Brynäs IF

727638 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs if - Skellefteå 17/9-13

1587785 · » Till forumet

Sv: Brynäs if - Skellefteå 17/9-13
Zzz: Eller så väljer man medvetet formuleringen "är överens", just för klargöra att det inte ligger nåt kontroversiellt bakom.
Som sagt: vem vet.
Tror att det spekulerats oavsett hur man uttryckt sig. :-)
Kommentera

Huss: Visste inte att Gefle även byter marknadschef, men sättet det skrivs på att man kommit överens vittnar väl om att även Brynäs ser att han lämnar. Säger någon upp sig så brukar man ju formulera det på annat sätt. Men vem vet?

Ja på sponsorsidan gör man ju det helt klart väldigt bra, men man önskar ju att publiksnittet kunde motsvara en stad av Gävles storlek. Karlstad, Övik mfl. klarar av hålla ett högre snitt trots att staden har en mindre befolkning. Nu vet jag att det inte är så enkelt och att det finns mycket annat som spelar in. Men upp mot 7000 per match bör inte vara helt omöjligt rätt paketerat.

Kommentera

Zzz: Ja eller har det något samband med att Gefle IFs marknadschef försvinner plötsligt? Brynäs marknadssida gör ett bra jobb med tanke på förutsättningarna (inga stora regionala koncerner som kan agera likt mecenater + att Gästrikland är inget tillväxtområde direkt...). Många bäckar små är snarast det man får förlita sig på.
I dåliga tider är det en ganska bra modell faktiskt, dock är det svårt att få någon större uppsida på intäkterna utan man blir beroende av SHLs gemensamma tilldelning samt publikintäkterna.
Kommentera

Sven Engwall lämnar Brynäs.

HGK: "- Det är mycket tråkigt att vi nu har beslutat oss för att gå skilda vägar, säger Hans-Göran Karlsson, klubbdirektör i Brynäs IF. Sven Engwall har varit anställd i Brynäs IF i många år, och uträttat mycket gott för föreningen. Att vi nu väljer att gå skilda vägar är ett beslut som båda parter är överens om."

Låter som sparken om ni frågar mig. Vet att Brynäs gör ett utvecklingsarbete på marknadessidan lett av nye Johan Cahling, kanske är Enwalls sorti ett resultat av denna. Såg en sammanställning av sponsorintäkterna per klubb och där låg Brynäs väldigt bra till ibland SHL kollegorna. Orkar inte leta på sammanställningen just nu men kanske någon annan har länk. Men det man säkerligen inte är nöjd med är väl att publiken inte kommer till matcherna i den uteträckning man kanske hoppats.  

Kommentera

Huss: Varför man ändrat hemsidan är pga att det är SHL-standard, alla lag i SHL har nu samma design på sin respektive hemsida... Brynäs var bara det sista laget att ändra det nu bara.

Apropå Nordquist, herregud vad han ser seg ut på skridskorna. Kommer verkligen ingenstans. Alexander Larsson kommer iallafall in med mer fart och fläkt.
Kommentera

Rodrigo: När det gäller matchprogrammen, det har inte att göra med att man ändrar den grafiska profilen överlag med början hemsidan att göra tror du? Det brukar ju hänga ihop med allehanda trycksaker också.

Matchen igår, "Vi måste helt enkelt lära oss hur de nya reglerna fungerar, säger Simon Bertilsson."
Låt vara att domarna var ruggigt inkonsekventa men borde inte det varit fokus på regelgenomgång för de nya spelarna? Matchen förlorades i första hand pga utvisningarna.
Första perioden var makalöst bra men visade också på att vi saknar en kylig playmaker typ Lindholm/Järnkrok som kan öppna upp på ett sätt som saknas idag.
Matchen visade också att Honken inte riktigt håller i jämförelse med målvakter som Henrik Karlsson. Ok, ettan var otagbar, tvåan var hönsgård i försvaret (varför stötte ingen) men trean? Det är så små marginaler så målvakterna måste vara av yppersta klass om ett lag skall få med sig tre poäng.
Alexander Larsson var en positiv överraskning, överglänste Jonas Nordqvist klart.
Brynäs som helhet var riktigt kul att se, detta är inget lag som viker ner sig! 
Kommentera

Rolig plus-artikel i AB förresten, om vilka som KAN floppa i SHL, i Brynäs nämner man Greg Scott, för att han inte imponerat på försäsongen. Tycker ändå Scott var rätt bra i ET? Snudd på över förväntan.
Kommentera

bradberry: Visserligen logiskt om så är fallet. Skulle bara kännas så typiskt Brynäs att inte ha hunnit göra några riktiga matchprogram till premiären.

