Brynäs IF

728007 inlägg · 7962 ämnen

De viktiga kvarstående matcherna!..

« · 500269 · » Till forumet

Sv: De viktiga kvarstående matcherna!..
Det är väl dags att kolla hur mina tips går.

Djurgårdens IF - Brynäs IF 5-1 RESULTAT 5-2
Luleå HF - Brynäs IF 4-0 RESULTAT 3-2
Brynäs IF - Mora IK 4-7 RESULTAT 4-2
HV 71 - Brynäs IF 4-1 RESULTAT 4-1
Brynäs IF - Linköpings HC 1-6 RESULTAT 3-6
Västra Frölunda HC - Brynäs IF 6-1 RESULTAT 6-0
Brynäs IF - MODO Hockey 2-5
Brynäs IF - Södertälje SK 2-4
MIF Redhawks - Brynäs IF 3-1
Brynäs IF - Timrå IK 0-4
Färjestads BK - Brynäs IF 5-0
Brynäs IF - Djurgårdens IF 2-5
Brynäs IF - Luleå HF 1-4
Mora IK - Brynäs IF 5-3

Som ni ser var jag nära även igår på mitt tips. Jag hade 6-1 men det saknades tyvärr ett mål där. Ja, det är svårt att göra mål i Sydsverige, lång resa, jetlag och sånt. Men.. Kolla Hv-matchen! 4-1 satt klockrent! Förutom skrällen mot Mora har jag varit väldigt rätt ute de flesta matcherna. 2-5 imorgon känns troligt, det är bara att ta rygg!
Kommentera

Magico:
Jag vill inte ha en snubbe som gottar sig åt Brynäs elände här- ok?
Kommentera

claesw: Om det skulle finnas ett antiBrynäsforum på HS skulle det vara väldigt populärt. Och en stor del av dom som skrev skulle beteckna sig som Brynäsare och Gävlebor...
Kommentera

70Igor: Det skulle ändå vara roligare och mer givande att vara här
Kommentera

claesw: Ok vad? Nej.
Kommentera

Magico:
Laget behöver ingen som tippar förlust i alla matcher och sedan skryter om hur bra han tippar. Hur gammal e du? Jag kan ge mig f-n på att vi lirar i elitserien nästa säsong (som vanligt) och, när vi slipper NHL-lotteriet, kommer vi dessutom att kunna hävda oss igen.
Ska vi se efter säsongen vem som tippat rätt- du om Brynäs hamnar i div 1 - jag om vi spelar i elitserien?
Kommentera

claesw: Jag tror inte laget spelar sämre pga. mina tips...

Visst, vi kan tippa. Jag säger 50/50 på fortsatt spel i Elitserien så varför inte.
Kommentera

Magico:
Du verkar säkrare än så på att det ska gå åt h-te i vanliga fall...

Frågan är om du vill Brynäs bästa?

Tils sist: är du 16 år eller äldre? ; )
Kommentera

Magico: Nej, laget spelar inte sämre pga. Dina tips. Laget spelar sämre eftersom halva Gävle tänker som Du. När Leksand, Mora, Luleå, SSK och andra lindansarlag ligger illa till ställer folk upp, mailar till föreningen och visar stöd, kommer till matcherna, sponsorerna skjuter till extra pengar. I Gävle säger man att Godis var bättre på sin tid. Brynäs förlorar ju bara. De trodde att de var något.
Kommentera

Hur ska vi kunna ta tre poäng mot Modo?
Hur ska formsvaga Mora kunna ta tre mot Lule?
Skulle man bara kunna lösa dom frågorna lite smidigt så skulle Lulepajkarna få känna flåset i nacken och kanske drabbas av kvalkramp.

I KS är jag rätt säker på att Leksand går upp. Dom har en ny arena som står och väntar i höst och dom kommer göra precis allt för att få spela ES i den. Dom har kanske KS bästa spelare i Ryder och Karlberg och dessutom älgen i mål. Resten av spelarna ligger helt i nivå med Mif och Brynäs.

