Redigerad kommentar
Tog mig en titt vad som stod i regelboken ang spark.
" En anfallande spelare avsiktligt sparkar, kastar, spelar pucken med sin
hand eller på annat sätt, utom med sin klubba, spelar pucken i mål, även
om pucken reflekterats av någon försvarande spelare, målvakt eller
funktionär"
Och han dröjer ju avsiktligt kvar med foten, så det borde ju inte vara mål då...
Seriöst hur länge ska domarna få ha kvar jobben, hade man själv missbrukat ett vanligt jobb så mycket som domaren missköter sig så hade man för länge sedan fått sparken.
Redigerad kommentar
Ja fy faan!
Micke Renberg:
– Starkt av Luleå att ta poäng igen, men det domslut som ger laget ett pp är det mest horribla jag sett på många år. Den domaren borde granskas av domarkommittén och stängas av.
Ambroo: Målet blev ju godkänt också? Så det är ingen "spark".
Dock är det ju utvisningen som inte jag förstår mig på, inte ens efter jag läste reglerna.
554 – AVSIKTLIGT FÖRDRÖJANDE AV SPELET – Delaying the game
554a) – Hålla pucken i rörelse
a) Pucken måste hållas i rörelse hela tiden. Ett lag som är i besittning av pucken i sin
egen försvarszon måste spela pucken i riktning mot motståndarnas mål utom:
- att åka med pucken bakom sitt eget mål en gång,
- om det är hindrat att göra det av spelare i motståndarlaget,
- om laget är underlägset i spelarantal på banan.
b) En spelare utanför sin försvarszon får inte passa pucken eller åka tillbaka med den in i
sin försvarszon i avsikt att förhala speltiden, utom om hans lag är underlägset i
spelarantal på banan.
För den första förseelsen mot regeln skall domaren tilldela lagkaptenen i det felande
laget en:
- Varning
För den andra förseelsen, i samma period, skall den felande spelaren ådömas:
- Mindre straffet (2)
c) Varje spelare eller målvakt som håller, blockerar eller spelar pucken med klubba,
skridskor, eller kropp över sargen för att orsaka ett stopp i spelet, förutom om han är
tacklad av en motståndare, skall ådömas:
Ambroo: Är det så? Får man tåpaja in det också om man inte lyfter? =)
Jaha då var det rätt då, men utvisningen kommer dom inte undan.
Redigerad kommentar
Fantastisk domarinsats. Herregud! Målet i sudden är dock inget att orda om.
70 Rodrigues: Enig! Matchen skulle ha varit klar redan innan Granström åker ut.
I Jönköping får Färjestad extravila eftersom domarna inte har koll på vilka som var inne när icingpucken slås. Bra kväll för svenska dommarkåren.
Jag tror aldrig jag har varit så här arg efter en match.... Delay of the game? när det är ca 40 sek kvar av matchen, det är ju patetiskt!
Om inte brynäs anmäler dom här domarna, så är det ännu en skandal!
Har varit med om att Brynäs tagit burskydd så pass länge att domaren blåst för tekning. Men utvisning, isf skulle väl Andersén haft 2 minuter mot SAIK. Men det är olika regelböcker varje match.
Tycker nog det är korrekt mål där Persson släpar med hela skenan och dirigerar in pucken med hela skridskon i isen.
Men vi hade aldrig behövt diskutera detta om inte idioten Tobias Björk tagit den horribla utvisningen på Granström.Hur fan kan man döma Delaying the game när pucken är i rörelse mellan Granis och Ollas.
Det är därför vi är förbannade.
Redigerad kommentar