Och jag har faktiskt inte heller köpt matchprogram på flera år men man orkar ju inte riktigt lägga en tjuga extra på varje hemmamatch :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Linus Wickman: Jo... Jag fick ett själv. Som matchprogram betraktat, var det lite tunt jämfört med betalvarianten tidigare år. Duger dock för min del. Har inte köpt matchprogram på flera år...
Kommentera

Peja: säger det en gång till, starkbaum är fortfarande tillgänglig!! Värvar vi han så är laget i stort sätt komplett!
Kommentera

bradberry: matchprogrammen delades ut gratis idag iaf.
Kommentera

Surt sa räven. Uddamålsförlust i en match där man spelmässigt förtjänade en poäng. Visst är det svårt att vinna hockeymatcher om man bara gör 2 mål, men likförbannat är det svårt att göra fler än 2 mål om man tvingas sitta så mycket i utvisningsbåset.

Jag tycker att de flesta utvisningarna var solklara. Och onödiga. Dock ej alla. Dessvärre var domarna, precis som Tommy antydde, väldigt inkonsekventa i den bemärkelsen att de blåste på alla regelvidrigheter som Brynäsare gjorde, men släppte en hel del på Skellefteå. Samtidigt måste man onekligen säga att Skellefteå-spelarna gjorde sitt yttersta för att förstärka situationerna och verkligen visa domaren att de minsann hade råkat ut för slag, knuffar, myggbett och annat som verkade göra väldigt ont att utstå.

För att börja bakifrån. Honken kändes aningen darrig. Jag tycker inte att han bör ta något av målen för att vara godkänd - men han bör definitivt ta något av de för att agera matchvinnaren som Brynäs kommer att behöva mellan stolparna. Kan Honken bli den nödvändiga matchvinnarmålvakten den här säsongen? Pressen är honom är extra (och onödigt) stor i och med att Rahm inte håller måttet överhuvudtaget.

Backuppsättningen ser bättre ut på många år. Åtminstone sålänge den får vara skadefri. Det kanske inte kryllar av landslagsbackar, men det är överlag en defensivt kompetent backuppsättning där Gunderson är den offensiva spetsen. Djoos får gärna visa mer i offensiven, med tanke på att de flesta är defensivt lagda. Jacobsson hängde inte med i Burströms skridskoåkning vid 2-3-målet, beklagligt, men det mest beklagliga i den situationen var ändå att Jacobsson INTE 'tog en utvisning' där. Det hade varit helt okej att dra på sig 2 min för holding där.

I kedjeväg ser man ut att ha fått till en välkomponerad lina i form av Scott, Nokelainen och Thuresson. Inte samma typ av spel som 'kusinerna' förra säsongen, men likväl en bra kedja. Brodin, Enterfeldt, Rödin och Ollas känns också allmänt pigga. Larsson en fullt godkänd utfyllnadsspelare. Lauritzen och Nordquist vill man gärna få igång mer. Sweatt ser ut som en bättre version av Martin Johansson och bör bara bli bättre. Harju trampar vatten - han får passa sig för 13:e forwarden Emil Molin.

Nåja, man får väl åtminstone glädjas åt spelet. På förhand befarade jag en spelmässig klasskillnad, men så var bevisligen inte fallet ikväll.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rodrigo: Matchprogrammen fick jag för mig man har slutat med. Kostar säkert mer än det smakar å svårt med annonsplatser när färre köper. Många har uppdaterade "matchprogram" i sina mobiler idag.
Kommentera

KulaShaker: bananflugor i rödvinet?!?

