Brynäs IF

728028 inlägg · 7962 ämnen

Brynäsfrågan!

« · 893898 · » Till forumet

Sv: Brynäsfrågan!
20 Lindgren: Hallå, glöm inte fris-ko.
Kommentera

20 Lindgren: Visst är det märkligt, speciellt som jag nästan aldrig skriver inlägg. Apropå djurnick mm så var det väl The Albinos jag tänkte på när det gällde kvasimodo
Kommentera

Paddan: Otroligt. Här snackar vi (eller bara jag...) djurnamn. In kliver då den ende MoDoiten på Hockeysnack med djurnick.
Kommentera

20 Lindgren: Det är väl Frölunda som nuförtiden är kvasiMoDo... eller quasimodo för att inte förstöra alltför mycket för er
Kommentera

Dream Team: Mikael Lind... ung och lovande. Fortfarande femton dygn yngre än vad jag är. Vi väntar oss mycket av Micke Lind 2008. Kanske gör han något mål på alla sina ryggskott. Om Micke är Quasimodo -- vem är då Esmeralda?

"Quasimodo" ska man i ishockeysammanhang spara som ordvits tills man får en koppling till de som nu lånat Raul Le Mats pokal för ett år.
Kommentera

20 Lindgren: Om även jag tillåts "ordvitsa" lite så glömmer du Mikael "Quasimodo" Lind, i det här sammanhanget. Ja, jag vet, Lind spelade inte i Brynäs 1999, men jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen.
Kommentera

rackham: Har ingen aning om vem du jobbat med. Kan ju lika gärna vara en programförsäljare, kanslichef, handledare *ordvits*, parkeringsvakt eller en statistikförare i sekretariatet 1999. Dags för en helgardering nu när Linnea tipsade om den animaliska avdelningen.
helgardering: Masken Carlsson. Loppan Hellkvist. Myran Gustavson. Tigern Johansson. Råttan Edberg. Mörten Edenvik. Sparven Ericson. Humlan Hammarström. Tuppen Lönn. Djura Olsson. Ankan Parmström. Taxen Sjöberg. Fisken Ohlson. Myggan Wallin. Kråkan Wennerlund. Geten Westerberg. Björnungen Johansson-Ingwe. Hund-Eje Olsson. Suggan Sucksdorff. Osten Östlund. Kossan Österberg. Gasell Lindgren.
Kommentera

Linnea: Okay då!

Rackham: TILL HONOM!
Kommentera

20 Lindgren: Och nu börjar han svara på frågorna själv också... Säg till honom!
Kommentera

Linnea:

Häst!! ;-)
Kommentera

Linnea: Jag hade då ingen aning. Men du har säkert rätt, Linnea. Klart att Ankans kollega var en gris.
Kommentera

rackham: Åååååhhhh, gris....; )
Kommentera

Och Frölundaiten (godmorgon, förresten) är utom tävlan...! = )
Kommentera

20 Lindgren:

Ok, en lätt en då så här i sommartider...

En gammal jobbkollega till mig kan titulera sig som Svensk Mästare -99 i sin roll som ledare i Brynäs.

Vem är denna fd kollega till Ankan?

Söder-Lindgren...?
Kommentera

rackham: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Rätt.

Det ska bli intressant att läsa rackhams fråga. Jag motivationskunnig, ja. Jag borde bli coach. Eller nåt, typ, ungefär, cirka. Du behöver inte sätta frågetecken efter svaret. Det är inte Jeopardy.
Kommentera

20 Lindgren:

Du kan då konsten att motivera...! = )

Sven?
Kommentera

rackham: Hans är fel. Pröva med ett annat förnamn. F*n, du bor ju ändå närmare K&W än vad jag gör...
Kommentera

20 Lindgren:

Hur får du in "hans kollega" på lodrätt åtta. Det skulle ju bara vara fyra bokstäver...
Kommentera

brynästigern: Okay... Jag ska hjälpa till med att ringa in gubben. De flesta känner till Thure Wickberg. Men rätt svar skall vara hans kollega. Vad hette han i förnamn? In på lodrätt åtta, fyra bokstäver.
Kommentera

20 Lindgren: Kedbrant&Wickberg...? Får mig osökt att tänka på Thure och Håkan. Då svarar jag faktiskt Thure.
Kommentera

GävleLasse drar till med vrålchansningen att Lennart "Tigern" Johansson som så sent som 1961-1962 representerade Wifsta-Östrands IF 1959 skulle ha designat brynäsoket. Fel.

