Brynäs IF

728313 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK 21/10-14

« · 1634570 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 21/10-14

Precis sett reprisen. Några reflektioner...

+ Sweatt. Vilken spelare, vilket hjärta. Tycker han är i princip ensam om att visa glöd ikväll. Han tar fajten. Och till skillnad från förra säsongen där han var osynlig i väldigt många matcher har han i år tagit plats betydligt mer. Lutar åt hans namn på ryggen när min nya tröja skall beställas inom kort. Krigare!
+ Första fem minuterna i tredje perren. Efter reduceringen sjunker vi dock av någon anledning tillbaka i kvalitet.
+ Gistedt kommer in och gör det stabilt. Kul att se!
+ BP ser fortsatt stabilt ut. Alltid något...
+ Djoos träffade mål. Alltid något...

Westlund+Sundqvist. Det backparet ger mig rysningar.
Enterfeldt. Gör sin sämsta match i år. Huvudorsak till ett av målen, dessutom oerhört korkad utvisning i tredje när vi jagade 2–3.
Trött på att gnälla, men ja – publiken. Pinsamt.
Spelet framför eget mål. Vad hände där? Tyckte lite synd om Starky.
Det meningslösa dumpandet i hörnen som aldrig gav utdelning.
Heltaggat LHC borta i nästa match. Ajdå. 

Totalt sett en riktigt jävla blek insats. Men det luktade motorstopp och trendbrott lång väg inför nedsläpp.

Kommentera

Enaranger: Därför är det otroligt viktigt att värvningar som görs blir korrekt. I år har man misslyckats med bröderna och Blomqvist. Får ge Olden chansen att få spela innan han bedöms. Tycker Eklund och Andersen är bra värvningar.
Kommentera

Rossa: Misslyckats med Blomqvist?

Kedjan var ju riktigt bra till Scott blev sjuk. Blomqvist har spelsinne, skott, hjärta och ledaregenskaper.

En bra värvning!
Kommentera

Steenm: Hade personligen inte möjlighet att se matchen, men det jag läser är att SAIK gjorde oss dåliga, det gör mig orolig för kvaliten i laget, visst vi saknade några men ändå. Jag fan kräks på SAIK, å alla andra lag oxå för den delen:)
Kommentera

Jajjen:

Vilka förtjänar Brynäs då menar du?
Kommentera

Jajjen: "Hela Sverige vet det - Gävle förtjänar inte Brynäs"

Ska en stad förtjäna ett hockeylag menar du? Är det tänkt att Gävle skall förtjäna Brynäs?

En mer relevant fråga kanske i så fall är: Förtjänar Brynäs gävlebornas skatteintäkter? Eller förtjänar Brynäs fans som dig själv?

Redigerad kommentar

Kommentera

bradberry: Här tycker vi väldigt olika men så kan det ju vara
Kommentera

Rossa: Håller med dig i detta. Blomman är okej, men inte mer än så. Brynäs behöver "idoler". Barn och ungdomar måste hitta någon att älska. "Hypen" kring vissa spelare måste finnas, de finns i stort sätt i alla lag. Men just nu saknar Brynäs detta.

Andersén är en stjärna men han når inte hela vägen fram.

Sweat är en stjärna men han når inte hela vägen fram.

Vi behöver minst en bättre version av Granström, Ledin, Jämtin. Någon som väcker känslor. Mellanmjölk är väl ordet som sammanfattar dagens trupp oerhört bra. Laget är fullt okej, men slätstruket.

Jag är inte ett dugg förvånad över publiktappet, jag har svårt att se underhållningsvärdet i dagens trupp.

Kommentera

Bifbiffen: Håller med. Årets upplaga är väl ungefär av samma kvalitet som säsongerna efter guldet. Ett skapligt mittenlag utan profiler som med största sannolikhet ryker i kvarten eller play in. Mättnaden efter guldet finns fortfarande kvar och då håller det inte att servera lättmjölk. Eftersom det ständigt saknas 2-3 spelare och truppbredden är obefintlig blir det aldrig nån konkurrens i laget heller, vilket kan förklara håglösheten och energibristen som verkar infinna sig varannan match.
Kommentera

Undrar om någon har Bengtzéns mail? Nej jag ska inte skälla ut honom:)
Kommentera

Bifbiffen:

Vad tror du om att kolla under Möt Brynäs/Personal på brynas.se...?

Kommentera

Bifbiffen: Så du är inte förvånad över att folk gnäller på underhållningsvärdet och stannar hemma, i tron att lägre publiksiffror och därmed sämre ekonomi är ett bra sätt att få ett bättre lag med högre underhållningsvärde?
Kommentera

Huge:

Skulle vara mer intressant om du presenterade din teori om orsaken till publiktappet, istället för klanka ner på andras förklaringar.

