Gurra88:
Ja va fan lite måste ju äran att få spela i Brynäs vara värd! ;)
Johan Norrström: Ja kanske gör jag det. Men det är ju rätt allvarliga saker att bryta mot ingångna avtal med HL. Även om det "bara" är ett gentleman agreement.
Det hade varit bättre att vara rakryggad och sagt att man söker efter den bästa möjliga backen som ersättare med ett kontrakt som i första hand löper säsongen ut.
Eller vad tycker du själv?
Sen att det finns skribenter här som vänder kappan efter vinden är en annan sak.
Slajsarn: Finns inget avtal. Källa: Hockeyligan. Finns det ett gentlemens agreement strider det mot svensk lag. I media idag så läxar KKV:s chefsjurist upp HV:s ordförande Frick för att han säger att Brynäs agerande är tveksamt.
Uppe i Luleå tycks man gilla ishockey. "Inga NHL-spelare i Elitserien." Nä, som hockeyintresserad känns det viktigare att en genomidiotisk, lagvidrig, icke-överenskommelse hålls vid liv än att få se Erik Karlsson, Duchesne, Hörnqvist, Bäckis, Zetterberg m.fl. i Elitserien. Kan vara ett av svensk idrottshistorias mest korkade beslut. Och det säger inte lite.
Cody är ingern JÄVLA lockout spelare vad FAN är problemet han ska spela med oss och hjälpa oss att försvara guldet punkt jävla slut! Kan inte bärga mig att se när han i ena bytet MANGLAR Jämtin så han sitter som ett klistermärke i sargen för att i nästa byte klappa in ett stenhårt slagskott i krysset så klockorna stannar! :-)
Redigerad kommentar
Slajsarn: "Det hade varit bättre att vara rakryggad och sagt att man söker efter den bästa möjliga backen som ersättare med ett kontrakt som i första hand löper säsongen ut."
Haha..
Så du hade INTE kritiserat Sundlöv om han bara hade sagt att vi inte alls försöker kringgå nåt gentlemens agreement, vi söker helt enkelt den bästa möjliga back som finns på marknaden och som inte är lockoutad:
I övrigt har väl Sundlöv uppfyllt dina krav iom att han sen länge klargjort att vi söker en back och vill värva om möjlighet ges och att det isf helst ska vara för hela säsongen.
Så jag förstår inte vad du gnäller över.
Slajsarn: "Det faktum att Sundlöv och Brynäs agerat på ett väldigt fult sätt. Att först stötta förslget om att inte ta in spelare från NHL på korttidskontrakt och sedan jobba i nån slags gråzon."
Håll dig till fakta innan du påstår saker och ting.
Sundlöv har stöttat förslaget om att inte ta in LOCKOUTADE spelare på korttidskontrakt.
Cody är ingen lockoutare.
Alltså har Sundlöv agerat som en Sportchef bör göra när man har behov av en spelare och en tillgänglig sådan dyker upp: han värvar.
"Och sedan inte våga erkänna att man utnyttjat den möjlighet som uppstått pga Lockouten"
Fel igen.
Sundlöv har inte utnyttjat nån möjlighet pga lockouten, han har utnyttjat en möjlighet att värva en kontraktslös spelare som saknar arbetsgivare.
Hockeyligan har verkligen lyckats bra med att marknadsföra sin produkt. Media och supportrar diskuterar övergångsregler och avtal istället för den pågående hockeysäsongen. Hockeyligans ledamöter har fanimej diskvalificerat sej själva från att representera sin sport och Bylund förtjänar att ifrågasättas för sitt ställningstagande.
Huge:Det roligaste av allt är att det är helt okej helt plötsligt med rubbningar i laget, att en juniorback förmodligen blir petad samt att han drar när han får NHL-kontrakt och NHL drar igång.
Redigerad kommentar
Huge:"Såvitt jag vet riskerar väl ALLA värvningarna dom här följderna, oavsett om det gäller lockoutare eller inte, eller har jag missat nåt?"
Precis. Men det har ju varit huvudargumenten för lockouthatarna
Redigerad kommentar
Gurra88: Inte alls.