Då det snart är läggdags för mig får jag komma med en ledtråd. Det var en man på Kedbrant & Wickberg Ingenjörsbyrå AB. Ja, just det; den ligger på Söder, Gävle.
Kommentera

20 Lindgren: Lennart "Tigern" Johansson
Kommentera

20 Lindgren: "Reklam på matchdräkterna blev tillåten from säsongen 1959-1960. Brynäs IF spelade och vann i division II västra A och kvalserien till division I södra med *Caltex under ryggsiffran."

Det var något annat som var nytt med/på Brynäs IF:s matchdräkter förutom reklam 1959-1960. 1958-1959 hade man fortfarande de stickade blå-röda tröjorna du kanske sett på Brynässhopen. Men... (äntligen kommer frågan)

Vem designade det för Brynäs IF karaktäristiska oket (till säsongen 1959-1960) vars fingrar genom åren varierat mellan fyra och fem stycken? Vrålchansa eller vänta en timme på ledtråd!

Källa: Håkan på shopen.
Kommentera

Var är Ove Molin? jag har inte sett honom trots att jag bor på Brynäs.
Kommentera

Clas Ohlson Cup.
Cupen spelas i Leksand 30/8-1/9: Deltagande lag Leksand, Brynäs, Timrå och Mora. Vi har fått ett erbjudande till alla medlemmar i supporterklubben.
Biljettpaket ståplats-vuxen ( 18 år och äldre), tre matcher 150:-
Biljettpaket ståplats- ungdom8 17 år yngre och yngre), tre matchern 80:-
Stugor finns att boka, det är ett hårt tryck på stugorna, med högre standard.Samtliga stugor har en ba boendekvalite och är fräscha, men tyvärr är deenklare stugorna utan dusch och wc. Pris för stuga med Wc och dusch 5 bäddar 510:-/natt.
Enklare stuga utan wc eller dusch 4 bäddar 360:-/ natt.
Liveband kommer att underhålla efter matcherna, matchbiljett gratis inträde till sportbaren.
Detta paket,vad det gäller stugor eller bijetter kan endast bokas genom supporterklubben Brooklyn Tigers, och att ni är medlemmar.
Bokning kan ske till mig
026-650452 eller 070-6160450, eller 070 5484941.
Bokning senast fredagen den 24/8- 07.
Kommentera

20 Lindgren: Sundsvall? Hade för mig att han spelade i Valbo ett tag.
Jag ska ta och klura på någon fråga åt dig här i några dagar så får vi se sedan om du kommer på svaret.
Kommentera

brynästigern frågade 2007-07-19 20:17: Jocke Lundström. Där ser man. Han har väl inte slutat med hockeyn än?

20 Lindgren svarar: Nu har jag snubblat över information som bör besvara frågan.

"Jocke Lundström är själv ansvarig för 'Very Important Bodies', men satsar även på ytterligare en allsvensk säsong med IF Sundsvall Hockey efter att en nyopererad axel läkt ihop."
från Sporten av Gävle Nyhetsbyrå 20 juni 2007
Kommentera

wap.hockeysnack.com
You Rackham. Fagersta Secoroc ðr snäppet bättre. Fast svarvstålet är bättre
Kommentera

20 Lindgren: Jag ska nog hitta något objekt som du får göra efterforskningar om....men jag tackar för denna information så länge. Nu ska jag ägna resten av kvällen med att se på film och inmundiga ett par McEwans eller tre.
Kommentera

brynästigern: Där hamnade jag på pottkanten. Men jag försöker ändå.

