reven: Ang. Publikproblemen (Som inte är lika stora i Ö-vik som tur är, vi har dock bara haft lördagsmatcher än...) så undrar jag hur mkt som beror på det här jävla hattandet av matchdagar?
Det blir ju omöjligt för en familj att få nån konsekvens när hockeyn fasiken aldrig är på samma dag. Vilka är det som kommit på att det ska vara hockey olika dagar hela tiden? Cmore? Dom enda jag hört som uppskattar virrvarvet med matchdagar är riktiga hockeynördar som kollar på all hockey dom kan, alltså utöver det egna laget. Men jag tycker det är fel att lyssna på dom, för dom kommer gå på hockeyn än vilken dag den är. Det är familjerna och dom ej super passionerade man måste fånga upp och få att gå på varje match.
Och då hjälper det inte att man gör det jävligt för familjer att planera in matchdagarna.
Antar att det är Cmores fel dock...
Kör Tisdag, Torsdag och valfri helgdag igen så är jag helt säker på att publiksiffrorna kommer öka. Sen kan man ju köra nån fredag nu och då för att ha lite mer fest stämning och sälja lite mer öl.
Peja: Det är ledarsidan på GD som eldat på mest. Kanske dags att alla Brynäsare bojkottar GD.
Rumpelstiltskin: Det finns ingen bojkott. Jag har inte hört någon här i Gävle som säger att dom inte går på matcher pga. uppgörelsen mellan kommunen och Brynäs. Men jag hör många som sitter hemma och kollar, det är bekvämt och för billigt. Sen begriper jag inte att det inte jobbas mer med att stoppa dom olagliga abonnemangen.
Enaranger: Utan att ha nåt mer än en känsla att gå på så tror jag t ex Karlstadbor är stoltare över sitt lag än Gävlebor.
Jag har alltid jäkligt trevligt när jag är uppe på match i Gävle och träffar ofta schyst folk. Men många verkar nästan ha Brynäs lite som en "slagpåse".
De gnällskallar som bojkottar kan sticka till en varmare plats.
Och då menar jag inte något semesterparadis i västindien.
Det är synd och skam att Brynäs ska behöva spela inför en sån befolkning.
De blev ju först med att spela i reklamfria dräkter.
Bli även först med att flytta versamheten till en annan stad.
Gävle förtjänar inte Brynäs.
Gnällskallarna kan ju gå på sitt kära Gefle IF.
Sen kan man ju undra varför Färjestad (som tagit 2 av 15 poäng hemma
och ligger näst sist) drog 1100 fler åskådare än vad Brynäs gjorde i kväll?
Utan att ha kollat upp det, så tror jag inte att Färjestad har billigare
biljettpriser än vad Brynäs har. Troligen tvärtom.
Är befolkningen i Karlstad rikare än de i Gävle?
Eller är de mer hockeyintresserade?
Eller är de stoltare över "sitt lag" och stöttar det oavsett tabelläge?
Trist att man ska behöva oroa sig över de alarmerande dåliga publiksiffrorna en kväll när vi är så mycket bättre än bortalaget att typ 7-1 hade varit rättvist.
Vet inte vad Brynäs kan göra så annorlunda egentligen? Vad kräver publiken ?
honken21:
Brynäs har sänkta biljettpriser inför denna säsong.
De har tagit 15 av 18 poäng hemma.
Ändå kommer inte publiken till arenan.
Vad förväntar sig gävleborna?
Att de ska få betalt för att gå på matcherna?
Eller spar de pengarna till nästa match med Gefle IF?
Skönt att vi kan göra så här stabila matcher! Känns som vi kommer kunna plocka en hel del poäng på hemmaplan. Borta behöver vi bli lite grisigare och våga ta skit under naglarna.
Men vad händer med publiken i Gävle? Går ju inte att skylla på veckodagar, på att säsongen borde flyttas fram. De andra lagen levererar?
Redigerad kommentar
Det är vissa felaktiga beslut som förmodligen gjort att det har blivit som det blivit.
1. Först så avslutades samarbetet med ATG, färre ströbiljetter sålda.
2. Matchdagar alla dagar i veckan.
3. Lördagsmatcher kl 18:30 istället för kl 16:00. Vid match kl 18:30 på helger så försvinner hela kvällen.
4. Det är alldeles för billiga tv-abbonemang/streaming på cmore.se
5. Det görs reklam för tv-abb på klubbarnas egna hemsidor.
6. Människor blir mer och mer lata. För 10-15 år sedan kunde man åka upp till rinken bara för att umgås och snacka med andra människor. Idag finns det facebook, twitter, och smartphones och det är fruktansvärt svårt att konkurrera med det.
7. I Gävle finns det en hel del småföreningar och jantelagen är stor. Man ser inte till det stora hela utan man ser bara till sig själv. Om Brynäs försvinner från SHL så kommer ingen av de små föreningarna att automatiskt gå upp i divisionerna, fastän det är så de resonerar.
8. Lokaltidningarna hatar inte Brynäs men skadegläden är stor och GD/AB är mini-aftonbladet med clickbaits och jagande av skandaler och kriser. På varje "positiv" artikel som går ut på Brynäs så är det fler negativt vinklade och under valåret har det varit hemskt. Om det "bara" skrivs negativt om laget, varför ska då en måttligt intresserad person gå och stötta en onsdagskväll mot Örebro?
9. Vissa supportrar som bara sprider negativitet. "Allt Brynäs gör är sämst." Detta är inte lika stort som det jag listat ovan men det hör till. Om snacket runt föreningen och laget är negativt så kommer det inte locka nya personer att bli supporter eller att betala den hundringen det kostar att se en match. Det blir en cirklejerk istället där man försöker hitta det mest negativa och sedan skryta om det på forum eller sociala medier, och framför allt till sina bekantskapskretsar.
Men jag är ingen expert. Jag är enbart en supporter själv och kan ha 100% fel i det jag skriver.