Brynäs IF

727956 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF - Luleå Hockey 15/1-15

« · 1653104 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 15/1-15
micke: Så här skrev jag:

"Är väl heller inte osannolikt att vi får se en utlåning av ex Nörstebö till Almtuna relativt omgående, som kompensation..."

Det lilla ordet "ex" ska mao tolkas som att det finns andra tänkbara saker än en utlåning av just Nörstebö, som kompensation sas till Almtuna.
Du kan ju testa att läsa innantill för en gångs skull och försöka se vad jag i princip försöker säga: att Almtuna fått en kompensation av nåt slag, som gentjänst för att man valt att inte börja bråka om Honken.
Kommentera

Tror överhuvudtaget att vår trupp saknar ollas å enterfeldt mycket. Våra forwards är med något undantag offensivt skickliga. Detta i kombination med tunn backsida plus skador är en naturlig förklaring till svag bp-statistik.
Kommentera

Huge: Visst är Enter en viktig kugge i vårt bp. Men likt förbannat var Brynäs väldigt dåluga i den spelformen. Faktum är att Enters frånvaro varken gjort en försämring eller förbättring av BP.

Nej, det är andra orsaker...
Kommentera

Huge:Du kan ju testa läsa Brynäs hemsida för en gång skull istf text-tv så får du svaret....
Kommentera

Huge:"Danielsson och Almtuna tog ett klokt beslut och satte sig inte på tvären, trots att dom säkert hade fått mer pengar av Malmö för Honken."

Honken lär ju själv ha bestämt var och om han skulle säljas.

Kommentera

micke: Har ingen större koll på Nörstebös situation just nu, utgick ifrån att han var tillgänglig iom att han hemkallades för ett par matcher.
Sen var det väl mer ett exempel på en konkret sak som i princip kan utgöra en kompensation för Honken sas.
Dvs att man kommit överens om att kompensera Almtuna på nåt annat sätt, antingen i spelarväg eller nåt annat.
Kommentera

Powerfade: Så du tycker inte att en av våra viktigaste BP-spelares frånvaro , en av flera bidragande faktorer till vårt skrala BP, är ett argument som man ska ta i beaktande när man försöker hitta orsakerna?
Är det nån som skyllt allt på Enterfeldts frånvaro, eller....?

Det ligger nog mer till hands att skylla på din sedvanliga tro att allting bara måste bero på EN enda sak och inget annat.
Som att en back är helt värdelös för tid och evighet bara för att han råkat slå ett felpass på träning i C-hallen, typ....
Kommentera

Huge:Jag trodde Nörstebo var utlånad till Mora för resten av säsongen.
Kommentera

Huge: Att skylla på att Enterfeldt saknas håller inte som argunent. Visst, han är en duktig spelare men han har ändå spelat 23 av 38 matcher och BP har varit dåligt hela säsongen. Även förra och förrförra var dålig i den spelformen.

Det ligger nära till hands att TJ inte har den kompetensen som du vill göra sken av att han har.
Kommentera

honken21: Bra svar, även om det känns onödigt långt bara för att säga nåt som du väl rent spontant borde ha tänkt på från första början och nu verkar ha kommit på efter en lång tids funderande: att Blomman och PaW tillfälligt och till stor del har fått chansen därför att dom varit utvilade och att man inte kan köra med samma BP-uppställning hur länge som helst.
Jag uppfattade det som att du rent spontant var så förvånad över att dom spelade så ofta i BP, vilket jag själv inte har märkt.
Utöver detta så kan jag tänka mig att deras spelförståelse i defensiven också har spelat in, även om dom (likt många andra) gör sina misstag i form av bl.a markeringsmissar då och då.
Sen var det kanske inte specifikt spelet framför kassen jag avsåg, där är det väl backarna som ska hålla rent, utan mer spelet som överlag försiggår just "runt" kassen där också forwards uppgifter och positioner ingår.

