foppa78: Måste man inte vara medlem i Bskv då ?
Håller med angående presskonferensen. Bra att TJ markerar. Skellefteå har aldrig haft nån klass och stil över huvud taget.
Zappaholic:
TJ var sur...
PK brukar ju läggas ut snabbt...men inte denna än...
mattiaskarlgren: Jag har i nuläget ingen bestämd uppfattning om lönetak. Det jag vänder mig emot är den patetiska timingen på krönikan.
Davey_22: Till sak tycker jag att lönetak vore klockrent i SHL och det har jag sagt i tre års tid nu. Man måste försöka få SHL att bli så bra som man bara kan.
Titta på NHL, visst ligan är stängd osv osv men mycket av att ligan är så otroligt jämn är för att klubbarna har ett lönetak att rätta sig efter.
Titta bara på Hv71.. Så fort det gick ruggigt tungt för dom så brände dom direkt pengar på Rajala.
Ett otroligt lätt steg att ta när det går tungt, men i min värld vore ett lönetak helt rätt väg att gå.
Om Brynäs bara kan tighta till försvarspelet så kan det här laget skrälla ordentligt i ett slutspel. Vi har en riktigt bra första kedja, ett vasst PP, ett ok BP och en skaplig målvaktssida. Sen tror jag flera spelare på forwardssidan kommer passa väldigt bra i ett tätt slutspel.
Frågan är vad som ska göras med försvarsspelet. TJ vill spela aggressivt i försvarszonen och stressa motståndarna till misstag, men att backarna rusar ut i hörnen gör att det skapas luckor bakom. det kanske funkar mot lag som AIK och andra mindre spelskickliga lag. Men att gå bort sig så grovt mot lag som Skellefteå kommer alldrig hålla i ett slutspel. Jag vet inte hur många gånger jag sett Sundqvist göra en tjurrusning på en spelare som har pucken under kontroll. Att spela aggresivt är ju inte fel om man ligger nära en spelare eller om spelaren inte har pucken under kontroll, men att rusa på en rättvänd spelare som har pucken under kontroll utan att ha koll på vad som händer bakom ryggen är ju vansinne.
Jag tyckte att Brynäs backsida såg bra ut innan säsong, det byggde jag på att Djoos rimligtvis borde ta några steg och att vi fick en bra konkurrenssituation om platserna 5-6 back. Men nu känns det lite som att det skulle behövas någon ytterligare. Ingen stjärna men en solid defensivt bra back som spelar enkelt, gärna från allsvenskan.
Löf och Persson håller absolut inte. Jag tycker juniorerna ska gå före. Djoos hoppas man ju på. Jacobsson fick beröm här på forumnet igår, jag har haft lite svårt för honom pga att han i början av serien var riktigt usel med pucken. Men jag tycker det ser bättre ut och att han spelar enklare. Han kommer bli viktig i ett slutspel.
Kahn: Det var många som var bra. Vilken press vi satte på SAIK:s backar i uppspelsfasen. De såg lite ut som våra backar brukar göra, fick inte pucken ur egen zon. Tyckte vi sköljde över dem gång på gång och det var länge sen jag såg Brynäs erövra puck i anfallszon så många gånger som vi gjorde nu. Bortsett från några misstag i egen zon i första perioden så såg försvarsspelet stabilt ut.
Den stora frågan är:
Vad hände i omklädningsrummet mellan första och andra perioden? Alla fick plötsligt fart under rören...
Precis bevittnat reprisen, och jag kan säga såhär – spola framåt-knappen var verkligen i farozonen för muspekaren efter första perioden. Men Brynäs är Brynäs, de har hämtat upp stora underlägen förr. Och 40 minuter är 40 minuter. Eller 44,36 minuter i detta fall.
Lite tankar efter 6–5 (0–3, 2–0, 3–2) mellan Brynäs och Skellefteå...
... Segern kändes i slutändan helt rättvis. Men Skellefteå visar åter igen att man är starkt nog som lag att plocka poäng även när spelet inte stämmer – därmed heller inga större svackor sett över en hel säsong.
... Andreas Thuresson fortsätter att imponera på mig. 2+3 mot SAIK och nu bara ett mål bakom Klasen och Hjalmarsson i skytteligatoppen. Igår kväll satte han dessutom två väldigt viktiga mål i kvitteringen till 4–4 samt segermålet i förlängningen.
