Brynäs IF

728266 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Örebro Hockey 6/2-16

« · 1726098 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Örebro Hockey 6/2-16
Powerfade: Nä, jag menade inte dig. Syftade på andra härinne men det förstod du nog.
Kommentera

Huge: Jag har svårt att se skrubbens spekulation som ett förtydligande.
Jag gav dig en förhållandevis enkel fråga. Hittade du på det du skrev eller var det ett uttalande som en läkare gjort?
Kommentera

Zappaholic: Eftersom "folk" i allmänhet och i synnerhet härinne verkar gnälla för gnällandets skull istf att först ta reda på hur saker och ting ligger till och SEN bestämma sig för om gnället är befogat eller inte, så är jag inte speciellt förvånad att folk även gnäller kring rehaben.... :-)
Kommentera

Zappaholic: Jag kan bara tala för egen del och jag har aldrig påstått eller uttryckt en vilja att kasta in våra spelare på isen för tidigt. Däremot så har jag reagerat på hur ofta läkarteamet har när det gäller den uppskattade tiden. Minns alla vändor när det gällde Ollas förra säsongen.
Kommentera

Huge: Jag fattar helt ärligt inte varför folk gnäller om detta med rehaben. De verkar vilja att det ska chansas än att man tar det säkra före det osäkra.

Brynäs rehab-team:

"Vi är ganska säkra på att vi kan förvärra spelarnas skador om vi låter dem spela för tidigt, innan vi är säkra på att de är helt återställda, men eftersom kunniga läktarläkare på HS menar att de varit skadade länge nog så slänger vi väl ut dem på isen"
Kommentera

Skrubben: "För om Bertilsson kommer tillbaka en vecka senare än det datum han tidigast hade kunnat vara tillbaka, kan man ju inte säga att det är ett jättestort bakslag heller."

Nä, tvärtom.
Måste ju vara ngt av ett win-winläge: våra nuvarande backar har redan visat att man klarar försvarsjobbet mer än godkänt utan både Salmela och Bertilsson.
Samtidigt gör den förlängda rehabtiden att båda får vila lite längre än förväntat, vilket minimerar eller eliminerar risken för att resp skada ska slås upp igen därför att man återkommit för tidigt.
Och apropå försvarsspelet i framförallt egen zon: med Broadhurst i laget kommer spetsen framåt att öka ytterligar, vilket måste underlätta än mer för främst backarna som då förhoppningsvis får ännu mindre att göra i egen zon.
Häpp!
Kommentera

Skrubben: "Sedan har Bulan och Bz kommunicerat ut detta i media utan att förtydliga frasen "i bästa fall"

Haha...
Ja, dom borde kanske ha förtydligat och förklarat lite närmare vad frasen "i bästa fall" betyder i meningen "Salmela är i bästa fall tillbaka i mitten av februari..."
Det låter ju jävligt komplicerat och svårt att förstå... :-)
Kommentera

Powerfade: "HAR läkarna ställt denna diagnos eller kokade du ihop den själv så att den skulle stärka din tes? För jag tolkar den som väldigt luddig."

Min tes och som jag hela tiden framlagt är exakt densamma som både Zappaholic och Skrubben förespråkar. Vet inte om jag formulerat mig otydligt men isf får du väl läsa det Skrubben skrivit, han redogör på ett enkelt och lättfattligt sätt det vi vill säga. Om du sen tycker att det låter luddigt så kan jag tyvärr inte göra så mkt mer för att förklara saken på ett bättre sätt.
Läkarna tar självfallet ALLTID hänsyn till att det finns en risk för oförutsedda komplikationer vid läkningen av en skada, när dom ska försöka sig på att ge en tidpunkt för återkomst. Vad skulle annars poängen eller vitsen vara, med att uttala sig tvärsäkert om en exakt och specifik tidpunkt, när dom vet med sig att oförutsedda komplikationer kan komma att revidera den ursprungliga uppfattningen om tid för återkomst?
Kommentera

Pettisbif: Ungefär lika många som du på dina laguppställningar.