Sen vet jag inte om man måste ha olika syn på supporterforum bara för att man uttrycker sig lite olika, vad gäller längd och innehåll i inläggen?
Kommentera

Huge: Slutsatserna du drar av mina meddelanden är fel. Fortfarande hoppas jag att TJ har goda grunder för sina uttagningar och givetvis inte bara tittar på plus/minus. Han har mycket mer statistik och videoanalyser att gå på. Just därför hade jag fortfarande frågat honom om jag kunnat. Men visst måste jag som supporter kunna lyfta min känsla och fråga om andra supportrar känner samma sak, utan att ha frågat TJ?

Citera gärna var någonstans jag skrev att Blomman och PaW är inne i varje BP. Jag konstaterar att i ett boxplay i gårdagens match så startade dessa två. Med min magkänsla är det illa nog. Känslan är att de är våra sämsta forwards i defensiven.

Plus/minus är en sanning. Det är inte smickrande att vara inne på flest baklängesmål i spel 5 mot 5. Särskilt då vi vet vilka grova markeringsmissar som framförallt Blomqvist har gjort. Blockerade skott är något annat man kan titta på. Jag ser ingen logik i att man trots detta skulle vara BP-expert "för att 99% av spelet bedrivs i egen zon". Inte minst eftersom Brynäs 5 mot 5-spel till största del just bedrivits i egen zon den här säsongen. Sen vore det väl synd att säga att PaW och Blomman är våra starkaste spelare framför målburen.

Däremot ser jag också att det finns en fördel. De som spelar i fjärdekedjan och har minst speltid i 5 mot 5 är ofta pigga i benen. Min bild av TJ säger att det kan vara sanningen. Men i mina ögon väger de andra bitarna över.

Om jag inte tänker speciellt långt, gör långa utläggningar och analyser, innan jag skriver ett inlägg i detta forum? Ja, där lägger jag mig platt. Tror du och jag har lite olika syn på supporterforum helt enkelt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bengtzén i Sportexpressen:

"– Almtuna har varit tillmötesgående och "Honken" kände att det skulle bli kul att komma tillbaka. Till en början är han back up till Bernhard Starkbaum, säger Stefan Bengtzén."

Som jag trodde: Björn Danielsson och Almtuna tog ett klokt beslut och satte sig inte på tvären, trots att dom säkert hade fått mer pengar av Malmö för Honken.
Är väl heller inte osannolikt att vi får se en utlåning av ex Nörstebö till Almtuna relativt omgående, som kompensation...

Kommentera

Carl Lejonkräk: Inte barnsligt, är genuint orolig för honom då han verkligen inte ser ut att må bra..Antar att all press och stress satt sina spår 😕
Kommentera

Powerfade: Känns iaf som att tränarna mer och mer börjar få ordning på framförallt försvarsspelet överlag, efter en jobbig säsong med mkt skador, plottrande med laget och en lång svacka och att just BP-spelet därmed kommer att få sig en positiv knuff framåt. Mkt småsaker som är viktiga, ex att en spelare som Enterfeldt är borta. Han saknas nåt enormt just i BP, vinner ofta tekningar och spelar i övrigt uppoffrande i den spelformen.
BP-spelet återspeglar nog bara hur det sett ut överlag den här säsongen, mkt upp och ner.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: strax över 77% i bp, näst sämst i ligan, trots att man har den tredje bästa målvakten i ligan.

Känns det som att TJ är på rätt spår med BP?
Kommentera

70 Rodrigues: Ett ganska väntat svar då han inte har en jävla aning!
Kommentera

Huge: Om det är det bästa med TJ är jag beredd att ställa mig på sidan som kräver hans avgång, förhoppningsvis har han bättre egenskaper än så.
Kommentera

Forsberg 1978: En bra fråga, ett inte lika bra svar😃
Kommentera

Forsberg 1978: Det bästa är att han inte lyssnar på dig och andra självpåtagna läktaramatörer, som tror att dom vet bättre.
Kommentera

honken21: Så du tror på fullt allvar att en tränare går in och tittar i plus/minus och sen bestämmer att den som har bäst plus/minus automatiskt är en bra BP-spelare och den/de som har sämst plus/minus per automatik är värdelösa i den spelformen?
Jada min vän, tänk om coachandet vore så enkelt ändå.
Rent spontant är det första jag tänker: en spelare som har dåligt plus/minus i 5 mot 5 kan mkt väl vara mkt bra i spelformen BP, som kräver lite andra färdigheter sas och där spelet till 99% bedrivs i egen zon och runt kassen.
Har du dessutom nån koll på hur mkt istid Blomman och PaW får i just BP, eller är det också en spontan känsla som säger dig att dom är inne på isen i varje BP?