... Brynäs har hämtat upp underlägen förr, och igår fick vi ännu ett kvitto på den enorma lagmoralen. Vi kanske inte har ligans bästa försvarsuppsättning (långt ifrån), men ett ordentligt jävlar anamma finns det utan tvekan i truppen. Synd bara att den allt som oftast kommer fram när mycket negativt redan har inträffat i matchen.
... Thures kvittering fram till 4–4 resulterade nog i årets högsta målvrål från undertecknad. Det kändes så jävla skönt – och rättvist – att vara tillbaka i matchen mot detta jävla Skellefteå. Men lika glad som jag blev då, lika tom i blicken blev jag efter gästernas snabba replik. Jag kunde bara se Berts flinande fejja på presskonferensen framför mig. Och det kunde nog lirarna – och Anton Rödin – med... 5–5-målet var om möjligt ännu mer förlösande.
... Jävligt trist att Starkbaum fick vara med om detta i hemmadebuten. Men de två första målen hade Honken förmodligen också släppt in, det var som så många gånger försvarsspelet som brast. Rahm, ja han hade väl stått på minus tre, fyra vid det laget.
... Sjuk jävla match. Och underhållande (i två perioder).
+ Johan Harju. Var oförskämt pigg på skridskorna. Vänder det nu?
+ Anton Rödin. Han bara växer och växer. Syns överallt, och det allra viktigaste – han levererar poäng.
+ Marku... Andreas (!) Thuresson. Ingen kommentar på det va?
+ Förstakedjan överlag. Rödda, Thure och Scott är hela ligans hetaste förstakedja. De ligger 5:a, 6:a och 8:a i poängligan, med Ryan insprängd däremellan. En livsviktig – och livsfarlig – kvartett i Brynäs. Det är decennium sedan Brynäs hade så pass många offensiva hot, och så pass högt upp i poängligan.
+ Powerplay. Tre nya mål igår och ny, klar etta i den statistiken (25%).
– Publiken. Både siffran (5 116) och stämningen. Först och främst – BIF kommer från raka segrar på bortaplan, föreningen bjuder till med billiga biljetter, Starkbaum gör debut, serieledarna kommer på besök, löning i måndags... men det räcker tammefan inte. Jag sitter här nere i Göteborg och skäms rent ut sagt. Och stämningen var väl inte på topp heller. Inte ens när Brynäs ångade på i slutet, efter upphämtningen, var det pinsamt låg nivå. Klacken försökte, med endast ett par slappa applåder från sittplats som resultat. Varför i helvete går man på hocket om man inte ens blir taggad över ett 4–4-mål (efter 0–3 i baken)? Skärpning föfan!
– Bill Sweatt missade ett kanonläge i förlängningen, och blev väl tydligen så pass upprörd över detta att han krööööp tillbaka till avbytarbåset medan SAIK-spelare satte full fart mot offensiv zon. Riktigt uselt kroppspråk.
Nu väntar ett riktigt hett streckmöte med Luleå på lördag. Då vill jag se mer publik, en något mer stabil inledning, ett bättre försvarsspel och minst lika mycket mål framåt.
God natt! (eller God morgon...)
Redigerad kommentar
Stockholms-skribenterna förnekar sig inte. Någon som hörde nåt om lönetak när lag som Brynäs,Timrå m.m slet/sliter med ekonomin ? Nä. Men för AIK och Djurgården blöder deras hjärtan.
Redigerad kommentar
Va fan ska man säga ? Spelet i egen zon vart inge bra..så vi spelade i deras zon istället. Jäkla vilken underhållande match det blev.
Ge Rödin,Thure och Scott feta(re) kontrakt nu och säkra dem. Vilken line.
ÄLSKA BRYNÄS IF
foppa78: Sätter en hundring på att Robertsson grinar på presskonferensen...
Buhuhu...inget PP...buhuhu
Tack Sven...vet att du är lite smygbrynäsare innerst inne ;-)
Redigerad kommentar
Man lyfter på hatten!
fy fan så roligt det här slutade!
bifhjärta: Thure 2+2 idag. Vilken lirare!!!!
Fy fan vad bra vi var i 40 minuter. Bäst denna saäsongen.