1960 *Caltex
1961 *Caltex
1962 Bris Rakvatten
1963 Bris Rakvatten
1964 Bris Hårcreme
1965 Bris Hårcreme
1966 Bris Hårcreme runt ryggsiffran och Bris ovanför ärmsiffran
1967 Bris Hårcreme runt ryggsiffran och Bris ovanför ärmsiffran
1968 Bris Hårcreme runt ryggsiffran och Bris ovanför ärmsiffran
1969 Bris Hårcreme runt ryggsiffran och Bris ovanför ärmsiffran
1970 Bockens ovanför ryggsiffran och Bockenemblemet ovanför ärmsiffran
1971 Bockens ovanför ryggsiffran och Bockenemblemet ovanför ärmsiffran
1972 Bockens ovanför ryggsiffran och Bockenemblemet ovanför ärmsiffran
Bästa säsongen någonsin; en förlust. Enda säsongen spelarna samlat på sig märken för "bäste man på plan" att fästa på ärmarna mellan okslutet och Bockenemblemet.
1973 Bockens ovanför ryggsiffran och Bockenemblemet ovanför ärmsiffran
1974 Bockens ovanför ryggsiffran och Bockenemblemet ovanför ärmsiffran. Äntligen dyker Gevalia upp på byxorna; både fram och på sidorna. Får jag sluta leta nu?
Kommentera

20 Lindgren: Pullmax... hmm, snabbmat för höns? Eller något ännu tråkigare.
Kommentera

20 Lindgren: Ja,va sjutton...ett o anat har väl fastnat i skallen under årens lopp. Du som har koll på det mesta, hade Brynäs Bockens innan Gevalia ?
Kommentera

brynästigern: Nu imponerar du på mig; HELT RÄTT! Du har vunnit en liter alkoholfri juice från valfri leverantör.
Kommentera

Paddan: Reklam på matchdräkterna blev tillåten from säsongen 1959-1960. Gevalia prydde då armarna på de vitblå. Anders Carlsson föddes 25 november 1960. Men bry dig inte om sådant, du...

GGIK hade säsongen 1959-1960 Läkerol.
Djurgårn Löfbergs Lila.
Södertälje Scania (vilken skräll, va!).
Karlbergs BK Toy (inte Toyota).
Västerås IK Luxus (dvs kaffe).
IFK Bofors Wasabröd (med tilläggstexten “råg i ryggen”).
VFIF Pullmax (var tvungen att gå till 1962 för att läsa hela texten på det företag Linnea får förklara vad det var och vad de sålde).
Nacka SK Casco.
Strömsbro IF Spanni och EdsbyVerken.
Skellefte AIK Grundig.
Wifsta/Östrands IF Atlas.
Rönnskärs IF Boliden Batteri.
Hammarbys reklam är svårläst -- Sport Bolaget?
Grums reklam är svårläst -- Haston?
Hittar ingen bild på Forshaga IF.

Brynäs IF spelade och vann i division II västra A och kvalserien till division I södra med *Caltex under ryggsiffran.
Kommentera

20 Lindgren: Klurigt...Skulle kunna tänka mig, Jussi Pekkala, Pär Djoos och Jan-olof "jos" Svensson.
Kommentera

Brynäsfrågebesvarare: Fredagkväll. Jag tar chansen att för en gångs skull skriva något oseriöst. Räkna upp de brynäsbackar som fonetiskt skulle kunna heta eller kallas “Juice”! Jag hittar ett förnamn, ett smeknamn och ett efternamn. Ledtrådar: till “Juice” får man lägga “i” för att få förnamnet och smeknamnet är spelarens initialer.