Står väl mellan Mif och Brynäs om den andra då. Brrrr!
Kommentera

70Igor: Du glömmer att även Malmö och Brynäs isf kommer att göra precis allt för att få stanna kvar.
Visst ska man ha respekt för alla KS-lag, men jag tror att Leksand har minst lika stor respekt för oss och Malmö, om inte större.
Plus att jag anser att både vi och Malmö har ett bättre lag än Leksand.
Med våra nytillskott har vi ett bättre djup i laget.
Är dock förmodligen ointressant då vi inte har för avsikt att spela i KS.. :-)
Kommentera

70Igor: Ja blir det kvalserien så blir det tufft, ingen rak väg upp. Men jag tror att Brynäs fixar det OM det skulle gå så illa att de åker ner, mycket tyder ju på det. Men sett till Brynäs kontra Luleås spelschema så är det långt ifrån klart än. Visst är Mora formsvagt just nu men så är även Luleå så den matchen är långt ifrån klar. Men blir det så att Brynäs inte tar tre pinnar i morgon och luleå går och vinner då är det kvalserien. Det inser till och med jag.

Oavsett vad som händer så kommer jag att försöka heja fram mitt Brynäs.
Kommentera

70Igor: Luleå går aldrig till kvalserien! Hur dåligt lag de än har och hur dåligt de än spelar har de en märklig förmåga att säsong efter säsong kriga sig till en slutspelsplats, eller sämst ingemansland. Tycker för övrigt du tar i när du favoriserar Leksand. Tror Bif+Mif har högre tempo i kroppen. Sällan har skillnaden varit större mellan E.S och K.S rent generellt som i år!
Kommentera

bradberry: Sällan har Brynäs backbesättning skådats sämre än i år... Phillips får beröm... Sjödda gör nån bra match ibland... Bergeron hinner möjligen bli varm i kläderna och kan bidra en del... Men, inte fan funkar försvaret, och jag är rädd att försvaret inte riktigt funkar i KS heller...
Kommentera

p j davydjoos:
Vi har ju inget försvar längre... vi nedrustar och lägger förband (eller åtminstone utrustningen) i malpåse.

Först I 14. Sedan Brynäs...
Kommentera

bradberry: "Sällan har skillnaden varit större mellan E.S och K.S rent generellt som i år!"

Samma mening som används av ES lagen varje år och ändå är det i snitt ett lag som trillar ur varje år. KS är så mycket mer är hockeykunnande och tempo före serien. Att ni aldrig lär er det.
Kommentera

rackham: Om Brynäs spelare ställer sig framför Honken kommer vi att klara av en poäng på borta is...
Kommentera

Stigsson: Tilltalar du Bradberry med ni? Artig typ ;-)
Kommentera

bradberry: Då får det bli första gången för Lule i år då. Allt har sin tid.
Kommentera

70Igor: Försöker alltid vara artig och trevlig.
Kommentera

p j davydjoos: Jag var och tittade lite på träningen idag och det var väl "sådär" Positivt var dock att Casse och Bergeron fungerade bra tillsammans.

Negativt:

- Det avgörande passet från back till antingen center eller forward kom fel så att passningsmottagaren tappade all fart och förlorade pucken på offensiv blå. Känns det igen? :(

- Backarna hade lite dåligt tempo så att när passingen kom hade forward varit tvungen att sakta ner mycket för att inte åka offside. Känns det igen? :(

Det kanske är dags att tänka om rent taktiskt.
Kommentera

GävleLasse: Som man tränar spelar man match...
Kommentera

GävleLasse: Vad jag saknar är tiden då Brynäs spelade säkert mellan backarna, tills forwards åkte rätt och fick bra passningar och man relativt enkelt kunde spela sig in i offensiv zon och behålla ett passningsspel även i offensiv zon... Inte olikt lagen som ligger på den övre halvan... Tyvärr är det en brist i spelkompetens hos backarna främst, samt att man kanske inte räcker till fysiskt mot större spelare... Djoos var nog den siste i sitt slag... Kyla och drömpassningar (varvade med "någon" indianare)... Det krävs både fysiskt spel och spelkompetens som back idag...

Du som nu såg träningen - hur ska BIF göra för att rätta till misstagen som sker på isen??? Nu finns det ju inget att göra utifrån, nu är det drillning av spelarna vi har och samspeltheten av laget som måste prioriteras... Våga spela, våga tacklas, våga försvara målvakten, våga stå upp för laget... Det gäller nog mkt att vilja och våga...
Kommentera

p j davydjoos: Jag tror att de måste spela ett enklare och rakare spel. Centern måste komma ner djupare i egen zon och hämta upp pucken/ge backarna ett passningsalternativ och sedan är det viktiga att de kommer in i zon med fart. Ett alternativ till detta är att backen tar upp pucken över röd och dumpar ner den och sedan får forwards ösa på ner och jaga.

