Brynäs IF

727031 inlägg · 7960 ämnen

Brynäs IF - Luleå HF 2016-10-06

1766109 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 2016-10-06
bifhjärta: Det var tider det :)
Kommentera

Forzzen: Ove kunde ju alltid ta in pucken i offensiven utan några som helst problem!
Kommentera

Powerfade: Påstår inte att man ska börja dribbla på blå, utan att man ska komma samlad in i zon och inte bara slänga ner pucken på vinst och förlust vilket jag tycker händer allt för ofta. Bröderna W har visat många gånger ett effektivt sätt att ta sig in med puck under kontroll .Självfallet många parametrar som spelar in som uppspel från back osv, men tycker med de ytor som finns så borde man kunna ta sig in i offensiv zon med bättre puckkontroll.
Kommentera

Forzzen: visst men i det fallet har spelaren inte understöd för annat heller. Att börja dribbla a i det läget brukar kallas "juniormisstag"
Kommentera

Powerfade: Absolut är det så ,men tycker det blir för ofta utan understöd med resultat att vi tappar pucken direkt.
Kommentera

Honken: Vi är alla olika. Du klarar det inte. Jag klarar det.

För övrigt var det skön seger igår. Vi orkade arbeta i tre perioden och då orkade inte Luleå pressa oss i tredje.
Kommentera

Powerfade: Allt känns så utspritt sedan de gjorde anfalls/försvarszonerna större.
Svårare för backar på blå också med en mil till målet....hela hockeyn har blivit sämre, mindre kampmoment också, lite hockeymord.
Kommentera

Zappaholic: Oerhört svårt att ta en sådan människa på allvar..... Blir bara löjligt/barnsligt.
Kommentera

Forzzen: dumpande har flera funktioner. Dels är det ett medel mot att inte få spelvändningar mot sig när laget ställer om sig till offensiv och del för att trötta ut motståndarnas backar. Ett smart sätt att spela hockey på. Allt är inte glitter och glamour.
Kommentera

Peja: Tycker vi får till pressen de gånger våra backar vågar stå kvar vid blå och inte backar hem mot mittplan. Var några tillfällen igår då vi vågade stå upp och då kom fan inte LHF ur egen zon.
Kommentera

Honken: Antar att du syftar på Sven Savage. Han är en väldigt kunnig skribent som kan mycket om hockey. Han väljer att skriva med en stor portion ironi och så klart lite provokationer...

Klarar du att se förbi sånt så lovar jag att du kommer kunna läsa initierade inlägg i massor därinne.
Kommentera

Var in och skulle se vad LHF-fansen tyckte här på HS, men där sitter bara en tomte som pratar med sig själv och spyr galla över allt och alla som inte tillhör LHF, sannerligen ett nöje att läsa, passa på och läs, tveksamt om det blir roligare läsning än såhär:)
Kommentera

Forzzen: Det där med dumpandet är intressant. Bulan pratar ofta om hur viktigt det är att få ner pucken djupt och sätta press. Den pressen fick Brynäs sällan in igår. Spelarna pratar däremot ofta om hur viktigt det är att spela sig fram, särskilt de spelskickliga vill ju inte dumpa utan snarare spela sig fram. Det lyckades Brynäs med igår vid flera tillfällen och det fanns även anfall där man var väldigt nära att spela sig fram till fantastiska målchanser.
Kommentera

Powerfade: Vet inte om någon annan håller med mig men jag tycker vi behandlade pucken mycket bättre I egen zon igår än vi gjort I tidigare matcher. Tidigare har det varit mycket försök till spel runt sarg och ut där motståndera har lagt beslag på trissan innanför våran blå, men igår så behandlades pucken mer varsamt så vi kom lättare ur zon. Nästa steg bör vara att vi vårdar pucken bättre då vi går in I offensive zon, tycker fortfarande vi dumpar för mycket.
Kommentera

bradberry: Jag tror inte det. Zaborsky tog många initiativ med pucken igår, dribblade och så vidare. Det gör inte en spelare med dåligt självförtroende.
Kommentera

munkas: "Han satte laget i första hand trots att han säkerligen är desperat över att få in sin första balja. En mycket bra egenskap."

