Brynäs IF

727372 inlägg · 7960 ämnen

Brynäs-Luleå

« · 621815 · » Till forumet

Sv: Brynäs-Luleå
GävleLasse: Vad skulle dom skrivit annars? Ser inget uppseendeväckande i den texten. Jag rekommenderar dig däremot att ta dig en titt på Wikegårds webkrönika istället för att sitta och leta fel på Boorken. ;-)

Visst blåser det kring BIF-skutan för närvarande, men i år har vi en kapten som kan styra och dessutom har tagit ut en kurs som han följer.

Förra året låg skepparn i kabyssen och knaprade cipramil medans förste styrman inte kunde navigera. Dessutom försökte skeppsgossarna hjälpa till att styra skutan.......
Kommentera

Huge: "Nu gäller det att jobba på så kommer vändningen, det är jag övertygad om"

Snälla Huge, tala om för mig vad det är som gör att du är så övertygad om en vändning, vad är det Brynäs har visat som gör att du tror det??
Kommentera

GävleLasse: ALLA spelare har nog nästan utan undantag högre förväntningar på sig i alla lägen.
När det dessutom går trögt så blir ju självfallet förväntningarna ännu högre.
Och därmed kraven och pressen utifrån.
Vilket oftast påverkar det mentala negativt och det blir en ond spiral.
Inga märkvärdigheter utan basic idrottspsykoligi.

Jag tycker du överdriver och övertolkar Boorks agerande då du talar om tjära och fjädrar.
2 bänkningar tycker jag inte motsvarar alla skriverier om kris och översittarfasoner etc.
Mao: allt har blivit uppförstorat nå´t enormt.
IGÅR var det svängdörrar i försvaret ett par gånger, vilket kostade.
Generellt sett är dock försvaret det som funkat bäst.
Vem som tappade markering och vem som borde varit där och där kan man älta om i evighet. Det är ju misstagen som avgör matcherna, inte bara för vår egen del. Övriga lag gör också misstag som vi profiterar på.
Märkvärdigare är det inte.
Nu gäller det bara att jobba på så kommer vändningen, det är jag övertygad om.
Kommentera

JanT: "För ett år sedan hade vi ungefär skrapat ihop lika mycket poäng som nu, sen inleddes ett rejält rasutför. I år tror jag på en motsatt utveckling"

Vad i Brynäs spel och organisation är det som gör att du tror det??
Kommentera

GävleLasse: "Enligt vissa så är ju han inte värd att ha en sån på sig. Utan protseter från resten." Det blev sent inatt... Med en "sån" menar jag ju givetvis en Brynäströja"
Kommentera

Huge: Jag tror nog att Lind, Dackell, Sjödin, Molin och resten av "stjärnorna" hade högre förväntingar på sig än vad de levererat... eller?

Kanske var det lite slarvigt av mig att inte skriva att de verkligen belyser hans stora Brynäshjärta. Enligt vissa så är ju han inte värd att ha en sån på sig. Utan protseter från resten.

Är det så vi skall ha det i framtidens Brynäs? De som inte drar jämnt med Boorken skall bäras ut med tjära och fjädrar?

Är det konstigt att det just är "lirarna" som drabbats av Boorkens nya spelsystem? Vad hände med den berömda filten? Det är svängdörrar i brynäsförsvaret numera. Skall vi fortsätta att gå runt och tro att det endast beror på individuella misstag? Aarnio fick en del skit för målet han "orsakade" igår. Vart var markeringen? Vad gjorde han bakom målet? Vad gjorde Öhrstedt? Vart var Sjödin????? Jag tyckte nog att Lulespelaren var lite väl ensam framför Korhonen. Nu försvarar jag inte Aarnios agerande vidare mycket men att lasta honom för en total hönsgård i försvaret är fel.
Kommentera

Jompe: Fast det vore iofs ha varit en jättehöjdare om det hade varit sant.
Skulle vilja ha sett Wennerholms min.... :-))
Kommentera

Jompe: " Såg sen att det var från 2004. Fy, Busen..."

