Brynäs IF

728230 inlägg · 7961 ämnen

Cody Franson

« · 1522623 · » Till forumet

Sv: Cody Franson

Gurra88:

En liten fundering om lockoutspelargruppdynamik.....

Jag har för mig att ledningen ansett att det saknas en back..... Hellström fick några matcher att visa upp sig, men höll inte måttet. Då anser jag att Cody sorterar in som ersättare för skadade backar.... plus ge lite tyngd till vår ganska småväxta backbesättning.

Jag tycker inte det kan va så kompliserat att få ihop med Brynäs gällande filosofi va det gäller juniorsatsning eller att behålla gruppdynamiken.

Dessutom har ju Cody inte nåt gällande kontrakt..... inte kan vi begära mer i nuläget..... vem som går eller stannar får vi reda på i april.

Kommentera

Enaranger: "avtalet mellan IIHF och NHL, så tror jag att de datum som gäller
för när NHL senast får plocka över spelare, endast gäller kontraktsbundna
spelare. Spelare som inte har kontrakt med en IIHF klubb får gå till
NHL hur sent på säsongen som helst.

Om Franson då har möjlighet att bryta sitt kontrakt så fort NHL startar,
så innebär det också att Franson kan gå till NHL så fort han brutit sitt
kontrakt med Brynäs.

Anledningen till att spelare inte brukar gå till NHL mitt under säsongen
är väl att klubbarna inte frivilligt säger upp kontrakten med spelare
som är så pass bra att de är aktuella för NHL.

De spelare som klubbar säger upp kontrakten med brukar oftast heller
inte vara tillräckligt bra för att gå till NHL."

Franson har kontrakt med Brynäs säsongen ut och att skriva en NHL klausul för övergång under transferstopp är inte tillåtet. Självklart kan Brynäs sparka Cody om de känner sig ha fog för detta men som jag tolkar situationen så är kommer Cody att spela för oss säsongen ut oavsett om lock-outen blir kort eller lång.

Kommentera

Huge: Men det är ju precis samma sak!! NHLspelarna hade ju stannat en hel säsong om NHL ställs in.. Det samma gäller med Cody, tror du på allvar att han stannar i elitserien om han kommer överrens med Toronto om kontrkat? Han är inget lockoutare på pappret, men summan blir exakt samma sak. Inget märkligt alls, om man inte som du sågat det ena och hyllat de andra, när det i själva verket är en hårfin skillnad...

Huvudargumentet för att inte bjuda in NHLspelarna var att de kommer peta juniorer och rubba gruppdynamiken, men nu är det helt plötsligt inte viktigt längre.. Sundlöv hittade ett kryphål, men när man jämför så är det precis samma sak bara att Cody inte kommit överrens med sin klubb.

Jag välkomnar och hyllar värvningen. Men om du varit konsekvent i dina åsikter så hade du sågat denna värvning..
Kommentera

Gurra88: För att Cody moraliskt sett ska kunna jämställas med en lockoutare på korttidskontrakt krävs det att vi med säkerhet VET att han kommer att bryta kontraktet med Brynäs så fort lockouten upphör och han får ett anbud från NHL.
Nu VET vi inte hur han kommer att agera, alltså är han att betrakta som vilken kontraktslös turk eller finne som helst, som har en klausul om att få gå till NHL i samma situation.

Eller menar du att man ska sitta och bedöma alla kontraktslösa ickelockoutare som signas under konflikten och försöka avgöra hur stor sannolikhet det är att dom ska dra till NHL så fort konflikten upphör?
Är det inte Ok att värva en ickelockoutad kontraktslös spelare där det är 90% chans att han drar till NHL på direkten?
Är det Ok att värva en ickelockoutad kontraktslös spelare där det är 40% chans att han drar? Var går isf gränsen för när det är Ok att värva en kontraktslös spelare, utan att denne ska jämställas med en lockoutare på korttidskontrakt? Ska vi ha nån oberoende nämnd som sitter och bedömer såna saker, eller...?
Ser du inte hur ohållbart ditt resonemang är?
Enda lösningen är att man bestämmer sig för att antingen tillåta lockoutare eller kontrakstslösa spelare (men endast för resten av säsongen) eller så inför man de restriktioner/rekommendationer som HL har gjort.