Det är precis som du säger, backkvaliteten är långt ifrån det vi har sett tidiagre genom åren. Men Casse och Bergeron hade bra flyt och Bergeron lade distinkta passningar på bladet så det vore att föredra att han står för uppspelen. När kupan och de andra är inne så får vi nästan köra nån slags dump and chase variant alternativt att Centern deltar mer i uppbynnaden.

Jag tror att det hänger mycket på självförtroendet. Det går inte automatiskt utan de tänker en tiondel för länge och passningarna är lite för lösa vilket renderar i att det blir fel.
Kommentera

GävleLasse: Vaddå???? Funkar inte nuvarante taktik då? En taktik man kan kalla: "DUMP AND CHASE WITHOUT CHASE" Eller "DUMPA PUCKEN I ANFALLSZON OCH SPELA SEDAN 1-3-1 FÖRSVAR-TAKTIK" Eller kort och gott: "DUMPA OCH BYT" (Ove är trött!!)
Kommentera

bradberry: Jo så har det varit, men du glömde det berömda "passa-pucken-bakom-forward-så-att-han-tappar-fart-och-förlorar-pucken-på-blå-uppspelet"

Varför ens bry dig att svara när du uppenbarligen gett upp hoppet helt. Gör så här...gå i ide så väcker vi dig när det går bättre för Brynäs...

Varken du, jag eller någon annan vinner nånting på att du klagar för klagandets skull. Kom med nånting nytt för en gång skull.
Kommentera

GävleLasse: japp, och centern spelar tillbaks till back, ifall hans forwardskompanjoner inte visar sig tillräckligt, börja vårda puck inom laget och få tillbaks självförtroendet i passningarna... Att spelarna känner att pucken är inom laget... Det vore ju bra om motståndarna fick jaga mer puck... Nu är det Brynäs som jagar puck och inte orkar/hänger med... Nån typ av puckvård måste till om man ska kunna ta kommando i en KS...
Kommentera

p j davydjoos: framförallt så måste vi få till längre anfall än de nålstick som produceras nu. Positivt att de ändå sköt 37 skott igår, lite mer flyt och en lite mindre bra målvakt än lunkan så trillar de in snart. I morgon lär väl Salo stå så det är bara att dunka ner några i huvudhöjd på Salo så e det fixat *L*
Kommentera

GävleLasse: Det låter som du suttit för länge framför datorn nu! Lite purken på mig av alla???? Jag delgav bara min syn på hur Brynäs spelar just nu. De spelar liksom utan tanke......

Jag trodde ordet var fritt, eller åtminstone någorlunda fritt i detta forum. Vissa verkar vilja sätta normer på vad man får eller icke får skriva/tycka.(menar INTE moderatorerna)
Kommentera

bradberry: Jag ställer mig fortfarande frågan om VAD du ville ha sagt med ditt inlägg...Att Brynäs spel inte har fungerat har ju till och med Stevie Wonder sett...

Visst får du tycka vad du vill men vad ger det att skriva såna inlägg?
Kommentera

GävleLasse: haha - ja vi får se... anfallen måste bli längre, som sagt, och oftast blir de det om man kommer in med pucken under kontroll och med understöd... Och det får man om man har kommit in bra i mittzon och det gör man om man hjälper backarna att hitta passningsvägar från egen zon, och backarna måste lägga de kloka uppspelen, och inte stressa upp en puck för sakens skull... Mycket som ska fungera, men du som nyss sett träningen, vet nog bättre än mig vad som funkar bäst/sämst nu... Men jag har tyckt att hela kedjan från egen zon till offensiv har varit bristfällig, man hjälper inte varandra, och backarna har svårt att lägga enkla distinkta passningar som kan förvaltas med fart i mittzon etc...
Kommentera

GävleLasse: Jo jag tycker jag inte bara klagade på ATT det inte fungerade utan även på HUR jag upplever Brynäs spelar nu. Väldigt konstruktiv kritik enligt mig!

Logga ut, ta ett glas vatten, gå en promenad, andas friskluft, njut av livet!!