Hur kommer det sig? Hahaha
Kommentera

Huge: Vet du vad jag lagt märke till? Du får väldigt många likes på dina inlägg............. hur kommer det sej? hahaha
Kommentera

mk: Guldåret, 11/12. 25 st 3-poängare.
Kommentera

Zappaholic: Jag tycker att man också bör nämna att det bara har varit folk med icke-medicinsk kompetens som meddelat när Bertilsson och Salmela ska göra comeback.

Det kan ju vara så att läkarna har sagt till Bulan och co. att "i bästa fall är Bertil och Salmela tillbaka efter uppehållet". Sedan har Bulan och Bz kommunicerat ut detta i media utan att förtydliga frasen "i bästa fall". För om Bertilsson kommer tillbaka en vecka senare än det datum han tidigast hade kunnat vara tillbaka, kan man ju inte säga att det är ett jättestort bakslag heller. Speciellt när prognosen gjordes för flera månader sedan.
Kommentera

Powerfade: Nu är det ju som det är med Bertil och Salmela. Det känns som om en del vill tillskriva inkompetens hos teamet som jobbar med rehab för att rehaben tar längre tid än vad som först sas.

Jag utgår från att det görs kompetenta bedömningar här, baserat på kunskap och erfarenhet. Ingen vill väl att de ska chansa och gå på is för tidigt?

Kan vi inte nöja oss så?
Kommentera

dacke72: Tänkte på det också igår. När tog Brynäs 20 segrar på en säsong senast?

Imorn ska det hackas på Frölundaiten på jobbet😃😃
Kommentera

Huge: "Om läkarna ställer en diagnos och säger att det är osäkert när spelaren ifråga kommer tillbaka därför att skadan är svårbedömd och komplikationer kan tillstöta på vägen men man TROR att det handlar om 1 månads vila, då menar du alltså att du fått felaktig information och att läkaren ifråga är inkompetent om det visar sig att vilan blir lite längre än beräknat?"

HAR läkarna ställt denna diagnos eller kokade du ihop den själv så att den skulle stärka din tes? För jag tolkar den som väldigt luddig.
Kommentera

Powerfade: "Det enda man behöver kunna är att räkna dagar. För det är ju därför läkarna ger sina diagnoser. Sedan får man själv avgöra graden av sannolikhet på den informationen man får."

Nu hänger jag inte med i svängarna här.
Om läkarna ställer en diagnos och säger att det är osäkert när spelaren ifråga kommer tillbaka därför att skadan är svårbedömd och komplikationer kan tillstöta på vägen men man TROR att det handlar om 1 månads vila, då menar du alltså att du fått felaktig information och att läkaren ifråga är inkompetent om det visar sig att vilan blir lite längre än beräknat?

Sen är jag rätt säker på att absolut förekommer fall där en skadad spelare tillfrisknat lite snabbare än vad man beräknat.
Förmodligt mest beroende på att det i dessa fall inte tillstött nåt oförutsett som förlänger skadetiden.
Kommentera

I o m gårdagens seger har vi tagit 71 poäng. Tre fler än på hela förra säsongen (55 omgångar).
Kommentera

Huge: "För att kunna bedöma frekvensen av ev felprognoser och korrekta diton så måste man själv vara både kunnig i den medicinska biten och väldigt insatt i saker och ting för att kunna avgöra om läkarna alltför ofta ställer felaktiga diagnoser och prognoser."

Absolut inte. Det enda man behöver kunna är att räkna dagar. För det är ju därför läkarna ger sina diagnoser. Sedan får man själv avgöra graden av sannolikhet på den informationen man får. Och DEN stämmer allt för sällan i mitt tycke. Det vore ju intressant om läkarna gjorde en felbedömning åt andra hållet nångång och spelaren i fråga återkommer långt tidigare än beräknat Men det händer inte. Ett solklart bevis på att läkarna tenderar att ge väl "positiva" prognoser...
Kommentera

Powerfade: "Av hävd så brukar läkare inte komma med glädjediagnoser utan hellre lägga till tid för konvalescens. Det förstår väl till och med en busschaufför."

Ja, det är väl just det jag hela tiden försökt säga mellan raderna.
Har du inte noterat det? ;-)

"Men när det gäller Brynäs så känns det som att bakslagen i konvalescenstiden mer känns som standard än som tillfälligheter vilket du vill göra gällande."