Ja, hans namn förpliktigar väl... ;-)
Kommentera

Busen: Du behpver inte sätta dig ner öht.
Jag kan förklara för dig medans du står och tar en kopp kaffe... ;-)

Vi är i ungefär samma läge som många av de lag Boork varit och ryckt upp.
De jobben har han iaf hittills klarat med klart godkänt betyg.
Efterträdarna har ofta fått skörda det han sått.
Om Boorken är rätt man att leda Brynäs vidare i framtiden är jag däremot lite mer osäker på.
Det är så otroligt många faktorer som spelar in för att det skall stämma mellan en tränare och ett lag. Och speciellt om man skall vara gifta med varandra under en längre tid än 20 omgångar, vilket väl isf får anses som en smekmånad för vår del.
Kommentera

Huge: Nej, det var jag som gick på Busens fint. Jag trodde att brynäs idag hade förnyat kontrakt med Miettinen. Såg sen att det var från 2004. Fy, Busen...
Kommentera

Huge: Men vilka belägg har du för att Boorken lever upp till förväntningarna som tränare. Skall sätta mig ner i kväll och sammanfatta Boorkens kariär och hur det gåt för lagen han tränat.
Kommentera

Jompe: "Tala om att täppa till flabben på aftonblaskorna."

???
Länk?
Eller menar du Boorkens uttalande om avslut?
Kommentera

GävleLasse: "Det säger allt..."

Ja, det säger allt.
Om man har lite perspektiv.
Allt som står om Tommi stämmer.
Synd att han enligt tränaren, som bör ha koll på saker och ting, för tillfället iaf inte riktigt lever upp till förväntningarna.
Big deal....
Kommentera

GävleLasse: Tala om att täppa till flabben på aftonblaskorna.
Kommentera

JanT: Men då måste man fråga sig. Har dom tränat sig själv tidigare? Eller är det spelarna som valt tränare?
Kommentera

Busen:

Tommi Miettinen förlänger med Brynäs

2004-02-16

Det är med stor glädje vi kan meddela att vi har skrivet ett nytt tvåårsavtal med Tommi Miettinen. Tommi är som alla redan vet en bra skridskoåkare och har en enorm arbetskapacitet. Han är en spelare som har både stort hockeyhjärta och redan efter två år i Brynäs ett stort Brynäshjärta.

Han har den här säsongen varit en av våra bästa forwards och det är med stor glädje vi förlänger kontraktet med Tommi ytterligare två år. Tommi kommer även han att vara en av våra stöttespelare under nästa säsong.

Det känns väldigt positivt att han redan är klar i ett så tidigt skede inför nästa säsong.

Det säger allt...
Kommentera

JanT: Sen har han värvat Skoog. Jag blev orolig när jag läste att Brynäs varit ute efter Widing länge... precis som de hade varit med Skoog och Widings siffror skrämmer man ju inte ihjäl motståndare med direkt.
Kommentera

GävleLasse: Har ett scoop angående Miettinen. Läs och begrunda!!!!!!
Kommentera

Busen: Efter omgång 25 inleddes raset. Självklart har Sundlöv värvat Miettinen/Viitakoski/Wahlberg. Och?
Kommentera

JanT: Vill påminna om att från omgång 21 till 30 förra året så tog vi 14 poäng. Hoppas att vi klarar det i år. Vilket jag betvivlar. Men kan inte du svara på vem det är som tagit hit spelarna som vi kritiserar nu?
Kommentera

Huge: Vad gäller wahlberg så slet han enormt igår.. Han fick inte ut mycket av slitet då hans spelstil inte innefattar allt för mycket styrka. Det skulle förvåna mig högeligen om Wahlberg börjar producera mer nu när han kämpar. Precis som Spets, precis som Almtorp, precis som Molin precis som de flesta av spelarna. Lind drar på sig en totalt onödig utvinsning i ofeensiv zon igår som renderar i att Brynäs tappar det tryck de skapat i början försvinner. Klantigt v honom kan man tycka men i grund och botten så tror jag att det är en av baksidorna ifrån Boorkens coachning. Lind försöker sig på ett spel som han inte klarar av. Jag ställer mig frågande till VILKA som skall vara de tongivande spelarna i Brynäs, vilka ska kliva fram och visa vägen? För i sina nya "roller" är Wahlberg och Lind precis like "nya" som Almtorp och Månsson.

