingen statistik men har för mig att dom väl har ett helt gäng i toppen av mål- och assistligan.
Vore för övrigt kul att få lite info om Niinimäki, men inte ett ljud i media.
Har han anlänt?
Hur verkar formen?
När får han starta?

Man är lite less på GD:s alla reportage om nån ponnytävling i Valbo...
Kommentera

Huge: i mitt tycke såg spelarna igår "slutkörda" ut. Kändes som dom haft hårdträning senaste,veckan. Benen såg stumma ut, passningarna såg klantiga ut.
Kommentera

tjugo8: Tycker att det är en viss skillnade mellan oktobersvackan och gårdagens fenomen.
Då handlade det nog mer om att spelarna till stor del var "där", men inte uppträdde som ett lag, som man kommit överens om och började småfuska individuellt.
Gårdagens "inte var där" är nog nåt som är svårare att förklara med samma konkreta saker som förklarar oktobersvackan.

Efter den svackan har vi dessutom radat upp vinster och bra prestationer så nog vill jag ändå kalla gårdagens insats för "enstaka" och nåt som inte har speciellt mkt samband med det som hände i oktober.
Kommentera

Lunkan: Skilj på ursäkt och förklaring. Vi talar om människor av kött och blod där psyke och fysik ibland gör saker som inte alltid går att förklara eller bota genom att trycka på nån knapp och så funkar allt. Vore det så enkelt skulle alla ha en sån knapp och såna här till synes obegripliga nedgångar aldrig existera, ändå gör dom det.
Det skulle funka med robotar som saknar känslor, nerver, eget tänkande osv, den som inte begriper att såna här saker ibland kan inträffa hur väl förberedd man än varit, den personen fattar inte mkt.
Och tränarna gör självfallet allt dom kan för att såna här saker inte ska bli alltför frekventa, ändå hjälper det inte.
Och hur förklarar man att ett lag ena dan kan uppträda som vi gjorde i första, för att nästa dag komma ut som ett helt nytt lag, trots att man förberett sig exakt likadant inför båda matcherna:
Den som har svaret kommer garanterat att få Nobelpris i både Medicin, Fysik,Kemi, Psykologi och Ishockey.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lunkan:

I enstaka match kan jag förstå att man inte "är där"

Men iom vila sedan i lör samt att de inte "var där" under hela oktober blir det lite anmärkningsvärt

Kommentera

Huge :Man kan inte legitimera "vi var inte riktigt där" som ursäkt för dåligt spel, herregud det är ingen korpserie, det är SHL.

In med  Kristian "Om inte spelarna har motivation så får de byta förening" Nervik Nilsen.

Kommentera

tjugo8: Bra analys, håller med om att Olden ska in med Brodin. Nu får vi hoppas TJ vänder kikaren åt rätt håll så han också ser det.
Kommentera

bifhjärta:

Bästa tekarna tycks ha en bra balans mellan off/def

Målet igår föregicks ju av att Blomman torskade teket o det blev rörigt eftersom Emil blivit utbytt...

Dock så sålde sig Starsky billigt o gick tok-hårt på pass...

Ingen skugga över kingen dock såklart...Vem var det som ropade efter Honken...? :)

I övrigt är det frapperande hur twins saknar strategi för att ta sig in på mål...

Olden måste in i top-6 forwards just nu o Brodin ser helt alienerad ut

Som nån sa; Leading line o sedan Brodin-Jesse-Olden...kör dessa så de kräks o resten får plocka upp smulorna...m dagens material o form måste vi skapa 2 kedjor som kan sätta press o förlägga långa, kontrollerade anfall

Kommentera

tjugo8: om dom har en sån statistik så lutar det ju åt att andra spelare i andra lag har samma statistik...intressant detta egentligen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Enaranger:

Blomman tekar bra offensivt 86%, defensivt uselt 38%

Anmärkningsvärt att E.Lundberg har liknande bild 87/31

Kommentera

Enaranger: Ja,det är definitivt ett problem. Norda ska väl kunna vara en bra tekare,kanske kan han varva upp ? Hoppas Niinimäki mött väldigt skickliga tekare i KHL,möjligt att hans procent kan stiga här.
Kommentera

Davey_22:

Aj då.
Då lär vi behöva få till ett spel där vi snabbt vinner tillbaka pucken i egen zon. Eller i alla fall snabbt lyckas få ut pucken ur egen zon på något annat sätt. För det lär vi då i så fall behöva.
Kommentera

Att ett lag vinner skotten med 24-0 i en period, det brukar ju annars bara ske i damhockey, när t.ex. Sverige möter Kanada eller USA.

Men å andra sidan så visar ju den här matchen att skottstatistiken inte är allt.
För som någon annan skrev tidigare, så var ju antalet klara målchanser mycket jämnare än vad skotten visade.