Ja, det är tyvärr allför mkt som baseras på "det känns som" härinne, när man de facto inte har en aning öht.
För att kunna bedöma frekvensen av ev felprognoser och korrekta diton så måste man själv vara både kunnig i den medicinska biten och väldigt insatt i saker och ting för att kunna avgöra om läkarna alltför ofta ställer felaktiga diagnoser och prognoser.
Du kan ju inte hävda att en läkare ställt en helt felaktig prognos om ex återkomst efter skada, bara för att det dröjer längre än man räknat med och det har berott på ex komplikationer som tillstött under vägen och som rimligtvis inte kunnat förutse?
Kommentera

dacke72: Klart man får gnälla. Hur mycket som helst faktiskt. Vem har påstått annat?
Kommentera

Huge: Av hävd så brukar läkare inte komma med glädjediagnoser utan hellre lägga till tid för konvalescens. Det förstår väl till och med en busschaufför. Men när det gäller Brynäs så känns det som att bakslagen i konvalescenstiden mer känns som standard än som tillfälligheter vilket du vill göra gällande. Det gör det svårare för BZ och Bulan att göra strategiska beslut om eventuella värvningar etc.

Nu vet inte jag om det är Glenn Hellström eller om det är läkare på Gävle lasarett som ställt diagnoserna och uppskattat tidpunkterna för återkomst. Men man har lärt sig att inte tro på dem, vilket gör dessa helt överflödiga.
Kommentera

munkas: "Det är därför Brynäs utlåtanden om skador sköts av cykelreparatören."

Mkt möjligt att vår massör också har kunskaper när det gäller att reparera cyklar.
Kan säkert komma till användning i nåt annat sammanhang än skadefrågan.
Men det låter väl rätt så logiskt att vår massör (förmodligen av praktiska skäl och beroende på skadetyp) bara förmedlar det som mer kunniga och erfarna läkare har kommit fram till.
Ditt resonemang är väl ungefär lika begåvat som att skylla på kassörskan i banken när hon berättar för dig att du förlorat alla dina besparingar pga av dåliga beslut från de som handhar dina pengar....
Kommentera

dacke72: Precis. Jag får m.a.o gnälla på gnällkärringarna som gnäller.
Den som inte fattar det kan hålla käften.
Kommentera

Pettisbif: "Har vi hört det där förr eller? 😂 "Vi trodde att dom skulle vara tillbaka" herregud, tror gör man i kyrkan!! 😠"

Inte alls.
Du själv brukar ju rabbla laguppställningar som innehåller diverse orealistiska spelare som du på fullt allvar TROR ska komma hit.
Så nog fan finns det platser mer än i kyrkan där man tror, tro mig....
Kommentera

Huge: Det är klart att det är svårt för läkarna att uttala sig om när exakt spelare kan vara tillbaka från skada. Det är därför Brynäs utlåtanden om skador sköts av cykelreparatören.
Kommentera

Huge: På ett forum får man gnälla om man känner för det. Den som inte fattar det kan hålla käften.
Kommentera

Zappaholic: Ähh, i domedagsgnällarnas förlovade land bör alla läkare alltid kunna ställa exakta diagnoser och prognoser för ex återkomst efter skada.
Där kräver man ett exakt datum och tidpunkt för återkomst.
Fan ta den läkare som TROR nånting, trots att det är omöjligt att ge nån exakt tid pga ev komplikationer som tillstöter under rehabtiden.
Nä, i domedagstomtarna förlovade land är man en kvacksalvare om man inte lyckas pricka in tid för återkomst på dag, timme och sekund....
Kommentera

jorgens3: Det ingår tyvärr inte i domedagsprofeternas repertoar att hylla när det går bra. Då sitter de tysta och har det jobbigt istället.

Nu har vi vänt en dyster trend utan några förstärkningar, 13 poäng på de senaste fem matcherna talar ju sitt klarspråk, så kanske några av dessa hockeyorakel kan berätta för oss andra hur fel de hade. Det troliga är dock att de dyker upp igen med sitt siande om vi skulle rada upp några förluster igen.