Tror inte man kan peka ut någon enskild orsak till att Brynäs inte lockar storpublik. Det finns förmodligen en mängd orsaker. Jag kan ha fel men jag tror att den främsta orsaken är att det finns bekvämare sätt att se matcherna på nu för tiden. Du behöver inte ens lämna TV-soffan för att kunna se samtliga SHL- matcher till en löjligt billig peng. livehockey får inte samma attraktionskraft då transport, parkering , biljett och kaffe i pausen gör att du kanske landar på 400-500kr för ett besök på Gavlerinken. Spelar dessutom favoritlaget dåligt match efter match så sjunker ju lusten för nämnda utlägg ytterligare. Det är min syn på saken. Samtidigt förstår jag naturligtvis att frågan är mer komplex än så.
Kommentera

Huge: Och du tror att det funkar så? Det kostar massor pengar för en barnfamilj att gå på hocj. Finns det då inget underhållningsvärde så går man inte dit. 

Dessutom har vi god ekonomi, men trots det så lyckas Sundlöv värva ihop detta ointressanta gäng. Så där faller din tes återigen.

Kommentera

Bifbiffen: hockey*
Kommentera

Relationen mellan Andreas Johansson och Kevin Fiala verkar vara aningen ansträngd?? Där snackar vi iallafall karaktär som är avgudad i Jönköping redan. Det vore något för Bengtzén att sno över;)
Kommentera

Bifbiffen: Så DIN tes om att lägre publiksiffror ger sportchefen större möjligheter att värva ihop ett attraktivt lag med underhållningsvärde, den känns logisk och vettig?
Sen är jag rätt säker på att du inte har en susning om vår ekonomi och du har framförallt vare sig kunskaper eller insikter nog för att kunna bedöma om vår SC har använt de pengar som finns på ett förnuftigt sätt eller inte.
Kommentera

Johan Norrström: Varför ska jag repetera självklarheter som du och flera redan påpekat?
Och det var ingen FÖRKLARING jag klankade på, jag ifrågasätter logiken hos de som gnäller över ett profillöst lag med lågt underhållningsvärde samtidigt som man stannar hemma i tron att det drar in mer pengar till inköp av bättre spelare.
Kommentera

Huge: När skrev jag det? Kan du posta det? Jag skrev bara att trots god ekonomi och bättre siffror tidigare så har man till i år inte lyckas skrapa ihop ett intressant lag. Då får man helt enkelt skylla sig själv att inte publiken kommer.

Som sagt, laget är dugligt helt klart, men ointressant ur ett publikmässigt perspektiv.

Kommentera

Johan Norrström: Nu är det ju inte bara Brynäs som saknar profiler utan hela serien, dessutom går i stort sett alla till slutspel förutom ett par som får möta tredje och fjärde bästa lag från Allsvenskan....Produkten är kass helt enkelt, slutspelet blir kul men innan det så är ytterst få matcher sevärda.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Visst finns det profiler. Vi har tyvärr släppt samtliga våra dock. Men håller med det nya seriesystemet är katastrof. Men publiktappet har drabbat oss hårdast och ja, jag tror just i detta fall att det inte har att göra med seriesystemet.
Kommentera

Bifbiffen: Mm, det är svårt att inte relatera publiksifforna till Moderaternas smutskastning. Tror förvisso inte det finns någon etablerad bojkott men mycket ont blod. Brynäs har ju enligt min mening haft klart godkända publiksiffror under flera år, men det har sjunkit som en sten till den här säsongen. Jag tycker att det är för tidigt att säga om det rör sig om ett stort permanent bortfall eller ett tillfälligt bortfall. Har VÄLDIGT många bekanta som bor i Gävle och ser samtliga matcher på TV. Billigare och betydligt mer praktiskt för den som andra aktiviteter, jobb, barn etc... 
Kommentera

Peja: Jag kan bara gå till mig själv, ser nästan samtliga matcher på csports när jag inte kan närvara då jag inte bor i Gävle, men i år har jag inte alls hållt uppe intresset på samma sätt. Ett tråkigt lag. Finns bara en jag riktigt söker med blicken och det är Bill Sweatt. Tyvärr saknar han lite andra faktorer för att blomma ut fullt till en hypad profil.
Kommentera

Bifbiffen: Mm, fast det handlar ju även om att hypa spelare och bygga upp profiler. Thuressons spelade bra första halvan av förra säsongen, men Brynäs byggde ju upp honom väldigt mycket med det där mustasch-grejen. Då gick han från en bra SHL-spelare till en profil. Per Ledin mfl är ju också till stor del 'skapade' profiler. Sweatt har häftiga egenskaper och skulle kunna hypas mer. 
Kommentera

Hur ofta går man på biograf och hur ofta ser man film hemma i soffan?

