För övrigt vad gäller Fransons lön lär han med god marginal bli Brynäs högst betalde spelare. Siffror som har nämnts för spelare av hans kaliber är 3-400k/mån. Brynäs ligger gissningsvis i den lägre änden av det spannet. Kontraktsförslaget som Toronto gav var motsvarande ca 470k/mån.
Gurra88:
Är det Huge du syftar på, så kommer ingen av er någonsin förstå sig på den andre. :)
Du verkar ju till freds med värvningen av Cody. Varför inte bara vara nöjd med det, och hoppas att han stannar så länge Brynäs har behov av honom?
Johan Norrström: Det faktum att Sundlöv och Brynäs agerat på ett väldigt fult sätt. Att först stötta förslget om att inte ta in spelare från NHL på korttidskontrakt och sedan jobba i nån slags gråzon.
Typ, han är inte NHL spelare för han har inget gällande kontrakt. Men lik förbannat så har ju MÖJLIGHETEN att signa en spelare av Codys kaliber öppnats just på grund av att det är lock out. Annars hade knappast Cody skrivit på för Brynäs.
Så det är väl mer ett stickspår på den frågan än att jag skulle vara bekymrad över det gott och väl kan bli ett korttidskontrakt.
Men att först få höra all negativa om dessa hemska korttidskontrakt och sedan läsa om att Sundlöv landat en spelare på just ett sånt "hemskt" kontrakt.
Och sedan inte våga erkänna att man utnyttjat den möjlighet som uppstått pga Lockouten
"När det gäller avtalet så gällde väl det endast euopeiska spelare och inte transatlanter. För såna har ju tagit sitt pick och pack och dragit förr."
? Nja, Orzag tex. drog ju och hänvisade till en klausul i kontraktet. Det var ok eftersom att inget NHL avtal fanns när kontraktet skrevs vilket det gör nu. Vilka har dragit menar du?
Slajsarn:
Ja det är en jäkla soppa alltihop, men så länge det gör hockeyn mer sevärd och intressant att följa så varför inte...
Gurra88:
Ahaaaa. Ja det är ju inte glasklart direkt. Så tack för att du klargjorde det. Kan hända att du får påminna mig igen. :)
tompap71:Haha, ja det skulle vara det då. Eller ett VIP kort på nån krog ;-)
När det gäller avtalet så gällde väl det endast euopeiska spelare och inte transatlanter. För såna har ju tagit sitt pick och pack och dragit förr.
Och om det nuvarande avtalet gått ut så finns det ju inget vilket inte borgar för att NHL skulle vänta med att kalla hem alla spelare de vill ha hem innan ett nytt skrivs.
Slajsarn:
"Om det är mig du syftar på så är jag FÖR lockoutspelare på korttidskontrakt, FÖR signingen av Cody."
Så varför så bekymmrad över hur NHL agerar efter att lockout är slut?
Slajsarn:
Han kanske träffar en brud i Gävle ;)
Nej, jag håller med dig i sak, men jag menar bara att helt säker kan man aldrig vara då det finns en helvetes många om och men i den här frågan.
Slajsarn:
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att just nu finns det inget avtal mellan IIHF och NHL, ett nytt sådant skulle väl förhandlas fram i höst men har förmodligen skjutits på pga Lockouten det med. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Men ifall läget så har ju NHL definitivt inga skyldigheter gentemot IIHF och kan göra precis som dom vill, även utan påtryckningar.
Johan Norrström: Jag krånglar väl inte till det. Jag utgår ifrån det enkla att NHL gör som de vill. Är det inte möjligt idag rent regelmässigt så kommer de att fixa ett nytt avtal med IIHF som Svenska förbundet godtar.
Jag vill minnas att senast det var krångel, minns inte riktigt sakfrågan så hotade NHL med att inte släppa iväg några spelare till OS och då vek sig IIHF.
Om NHL vill ha hem sina spelare. I synnerhet transatlanter så åker de. Lita på det.
Men visst hoppas jag att det blir lockout säsongen ut.
Slajsarn:
Fasligt vad du krånglar till det för dig själv. Finns ju dessutom inget uppenbart i den här affären. Det har du ju varit inne lite på själv.
tompap71:Visst kan man tycka det. Men det kan vara så enkelt att de helt ville avvakta för att se vad som hände med Lockouten...
För DEN påverkar en hel del. Hade det inte varit för den så hade knappast Sundlöv snokat rätt på honom, var så säker. Och hade han det så hade Cody haft på tok för höga lönekrav ändå.
"Jag ratar $840 000 från Toronto för att spela för maximalt $300-400 000 i Brynäs." Låter det troligt att Cody skulle göra det valet?