Hej på en stund!
Kommentera

p j davydjoos: Du har precis rätt i vad du skriver om att de inte samarbetar, man ser alltför sällan att de hjälper varann. Vi får hoppas att de hittar en lösning till imorgon.
Kommentera

70Igor: "I KS är jag rätt säker på att Leksand går upp. Dom har en ny arena som står och väntar i höst och dom kommer göra precis allt för att få spela ES i den."

Om lirarna i LIF kommer göra allt för att gå upp med en arena i tankarna så tror iaf jag att det kan bli en belastning.........

Det gäller nog för dom att inte ha arenan i åtanke öht.
Kommentera

GävleLasse: Förut gick t.ex. Ove och Janne ner och mötte pucken om vartannat och Bissett gjorde som alla gör nu, väntar vid offensiv blå... det skapade en liten obalans för motståndarna redan i mittzon, ligger alla högt så blir det enkelt att styra bort uppspelsmöjligheterna och det blir chanspass från Brynäsbackar, ofta med icing som följd... Hur ska det ändras??? Kyrö måste se till att ALLA vet att det gäller att vara spelbar, åtminstone en av forwards, helst två... Samt att backar måste se till att vara spelbara tillbaks igen... Jobbar man "rätt" så skapas ytor mot vilket lag som helst... Jobba för varandra... Borde börja tillämpas snarast... Frågan är om Kyrö lyckas få alla att dra åt samma håll och spela för varandra samt kämpa frenetiskt för att inte ge bort något gratis??? Hoppas... Kyrö är iaf en sympatisk och lugn herre... Han måste dock ryta till lite nu...
Kommentera

bradberry: Jag uppfattade ditt inläg som gnäll, jag har svårt att hitta någonting som ens skulle kunna missuppfattas som konstruktivt...
Kommentera

bradberry: Jag uppfattade ditt inlägg som gnäll, jag har svårt att hitta någonting som ens skulle kunna missuppfattas som konstruktivt...
Kommentera

Mina matchtips (hjärt-tips) till denna vecka! =D

Brynäs IF - MoDo 4-3
Brynäs IF - Södertälje SK 4-2

6nya sköna poäng, och vi närmar oss Luleå med stormsteg! =D
Kommentera

BIF_: det där är inget hjärt-tips, det där är riktiga resultat, som det kommer att bli.

Sedan vill jag se att klacken hjälper Brynäs imorrn, snälla, det var sådan skön stämning mot LHC, fast att vi förlorade. Ideér och allt skulle vara jättebra att få höra.
Kommentera

Jompe: Läste just brynäshatarnas hånfulla inlägg från igår (munkas, vem f-n tror du att du lurar. Håll dig till ditt skitlags GB. Vilket det nu är. Lif?) och hade tänkt ge dom deras psykologiska profil. Men hittade senare din träffsäkra diagnos. Gävlesyndromet! Visst är det så. Var nånstans i övriga Sverige hånar man sitt lokala idrottslag, sin enda framgångsfaktor, sitt enda hopp (visst ja, glömde Gefle IF som helt säkert kommer att nå legendstatus när som helst )? Sjukdomen måste vara Stockholmssyndromets motsats, där man lär sej älska dom som plågar en. I Gävle plågar man dom som älskar en.
Skulle dom här tomtarna ha rätt om att alla delaktiga i ledningen av Brynäs är dumhuven, säger ju det en del om stan och dom själva. För varifrån rekryteras styrelse och andra i ledande funktion?
Det är "stödet" från såna som Magico och munkas som slutgiltigt kommer att skicka Brynäs ner i Allsvenskan och ut i glömskan.

Magico:
1. "Allt är inte på liv och död och i synnerhet inte Brynäs."
2. "...jag anser att klubben i-n-t-e gör så gott de kan, tillika utan någon som helst insikt i vad föreningen gör på kansliet."

=3. Kort sagt: Du bryr dej inte och du vet inte (snäll version).
Kommentera

Lilljanne: Så du menar alltså att jag har varit med och valt våran ruttna styrelse? Om så är fallet ber jag alla sveriges brynäsare om ursäkt. Du tycker alltså inte att jag stöder brynäs? Ok, varför har jag då suttit i 15 säsonger på en kall jävla bänk och sett hur spelet på isen bli sämre och sämre för varje år som går? Om man vänder på det kan man ju fråga sig vad brynäs har gjort för mig och alla andra stackars satar som efter i princip varje match lunkat sorgset hemmåt, sparkat lite i gruset och sedan svalt ilskan och hoppats på bättring?
Anledningen till att inte stockholmarna är lika förbannade är kanske för att djurgårdens hockeylag inte kommit sämre än femma i grundserien de senaste 10 åren...
Brynäs har under dessa år missat slutspel i fem och då har jag inte ens räknat med denna fina säsong!
Kommentera