- Eller så är passningen i det läget ett kvitto på dåligt självförtroende...
Kommentera

Chris11: Det är synd att Fälth är skadad. Han skulle säkert kunna styra upp den andra PP-formationen. Pudas får ofta beröm här inne men den krassa sanningen är att han inte har blivit bättre sedan han kom till Brynäs och att han fortfarande saknar pondusen att bossa på blå. Dessutom missar ju Pudas nästan alltid mål när han har bra skottlägen.
Kommentera

Peja: precis där är problemet. Alla våra spelare är individuellt skickliga. Men de är inte samspelta. Det gäller att nöta PP på träningarna så kommer det se bättre ut.
Kommentera

Zappaholic: Flera gånger när Gunde avlossar direkt har inte rörelsetrafiken framför målet varit synkad heller. Men jag tror också att det kommer med tiden, handlar ju bara om att spelarna måste lära känna varandra. Det är svårt om man inte är samspelta, det såg man inte minst när Tre Kronor spelade PP i WC.
Kommentera

Skrubben: Zaborsky var riktigt bra igår även om han drällde defensivt en eller annan gång. Jag tror att Bulan har hittat helt rätt omgivning för honom med twinsen.
Kommentera

SvennEG: Den där kranen är svår att undvika, domaren skulle nog bara torka svett från pannan eller något....Eller så fick han panik och trodde han skulle få den i ögat.
Kommentera

Såg att domarna inte var särskilt förtjust i Luleå igår. När Hedman skulle hoppa in i slutet på tredje fick han en snyting rakt över näsan av ena linjedomarn.
Kommentera

Powerfade: Där tror jag lösningen ligger...som du skriver så är PP alldeles för långsamt. När/Om vi får större rörlighet och snabbar pucktempo så kommer Gunde få igenom skotten på ett helt annat sätt.

Det kommer lossna!
Kommentera

Skrubben: Av det jag sett av Zaborsky så har han absolut inte varit dålig. Han bidrar definitivt, et är bara pricken över i som saknas. Då är jag mer orolig för Gunderson faktiskt. Det långsamma spelet i PP som dessutom är väldigt förutsägbart gör det väldigt svårt för Gunde att få igenom skotten. Kanske lossnar det längre fram om man börjar producera från andra positioner i PP't.
Kommentera

munkas: Ja, jag tror det bara är en tidsfråga innan Zaborsky kommer igång. Han har fått två bra kedjekamrater, så det kommer nog lossna snart. Tyckte man såg mycket positiva ljusglimtar av hela den kedjan i sista perioden. Westerholmarna samarbetade fint till 3-2-målet och Zaborsky frispelade Ponthus lite senare.
Kommentera

Powerfade: Zaborsky har väl inte rosat marknaden direkt men förhoppningsvis lossnar det lite om han får fortsätta ihop med tvillingarna. Igår frispelade han Phontus till nästan öppet mål trots att han hade ypperligt läge att avsluta själv och sätta första baljan. Han satte laget i första hand trots att han säkerligen är desperat över att få in sin första balja. En mycket bra egenskap.
Kommentera

Skrubben: Jag såg inte matchen igår för jag jobbade men har kollat på highlightsen och som det känns så gjorde Brynäs en bra match mot ett formstarkt Luleå. Något som börjar kännas signifikativt är att målvakterna tycks växa mot oss. En tillfällighet eller beror det på något? Jag lyssnade på radiosporten och det sas att Lassinatti gjorde en stormatch precis som Linköpings keeper gjorde här om sistens. Nåja så länge vi vinner så får man vara nöjd.

Bulan Boys verkar vara bra tränade då vi nötte ner Luleå som bara orkade i två perioder.