Tror inte det spelar någon roll vad Brynäs gör för att försöka locka folk till arenan tyvärr.

Kommentera

pastorn: Härlig inställning! Lika bra vi lägger ner alla arenor (och biografer) i hela Sverige då. De kan spela i träningshallen. Så mycket skönare att sitta hemma!
Kommentera

pastorn: Det som är anmärkningsvärt den här säsongen är ju att Brynäs verkar ha haft ett mycket större bortfall än alla andra i SHL. Att publiksiffrorna generellt sett blir sämre och sämre är lite av en annan diskussion. Priset och de praktiska fördelarna med att kolla hemma är tunga faktorer för många som jag känner. Nu vet jag att Brynäs har sänkt priset, men de 299 sek som gårdagens matchbiljett kostade mig får man MÅNGA tv-matcher för... 
Kommentera

Peja: Sweatt har fått stå åt sidan för Scott vilket i mina ögon är felaktigt då den förstnämnde har mer "starquality". Sweatt kan dock vara blyg därför får fans och ungdomar aldrig riktigt lära känna honom..

Tvillingarna Vesterholm är ju på förhand något som man borde kunna hypa. Men där har man tyvärr helt misslyckats. För det första verkar de halvdöda, och för det andra halvdåliga (eller hel) :)

Redigerad kommentar

Kommentera

pastorn: fast det är fasen så mycket roligare att se film på bio och hockey live!
Kommentera

Peja: Jag håller med om att det är mer praktiskt och kostnadseffektivt att titta hemifrån. Därför gäller det att skapa/hitta ett värde för kunden som inte går att få framför tv:n. Det är just där jag tror Brynäs har tappat. Man kör vidare med ett upplägg som man alltid haft. Trots att publiktrenden varit tydlig sedan nya arenan invigdes.

Skapa event kring samtliga hemmamatcher - både på stan och i arenan, upprätta tävlingar, bjud in skolklasser/företag, bygg upp ett förtroendesystem som gör det åtråvärt att fortsätta gå på matcher osv. Väl i arenan/kring laget så gillar jag din idé om profilskapande bland spelarna. Man bör arbeta mer med story-telling, skapa en dramaturgi för de mest profilstarka spelarna. Så man som åskådare verkligen VILL se dramat utspela sig på isen.

Jag tycker även man borde jobba mer med profilering av varumärket. Idag känns varumärket billigt och statiskt. Brynäs borde eftersträva att bli något som även tilltalar de som inte är fanatiska supportrar. Unicef-grejen är en bra del i detta men det kan göras mycket mer.

Sedan tror jag försvårandet av biljettköp (världens sämsta system på hemsidan) har gjort sitt. Skapa möjlighet för kontoregistrering på hemsidan och gör "one-click buy" möjligt för biljetter. Användarvänlighet är så otroligt viktigt på webben/inom e-handel. Förstår inte användaren funktionen så struntar hon helt enkelt i köpet i många fall. Det är så otroligt lätt att stänga fliken och göra något annat.

Kommentera

dAVydov: har du ens varit på hockey i år eller sitter du och antar grejer?

- Brynäs har oftast någon form av aktivitet i arenan. Är det inte företagsevent så är det ballongknytning, ansiktsmålning och annat för barnen. Såklart en utvecklingsfråga hos Brynäs men att säga att det inte finns något är att överdriva.
- Brynäs har snyggat till publikgångarna ganska rejält och det ryktas om att det kommer mer under säsongen.
- Det är studio före match samt i periodpauserna. På lördagar är det knattehockey (som lockar dit föräldrar och släkt).
- Ibland är det tävlingar på isen i pauserna, varit lite ont om det i år men det kanske kommer?
- Brynäs har snyggat till sitt emblem, de har en ny grafisk profil och verkar sträva efter en snyggare och modernare look på allting. De verkar ha slutat sälja ut sitt varumärke billigt och satsar med på kvalitet. T.ex med unicef, bauer, länsförsäkringar etc. Partnernivåerna har höjts rejält.
- En hel del reklam är borttaget i arenan.
- Nya dräkten som andas "nytänkande" och är stärker varumärket något enormt jämfört med andra elitlag (reklampelare) i Sverige och Europa.
- HGK förtydligade i sin intervju med GD angående publiksiffrorna att de inte vill skänka bort massor av biljetter längre. Det har säkert att göra med att ju mer du har kampanjer och skänker bort grejer, destå mer devalverar du varumärket. Tydligen är det _fler_ betalande per match i år än det har varit förr om åren dvs att skänka bort biljetter har inte gett någon effekt alls gällande fler betalande utan det kommer bara dit personer som går en gång.