Motsvarigheten i Färjestads BK: Räkna upp de färjestadsbackar som hette “Zdeno”! Rätt svar blir där Sten-Åke Bark och Zdeno Chára.
Kommentera

Gusten: Jo, visst var det Leksand..(av alla lag..).
Kommentera

brynästigern: Det känns som Leksands IF, det behövs väl lite sump för att masken ska nappa
Kommentera

brynästigern: Huja, var det inte vår ärkefiende #1
Kommentera

Metal Guru: Njaäe, inte Färjestaden..Brynäs hade Caltex och det lag jag tänker på hade Gevalia.
Kommentera

brynästigern:
Färjestaden. Från Kalmarssund är dom väl..?
Kommentera

GävleLasse: Det är väl trevligt med en aktiv gästbok, huvudsaken är väl ändå att man håller sig till ämnet i fråga ?

Ställer en ny fråga: Gevalia förknippas ju starkt med Brynäs och Gävle..men det var ett annat lag som blev sponsrade av just Gevalia innan Brynäs. Vilket??
Kommentera

20 Lindgren: med tanke på att du har varit en av de mest aktiva så borde du kunna reda ut det "problemet". Jag startade tråden för att få lite ruljans i boken....
Kommentera

Fundamentals: Fick du ingen plats? Du är ju rätt kort och smal. Nä, det stämmer — Kent Karlsson pratade om att han hade kunnat fylla sju bussar till den matchresan. Dock blev vi bara tilldelade 100 biljetter. Publiktalet landade på 6458 insläppta primater i en hall med kapaciteten 6450. Lars-Rune Ölund och Hasse Andersson stod nere vi marknivå.

Det var den resan jag för första gången fick ha hand om matchtipset. Då vi inte betalade någon lotteriskatt valde jag att kalla tävlingen “Svartvadet”. Den snubbe som hade rätt resultat med närmast tid fann vi aldrig efter matchen. Sånt folk dyker bara upp till sådana matcher. Medgångssupportrar de Luxe.

Apropå svart ställde Brynäs upp i svarta hjälmar, svarta tröjor och svarta damasker den matchen. MoDo prövade samma grepp då man ställde upp i helrött mot Djurgårdens marinblå i tredje finalmatchen i Stockholm Globe Arena 2000.
Kommentera

20 Lindgren: Nä, jag fick inte plats på BT-bussen upp til Ö-vik, såg matchen på O'Learys och var med och firade i Gavlerinken till efter fyra på natten/morgonen.
Kommentera

Fundamentals @ mosbrickan: "rånade", "snuvade på konfekten" och "va' f*n va' de' som hände?" skulle jag kalla det.

Var du med i Kempehallen 18/4 1999, Fundamentals? Jag åkte i den normalfungerande bussen. Endast Eskilstuna-Kerstin och Ockelbo-Danne höll igång på resan hem... Kom till Gavlerinken och möttes av lögnen att spelarna redan kommit och åkt hem. Så var det nu inte. ;-( Desto större röj på O'Learys på måndagskvällen. %-
Kommentera

20 Lindgren: Med tanke på vad som skrevs i tidningarna och förväntningarna på modo innan finalserien så borde modoiterna känt sig mosade.
Kommentera

65selander och Paddan: Jag måste hålla med Paddan i det fallet.
1999 Brynäs IF–MoDo HK 1–2, 5–2, 1–4, 6–5, 4–2 ... faller inte in under definitionen 'mosande'.

Jag sitter och uppdaterar matchprogramssiffrorna till 2007-2008:s säsong. Bla med 'SM-finaler och de två topplagens tabellrader i SM-serien' genom tiderna. Hand upp alla som tycker det är onödigt att ta med 2007:s finalserie i Brynäs IF:s matchprogram!
Kommentera

Fundamentals @ mosbrickan: Precis sånt som du förespråkar på läktarplats! ;-()
Kommentera

20 Lindgren: Visst blev det liv i gästboken, det hela tycks dock ha utvecklats till rena anarkin.
Kommentera

« · 893898 · »