Min svåger är gammal klasskompis med Wikegård och de håller kontakten fortfarande...kanske vet jag nåt som inte du vet ;)
Kommentera

JanT: Helt enig.
Kommentera

GävleLasse: Nu avfärdar du nog Wikegård lite väl enkelt. Han slog huvudet på spiken! Hur skulle BIF ha agerat enligt dig? Anställt ännu en tränare som vill se "offensivglad hockey av gammal god brynäsmodell"?

Vi behövde en stark kraft och det fick vi! När han nu visar ett starkt ledarskap börjar folk att gnälla! Låt Boork sköta laguttagningen så kan vi andra "läktarcoacher" och "skrivbordsprodukter" stötta laget efter bästa förmåga.

För ett år sedan hade vi ungefär skrapat ihop lika mycket poäng som nu, sen inleddes ett rejält ras utför. I år tror jag på en motsatt utveckling!

Boorks klorin & stålborste kommar att ge resultat, om det räcker till slutspel får vi se.
Kommentera

GävleLasse: Tror du verkligen på allvar att Boork skulle utse ett par syndabockar, om han inte anser sig ha fog för sitt agerande?
Försök bortse från mediadrev och annat onyanserat snack och ta det för vad det är: en åtgärd som här hemma anses otroligt konstig enbart pga att vi inte är vana vid ett sån´t här hanterande.
Tycker att Wahlberg verkar ha tagit det på rätt sätt, av hans uttalande att döma efter matchen igår, då man snackade igenom saken med hela laget.
Sen håller jag med prosten.
Vad har du för belägg att Wikegård skulle vara Brynäshatare?
Att han tidigare kanske ansett oss vara lite för mkt av ett glidarlag tror jag däremot stämmer.
Kommentera

GävleLasse: Wikegård är ingen Brynäshatare.
Kommentera

Bissett19: "4+7 på 22 matcher......en riktig poängmaskin mao!!"

Ja, det är ju svårt att säga då man måste se på lite olika faktorer:
motstånd, speltid etc etc.
Kommentera

JanT: Visst gör Boork rätt i att förändra attityder och andra faktorer som gjort Brynäs till vad de är idag. Men man måste ha lite fingertoppskänsla, det går inte att bara utse ett antal spelare som syndabockar och stänga ute dem från matcherna.

Har han ägnat någon tid till att utröna VARFÖR spelarna "underpresterar"?
Kan det vara så att en spelare som "underpresterar" år efter år inte är bättre än vad som levererats? Skall man rensa ut i ett lag genom att skrämmas, förtrycka så har man snart inget lag kvar. Vilken blir nästa spelare som drabbas av Boorks "klorin och stålborste"?

Är det någon som har reflekterat på varför Casselståhl befinner sig i frysboxen? Det kan inte bero på de sportsliga insatserna då han ligger i mitten internt bland backarna. Det måste vara nåt annat. Kan vi acceptera att Sundlöv förhandlar fram förlängningar av kontrakt och sedan konstatera att de blir offer för "Boorks korståg"? Jag tror inte att ens Sundlöv vet hur han ska jobba med att skaffa spelare, jag tror inte att det finns någon vidare kommunikation.