Gällande biljettköp så är systemet under all kritik men det är en fråga för SHL då alla klubbar använder samma system. Samma sak gällande spelschemat, det är en fråga för SHL och inget Brynäs kan bestämma över och som HGK nämnde i intervjun med GD så är det något de jobbar stenhårt med inför nästa säsong men tänk dig själv att du äger ett företag med 11 andra människor som bara ser till sitt eget, hur lätt kan det vara att få sin vilja igenom?
Kommentera

reven: Då bestämmer vi att Brynäs gör allting rätt o det fungerar klockrent😂😂😂
Kommentera

reven: Absolut..massor med evenemang i samband med matcher? Men så du menar på att vi inte tappar så mycket i publikintäkter som man kan tro då? Med tanke på att man minskat med att skänka biljetter. .? Kan stilla min oro lite isåfall..
Kommentera

reven: Stämmer. Var på en FBK-match förra säsongen. Snacka om lamt evenemang! Fick känslan att Loob helst ville att karlstadsborna stannade hemma.

Brynäs hemmaarrangemang håller hög SHL-klass.

Kommentera

bifhjärta: Tror du att gävleborna stannar hemma för att det saknas pilkastning och tombola på matcherna?
Kommentera

Jajjen: Hur tycker du man ska locka dit dom där som går på "ett par hemmamatcher per säsong"? Tror du att en 10åring tjatar på pappa att han vill till Gavlerinken bara för hockeyns skull?? Anser du att kringarrangemang under en hockeymatch inte spelar någon roll, jadu..då är du snett ute.

Redigerad kommentar

Kommentera

bifhjärta: Brynäs hemmaarrangemang håller hög SHL-klass. Det som saknas är väl pilkastningen och tombolan. Seriöst - vad kan man förvänta sej när man går och ser en hockeymatch? Eller rättare - vad förväntar man sej i Gävle när man går och ser en hockeymatch?
Kommentera

Jajjen: Vi båda tycker uppenbart att Brynäs evenemang håller hög klass då. Så som du skrev innan uppfattade jag det som om du tyckte att arrangemangen vatt meningslösa ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

bifhjärta: Det var som fan! Nej, jag menar att det är orimligt att kräva mer av en fattig hockeyförening.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: Då är vi på samma sida =) Synd att resten av Gävleborna inte håller med då...
Kommentera

bifhjärta: Här är intervjun med HGK. Vid minut 15 så pratar de om ekonomin: http://www.gd.se/ishockey/shl/brynas-svarar-pa-lasarnas-fragor-om-publikkrisen#Ishocke

Redigerad kommentar

Kommentera

Har sett en minut av klippet nu..Tycker Stisse ska hålla sig på andra sidan kameran...;)
Kommentera

bifhjärta:

Verkar som att min förra kommentar blev lite konstig.
Här är intervjun med HGK. Vid minut 15 så pratar de om ekonomin.
www.gd.se/ishockey/shl/brynas-svarar-pa-lasarnas-fragor-om-publikkrisen#Ishockey
Kommentera

Huge:

Nej sådant resonemang är ju knappast logiskt. Men dessvärre finns det ju många som resonerar just så. Bara plocka några axplock ur inläggen från det här forumet för att få vatten på sin kvarn.
Kommentera

reven: Härlig argumentationsteknik. Går på person direkt. Ditt svar i övrigt visar att du inte fattar något av vad jag skrev. 

Min poäng sammanfattad: Om vi höjer produkten Brynäs överlag så kan vi även sätta högre priser. Om vi kan involvera fler med engagemang för klubben och spelarna så kommer mer folk på matcherna.

Ber om ursäkt för klavertrampet, reven. Det var inte meningen att såra dig.

Kommentera

dAVydov: "Om vi höjer produkten Brynäs överlag..."

Jag är säker på att Brynäs försöker. Har du några konkreta förslag är dom givetvis guld värda.

Kommentera

dAVydov: när du presenterar många idéer som redan finns och implementeras så är det en legitim fråga att ställa.
Kommentera

Jajjen: Jag sa nog aldrig att de inte försöker. Jag gillar den allmäna skepsis-/anti-stämningen här inne. Orkar inte dra mer förslag då de bara slås ned och dissas direkt. Bättre att ta såna frågor direkt med Brynäs.

Nu kör vi vidare grabbar: Allt är skit och inget kan utvecklas. Tror den approachen gillas mer här.

Kommentera

dAVydov: Jag vill bara veta vad mer man kan göra. När du säger att "man bör arbeta mer med story-telling" betyder det inget för mej.
Kommentera

reven: Återigen visar du att du inte förstår. 

En liten ledtråd: Med tävlingar och events så menar jag inte fiskdamm och knattehockey. 

Kommentera

« · 1634570 · »