Skönt att introt var bättre än förra säsongen iallafall MEN... Hur svårt ska det vara att använda isprojektorerna vid introt? Just nu används dom till INGENTING. Härlig investering. Varför ska allt vara så otroligt svårt jämt? Det var väl inte ens riktiga matchprogram idag? Hur svårt är det att lösa? Man har haft hela sommaren på sig. Nä, B-igheten lyser igenom som vanligt. Så galet tröttsamt.
Kommentera

Rodrigo: Fan, är det någon annan som har problem med alla dessa frukt(banan)flugor i rödvinet?

Men det duger väl som proteintillskott antar jag.

Kommentera

KulaShaker: Ja, går knappt ens att jämföra Karlsson med Rahm... helt olika klasser på dom.
Kommentera

Synd på en iö bra laginsats att varje mål bakåt föregås av riktigt dåliga individuella prestationer, som jag är rädd kommer vara signifikativa för dessa spelare.

1. Nordan är så obegåvad att han efter 3 Brynäsare ändå måste prova  igen om domaren visar ut en om man slår över hanskarna.

2. Rödin visar sin begränsning i egen zon

3. Jakobsson har tveksam placeringsförmåga och rörlighet

Honken tveksam på 1 och 3, 2 är en lyckträff utan dess like

Kommentera

Rodrigo:Det är intressant att se hur Skellefteå de senaste åren har byggt sittt lag och ersatt tappade spelare. Vem i respektive lag har ansvaret? Klasskillnad någon?

Redigerad kommentar

Kommentera

Nu såhär i efterhand, när man inte är in the heat of the moment så att säga, tycker jag inte domarna var helt bedrövliga. Inkonsekvent var det ofta dock, och en del domslut man kan ifrågasätta. Sen drog ju även Brynäs på sig ett par onödiga utvisningar. Mot ett lag som SAIK är det inte så värst bra får man väl säga.

Iallafall överlag en bra match rent spelmässigt även om man tappade en del i tredje, första perioden var riktigt bra, innan man drog på sig en del utvisningar. Bertilsson och Ollas var nog bäst på planen.

Förövrigt ser man vilken klassmålvakt Henrik Karlsson är, kan mycket väl bli årets bästa målvakt.
Kommentera

bradberry:Brynäs har faktiskt överraskat mig med bättre spel än väntat men de förväntade svagheterna irriterar, avsaknad av målskyttar och endast hyggligt målvaktsspel.
Kommentera

bradberry: Mkt bra analys. Tycker ändå Honken gör det bra, lätt att glömma bort ett par svettiga räddningar. Var väl trean som såg lite billig/oturlig ut.
Mest glädjande är spelet i 5 mot 5, tycker vi är bättre än SAIK där. Sur torsk när vi är värda poäng, ser iaf riktigt bra ut, speciellt när man tar motståndet i beaktande.
Kommentera

Varför fick inte Bill Sweatt mer speltid för?? tyckte att han var hur bra som helst när han var på isen.
Kommentera

TobiasR: Domarna hade det jobbigt. Kusligt inkonsekventa! Att inte ta crosscheckimgen på Scott i sista när domaren står 1m ifrån... Det verkar som man går in för den nya reglerna så mycket att man glömmer de gamla...

Det enda negativa förutom domarinsatsen kombinerat med Brynäs oförmåga att bemästra den nya bedömningen är väl Honken. Han förlorar målvaktsmatchen klart och borde tagit två av målen.

Positivt:

- Det raka spelet! Mindre dutt dutt...
- Energin
- Jesper Ollas; mer terrier än någonsin.
- Petteri; bättre förstecenteralternativ än Elias.
- Scott; underbar förmåga att driva in på mål.
- Timråkillen, glömmer plötsligt hans namn. Han har överraskat. Bra fart, rejält spel!
- Rödin; starkare, bättre balans än för 3 år sen.
- Backspelet; stabilt över lag.
- Kilström; allround, komplett.
- Bertil; stenhård
- Gunde; levererar...