Slajsarn:"För att 99% av alla kontrakt innehåller den klausulen"
Va!!! En klausul som säger att han får lämna för NHL när det är transferstopp mellan Europa och NHL? Mitti säsongen? Fantastiska uppgifter du sitter inne med och 99% också.
Slajsarn:
"Vad vi däremot vet är att Franson är fri att gå om det drar igång därborta,"
Det tror jag inte att vi gör förstås. Men jag låter bli att spekulera vidare. Förr eller senare lär vi bli varse vad som står i Fransons kontrakt.
arnio: För att 99% av alla kontrakt innehåller den klausulen.
Vad tror du själv? Och skriv nu vad du TROR och inte vad du HOPPAS. För du har haft problem att göra skilnad på det förr...
Slajsarn:
Helt klart, men man kan ju tycka att det är lite märkligt agerat av Toronto att inte komma med något nytt mellan 25 juni och 15 sept om man är så intresserade av Franson. Å andra sidan kan det ju vara en sorts förhandlingstaktik också så vem fan vet...
Johan Norrström:Om det är mig du syftar på så är jag FÖR lockoutspelare på korttidskontrakt, FÖR signingen av Cody.
Det jag är emot är aatt Brynäs först ställer sig för HL's förslag och sedan agerar ute i en gråzon där det uppenbart har tolkats ssom att Cody ÄR en lockoutad spelare. I alla fall om man lyssnar på hur muppen i HV resonerar.
Slajsarn:"Vad vi däremot vet är att Franson är fri att gå om det drar igång därborta"
Hur vet du detta? Är du Sundlöv?
Johan Norrström: I och med att de gett honom ett qualifying offer.
Svårt att sia om hur Toronto tänker när det gäller Cody. Vad vi däremot vet är att Franson är fri att gå om det drar igång därborta, för den lön vi kan erbjuda honom här lär inte matcha nånting därborta.
tompap71:
Det är väl lite som vanligt på hockeysnack. :) Dessutom är det inte lite förvirrande när någon först påstår sig vara för lockoutspelare i elitserien, sedan helt svänger ifrågan, och blir upprörd när en kontraktlös spelare värvas från Kanada.
tompap71: Så kan det givetvis vara. Ett annat scenario är att de gjort ett försök att signa honom billigt med tanke på Salary cappet.
Båda parter har ju givetvis sina önskemål för sig och det är ju lite därför man förhandlar..
Gurra88:
Nu är vi där igen.
Hur vet du det? Hur vet du att Toronto vill ha Franson?
Johan Norrström:
Det kan man lungt påstå. Men är det inte lite kul att läsa alla vilda spekulationer så säg ;)
Gurra88: Om Carson åker tillbaka till Toronto eller inte är omöjligt att svara på. Men han är precis som en del andra i ES RFA precis som Möller och Holloway. Men jag har inte sett ett ord att nån av dom skulle kunna sticka om dom skulle få ett kontrakt dom vart nöjda med. Detta är en förbannat stor skillnad jämfört med vad VF och Modo gjort. För om man hård drar det som folk klagar över så skulle både RFA och UFA eller Draftade vara förbjudna i ES då dom kan få ett NHL kontrakt och sticka. Rimligt??? inte nånstans.
Slajsarn:
Jag vet ärligt talat inte hur det ligger till i frågan med waivers, och visst, nog försvinner han om NHL kallar. Det är just det där OM...
Gurra88:
Du kan kanske mer ingående kan tala om vad som står i Fransons kontrakt?jag säger inte att du har fel, men eftersom jag själv inte har koll på vad parterna kommit överens om så får du gärna redogöra för detta.
Slajsarn:
Qualifying offer handlar mer om politik än genuint intresse, om du hört uttrycket "stoppa i fickan, bra att ha"? Lite så. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att Toronto vill skriva kontrakt med honom. Man kan ha en annan deal på gång men vill ha Franson i kulisserna ifall den skulle gå i stöpet, alternativt använda rättigheterna i en trejd.
Vore Toronto allvarligt intresserad hade dem troligtvis gett ett bättre kontraktsförslag från början.
tompap71:Nja men Rakhshani och de två andra har ju varit under kontrakt hela försäsongen vilket gör att de endast kunde plockas tillbaka innan deadline för transfers mellan NHL och ES. Det blir en viss skillnad där. Är förresten inte De spelare du nämner satta på Waivers? För mig veteligen så måste Toronto göra det med Cody innan det kan komma på tal om att spelaren är fri att gå till vilken liga han vill.