Huvudargumentet mot lockoutare på korttidskontrakt har varit att dom riskerar att försvinna så fort konflikten upphör och därmed ställer till en massa problem, det är ju därför man inte vill att dom ska signas på korttidskontrakt.
Om huvudargumentet hade varit följderna så hade man väl också varit emot kontrakt säsongen ut, vilket man inte förordat.
Tvärtom, man vi ju helst se kontrakt som skrivs över hela säsongen om det gäller en lockoutad spelare.
Eller menar du att en lockoutad spelare bara skapar dessa följder om han går på korttidskontrakt men INTE står i vägen för nån junior eller skadar gruppdynamiken när han skriver på för resten av säsongen?
Du kan heller inte jämställa värvningen av Cody med en värvning av en lockoutare på korttidskontrakt, moraliskt sett.
För att kunna göra det krävs det att vi med 100% säkerhet VET att Cody kommer att dra hem så fort lockouten upphör, och det vet vi inte med 100% säkerhet.
Det vet vi däremot när det gäller alla lockoutare, eftersom dessa har kontrakt med sina resp klubbar och med 100% säkerhet kommer att dra hem.
Cody är således att betrakta som vilken normal värvning som helst under en normal säsong.
Nu råkar han bara vara ledig samtidigt som det pågår en lockout, ska man då inte kunna värva en ledig kontraktslös spelare som inte är inblandad i lockouten bara för att det är lockout, utan att värvningen ska betraktas som ett brott mot HL:s gentlemens agreement?
Huge:"Fel igen.
Sundlöv har inte utnyttjat nån möjlighet pga lockouten, han har utnyttjat en möjlighet att värva en kontraktslös spelare som saknar arbetsgivare."
Om du stannar upp två sekunder och tar en funderare på om Franson hade varit aktuell för Brynäs om det inte varit Lockout. Han kanske inte är lockoutad i kraft av att han sitter på ett kontrakt. Jag hade missuppfattat hela jyttret med vad som gäller med rättigheter och så vidare.
MEN! Jag hävdar fortfarande att Sundlöv har utnyttjat situationen och lyckats värva en spelare som absolut inte hade varit aktuell för Brynäs OM INTE det varit lockout. Prislappen är på tog för hög helt enkelt. Cody har ratat ett kontraktsförslag från en anrik franschse i världens bästa liga, dessutom med en årslön som överstiger det Brynäs skulle kunna erbjuda med det DUBBLA, om inte mer.
Så istället för att värva en spelare som ÄR lockoutad så har han värvat en spelare som är DIREKT påverkad av att det är lockout.
Alltså det är i gråzonen.
Du har själv vid ett flertal tillfällen skrivit att du inte gillar korttidskontrakt av lockoutade spelare. Att du håller med hockeyligans motivering till varför man stängt ES. Gruppdynamik, våra talanger osv.
Ponera nu att NHL drar igång. Vad händer? Tror du verkligen att Franson stannar om han blir erbjuden ett kontrakt av Toronto eller någon annan franchise? Mptivera görna varför du tror det.
För OM han nu drar som jag befarar att han gör. Vad är det då för skillnad mellan hans korttidskontrakt och en lockoutad spelares? Nu menar jag inte jämtemot HL's ställningstagande utan mot dss motivering som du stöttar helt.
Huge: Du besvarade inte mina frågor...
Så vad gör Fransons kontrakt annorlunda sett till Gruppdynamiken, Talangerna osv.
För oavsett hur det går med lockouten så blir han kvar lika länge eller sticker lika snart som vilket annan Lockoutad spelae som helst.
Huge:Men där har du ju pudelns kärna. Det finns personer inom HL som anser att han har hycklat. Just på grund av att han först röstat FÖR HL's linje och sedan använt sig av kryphål för att värva en spelare av en kaliber som normalt aldrig skule vara aktuell i ES.
Om du vill kalla det Korrekt så får det stå för dig. Då vet jag vad för slags människa du är.
Slajsarn: Med den stora skillnaden att han värvat en ICKE lockoutad spelare, vilket var kärnfrågan!
Växjö har värvat en finne på två månader, att inte dom hängs ut?
sylf:Ja, det är kärnfrågan.Men lik förbannat så går den ju rakt emot MOTIVERINGEN till varför man ens satte stopp för lockutade spelare. För effekten blir ju exakt den samma.