Vad gäller Salmela och Bertilsson så är det tråkigt att det tar längre tid än väntat. Rehab är ingen exakt vetenskap, utan det är svårt att ställa prognoser. Bättre att låta det ta tid, så ingen skada slås upp igen.

Naturligtvis är det Brynäs fel också, att rehaben tar mer tid än förväntat.
Kommentera

Enaranger: Ja Lucas Carlsson hade ju inte klivit fram så som han gjort om vi värvat, många skrek ju bara värva värva och oj vilken tur vi inte värva nya backar!
Plus förstört alla chanser med få Gunderson till nästa säsong.

Helt sjukt det kunde va så för dom bästa sportcheferna och coacherna i Sverige finns ju här och på läktaren =)

Hur det än går i år så tycker jag vissa här inne får ta sig en funderare och kolla vad Bengzen gjort med Brynäs, hur hela föreningen lyft sig och med ganska små medel hitta så mycket rätt.
Och sjuk otur att Anton och Salmela åker på långtidskador, 2 toppspelare i Shl som så klart inte går bara värva in 2 nya Salmela Rödin.

Men ändå finns det driv nu i Brynäs som gör det funkar och kolla på tex Pudas, Carsson och fler som är grymma och kanske nån gång hylla Bengtzen och ledningen =)
Kommentera

Utan fjanteriet med straffläggning så hade tabellen
varit ännu tätare runt kampen om sjätteplatsen.

Luleå 75
LHC 72
Brynäs 71
FBK 69
-------------
Djurgården 67
Växjö 66
HV 71 60
Örebro 58
Kommentera

Charles: Tornberg var trevlig:) kul o höra han berömma Brynäs, stort av honom!
Kommentera

Tur att vi legat rätt lågt i värvningarna under säsongen.
Efter några matcher med rätt få åskådare så är snittet
nere på 5 593 åskådare per match.

Att vi inte värvade en ersättare till Salmela visade sig
då vara bra både ekonomiskt och sportsligt. För annars
kanske inte Carlsson utvecklats i den takt han gjort,
tack vare det ansvar han tvingats ta med alla skador
på backsidan. Vi har fått en ersättare som gjort det
bättre än alla värvningar (vi skulle haft råd med)
skulle ha gjort. Och det till en bråkdel av vad en
sån ersättare till Salmela skulle ha kostat.
Kommentera

skön PK mellan Bulan och Tornberg idag ;)
Kommentera

Brynäsgubbe: ..och Blommans glädje där!! Gillar han mer och mer..blir bara bättre och bättre. Tror han blommar ut (hehe) till en viktig pusselbit i Brynäs framöver.
Kommentera

Så härlig bild från Brynäs Twitter.
Kommentera

Hälge: Har vi hört det där förr eller? 😂 "Vi trodde att dom skulle vara tillbaka" herregud, tror gör man i kyrkan!! 😠
Kommentera

70 Rodrigues: Carlsson om du mot förmodan läser detta, stick för helvete inte till NHL så fort du får chansen! Stanna hos oss ett tag till, du är något alldeles extra!
Kommentera

Skönt att gå på uppehåll med 13 av 15 poäng de sista 5.

Grym förstaperre idag,vi är helt överlägsna. I andra är vi helt under isen och verkar vara för avslagna för att reagera rätt på Örebros uppryckning.

Hur som helst tar vi 3 poäng och Lucas Carlsson ger oss en wow-upplevelse.

Älska Brynäs.
Kommentera

bifhjärta: besviken hahaha
Kommentera

Kunde inte se sista perioden..Hur lät Arto när vi vann??😂😂😂
Kommentera

Underbart med 3 poäng och revansch efter årtusendets rån i Örebro sist! ÄLSKA BRYNÄS. SKÅÅÅL
Kommentera

Både Salmela och Bertil är försenade med sina skador ochej tillbaka efter uppehållet om jag fattade Bulan rätt i Cmore?
Kommentera

70 Rodrigues: Hoppas att vi får behålla honom några år. NHL rycker väl honom innan han är mogen, som vanligt!
Kommentera

70 Rodrigues: snart i NHL han också ..en ny storback
Kommentera

70 Rodrigues: Nu är det väl dags för rehabgudarna att sätta fart med Brynäs.
Kommentera

« · 1726098 · »