Min känsla att du inte tänker speciellt långt och enbart går på plus/minus i allmänhet har iaf definitivt besannats iom ditt senaste svar.
Kommentera

Huge: Kan du säga vad som är så bra med Tommy Jonsson som headcoach för Brynäs IF?
Kommentera

honken21: Och Sundlöv har givit honom kontrakt till 16/17... Suck. Vi måste stå ut med honom i 2 säsonger till.
Kommentera

Huge: Vad i mina meddelanden motsäger det du skriver? Att TJ har grund för och kan motivera sina uttagningar, ja det får vi verkligen hoppas.

Min spontana känsla när jag ser att han plockar in Blomqvist och PaW i boxplay numero uno var toknej. Helt enkelt för att de känns som våra sämsta forwards defensivt. Den känslan besannas när jag nu går in i statistiken och ser att Blomqvist har sämst plus/minus i hela laget, -9, och PaW har tredje sämst (bara brorsan sämre) av forwards med -5.

Kommentera

Sweatt! Vilken match, vilket oflyt. Livstidskontrakt.
Starkbaum! Kommentar överflödig.
Djoos! Han har äntligen vaknat.
Slovak! Vilken stabil bjässe. Tack, BZ!
Wallace! Fixa permanent övergång till nästa säsong! 

Jävlar vad skön seger. Riktigt, jävla skön.

Kommentera

Oj. Nu börjar NHL-lagen kalla hem de spelare de lånat ut till SHL. Fiala lämnar HV 71.

Hoppas inte Washington såg Djoos mål i kväll.
För då står vi väl snart där med enbart 5 seniorer på backsidan igen.

Svinaktigt beteende som vanligt från NHL.
Att ta över spelarna till AHL.

Hoppas det här äntligen får de styrande inom svensk hockey att börja ta i med hårdhandskarna mot NHL.
Kommentera

Några små noteringar.

Om inte straffläggning hade funnits så hade vi legat före Djurgården på målskillnad.

Med Holmqvist i laget, så blir han den åttonde målvakten som vi kommer att ha ombytt till match den här säsongen. Och om han får spela så blir han den femte. Kan det vara något slags rekord för elitserien/SHL?
Kommentera

Vi får väl hoppas att det blir ett rejält rallarslagsmål i Skellefteås match i morgon, så att de får minst 5 spelare avstängda.

Sen skulle det ju inte vara fel om det blir isproblem i matchen också, så att de får spola om en massa gånger.

Sen som lök på laxen så går matchen till straffläggning. Det blir då nytt rekord i antalet straffomgångar och matchen är inte slut förrän strax efter midnatt.

Tvingas sen Skellefteå ta buss till matchen mot oss.
Ja då har vi kanske en bra poängchans.

Redigerad kommentar

Kommentera

Otroligt barnsligt att sitta och göra sig lustig över TJs utseende måste jag säga.
Kommentera

Powerfade: Haha...
Problemet är ju att en erfaren och kunnig tränare ALLTID vet bättre än du, jag eller vilken annan random läktarcoach som helst härinne. Det kommer du inte runt, hur jävla mkt du ältar och vädrar dina åsikter om vad det än må gälla.
Kommentera

honken21: Tja, i MIN vildaste fantasi kan jag tänka mig att TJ matchar de spelare i BP som han anser vara bäst i varje givet läge. Vad tror du själv?
Och varför skulle matchningen med PaW och Blomman vara så långsökt, då båda bl.a har bra spelförståelse och säkert även andra fördelar som en tränare ser men som du och jag av naturliga skäl INTE alltid ser?
Kommentera