Men det kanske är ett svepskäl och en annan outsagt motivering ligger till grund egentligen?
Huge: "Du kan heller inte jämställa värvningen av Cody med en värvning av en lockoutare på korttidskontrakt, moraliskt sett. För att kunna göra det krävs det att vi med 100% säkerhet VET att Cody kommer att dra hem så fort lockouten upphör, och det vet vi inte med 100% säkerhet."
Om det blir så att han drar om en månad om vi gissar att NHL kommit igång, då har ju effekten blivit EXAKT densamma som för en lockoutare.
Eller tror du verkligen att Cody stannar när det drar igång? Om du ska tänka realistiskt för en sekund.
Gurra88: Detta stod på twitter " Global sport 14 !
NHL : Toronto Maple Leafs defenseman Cody Franson has signed a one-year contract to play in the Swedish league, regardless of whether the NHL lockout is resolved.
Vad nu detta är värt??
Huge: Ja. Men det blir ju samma jävla problem ifall NHL drar igång..
För det är ju precis det som är problemet med lockoutarna. De drar när NHL är igång. Cody har skrivit på för hela säsongen, men du är nog inte så dum att du inte inser att han drar om det kör igång där borta. När han väl dragit så blir påverkan densamma som för lockoutarna som sticker.
Redigerad kommentar
Peja: EXAKT.. Men Huge glömde tänka en gång extra innan han hyllade sundlöv när det blev klart och glömde sin ståndpunkt. Nu tvingas han istället försvara det hela trots att det är glasklart att följderna på detta blir detsamma som när lockoutarna drar till NHL igen.
I Huges värld så ska Cody stanna här trots att NHL drar igång..Troligt? inte så
Redigerad kommentar
Peja: "Var denna värvning inplanerad långt på förhand?"
Ja, den var "inplanerad", med citationstecken.
Dvs: Sundlöv har sen länge försökt hitta en förstärkning (Hellström höll inte måttet), vilket sen blev än mer akut när DP blev långtidsskadad och LJ fortfarande är ett osäkert kort.
"Är detta en långsiktig värvning?"
Ja, med hänsyn till omständigheterna med lockout så måste väl ett säsongskontrakt med Cody betraktas som långsiktigt, som jag ser det.
"Jag undrar även varför det är bättre för svensk hockey, mer långsiktigt och på alla sätt allmänt bättre att Växjö värvar en finne på korttidskontrakt än att Frölunda värvar Duchene på korttidskontrakt."
Vem har påstått att det skulle vara bättre på lång sikt?
Är väl en helt annan diskussion, huruvida värvade spelare rent allmänt bidrar till att stärka svensk hockey eller försämra densamma.
Oavsett om det är lockout eller inte.
Huge:
Jag är nöjd om Cody stannar så länge att L J och D P hinner bli speldugliga... om cirkusen får ett snabbt slut så är väl ingen större skada skedd?
....... men alla lockoutälskare måste ju sitta glada o nöjda?.... det är väl kul när det snackas mycket hockey i media?
arnio:
Det är just HL kartellbildningar, veton och annat trams som egentligen går ut på att storklubbarna ska håva in så mycket stålar som möjligt för eget bruk, som gör att jag inte gillar den där odemokratiska intresseklubben.
Det är bra att några andra klubbar än Färjestad, HV71 och Lindköping för en gång skulle handlar för egen vinning, och inte rättar sig efter vad som är bäst för storklubbarna.
arnio:
Dessutom gjorde ju L Jonsson en riktigt fin och stabil insats. Bådar gott då jag hoppas att han snart är tillbaka i gammalt gott slag. Även om Juniorerna skött sig klanderfritt behövs det lite erfarnhet då säsongen är lång.
Jag hade fått uppgifter att han inte skulle debutera förrän mot Rögle nästa vecka, så jag vart uppriktigt förvånad då hans namn dök upp i laguppställningen. Glädjande hur som helst, hoppas hans fötter håller nu.
tompap71: Hade du flyttat till Sverige för endast 170000 i månadssänkning?;)
Det är ju ingenting!!!:P