Ge dig inte in i diskussioner där du har förlorat innan den ens startat.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio:

I avtalet mellan IIHF och NHL, så tror jag att de datum som gäller
för när NHL senast får plocka över spelare, endast gäller kontraktsbundna
spelare. Spelare som inte har kontrakt med en IIHF klubb får gå till
NHL hur sent på säsongen som helst.

Om Franson då har möjlighet att bryta sitt kontrakt så fort NHL startar,
så innebär det också att Franson kan gå till NHL så fort han brutit sitt
kontrakt med Brynäs.

Anledningen till att spelare inte brukar gå till NHL mitt under säsongen
är väl att klubbarna inte frivilligt säger upp kontrakten med spelare
som är så pass bra att de är aktuella för NHL.

De spelare som klubbar säger upp kontrakten med brukar oftast heller
inte vara tillräckligt bra för att gå till NHL.

Kommentera

Huge: inget problem alls, JAG är för korttidskontrakt, du var emot.. Då kan man ju säga så om hela lockouten.. De är kvar här hela säsongen, men om det blir NHL så sticker de tillbaka. Precis samma sak, skillnaden är att du är emot lockoutspelare men inte Cody.. En hårfin skillnad som innebär himmel eller helvete för din del. Du skulle läst på lite innan du gav dog in i diskussionen.
Kommentera

arnio: Men frågan är väl egentligen om det går att skriva in en klausul i kontraktet som kringgår detta eller om det bryter emot något inom IIHF? Och om nu Herr Sundlöv kritat in något sådant?

Man tycker det ska gå eftersom det går med lockout spelarna? Eller är det nå särskilda regler där?
Kommentera

Gurra88: "måste varit en jobbig dag för dig igår. Honken höll nollan och Brynäs värvar korttidsspelare..för det är precis vad han blir om NHL drar igång."

Måste ha varit ännu jobbigare för dig, eftersom du byter ämne och vill snacka Honken helt plötsligt. Slut på argument?

Cody kan inte bli nån korttidsspelare eftersom han är kontrakterad säsongen ut. Om det sen finns nån klausul som ger honom rätt att bryta kontraktet ifall nåt NHL-lag är intresserade, så är inte det konstigare än att man har samma klausul med en kontraktslös finne, norrman, turk, uzbekier eller vad fan som helst och som är föremål för intresse från nåt NHL-lag.

Att du sen VET att Cody kommer att dra måste tyda på att du är klärvoajant och kan se in i framtiden.
Men även om han drar och Sundlöv nu duckar så har vår Sportchef ett vattentätt alibi för sin värvning.
HL säger: Ok med lockoutare om dom värvas för hela säsongen.
Cody är INTE en lockoutare och har värvats för resten av säsongen.
Vad är problemet?

Redigerad kommentar

Kommentera

Gud vad jag ser fram emot när Cody Franson sänker Matt Duchene med en rejäl jävla tackling, så han får ta flyget hem till USA igen. :) Skulle kunna betala för att se frölundas miner om det skulle hända... 
Kommentera

Enaranger: Fel, det gäller definitivt inte bara Sverige. Har du sett någon spelare från Elitserien lämna för NHL mitt under säsongen överhuvudtaget? Jag vet att det hänt några gånger men det blev ett jäkla liv.
Kommentera

arnio:

Men jag antar att paragraf 4.8 i tävlingsbestämmelserna
utgår ifrån avtalet mellan IIHF och NHL. Och som jag tolkar
den paragrafen så gäller det bara svenska spelare.

Kommentera

Enaranger:I detta fall så tror jag att det är avtalet mellan IIHF och NHL som styr.

Jag har för mig att det fanns  ett fall gälland Orzag? för ett antal år sedan? Där fanns en klausul men den var sktriven när inget NHL avtal fanns så övergången godkännes, nu har vi ett avtal som gått ut men som gäller fram till ett nytt är skrivet.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio:

Som jag förstår paragraf 4:8 i tävlingsbestämmelserna...

4:8 ÖVERGÅNG TILL OCH FRÅN NHL SAMT ANNAN ORGANISATION
UTANFÖR IIHF

...så är det inget som hindrar att en utländsk spelare går till NHL
mitt under säsongen. De tidsperioder som anges verkar ju bara
gälla svenska spelare. Men det är ju inte helt solklart skrivet kan
man tycka.