Jag har läst här och konstaterar att det finns en oro för att Zaborsky inte producerar. Samma sak med Johnson och Gunderson men så länge vi vinner matcher så är det inget akut tycker jag. Ny match i morgon. Vi får verkligen hoppas att vi kan tvåla dit SAIK. Inte för att bryta deras vinstsvit utan bara för att det alltid är skönt att vinna, speciellt mot förväntade topplag. De har många skador så utgångsläget känns bra.
Kommentera

bradberry: Japp det stämmer, men det var inte det målet Chris11 kommenterade och gav Lucas skulden för. När han ramlar är det mer en olyckshändelse tycker jag, vilket kan hända vem som helst. Sedan tycker som sagt inte jag heller att han kommit upp i nivå i vad han presterade förra säsongen, men säs är lång och tror han kommer hitta tillbaka till fjolårets nivå samt ta något kliv till.
Kommentera

Lucas gjorde ingen bra match igår. Men, han har fortfarande en otroligt stor potential och han har alla förutsättningar att bli riktigt bra. Så att peta han för EN dålig match känns inte bra enligt mig.
Kommentera

Riktigt go seger igår.
Även skoj att se bröderna W tillsammans med Z som jag tyckte stundtals gjorde det riktigt bra.

Däremot en kedja som jag tyckte fullständigt körde över allt igår var kedjan Lindblom-Jensen-Clark. Dessa tre var inne i motståndarnas zon i princip hela matchen när de lirade. Riktigt intressant kedja måste jag säga!
Sen ska det bli som ni andra säger intressant att se hur han agerar med backparen när Fälth är tillbaka.
Är ganska övertygad om att Sunken och Lucas får stå åt sidan men framförallt Sunken. Annars har han något inskrivit i sitt kontrakt att han måste spela.
Jag har och kommer alltid gilla Sunken - men på den här nivån gäller bara det sportsliga.
Kommentera

Forzzen: Var väl vid andra målet som Lucas ramlade som siste man...?
Kommentera

Chris11: Gärna en förklaring hur du kan ge Lucas skulden för att Falk får komma fri ? Lucas tar bort farten för deras spelare som kommer in från vänster efter att Luleå spelat sig föbi våran press i egen zon och sedan har vi både 44 + 12 centralt I egen zon som GER Falk pucken . Tycker även jag att Lucas inte kommit upp I samma standard som förra säs men denna situation tycker då jag att han agerar helt korrekt. Ska något/n kritiseras så är det kommunikationen mellan 44 och 12.
Kommentera

Rodrigo: Sunken var ju grym igår, riktigt bra.
Kommentera

Rodrigo: ja såklart ska sunken sitta på läktaren. Men jag tycker att Carlsson ska stå vid sidan av isen som 7:e back.

Zanetti ska åtminstone gå före sunken som du säger. Tycker han är smart i uppspelen och hittar bra förstapass.
När sunken ska starta uppspel så hamnar pucken 9 gånger av 10 hos fel kille som antingen är utan fart eller helt enkelt är motståndare. Han passar sällan forwards som kommer med fart och kan skapa isytor.

Gunderson-Bertilsson
Pudas-Zanetti
Fälth-Kilström
Kommentera

Chris11: Jag tror att Carlsson skulle göra det bättre med Fälth istället för Sundqvist. Nu rullar Bulan en del på backarna men hur han resonerar att sätta Sundqvist framför Zanetti förstår jag inte. Zanetti är i princip bättre på allt. När Fälth kommer tillbaka så ska Sundqvist stå åt sidan, i min bok är allt annat oförklarligt.
Kommentera

Gillar när enterfeldt spelar med Blomqvist och Alcén.
Den kedjan jobbar hela tiden som en enhet. Man avlastar varandra hela tiden i forechecken, de tre vet precis hur man ska spela bulans presspel. Man ser att de är som gjorda för varandra. Låt nu enterfeldt fortsätta lira, det kan bli bra!
Kommentera

När Fälth är tillbaka så tycker jag att Lucas Carlsson ska få stå åt sidan. Han är inte konsekvent i sitt spel.
När han får pucken i egen zon så försöker han gå och dribbla rakt igenom motståndarnas försvar vilket resulterar i att han blir av med pucken och motståndarna kan kontra. Vet inte om han överskattar sig själv och försöker göra om årets mål igen eller vad det nu är(?)
Sedan tycker jag att han är dålig i defensiven. Han går bort sig och tappar sin gubbe. Vi såg på Luleås 1-0 mål idag, helt rent fick Falk stå. Carlsson jagade någon annan ute i sargen...
Carlsson går inte alls att känna igen från förra säsongen. Klarar han inte av pressen?
Kommentera