Vad gäller Wikegård så kanske det inte är så konstigt att han säger saker och ting, uttalad Brynäshatare som han är...
Kommentera

Huge: 4+7 på 22 matcher......en riktig poängmaskin mao!!
Kommentera

Är det ngn som har koll på hur Widing har gått i TPS?
Kommentera

GävleLasse: "Sa du likadant när han räddade oss från kvalserien för ett par år sedan?"

Nej, Han snackade inte skit då.
Kommentera

Peja:
Horava har förflutet i modo så det tror inte pengar har nått med det hela göra .. Hannula , Bartecko är bra spelare MEN har en stor prislapp oxå och Orzagh var ett frågetecken med tanke på skadeläget

Pardavy , Kerman och Torkki är spelare som lika gärna kan floppa kapitalt så det kan bli riktigt kostsamma chansningar som Laaksonen , Fabus och Leska vart ..
Kommentera

74050: "Vilken tönt Miettinen är. Han är inte värd att sätta på sig en Brynäströja!"

Sa du likadant när han räddade oss från kvalserien för ett par år sedan?
Kommentera

WarhawK: Ja, jag ser på vad andra klubbar har värvat, jag gör inte annat. Då ser jag Horava, Ledin, Hannula, Torkki, Orzagh, Bartecko, Pardavy, Kerman etc etc................
Kommentera

74Robban: Ja, tack för ditt flinka tangentknattrande.
Av det lilla man ev kan uttolka ur Tommis och Boorkens svar så verkar det på mig som att Boorken ändå håller dörren öppen.
Undrar om inte Tommi har många olika känslor i skallen just nu:
Vill nog gärna spela vidare, då jag alltid haft intrycket att han trivts mkt bra i Brynäs och i Gävle öht.
Samtidigt som han förmodligen vet att han kanske gått lite för långt i kritiken och att han nu märker att den tagits på mer allvar än vad han tänkt sig.
Eller så är det så enkelt att han faktiskt är chockad över bänkningarna, då han anser sig orättvist behandlad.
Isf borde han ändå enligt min mening bitit ihop och kört på.
DET hade varit riktigt proffsigt....
Kommentera

74Robban: Jag måste ge killarna credit för en rejälkämparinsats, dessvärre så ville inte puckarna in. Boork kommer få ordning på det här laget.

år 2008...
Kommentera

JanT: Ja vi får hoppas att det är två lag som är sämre än oss.. Sov gott
Kommentera

74Robban: God natt. I kväll känns det bara tomt. Tack och lov att det finns en hel uppsättning lag (6st) som går på 3 cylindrar. Det kan bli vår smala lycka i år och kanske leda till slutspel (fast så känns det inte för tillfället).
Kommentera

Peja:
Ja om du tittar hur på hur resten av klubbarna har värvat , ser du många målskyttar bland dom .. sen har ju det sena trasnsför fönstret till NHL där dom fick plocka spelare med kontrakt ställt till med turbulens i klubbarna och även fast vi inte vart drabbade av förluster har det ju bidragit med oro att kunnat förlora spelare även dom som precis signat med klubben
Kommentera

JanT: Hahaha... ja jag försökte så bra jag kunde :D
Kommentera

74Robban: "Svår att säjja nuu, men apsolut de ser inte pra uut"

Kockrent!!
Kommentera

74Robban: Jag är djupt imponerad av din finska översättning. ;-)))
Kommentera

WarhawK: Så du menar att det inte fanns några bra kontraktslösa spelare isomras eller hur ska jag tolka dig? Jag menar att Sundlöv skulle ha fattat att en målskytt behövde ISOMRAS INNAN SÄSONGEN HADE BÖRJAT.
Kommentera