Om det är så att Franson får bryta kontraktet, för att gå till NHL,
när han vill, så är det egentligen ingen större skillnad mot det
kontrakt som Modo har med Steen. Då är det ju i praktiken inte
ett kontrakt som gäller hela säsongen.

Kommentera

Enaranger:Franson får inte gå till NHL denna säsong, det är stopp för övergångar nu.
Kommentera

Sundlöv säger så här angående kontraktet med Franson.
"Det är bara Cody, hans agent och vi i Brynäs som känner till detaljerna
i kontraktet och så ska det vara också. Om andra vill spekulera får dom
göra det, säger han."

Synd bara att glappkäften till agent missade att det skulle vara så.

Men om Franson har 300 000 - 400 000 kr per månad i lön så hoppas
jag att det kostar en hel del att bryta kontraktet. För det är ju en topplön
med elitseriemått. Och då finns den ingen anledning, från Brynäs sida,
att vara allt för generösa med villkoren för att eventuellt bryta kontraktet.

Skulle en NHL klubb vilja få över Gunderson mitt under säsongen gissar
jag att de skulle vara tvungen att få betala "extra" för det. Och inte bara
de snåla 1,6 mkr som NHL får betala i vanliga fall.

Om Fransån går från Brynäs till NHL, räknas det då som en övergång
från elitserien till NHL som ger Brynäs 1,6 mkr?
Eller gäller det bara för svenska spelare?

Kommentera

Gurra88: Fast nu vet vi ju inte hur kontraktet ser ut.
Kommentera

Huge: måste varit en jobbig dag för dig igår. Honken höll nollan och Brynäs värvar korttidsspelare..för det är precis vad han blir om NHL drar igång. Sen att du inte kan se att Sundlöv duckar är inte mitt problem. Sundlöv klarar dog undan om NHL blir inställt, kommer den igång så är han en hycklare ( enligt er lockouthatare?
Kommentera

Gurra88: Inte alls.
Jag dissar lockouten därför att den är onödig.
Den lockar ES-lagen att dra på sig värvningar som känns onödiga, av olika skäl: onödiga kostnader, onödiga ev bänkningar av lovande juniorer, onödigt riskerande av ex gruppdynamiken.

Värvning av en kontraktslös ickelockoutare, när vi är i behov av en ersättare för våra långtidsskadade backar, är INTE en onödig värvning.
Den är dessutom fullt "legal" sett till HL:s rekommendationer.

Sen får din småländska spåkula säga vad fan den vill om hur Cody ev kommer att agera eller vad det står i kontraktet.
Enklast vore väl om du lägger ut kontraktet härinne så att vi slipper dina och andras spekulationer om vad Cody kan tänkas göra när och om lockouten upphör.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Haha! Eller så är du fruktansvärt naiv
Kommentera

Huge: "Jag tycker fortfarande att det finns en risk för att gruppdynamiken ska rubbas eller att nån ung lovande junior får nöta bänk när Cody ska in i laget.
Så hur tänkte du nu, när du började yra om dubbelmoral?"

Du dissar ju lockout av precis den anledningen, nu kommer det en spelare som är under förhandling med Toronto..
Blir samma sak!! fattar du inte att Cody drar när NHL drar igång? Eller tror du på fullaste allvar att han stannar?
Kommentera

Gurra88: " Men dubbelmoralen på bland annat huge är väldigt märklig"

Jag tycker fortfarande att det finns en risk för att gruppdynamiken ska rubbas eller att nån ung lovande junior får nöta bänk när Cody ska in i laget.
Så hur tänkte du nu, när du började yra om dubbelmoral?

Skillnaden är ju att en lockoutare är en "onödig" värvning ur HL:s perspektiv.
Så varför riskera gruppdynamiken i onödan sas, när det inte hade behövts ifall lagen i ES hade hållit ihop och ställt sig bakom bojkotten?

Det är ju ur DEN synvinkeln som en lockoutvärvning känns felaktig, trots att en normal värvning (Cody eller nån annan kontraktslös ledig spelare) också riskerar dynamiken osv.