Powerfade: Haha, har TJ varit ut med Bertilsson på rallarslagsmål i Hofors eller? Snacka om onda ögat :) Iofs så förklarar ju hans synnedsättning beslutet att konstant matcha en iskall Blomqvist i PP (1 mål på 20 matcher). Finns det verkligen ingen annan som kan få chansen? Nåja, blomman började väl i 1:a femman och lirar nu med bröderna grus i 4:e så lite syn verkar den gode TJ ha kvar i alla fall.
Kommentera

Huge: Jag sa att jag inte i min vildaste fantasi kan förstå hur Blomqvist och PaW spelar boxplay. Hade jag kunnat fråga TJ hade jag givetvis gjort det. 
Kommentera

Huge: Så länge vissa tjatar om hur felaktigt tränaren matchar utan att själv ha varit i närheten av ett bås så kommer jag att tjata tillbaka om hur felaktigt det är att tvärsäkert snacka om sånt man inte begriper eller är insatt i."

Och DÄR har du precis vad den här sidan är till för.
Att vanliga supportar och hockeyintresserade skall vädra SINA åsikter UTAN att nåt smartass sitter och ältar att tränaren alltid vet bäst.

Är det så svårt att förstå?
Kommentera

Powerfade: Jag vädrade ju min EGEN åsikt, märkte du inte det?
Att matchningen av spelare som vi läktarcoacher kan uppfatta som märkliga, kanske inte är så märkliga om man hade känt till tränarens förutsättningar och tankegångar nere i båset.
Så länge vissa tjatar om hur felaktigt tränaren matchar utan att själv ha varit i närheten av ett bås så kommer jag att tjata tillbaka om hur felaktigt det är att tvärsäkert snacka om sånt man inte begriper eller är insatt i.
Kommentera

bifhjärta: Han har ju spräckt nå blodkärl i ögat. Då ser man lite monsterlik ut...💀
Kommentera

Tommys högeröga ser inte okej ut!!
Kommentera

Powerfade: Fagerwall i Luleå ger alltid ett väldigt sportsligt,nyanserat och sansat intryck tycker jag. 
Kommentera

bifhjärta: Han är kunnig och erfaren. Då ser msn ut sådär. Man behöver inte fundera på nätterna och ifrågasätta om man gör rätt. Man går tillbaka till sin långa "erfarenhet". Du vet den där som bäddar för att man ser siffran 22% i PP och inte 1 mål på de senaste 18 pp man haft.;)
Kommentera

bifhjärta: Han verkar ha en ögoninfektion, ser helt galet ut. 
Kommentera

Brynäsgubbe: Jäklar..han ser bra sliten ut..😯 Kommer ihåg påsarna under ögonen sist borta mot MODO... Nu ser han nästan deprimerad ut.😕
Kommentera

Huge: Att hela tiden hävda att alla här inne inte är mer kunniga än de som arbetar kring lagen känns inte som en åsikt värd att vädra här inne. Hela poängen med den här sidan är PRECIS det. Att vädra SIN ÅSIKT utan att nån sitter med sin pekpinne.

Så skaffa dig en EGEN åsikt och låt oss slippa ditt jävla TJAT om att "erfarna och kunniga" tränare minsann kan bättre.

Redigerad kommentar

Kommentera

Håller Tommy på och bli en zombie? 😟

Nåja, presskonf. i alla fall.

Kommentera

Powerfade: Precis. Jag framförde MIN åsikt härinne, just det som är poängen med en sån här sida, förstår du. Om du inte vill ha nån debatt eller ifrågasätta nåns åsikt så kan du väl hänga på nåt forum typ Wikipedia, om det inte passar....
Kommentera

Davey_22: En gåta varför hans klubblag släppte honom i julas. Någon som vet varför?
Kommentera

Powerfade: Hoppas Bz börjat jobba på det.
Kommentera

Powerfade: Synd att inte TJ spelar honom mer.
Kommentera

Davey_22:Bara att förlänga med Slovak. 1+1 år  
Kommentera

Skrubben: Dax att dra till Gävle för match snart.....
Kommentera

bifhjärta: Leksand borta och sedan en till hemmamatch mot dom!
Kommentera

Slovak har hitills varit ett rent nöje att få ha i Brynäs. 
Kommentera

« · 1653104 · »