1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF - Linköpings HC Torsdag 4/12-08

« · 1096001 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Linköpings HC Torsdag 4/12-08
Peja: Ja, det har jag missat helt, att han antytt. Ja Lind vill jag ha bort iaf. För många får inte sluta samtidigt heller. Så hoppas han tänker om.
Kommentera

Men Molins fina form, samtidigt som Lind och Danielsson har stora bekymmer med skador, talar för att Molin blir kvar även nästa säsong. Två stommespelare försvinner då troligen, vilket även det är bra, för Molins chanser
Kommentera

MickeB: Undrar om inte Molin har planerat att lägga av efter den här säsongen? Han antydde inför säsongen att den mycket väl kunde bli hans sista, och det om något vore ju en extra bränslekälla... Lite som i senaste Rocky-filmen :)
Kommentera

Peja: Japp, femårskontraktet ångrar nog Brynäs rejält i efterhand. Molin vet nu att han har oddsen emot sig. Den som innan säsongen helt säkert låg närmast pensionering i Sundlövs bok. Så inga problem för Molin att hitta bränsle nu för tiden.
Kommentera

MickeB: Molin har nog en bättre inställning nu också. Dels är det bra lagmoral, dels får han sin istid, dels inser han nog att han inte har många år kvar i elitserien. Han såg väl inte lika hungrig ut alla säsonger på sitt femårskontrakt om man säger så... Visst har en friare roll nu än under Boork men det var flera säsonger innan Boork som han också hade en ganska fri roll.

Angående träningen så känns det som att det är mer individuell träning nu... De som behöver bli starkare blir det, de som behöver bli explosivare blir det osv... Känner själv flera spelare på olika nivåer och deras träning är rätt olika, beroende på hur de vill spela och vad de behöver förbättra.
Kommentera

Clubsport:

Det finns ett intressant samband här.

- Nya arenor är ett sätt att skaffa sig nya muskler för att kunna konkurrera nationellt och INTERNATIONELLT.

- Nya arenor betyder uppbyggnad av en organisation som skall driva verksamheten.

- Nya arenor är en förutsättning för att erbjuda högklassig underhållning och komfort för besökarna.

Samtidigt innebär seriesystemet att det är viktigt att inte åka ur, det är tom viktigare än att vinna eftersom det har större ekonomisk och organisatorisk betydelse om du åker ur än om du vinner/går långt i slutspelet.

Spelet i svensk hockey blir där efter. Det-gäller-att-spela-safe-kulturen sitter i ryggmärgen. Det har skapat en ES-gegga som inte står sig i den INTERNATIONELLA konkurrensen. Se bara på svenska klubblags oerhårda svårigheter att vinna nåt på Europa-nivå.
Spelet vi möter är snabbt och hungrigt. Vi åker mest runt och håller i pucken i lågt tempo.

Och, det är det som är den mest intressanta aspekten... vi (svensk hockey) skulle behöva ett moratorium (stängd liga) för att under den tiden
våga utveckla svensk hockey framför allt när det gäller spel, organisation och ekonomi för att kunna ta täten i utvecklingen av hockeyn i Europa.

Alltså:
- Plocka upp de lag som kan vara med (resursmässigt) och utveckla svensk hockey när det gäller, spel, arenor, ekonomi och marknad m.m.
- Stäng ligan i säg 5 år.
- Gör sedan en utvärdering
- Bestäm fortsatt riktning

Som en liten gåva till AS kan man låta deras två främsta lag spela kval om SM mot lag 7-8 i ES... då får de lagen ett incitament att satsa för framtidens nya liga...

Va?
VA?

Är det inte bra! = )
Kommentera

claesw: Jo, jag vet.
Men ville bara ge ett litet exempel på deras framsynta och kunniga profetior, för den som kanske glömt hur det brukar låta härinne..
:-)
Kommentera

Huge:
De sågar väl allt som har med Brynäs IF att göra??
Kommentera

Saxat ur Puckens krönika idag:

"Lagkapten var nämligen inte bra i den här matchen,"

Nä, Dackell var bedrövlig igår...

Ovanstående kommentar gör att man osökt kommer att tänka på stora hockeytänkare som Mylingen eller Munkas.
Ni vet, dom där två experterna som innan säsongen totalsågade både Dackell och Molin, som varande gamla gubbar som borde ha lagt av för länge sen...
Kommentera

Angående Molin m.fl. så var det mycket muskelbyggande som dominerade hockeyspelarnas träning mellan sent 90-tal och första halvan av 00-talet. Alltså mycket fokus på muskelmassa. Nu mer inriktad på smidighet och explosivitet. Molin är 5-6 kg lättare nu än för ett par tre år sedan.
Kommentera

arnio: Jag skulle vilja se en utökning till 14 lag, där det sista laget byter plats med vinnaren av Allsvenskan. Det näst sista laget kvalar mot fem Allsvenska lag, i kvalserie.