Om du inte kan se skillnaden så är det bara att beklaga och ditt eget problem.

Kommentera

Gurra88: Eller så är det så att vi inte vet.
Kommentera

arnio: Men han duckar ju. Det är givet att han har en klausul. Ska bli riktigt kul att få hit Cody. Men det är ett riktigt rävspel av Sundlöv:)
Kommentera

Linström_92:

"Brynäs besked har hela tiden varit: inga korttidskontrakt med NHL-lockoutade spelare.

– Och nu har vi skrivit kontrakt säsongen ut med en spelare som inte har ett gällande NHL-kontrakt, konstaterar Michael Sundlöv."

Kommentera

Trodde aldrig man skulle göra det men nu håller jag med Jonas Fahlman :)
Kommentera

Icing-Ove:

Oj nu känner jag mig lite provocerad. :) God natt!
Kommentera

Slajsarn: Ni faller ju ofta med fler än en spelare. Brynäs-balans...
Kommentera

Icing-Ove:Ni står och faller med EN spelare. Så du kanske ska tona ner ditt haussande ;-)

För mig är modo dasspapper.. inget annat...

Kommentera

Johan Norrström: Jag känner hur du darrar på läppen. MoDo har uppenbarligen slutat att tappa poäng. Sedinarna får betala rejält med cash för att platsa i detta gäng...
Kommentera

Johan Norrström: Absolut.. Men dubbelmoralen på bland annat huge är väldigt märklig
Kommentera

Icing-Ove:

Alfredshems IK mästare? That Will be the day. ;)
Kommentera

Icing-Ove: Haha! Du raderade din kommentar efter att du läst rätt i tabellen, elller? Erkänn!
Kommentera

Johan Norrström: Ni kan stå för kaffet då vi sopar ut er i finalen ;-)
Kommentera

Gurra88:

Svårt att veta vem som står för vad i det här trådträsket.
Kommentera

Johan Norrström: För att du skrev till mig.. Har du en dålig dag?
Kommentera

Gurra88: Frågan är ju varför du känner dig träffad?
Kommentera

Gurra88: kör på Gurra, ge dig inte!
Kommentera

Johan Norrström: Men är du på riktigt? Jag är väl den som är mest för NHL-spelarnas intåg i elitserien .. Så även i fallet med Cody.

MEN de som varit emot lockout har haft det som sina huvudargument.
* rubbad gruppdynamik
* petade juniorer
* samt att de bara sticker när NHL drar igång..

Samtliga stämmer in på Cody Franson också. Men då är det helt plötsligt inte lika farligt..
Kommentera

arnio: Tro mig, när jag delar ut en käftsmäll så kan du inte svara på den, detta var mer ett konstaterande :-)
Kommentera

sylf: ja du ska förstås inte vara sämre..
Kommentera

70 Rodrigues: tack för den käftsmällen
Kommentera

70 Rodrigues: Aldrig!! Den är kvar i källarvåningen!
Kommentera

arnio: Ja så är det ju och även hos dig så går förhoppningsvis hissen upp all the way någon gång :-)
Kommentera

MarcusElving: oja
Kommentera

Fan vad nervöst det är nu! Gillar inte uddamålsledningar i slutet av matcherna, Brynäs har en tendens att släppa till i såna lägen.
Kommentera

Lindström: även i Pajala smälter snön en vacker dag...
Kommentera

Johan Norrström: precis, vi vet inte och Sundlöv hävdar att Cody stannar säsongen ut och sen har vi inte så många backar ens med Cody i laget.
Kommentera

arnio: Lavander är lika het som en snödriva i Pajala i Januari..
Kommentera

arnio:

Finns ju inget som säger att spela i J20 är något som hämnar en ung spelares utveckling heller. I vissa fall kan det ju faktiskt vara tvärt om. Men allt detta spekulerande blir ju bara löjligt eftersom vi ännu inget vet.

Argumentet om att det skulle störa gruppdynamiken köper jag inte heller. Det skulle ju betyda att Sundlöv inte kan göra några värvningar efter seriestarten i så fall. Argumentet faller på sin egen rimlighet.
Kommentera

Lindström: kors i lapptaket!
Kommentera

« · 1522623 · »