Tänk om Rödins första skott gått in.
Det hade ju blivit något slags rekord om vi gjort mål (och tagit ledningen) på vårt första skott på mål, i den andra perioden. Det lär ju aldrig ha hänt tidigare. Och vi lär ju aldrig få chansen igen att försöka klara denna "bedrift".
Kommentera

Enaranger:Niinimäki ligger på 43.9 % i tekningar denna säsongen. Så det ser väl ganska mörkt ut för oss på den fronten.
Kommentera

Att vi blivit av med seriens bäste tekare och den nuvarande ersättaren bara når upp i knappa 44 procent. Det gör att vi nu allt som oftast förlorar tekningarna. Och därmed ofta hamnar under press i egen zon.

Vi har nu egentligen ingen riktigt bra tekare bland centrarna.

Blomqvist har ju fått mycket kritik. Men en sak verkar han ha lyckats hyfsat med. Och det är tekningarna. Varför låter man då inte han ta fler tekningar. Då gör han i alla fall någon nytta, för att hårddra det lite.

Vet någon hur den nye finnen är på att teka?
För det känns som att vi definitivt är i behov av en bra tekare just nu.
Kommentera

munkas: inför matchen på torsdag kommer tj att ställa upp med seg-kedjan, en slags motsats till den mer kända drag-kedjan. Seg-kedjan kommer att anföras av Nordqvist som flankeras av blomman och "late finnen". Jag är nöjd om hela kedjan tar sig över röd säger tj, och avslutar med "vi siktar på två skott i första!"
Kommentera

Skrubben: LHC läste ju sönder varenda uppspel och åkväg som Brynäs gjorde. Det kallar jag sönderläst. Därför kunde LHC enkelt ta pucken och därefter komma i anfallsvåg efter anfallsvåg. Då syftar jag på första perioden. Sen kan det ha med 'tändning' att göra också, men jag tycker att det är en väldigt förenkling av händelserna ute på isen att säga att det bara handlar om inställning. Ibland är det även så att inställningen blir sämre när spelarna märker att taktiken inte alls funkar. Sen att coacher alltid säger att det alltid handlar om inställning i intervjuer är ju inte så konstigt, då slipper de all diskussion osv. Det var väl egentligen bara Leffe Boork som ville prata taktik i intervjuer.
Kommentera

Peja: Taktiskt uklassad? Han har haft samma taktik sedan vinsten mot Frölunda på hemmaplan, vilket har inneburit att vi är ett av seriens formstarkaste lag. Problemet idag var att Brynäs inte var tillräckligt hungriga. Kanske hade uppstått en viss mättnad efter leksandsmatchen. Det är däremot TJ's ansvar, att se till att grabbarna är tända. Men att påstå att vi "blev sönderlästa av Linköping" är skitsnack. Vi var inte med från start idag, och då spelar det ingen roll vilken taktik tränaren sätter upp.
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag tycker att Tommy bär stor del i att LHC spelade ut Brynäs totalt i första perioden. Han blev uppenbarligen taktiskt utklassad av Melin. LHC-spelarna läste sönder Brynäs spel totalt. I det läget vill man se en timeout och en taktisk förändring. 
Kommentera

Huge: Sluta skylla ifrån dig hela tiden! "Rostiga efter ett uppehåll", skämtar du med mig?! Linköping kunde minsann prestera (på bortaplan dessutom) efter detta "uppehåll". Varför kan inte Brynäs? LHC är knappast ett så mycket bättre lag än Brynäs.

AB skriver att ett sådant skottövertag inte skett sedan 05/06 (om det var Brynäs då också framgår inte), så kom inte och säg att det är lätt hänt efter ett uppehåll på 4 dagar! Vad är det med dig undrar jag...?

Kommentera

Munkas: dom kan få allt det...OM Melin stannar i Gävle efter ikväll;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Brynäsgubbe: Tror du att nån är nöjd?
Vi möter ett offensivt mkt skickligt lag samtidigt som vi förmodligen är lite rostiga efter ett mindre uppehåll och då kan det lätt se ut som i första. Sen är det alltid tufft att försöka vända en sån start mot ett bra lag, så jag är ändå nöjd utifrån det med att vi nästan stjäl extrapinnen.
Löjligt och dessutom felaktigt att jämföra med ett vanligt jobb, fär du ensam styr ditt arbete och inte har vare sig med- eller motspelare som kan sabotera din insats.
Kommentera

Att Linköping nog förtjänade extrapoängen är århundradets underdrift. De förtjänade minst tre poäng, intäkterna från matchen och delar av läkerolpersonalen med sig hem på bussen. En pinne ikväll var århundradets rån! P.S. Blomman kan fara åt €$%#€^! Nu är det dags att ställa in resterande lagfester den här säsongen. 0-24 i skott...
Kommentera

Huge: Nej, det är inte underkänt (snarare turligt) men Brynäs insats är inte godkänd heller. Och vilka anledningar finner du till att vi inte är där? Jag hittar inga. Möjligen att det blir jobbigt om man har ett vanligt 9-5-jobb och väntas prestera på kvällen, men vafan, det här är deras jobb. Det är frustrerande att se denna axelryckning och säga "jag var inte där". 