Med tolv lag som nu, tycker jag sammantaget att det är bra som det är. Risken och rädslan att åka ur präglar redan som det är mycket av hur spelet ser ut hos många av lagen. Så bra att de har en "andra chans" iaf, för annars vette tusan hur underhållningsvärdet skulle bli. Varningsklockarna ringer redan iaf, som det är, tycker jag.

Ja Molin, har fått en friare roll under Czarnecki. Detsamma Dackell. Mer defensiva roller under Boork, för de två. Molin har nog inte varit så här bra sedan säsongen 00/01.
Kommentera

MickeB:
Men vad tror du om att göra så att ett lag åker ur utan kval och ett hamnar i kvalserien? Det skulle göra att ett lag som åker ur alternativt satsar har det lättare att komma upp.
Mycket viktigt tror jag att klubbarna får en chans att ha en dyr trupp i alla fall en säsong nere i allsvenskan och belönas med en elitseriechans om de kan vinna serien.

När var Ove Molin så här bra sist? 1999?
Kommentera

rackham:
Och du menar att bara för att man gjort det i hockeyn så ska man inte behöva riskera att åka ur?
Kommentera

Lunkan: Nä, håller med. Stängd liga inget bra, och vi lär aldrig få se det heller. Dessutom, hur skulle det påverka intresset för serien och vilja gå på matcherna. Stängd liga kanske fungerar i tätbefolkade länder/regioner. USA exempelvis är ju det inget problem. Men jämför man publik i förhållande till ortsbefolkning, så en ruskig dålig kvot i USA, jämfört med i Sverige.

Inte konstigt, men som sagt nog avgörande för hur ligasystemet kan vara uppbyggt.

-------------------------------------

Brynäs är just nu formlaget i stort format vad gäller boxplay spelet. En väldigt fin svit.
Kommentera

Clubsport:

I Kalle Anka-sporten basket har man heller inte investerat i arenor i kvartsmiljardklassen...
Kommentera

arnio:
Vänta bara tills Djurgården åker ur, förmodligen i vår.
Så ska du se att det går väldigt fort att få 14 lag i elitserien!
En stängd liga vore katastrof och det kommer aldrig att funka.
Fördelen med en öppen liga är att man åker ur om man är för dålig.
Kolla på Kalle-Anka sporten basket där finns lag som är för dåliga men ändå är med.
Kommentera

Härlig vinst i går!!

Tänk vad bra det går trots dålig coachning och felaktiga laguttagningar !!!

De som tror att Brynäs hade legat bättre till i tabellen om era råd hade följts av tränarna räck upp en hand !!

Stäng inte serien säger jag !
13 eller 14 lag vill jag se, 1 lag åker rätt ned/går upp 1 lag från elitserien får spela kvalserien.

Wingding vilken kille - han tror på hockeygudarna haha
Kommentera

Horace76c: Stängd liga nej tack!
Kommentera

Horace76c:
Wanvig i GD:
"-Jag är inte så "smooth" hela tiden. Jag tappar balansen och kraschar in i saker. Men det kan vara effektivt också"

HAHAHA....skrattar gott här på morgonkvisten!!!
Kommentera

65selander:
Ställer in mig i skaran jag med...stängd ES...hur kul skulle det vara (även om sjukvådern här i Gävleskulle uppskatta nedgången i hjärtinfarkter)
Kommentera

Gusten: Håller md, har sagt det förut. Stäng inte serien. Vad finns det för mening för serierna under då? Nog för att man blir hjärtsjuk under en KS vända, nej ingen stängd serie.
Kommentera

Undrar om inte Morgan Johansson gjorde årets bästa domarinsats ikväll.
Sug på den Sylf...
Kommentera

sylf: Frestande tanke att för alltid stänga ute leksand ... men njäää aldrig stänga ES ... ALDRIG!
Kommentera

Gusten: Vaddårå? Upp med AIK,MIF,Löven och MIK....
Kommentera

sylf: Stänga ES? ALDRIG!
Kommentera

Fan vad skönt med 2 pinnar mot LHC. Kyle Wanvig är ruggigt het, vilken jävla nytta han gör alltså. En av de bästa värvningarna av Sundlöv på länge. Han fyller sin roll i laget till 100%. Kul att han även fick stänka in en idag, det var en tidsfråga. WDW-kedjan börjar bli ett riktigt orosmoment för andra lag kan jag tänka mig.

Markström var fantastisk idag, Vilken JÄVLA räddning på Hlinkas skott. (Tror det var Hlinka) 96% räddningar idag.

Granis, Sandin, Dackell, Jonsson och Juuso förtjänar beröm också.

Lauritzen var pigg i benen också. haha har räknat upp hela laget snart, nej bra match från alla får jag väl säga.