Huge: Så här sas det i Hockey kväll, ORDAGRANT

Före inslaget:
Jihde: "Nu ska vi till Gävle, där mycket av snacket så här långt den här säsongen handlar om den här mannen tärnaren Leif Boork som har valt att peta stjärnorna Mikael Wahlberg och Tommi Miettinen ett par matcher för att för att de inte visat rätt inställning. Hur kommenterar du hans agerande som tränare?"
Wikegård: "Ja jag förstår han till 100%. Alltså Leif Boork har ju en värdegrund, alltså det han tror på och står för och han tycker inte om det han ser i laget han vill se en förändring, han vill att Brynäs ska bli bättre, därför gör han detta som bryter mönstret med spelare han är missnöjda med och det blir kaos en stund i föreningen, meddans det händer saker, folk rättar in sig i ledet efter ett antal matcher. Kan man hålla ut i Gävle, kan man ha lite tålamod med det här så kommer det bli en prestation om ett antal dagar, så att jag tycker det är helt rätt. Vill han förbättra Brynäs chanser att nå längre upp i Elitserien då måste han göra så här.
Jihde: "Spelarna har kritiserat honom även offentligt, hur ser du på deras kritik mot hans agerande?"
Wikegård: "Ehhh, jag har sett att de gnällt lite grann på lite extra träning och att de aldrig varit med om det hära, men då kanske det är på tiden att de FÅR vara med om det här. Tydligen har de inte varit tillräckligt bra. Det jag sett av Wahlberg och Miettinen har inte alls dugit till nånting.. det ska vara två spelare som ska driva på och leda laget varje match och jag har inte sett nånting av dem så här långt"

Så till inslaget:

Reportern: "Mikael Wahlberg var tillbaka ikvällens match, men Tommi Miettinen fick läktarplats och frågan är nu om inte den finska forwarden nu har gjort sitt i Brynäs"
Boork: "Ja vi tar en sak i taget nu och han är med i truppen och han tränar och... (Boorken nickar och ler) vi väntar med att säga mer än så.
Miettinen: "Svår att säjja nuu, men apsolut de ser inte pra uut.... och det har varit så joppigt, å... det här är tredje matchen i rad nu.. så vi får se vad händer (säger han lite uppgivet och skakar lite lätt på huvudet)

Efter inslaget från matchen säger Wikegård följande efter lite inledande snack om Boorks vara eller icke vara:
"Däremot blir jag irriterad när jag ser Miettinen gnälla på läktaren.. det är ingen som tycker synd om honom... han är anställd av föreningen... han har bra lön i Brynäs.. det är bara att bita ihop och köra annars kan han packa och åka tycker jag"

PS! Tacka mig gärna för mina flinka fingrar !! :D
Kommentera

Peja:
Ja och det fanns ju många målskyttar på markanden oxå då eller ? dom flesta målskyttar dom andra lagen har värvat har ju blivit hemskickade det tyder ju definitivt på en rik marknad av säkra kort ... inte direkt hade det varit värt att offra alla värnings pengar på fått en spelare som KANSKE hade presterat lite bättre än alla dom blivit hemskickade ?
Kommentera

Det finns ju inga målskyttar, inga bra avslutare. Hur är det Boorkens fel? Viitakoski såg ut som en 60-åring och Miettinen tillför i stort sett ingenting. Nu behövs det målskyttar - precis som det gjorde förra säsongen - men Sundlöv VÄGRADE inse fakta och skaffade inga riktiga isomras.
Kommentera

Huge: Visst kan det vara så. LHF's tuppkam lär ha växt rejält på sistone, sådant är aldrig bra. Kunde SSK, kan väl vi.
Kommentera

WarhawK: Bra!!!

Jag har oxå avrit kritisk till Boorkens agerande de senaste dagarna,men jag vete fan om han inte gör rätt!!

Det är ialla fall nu vi kommer att ha nytta av Boorken,det är nu hans erfarenhet som coach ska komma fram!!
Kommentera

74Robban: Sin bästa säsong i BIF (03/04) gjorde han som ytterforward.
Kommentera

65selander: Vi har ett jätteläge på torsdag att vinna.
Mkt bättre läge än idag...
Kommentera

WarhawK: Känns inte lika uppåt att se LHF-BIF på torsdag men större under har ju sett.
Kommentera

« · 621815 · »