Jag tror inte heller att de är maskiner och ska prestera på topp i 55 omgångar, men det måste finnas krav på att lägstanivån ska vara högre. 3 skott på halva matchen eller vad det var, det är rekorduselt och det finns inga ursäkter. Jag kan acceptera 1p med tanke på hur dåliga Brynäs var idag, men särskilt nöjd är jag inte.

Kommentera

Powerfade: Fiala fick inte ens följa med Hv till Växjö idag. Fbk gör sig av med dyra spelare som inte presterar. Leksand likaså. Växjö förändrar sin trupp. Osv,osv...

Att hålla Lööke utanför laget känns helt enkelt inte försvarbart. Hur länge ska man som spelare i Brynäs få prestera undermåligt utan konsekvenser ?

Kommentera

Huge:Det är ingen som kräver topphockey i varje match. Däremot kan man kräva lite mer jämnhet i insatserna.

Många spelare levererar i match efter match. Dessvärre är smekmånaden över för tvillingarna, Blomman mfl.

Kommentera

Jajjen: Killen verkar ha tappat självförtroendet helt. Minns hur han lirade i slutspelet med Luleå. Det såg...annorlunda ut.
Kommentera

Brynäsgubbe: Så du tycker att det är underkänt att slita till sig en pinne mot ett för dagen bättre LHC, trots att vi av olika anledningar inte riktigt är där idag?
Det är väl snarare berömvärt att ta en pinne med de förutsättningarna. Du har fallit pladask för de som på ett okunnigt sätt tror att spelarna är maskiner som ska funka felfritt och prestera topphockey i 55 omgångar.
Isf har man inte mkt hum om hur en spelartrupp och dess individer ibland fungerar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: TJ kan ju alltid börja med att bänka spelare som inte levererar. Blomman kan gott stanna hemma och se matchen på TV på lördag. Lööke kan lätt ta hans plats och göra det bättre.
Kommentera

Davey_22: Du har också sett? Kilström med puck är nåt i hästväg.
Kommentera

Brynäsgubbe: Cheeesus! Har du varit ute i arbetslivet och träffat alla lata jävlar?

Starkt att få med sej en pinne. Men jävlar vad det är uppåner. När ska BZ våga skicka spelare som inte bidrar?
Kommentera

Skrubben: Jadu..Tre år med Blomqvist känns i dagsläget outhärdligt. Här måste man agera. Det kan inte och får inte vara så enkelt att få spela för Brynäs IF. 
Kommentera

Skrubben: Problemet med det här laget är att alltför många "producerar noll", som Blomqvist. Blir mycket svårt med poäng också mot ett nytänt Luleå. Hade varit välbehövligt med en bra poängskörd in mot jul, men risken finns nu istället att vi kommer åka ner ett par platser i tabellen.
Kommentera

Såhär hade mitt lag sett ut nu. Tänk om vi hade Ollas och Enterfeldt också. 

Undra när TJ vågar släppa lös Olden och sluta spela sin favorit.

Sweatt-Scott-Rödin

Brodin-Niinimäki-Olden

Lindblom-Nordan-Brodecki

Lööke-Westerholm/Lindgren-Blomqvist

Westerholmarna och Blomqvist är iskalla. De tillför inte mycket just nu.

Kommentera

Huge: Varför är det godkänt att "inte vara där" när man tjänar enorma summor som många spelare i Brynäs gör? 

Ska jag kunna sitta i riksdagen och säga "jag var inte där idag"? Eller jobba som projektledare på stort IT-företag och komma med samma argument till varför jag inte kan prestera?

Det var precis den här ursäkten jag var rädd att få höra från TJ, och du faller pladask för den. Detta var inte en stark insats någonstans. 

Kommentera

Davey_22: Sant. Blomqvist gav bort ett mål mot Leksand och var dessutom nära att skänka bort poängen med utvisningen han drog på sig med EN minut kvar. Är man inte tillräckligt rutinerad för att förstå att man inte kan dra på sig en interference med en minut kvar i mittzon, har man inget i detta lag att göra. När han dessutom producerar noll framåt blir det ännu mer påtagligt. Varför i helvete skrev Sundlöv tre år med honom? Räckte det inte med ett eller max två år? Det var ju trots allt en chansning att ta in honom från början.
Kommentera

Ska inte vara övernegativ nu,vi fortsätter ta poäng och jag hoppas idag inte var ett tecken på livet utan Enterfeldt.

Men utöver problemspelarna Blomqvist och Westerholms vill jag nämna Kilström. Känns som han blir väldigt osäker med puck? Tycker det pågått ett längre tag nu.

Sunken har ju fått så mycket skit,tycker nästan Kilas toppar honom nu.

Kommentera

Brynäsgubbe: Alltså.. Hur kan Blomqvist och bröderna westerholm fortfarande få förtroende? Så sjukt besvikna på dessa herrar. 
Kommentera

Bissett: Niinimäkis hanleder ser iaf bra ut på Youtube :) Vi får hoppas på det. Finns viktiga poäng att vinna där.

Kommentera

1643741 · »