Peja: Riktigt starkt att vinna denna match, Lule är i bra form och har riktigt bra spets, imponerande!!!
Tänk vilket sparkapital vi har i Gunderson, Johnson, Zaborsky och Fälth. Detta kommer att bli bra.
Sandström är grymt lugn i kassen, stabilt.
Publiken kommer när den kommer, Cmore pröjsar de tomma stolarna (6490 i Skandinavium 🤔).
Skelkefteå ska fan besegras nu, så är det bara, nu startar säsongen på riktigt!!
Kommentera

krobbe: Tror de spelarna missgynnas av att Brynäs dumpar pucken så mycket, särskilt Zaborsky och Gunde (som själv varit inne på det i intervju).
Kommentera

19 mål på 5 matcher är ju rätt bra. Och då har vi ännu inte fått igång zaborsky, gundersson eller Johnsson.
Kommentera

Mina intryck från matchen:
- Passningsspelet har generellt sett blivit sämre av att SHL numera tillåter ett obegränsat antal nordamerikaner i varje lag. Det var bättre passningsspel när importspelarna var t.ex välavlönade finnar.
- Bortsett från en för många spelare på isen var Brynäs duktiga på att undvika att dra på sig utvisningar.
- Paille är ett exempel på en medioker passningsspelare men som självklart har andra kvalitéer. Gillar även hans ledaregenskaper och kommunikation ute på isen, syns tydligt när man ser matchen på plats.
- Som väntat bildar Gunde och Bertil ett backpar som är två,tre klasser bättre än något annat Brynäs har.
- Zaborsky är antagligen lagets skickligaste spelare med "klubba puck", det vore ett stort coachmisslyckande om Brynäs inte lyckas få ut något av hans skicklighet.
- Enterfeldt gjorde flera bra byten.
- Felix utstrålar INTE den tryggheten som man vill se från en målvakt.
- Lucas skadad igen. Såg ut att vara knät. Trist.
Kommentera

Mrassarson: Jag kan tala av egen erfarenhet. Ikväll tillät arbetsschemat ett besök i Gavlerinken. Eftersom jag helst undviker skitplatser köper jag inte de billigaste biljetterna. Att sitta på en skitplats där man knappt ser vad som händer på isen är trots allt betydligt sämre än att se en bra tv-sändning. Ikväll bjöd jag en vän som jag försöker göra till Brynäs-entusiast. Jag fick betala omkring 750 spänn för kalaset. TV-sändningen hade inte kostat mig mer än vad den redan gör, eftersom man ju betalar för samtliga matcher. Sen undrar folk varför inte fler kommer till arenan...........
Kommentera

Snack med Paille.
Kommentera

Chris11:

"Låt oss ge han 10 matcher med twinsen så ska han nog komma igång!"

Du sa det själv! Tror de kommer bli en kanon lina!
Kommentera

Vad säger ni om Zaborsky? Vi vet ju att han kan göra mål. Men tycker han känns helt lost i bulans presspel. Han vet inte när han ska sätta press så då blir det något halvdant. Han vet inte heller när han ska kliva in som tredje gubbe och hjälpa tvillingarna längs sargen. När han går in som tredje gubbe vinner motståndarna pucken och det blir ENORMA ytor i mittzonen.
Tycker han ser ut att vika undan från närkamper och verkar allmänt seg och klen. Han blir lätt av med pucken.
Låt oss ge han 10 matcher med twinsen så ska han nog komma igång!
Kommentera

Tror också att Kalle Anka turneringen World Cup drog ner intresset inför SHL. Man blev lite blase....
Kommentera

Brynäsgubbe: Cheerleaders, Pizza och öl i hinkar på läktarna, Kiss cam, artister i paus och barbecue på parkeringen....
Kommentera

Mrassarson: Det är ju inte bara Brynäs som tappar mycket publik...
Kommentera

Jag tycker synd om grabbarna. Förhelvete Gävle skärp er!!!
Kommentera

Tre sköna poäng!

Btw: Förblir en gåta för mig att vi släppte Honken. Bättre än Starky, Felix, Rautio. En slutspelskeeper. Och ett stort BIF-hjärta. Gåta!
Kommentera

1766109 · »