Brynäs IF

728249 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF-Skellefteå AIK 15/1-11 (5-0)

« · 1334930 Till forumet

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 15/1-11 (5-0)
Huge: Så stisse ger en enkel bild men Nyström är klockren?

Var så vänlig att ge en förklaring på vad som gör Nyströms bild så mycket bättre.
Kommentera

Jajjen: Jo jag såg det. Det är bra jävla komiskt.
Kommentera

Huge: Nyströms uppfattning är den som gäller utanför Gävle.

Om hans beskrivning av Somervouri stämmer har jag en ny idol:
"Han låter aldrig det negativa ta över. Han tycker aldrig synd om sig själv. Och han höjer både humör och självförtroende hos sin omgivning."

Raka motsatsen till hur det fungerar bland Brynäs supporters.
Kommentera

Jajjen: Kan kanske bero på att Somervuori bara varit brynäsare i 2 år..Och tar dessutom rejält betalt för att vara det ;)
Kommentera

Huge: "Han vågar välja rätt målvakt
NHL-rutinerade Thomas Greiss har fått alla chanser i världen i Brynäs. Men han har inte presterat på en jämn nivå. Så Czarnecki kastade in Niklas Svedberg i ödesmatchen mot Skellefteå. Svedberg höll nollan och är given i nästa match."

Herregud!

Edit. Citatet är från länken, inte Huge.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: Finns det någonting som heter "Nyströms uppfattning"? Han kan ju byta åsikt efter nästa match... Jag tycker att Stisses krönika var mycket bra. Särskilt det om att Sundlöv och Czarnecki borde gå efter säsongen om laget inte utvecklas. Tänk hur fin den här säsongen hade kunna blivit om Sundlövs "toppback" Clarke hade spelat som en toppback, och om Sundlöv hade besuttit kompetensen att hitta en bra målvakt. Jag och många andra skrek efter Fasth men Sundlöv valde andra målvakter istället. Ett massivt misslyckade. PW hade också varit betydligt bättre än t.ex Bjurling.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Sundlöv har en skrämmande oförmåga att hitta bra målvakter. Läck är väl egentligen den som får godkänt som plockats utifrån.

Skönt att det är frid och fröjd i föreningen efter en ny vinst, allt är som vanligt och nu har man råd med 3 raka förluster utan att nått händer..
Kommentera

Huge: Nyström gör som vanligt att vända kappan efter vinden. Efter Modo-förlusten dömde han ut Brynäs fullständigt.. Säger det mesta om den mannen.
Kommentera

mattiaskarlgren:" Nyström gör som vanligt att vända kappan efter vinden. Efter Modo-förlusten dömde han ut Brynäs fullständigt.. Säger det mesta om den mannen."

Vad menar du? Ska inte Nyström få berömma Brynäs och framförallt NC efter den fina matchen mot SSK utan att kallas för kappvändare?
Han kan ju inte bedöma Brynäs insats igår utefter vad de gjorde mot Modo.
Artikeln handlar ju till största delen om att NC är en stor ledare och var modig i sin formering av laget mot SAIK.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: ”Finns det någonting som heter "Nyströms uppfattning"? Han kan ju byta åsikt efter nästa match...”

Då försöker jag vara tydligare. Den uppfattning som Nyström återger i dagens Expressen representerar hockey-Sveriges. I Gävle har man i vanlig ordning en annan världsbild.

”Särskilt det om att Sundlöv och Czarnecki borde gå efter säsongen om laget inte utvecklas.”

Men självklart. Om det finns någon som kan leda Brynäs till större framgångar än nuvarande ledning behöver man inte vänta med att byta ut dom. Det borde göras omgående.

Uppdraget är alltså att med resurser som AIK ta Brynäs till en plats bland dom fyra bästa i Sverige. Borde ju vara enkelt att fixa. Jag fattar inte varför inte AIK, SSK eller Timrå också gör det. Eller Leksand. Allt handlar ju om vilken tränare och sportchef man har.
Kommentera

arnio: "Helt otroligt vilket scoop. Häpnadsväckande!"

Jag antar att du är ironisk (härinne är det omöjligt att vara säker)? Snubben är en av mycket få som faktiskt underbygger sina påståenden med fakta och statistik. Om du inte fattar vad han menar behöver du ju inte kommentera öht.
Kommentera

Jajjen: Vad tror ni? Czarnecki byter ut Larsson/Wännström mot Kahnberg i nästa match. (bara för att han är en "stjärna"). Det vore tjänstefel! men man vet aldrig med NC.
Kommentera

Jajjen:" Jag antar att du är ironisk (härinne är det omöjligt att vara säker)? Snubben är en av mycket få som faktiskt underbygger sina påståenden med fakta och statistik. Om du inte fattar vad han menar behöver du ju inte kommentera öht."

Öh hm.

Jag tyckte att det var jätteintressant och jag var verkligen överraskad att vi går bäst om man ser till lagen ovanför oss. Ett superscoop som skulle passa bra i tryck i någon tidning eller som någonting som skulle kunna tas upp på Hockeykväll när de snackar om Brynäs.

Sämst mot de sämsta och bäst mot de bästa, mycket märkligt.
Kommentera

arnio: Ehum. Där ser man. Sorry.
Kommentera

GävleLasse: " Så stisse ger en enkel bild men Nyström är klockren?