Snårigt är det i alla fall, vilket INTE borgar för att lila Brynäs kan förvänta sig att behålla Cody OM NHL kallar...
Huge:"Cody kan inte bli nån korttidsspelare eftersom han är kontrakterad säsongen ut. Om det sen finns nån klausul som ger honom rätt att bryta kontraktet ifall nåt NHL-lag är intresserade, så är inte det konstigare än att man har samma klausul med en kontraktslös finne, norrman, turk, uzbekier eller vad fan som helst och som är föremål för intresse från nåt NHL-lag."
Ifall nåt lag är intresserade? Toronto HAR ju visat intresse genom sitt kontraktsförslag.
Slajsarn:
Att Toronto gett Franson ett Qualifying offer (5% löneökning, i Codys fall 840000.), vilket i sammanhanget snarare bör översättas som "tillräckligt" än "skäligt" gör inte att han står under någon form av kontrakt. Vad det handlar om är att det ger Toronto ensamrätt bland NHL-klubbar att förhandla med honom under en viss tid. Franson tackade som du mycket riktigt påstår nej till det erbjudandet och sedan dess har inga förhandlingar mellan honom och Toronto pågått, Lockouten är alltså inte orsaken till att Franson fortfarande är kontraktslös, åtminstone inte huvudorsaken.
För övrigt är även Rakhshani i HV RFA. Liksom Bud Holloway och Oscar Möller I Skellefteå.
tompap71:
Kan inte annat än hålla med. Men vissa väljer ju att krångla till allt så förbannat.
"Jag är medveten om att Cody Fransons agent varit ute och vevat om att hans klient mycket väl kan få ett kontrakt med Toronto om NHL-säsongen går igång. Jag läser på olika håll att Brynäs sportchef Micke Sundlöv därför målas ut som en bov som spelar ett fulspel och borde ställas i samma skamvrå som elitseriekonkurrenterna som plockar in NHL-spelare, men jag kan bara rycka på axlarna eftersom det handlar om en agent som gör sitt jobb med sin agenda (sälja sin spelare) och inte heller i detta fall blir spekulationer om Fransons framtida klubbtillhörighet meningsfulla eftersom NHL-framtiden omgärdas av så många “om” och “men” och “kanske”.
Men åtminstone för mig är det fullständigt glasklart att Brynäs, som skriver kontrakt med en kontraktslös NHL-spelare, gör rätt och att Frölunda, som tänker skriva kontrakt med en kontrakterad NHL-spelare, gör fel.
Kan det vara så svårt att se den avgrundsdjupa skillnaden?"
arnio: Jag undrar om det är NÅN som egentlgen vet vad som gäller? Något som påverkar det hela är att Cody är Restricted Fre agent, den är han i kraft av att Toronto har gett honom ett "skäligt" bud innan för de ramar som sattes under förra lockouten. Cody har tackat nej sedan bröts förhandlingen på grund av lockouten. Hade Toronto INTE gett honom det bud som de minst måste erbjuda (Jag tror det är $825000 för ett år) så hade Cody varit UNRESTRICTED free agent. Då hade det varit skillnad för då hade Toronto avsagt sig rättigheterna på honom.
Men som de är idag så har Cody "kontrakt" men ändå inte. Nån slags gråzon ungefär. Så kommer Toronto och Cody överens så kan han sticka i kraft av att han är Restricted. NHL pissar på IIHF när det passar dem. Det kommer att komma "Nya" direktiv baserade på den unika situation som varit den här säsongen som IIHF kommer att gå med på. Det är jag säker på. Annars hade IIHF och Svenska Hockeyförbundet inte vikt ner sig när det gäller den på tok för låga ersättningen av draftade spelare. För de vet att NHL gör som de behagar.
Redigerad kommentar
Enaranger:
"15 juli är normalt sista datum för spelare att lämna den svenska ishockeyn för spel i NHL. Avtalet, som är skrivet mellan Svenska Ishockeyförbundet och NHL, skulle innebära att NHL-spelare som väljer Sverige under lockouten inte kan återvända före den 16 maj nästa år.
Men nu öppnar förbundets ordförande Christer Englund för en annan tolkning av avtalet.
– Vi ser det som att 15 juli är för att skydda svenska lag och deras trupper så det inte sker övergångar efter det datumet. I det här fallet ser vi det mer som ett lån, säger Englund till Radiosporten."
Cody har ju inget kontrakt i NHL och kan ju inte anses som utlånad likt en lock-outspelare.
tompap71: Hade du flyttat till Sverige för endast 170000 i månadssänkning?;)
Det är ju ingenting!!!:P