munkas: Hur tror du en styrelse väljs? Genom påbud från Gud? Tycker du styrelsen suger, jobbar DU för en förändring i styrelsen. Vem annars? Jag gör det inte eftersom jag tror att ledningen är det lilla problemet i Brynäs. Det stora är bristande engagemang och stöttning på hemmaplan. Annars hade en "rutten" styrelse varit ute i kylan för läääänge sen.

"Om man vänder på det kan man ju fråga sig vad brynäs har gjort för mig och alla andra stackars satar..."
Mmmm, Brynäs ska vara j-vligt tacksamma att vi finns? Just den inställningen skickar Brynäs ner i kvalserien och kanske längre. Slå upp "unconditional love" i en engelsk ordbok.

Utgå ifrån att det engagemang du och alla andra brynäsare pumpar in i laget också visar sej i tabellform och i föreningens resultaträkning. Ditt gnäll syns bara här, ingen annanstans.

Jag känner inte dej, men jag kan läsa. Inget i dina inlägg, mer än din presentation, tyder på att Brynäs är ditt lag.
Kommentera

Lilljanne: Haha, jaså man måste skriva positivt för att hålla på brynäs? Jag skulle kunna rada upp en mängd förslag för att höja klubben men vad tjänar det till, det skulle ju ändå inte ge resultat. Det enda jag kan göra är att gå på matcherna och köpa brynäsmålet på max. Jag har gjort båda sakerna och vad har blivit bättre?
Kommentera

munkas: Kan du specisera lite vad du menar med, att styrelsen just nu är rutten?
Kommentera

Gävlebor: "Jag skulle kunna rada upp en mängd förslag för att höja klubben men vad tjänar det till, det skulle ju ändå inte ge resultat."

Är det så här snacket går i fikarummet, i vardagsrum och på skolgårdar i Gävle? Då är det sanslöst och helkört. Tror fan att styrelsen har svårt att rekrytera kompetent folk. Eller är det bara munkas?
Kommentera

munkas: Haha?
Kommentera

munkas: "Jag skulle kunna rada upp en mängd förslag för att höja klubben men vad tjänar det till, det skulle ju ändå inte ge resultat."

Dina förslag är alltså ingen lösning eller hur menar du? OM du tycker att du har förslag på lösningar så tycker jag att du skall framföra dem, här, i ett mail till Sundlöf eller vad som helst. Det skulle vara intressant och läsa dessa förslag. Men jag har en känsla av att det mest är spel för galleriet, tomma ord. Bevisa att jag har fel. Det är väl i såna här forum som idéer kan födas?
Kommentera

GävleLasse: Japp, en ypperlig plats att utbyta information och idéer, tror säkert några vettiga förslag har framförts efter att ha fört diskusioner på detta forum och andra... Idéer föds ju i fikarum ibland å... Eller, vet... Även om det är små idéer om nån enskilld grej som musiken, till stora saker som reklam och finansiering av diverse saker... Vill minnas, Jompe, att diskussionen om insamlingen tog fart efter diskussionerna här?
Kommentera

Lilljanne: Ja, det är precis så här snacket går överallt i hela gävle, förutom på detta forum. Hur fan kan man t.ex signa en tränare vars grundspel bygger på att spela på fyra femmor och sedan tro att exakt fyra femmor skall räcka? Det är så jävla dumt så man tror inte det är sant. Jag har gnällt här inne på forumet i snart 3 år och jag lovar att fortsätta tills snöbollarna virvlar i helvetet. Min enda livsuppgift är att förpesta tillvaron för alla idioter som tycker brynäs är så jävla bra. Jag är brynäsare men inte fan tycker jag det duger att år efter år bli mer och mer nerpissade av Frölunda, färjestad, linköping,modo..........o.s.v
Kommentera

munkas: "Jag är brynäsare men inte fan tycker jag det duger att år efter år bli mer och mer nerpissade av Frölunda, färjestad, linköping,modo..........o.s.v"

Så därför hjälper du till att pissa då eller?
Kommentera

« · 500269 · »