Var så vänlig att ge en förklaring på vad som gör Nyströms bild så mycket bättre."

Stisse gör det enkelt för sig när han talar om att Brynäs inte skulle ha utvecklats ifall vi skulle råka missa slutspel.
Man kan ju utvecklas som lag trots missat slutspel, speciellt med tanke på att det är så oerhört jämnt i serien där alla kan slå alla.
Och det dessutom gäller att pricka formen i ett ev slutspel.
Marginalerna är mao mkt små, både i seriespelet och även i ett slutspel om du väl tagit dig dit.

Alla som jobbar kring ett ES-lag, oavsett vilket, VET att det är små marginaler mellan att uppfylla sina förväntingar och att inte uppfylla desamma.
Och här menar jag att det här gäller speciellt för ett lag som Brynäs inför den här säsongen: många nya relativt oerfarna juniorer som kan bli antingen fågel eller fisk samt intentioner att spelar mer offensivt.
Ngt som också kan bli både fågel eller fisk.
Mao: förväntningarna och förhoppningar ska man absolut ha inför en säsong men det behöver i vårt fall inte betyda stagnation i utvecklingen bara för att vi nu ev skulle missa slutspel, mot bakgrund av ovanstående förutsättningar.
Det här det här jag menar är nåt som Stisse bortsett ifrån när han gör sin i mitt tycke förenklade analys av läget.

Nyström försöke ju bara analysera CZ som tränare, som jag uppfattat saken.
Och där håller jag med honom.
Den här gången.

Kommentera

mattiaskarlgren: " Nyström gör som vanligt att vända kappan efter vinden. Efter Modo-förlusten dömde han ut Brynäs fullständigt.. Säger det mesta om den mannen"

Håller inte riktigt med dig här.
Tycker att arnio redan svarat mkt bra på ditt påstående.
Nyström kommenterade väl egentligen två olika saker, där det ena inte behöver utesluta det andra.
En dålig insats av spelarna mot Modo utesluter ju inte att tränaren kan ha gjort vad han kunnat i den matchen.
Och det utesluter definitivt inte att han samtidigt är så pass skicklig att han inte drabbas av panik inför nästa match utan istället visar vilken bra tränare han är.

Jag kan dock hålla med om att Nyström är en kappvändare i så måtto att han först påstår att det måste vara nåt fel i Brynäs (efter Modomatchen) men sen är knäpptyst när vi kör över Skellefteå i nästa match.
Verkar som att han inte har en aning om att en dålig insats nödvändigtvis inte behöver bero på att "nåt är fel" i ett lag.

Kommentera

Huge: "Nyström försöke ju bara analysera CZ som tränare, som jag uppfattat saken.
Och där håller jag med honom.
Den här gången."

Så att han hissar CZ räcker för dig är ju ingen nyhet... Du skulle ju hissa vem som helst bara han skrev nåt positivt om CZ.

Jämför man Stisse och Nyström så kanman ju tycka att Stisse har mer kött på benen än Nyström som spenderat en bråkdel uppe på åsen jämfört med Nyström.
Kommentera

GävleLasse: Jämför man Stisse och Nyström så kanman ju tycka att Stisse har mer kött på benen än Nyström som spenderat en bråkdel uppe på åsen jämfört med Stisse.

Skulle det givetvis vara
Kommentera

Jajjen: Nej, allt beror inte på vilken tränare och sportchef man har, men i Brynäs verkar sportchefen inte ha något ansvar överhuvudtaget över den sportsliga biten. Klubbarna du nämner har bytt ut sina sportchefer de senaste åren, vilket är fullt naturligt att göra om det inte funkar till 100%. Och Sundlöv har ju knappast varit hundraprocentig i Brynäs. Personligen har jag väldigt svårt att begripa hur han motiverar sig för att vara kvar när massvis med tränare som han har rekryterat har fått sparken. Ta bara hans gemensamma (ja, det var gemensamt, de var väldigt tydliga med det) 30-mannatruppsatsning med Boork. Då hade Brynäs en väldigt stor spelarbudget; man satsade rejält och ville inte ens offentliggöra A-lagstruppens lönebudget. Trots detta blev det ett enormt sportsligt fiasko, men vad hände? Alla fick gå, klubbdirektören, Boork etc, men av någon fullständigt obegriplig anledning fick Sundlöv sitta kvar.
Kommentera

Peja: Mycket äpplen och päron här.
Att Sundlöv förmodligen har fattat en hel del taskiga beslut under sex år behöver man nog inte tvivla på. Tveksamt om det går att hitta nån som aldrig begår misstag.

Går det att hitta nån som gör jobbet bättre? SSK t.ex har bytt ut allt i ledande position under senare år. Talande exempel på att ett ledarbyte inte behöver betyda ett skit. Resurserna avgör.

Och varför ska Czarnecki få sparken för att Sundlöv är fel som sportchef?

Och Hans-Göran K. som också satt i beslutande ställning när budgeten med 8-miljonersunderskottet spikades, är han helt utan skuld?

Om det är tabellplaceringen som avgör hur duglig ledningen är då får vi nog byta alla, varje år.
Kommentera

« · 1334930