Publiken är pinsam, obesegrade hemma 6 matcher i rad nu.
Kommentera

Hård: Hela Sverige vill utöka, alla klubbar.....Utom de proppmätta självgoda åsnorna från FBK och VF, som inbillar sig att dom är ledande i Europa, jämför sig själva med NYR och Detriot osv. Sicket bullshit!
Kommentera

Hård: Absolut, då skulle dessutom fler klubbar satsa på egna produkter i större omfattning. 4 lag till vore lagom.
Kommentera

Själv tycker jag gott och väl att man kan utöka serien något och sedan stänga den för gott. Jag tror att vi i längden skulle få se en roligare hockey och mindre desperata ageranden från lagen.
Kommentera

RavenLord: Du trampade absolut inte på nån öm tå. Jag har inget till övers för AIK,Bajen(kanske lite då) och absolut inte DIF. Däremot är det massmedialt en katastrof, och då sjunker automatiskt intresset över hela landet. De är också, sen LIF försvann, en hygglig publikmagnet till Brynäs. Dessutom missar man chansen att se dom här nere 2-3 ggr per säsong.
Kommentera

Peja: 2p får man gå och lägga sig nöjd med :) Och om de finns nån moderator kan de gärna radera min ordväxling med sylf som blev på dagisnivå.
God Natt
Kommentera

Bra av Brynäs att ta sig samman i tredje perioden efter 0-1-målet. Wanvig fortsätter att visa fina takter och Dixon har blivit mycket bättre sedan Wanvig kom in i laget, likaså Widing. Nu är Widing taggad igen.
Kommentera

RavenLord: Jo, och det är nog inte så att 08orna alltid har sämre förutsättningar än oss andra heller... Är det någon som tycker att AIK, Djurgården och Bajen har sämre förutsättningar än Gefle IF i fotbollsallsvenskan? Gefle spelar i en möglig arena från 1500-talet.
Kommentera

sylf: Verka som jag trampa på en mycket öm tå då jag nervärderade stockholmslagens betydelse.
Är du måhända stockholmare eller vad är de frågan om eftersom du tände till så jävligt ?
Du tycker dom behövs och jag tycker att de gott kan åka ut och är trött på snacket om att allt går under utan 08lag
OK FINE ?
Kommentera

RavenLord: Ja intresset på Hovet är väl inte så fantastiskt eller?!
Kommentera

sylf: nä ta det inte så jäkla bokstavligt
Kommentera

sylf: "Ja, Brynäs står återigen för en mäktig vändning, inte bara mål utan även spelmässigt. Man lyfte sig rejält mot slutet och resultatet är rättvist. Kyle var jävligt bra idag, Dacke dock bäst i Brynäs tillsammans med Markström. Kul match!"

Och ändå trodde du att det var natti natti när dom tar ledningen?
Såg du inte matchen?

Men det är Ok, grabben.
Texttv är inte att förakta... ;-)
Kommentera

sylf:Snacket att de är så jävla viktigt att få upp dom i högsta serien eller behålla dom..
Allt blir så jävla mycket bättre om vi får upp ett 08 lag eller tvärtom att allt går under om ett 08 lag åker ut.
Jag tror inte allt hänger på stockholmslagens vara eller inte vara i serien
Kommentera

RavenLord: "Vägar och bostadsområden som hämtat från öststaterna."

Du kan aldrig ha varit i Öststaterna!
Kommentera

Huge:

AIK hockey
DIF fotboll lirade i superettan
AIK fotboll lirade i superettan
Bajen hockey finns inte
Bajen speedway finns inte
Bajen fotboll åker jojo hela tiden

etc etc

Var är daltandet Ravenlord??

Jag tror, eller rättare sagt vet, att klubbar från "storstan" har det fan så mycket svårare än lag från "landet"

Lägg ner skitsnacket!
Kommentera

sylf: Väntade på dom raderna inklistrade här ;)
Ja det står jag för om än lite provocerande..
Gävle är inte mycket till stad och vill lägga alla pengar på kultur och skit och bli ett med stockholm osv.
Kulturhuvudstad va fan är de att sträva efter ?
Vägar och bostadsområden som hämtat från öststaterna.
Sandviken inte något paradis men ska iaf bli skönt slippa bo här.
Kommentera

Huge: Det kom ett daltande alldeles nyss på sporten ang Hammarby Handboll :-))
Kommentera

RavenLord: Läs din egen presentation!

Flyttade sedan sommaren 2002 ca 2 mil till skit staden gävle med sveriges klassiska lag nr1 BRYNÄS ! ! ! ! !
Ja BIF är nog är ett av de få bra ting med den här stan med standard som bland öststaterna på 80-talet

Flyttar HEM igen till SANDVIKEN där vi köpt hus..Kan bara säga gud va skönt att slippa den här kulturstaden som den vill vara

*ASG*
Kommentera

RavenLord: På vilket sätt daltas det med allt som har med lag från Stockholm att göra?
Exempel, tack....
Kommentera

Bissett19: HAHAHHAHAHAH!!!!!
Kommentera

Lindström:
Puuuh.
Trodde för ett ögonblick att du hade Markström brevid dej:)
Kommentera

Förtydligan kanske.. Min Highland park 18 åriga :)
Kommentera

Bissett19: helt rätt där gjorde han en miss som inte tog med Markan, men
han är väl självskriven? =) Nej ska upp tidigt imorrn 04.45....Godnatt
Kommentera

« · 1096001 · »