Vi höll jämna steg med haussade SAIK trots sanslöst med tid i BP och en svag målvaktsinsats!!!
Kommentera

Faan vad HV71 ska få äta upp den här matchen. Så mycket tändvätska brynäs fick (borde fått??!) i sista perioden ska ju bara göra att vi vinner med 3-4 puckar på torsdag.....
Kommentera

KulaShaker: suck. Det ända sköna med denna matchen är att alla kan glömma filmstjärnorna i Brynäs och kolla in shl's ny stjärnskott på Hollywoods himmel. Saik får fan både en Oscar och guldbagge.

Som jag sa, ok för de nya reglerna men de ska gälla båda lagen...

Kommentera

brynäs08: Klockren domarinsats och Brynäs är ju redan sedan tidigare kända för sin haka och slå hockey, så de har ju ögonen på sig! ;)
Kommentera

såg inte matchen så skulle någon kunna va schysst och göra ett litet sammandrag, vilka utmärkte sig mest i brynäs och var domarna så hilmla kassa?
Kommentera

70 Rodrigues: visst är det så. Jag håller med dig. Men jag tycker att laget ser bättre ut (baserat på de två senaste) än vad jag trodde. Jag tycker ändå vi skulle haft minst en pinne. Det var ramträffar och dans på mållinjen. 
Kommentera

brynäs08: Kassa domare i kombination med ineffektiva spelare gör att vi torskar. Som jag skrev tidigare idag så gäller det att göra mål på dom chanser man får.
Kommentera

Bra match utav Brynäs ändå men domarna kan gå och gräva ner sig!!!!!
Kommentera

KulaShaker: vad vill du säga? Du tycker att det var en jämn konsekvent bedömning?
Kommentera

brynäs08: Imponerande spel tycker jag från Brynäs sida MEN puckjävlarna måste sitta!

Sen behöver vi en ny målis och en ny domarkår! Förbannade röv Saik!
Kommentera

brynäs08: Tråkigt att en del lag ska ha så svårt att anpassa sig till årets domarnivå och även klasskillnad på målvaktsprestationen, 93 mot 88 oj! ;)
Kommentera

jag är så arg att jag skakar. Fy fan! Vi gör en kanoninsats sett över 60min.  laget ser bättre ut än jag hoppats. Men vi skulle minst ha haft med oss en pinne idag, minst! Det stör mig någtot så in i helvete. Godnatt.
Kommentera

Ska domarna vara såhär hela säsongen så är sporten hockey (om det nu är hockey vi sett idag) död för mig tyvärr...
Kommentera

brynäs08:
Hade domaren varit konsekvent så hade förmodligen detta slutat annorlunda tror jag.
Det är under all kritik tycker jag.
Kommentera

Tröttma!
Det är ju tyvärr poängen som gäller
Kommentera

brynäs08: Vi får ju inte spela om det i tredje. Jävla skitnivå
Kommentera

fy fan!

FÖRBANNADE BANDYLIGA!!!!

Kommentera

Lindström: Sån jävla skandal... kommer knappt nämnas ett enda jävla ord om vantarna i skellefteå eller om domarnas insats.. fyfan säger jag
Kommentera

Steenm: Åt helvete med domarna!
Kommentera

The gallion:
Fan vad utvisningarna har sänkt Brynäs denna match. Surt då jag tycker Brynäs varit det bättre laget annars.
Kommentera

Jävla filmstjärnor i SKE i år, hoppas Wikegård tjatar pm det i minst 5 dagar nu
Kommentera

Oj, en utvisning. Vilken skräll. Inget snack om vad som fäller oss i denna match iaf (domarna).
Kommentera

Go natt då.
Kommentera

Lindström: NU kom utvisningen. Gunderson prickar stolpjäveln.
Kommentera

Överfall är = 0 min utvisning enligt dom underbara zebrorna
Kommentera

Steenm: Tycker vi är bra. Håller vi denna nivå är jag inte orolig för resten av säsongen. SAIK är bra.

Domarna är inte riktigt konsekventa kan jag tycka...

Kommentera

Jävla pajasar till domare. Helt jävla otroligt. Byt jobb ffs.
Kommentera

Lindström: Nu är det ridå...fem mot tre nu.
Kommentera

1587785 · »