Brynäs IF

727645 inlägg · 7962 ämnen

Djurgårdens IF - Brynäs IF 22/1-07

« · 823090 · » Till forumet

Sv: Djurgårdens IF - Brynäs IF 22/1-07
GävleLasse: Dessa "avgörande parametrar" är inte helt enkla att redovisa på på ett rättvisande sätt. Johanssom har ju exempåelvis spelat sin mesta tid med Casselståhl/Hulkkonen/Lavins. Har de rosat marknaden???

Jag gjorde denna framställning som motvikt till din egen "DJ är inne på 1/3 av alla baklängesmål".

Tycker du skall vara lite försiktig i din kritik när dina egna statistiska alster knappast uppfyller de krav du ställer på mig.......

DJ får mycket oförtjänt kritik enligt mig. Du står för en stor del av den. Om du skall följa ditt huvudspår vad gäller kritik mot backarna, så tycker jag gott att du resten av säsongen kan inrikta dig lite mer på herr Sundqvist.
Kommentera

Ove Myling: "Som vanligt vilda spekulationer från din sida"

Vilda spekulationer???

Intressant syn på saken, jag har bara sammanställt fakta från hockeyligan/svenska ishockeyförbundet.

DJ & Nic spelar i snitt 40 min innan de släpper ett mål bakåt.
Kommentera

GävleLasse:

"Angell= produktion framåt.
Johansson=*pet* *pet* *pet*"

Ovanstående konstaterande återfanns för lite sedan i en diskussion på ett annat forum, men då dryftades det om huruvida det förelåg någon form av reellt syfte i den i porrfilmer närmast obligatoriska pre-coitala dickdaskningen mot venusberget. Slutsatsdragandet överlämnar jag med varm hand åt intelligensreserven här.
Kommentera

JanT: " Offensivt är det inget snack om saken vem som har den vassaste bössan..... Mindre speltid, fler mål. Angell vinner lätt över DJ."

Tänkte mera på matchavgörande bakåt ;-)
Kommentera

65selander: Han utelämnar givetvis sånt som inte styrker hans "tes"

Angell= produktion framåt.

Johansson=*pet* *pet* *pet*
Kommentera

JanT: Du glömde att titta efter några andra ganska avgörande parametrar o det hela. Med vem har de spelat. Angells backkollega har oftast varit Sunken som inte rosat marknaden den här säsongen. En annan parameter är att Johansson oftast spelat bakom Dackell och Lind, två av elitseriens bästa defensiva forwards.

Sen har vi ju alltid Huges flaggskepp.. rollerna.

Angells roll är att vara offensiv och producera framåt. Mission accomplished.
Det faktum att flera andra klubbar rycker i honom bevisar ju även det att han är bra på det han är med för att göra.

Detta efter 37 elitseriematcher...

Med Johanssons rutin så måste man kunna kräva mer.
Kommentera

JanT: Som vanligt vilda spekulationer från din sida.
Angell har elfte bäst +/- i elitserien bland backarna, medans Danne J ligger på en hedrande 46:e plats med plus 1.
Ganska stor skillnad enligt mig!

Sen kan de ju vara svårt att se alla situationer genom en tv-skärm...
Men att hävda att DJ ens är i närheten av Angells klass är för mig ett hån mot ishockeyn.
Kommentera

mattiaskarlgren: Är rätt säker på att det jobbas rätt fullt med att få Angell att rita på ett nytt kontrakt,men Nick vill ju vänta tills efter säsongen med det.Han sa ju för en tid sen att vill "koncentera sej på denna säsongen".
Vi kan bara hoppas att han skriver på ett nytt konrakt.

Spets?Man börjar gilla den killen mer och mer,härlig inställning,stoppar in snoken överallt,sliter som ett djur därute.Han är iofs inte den producerande Gutten som man trodde han skulle bli,utan har blivit mer av en rollspelare,måste säga att han klarar sin roll jäkligt bra.
Sen om det blir en kontraktsförlängning hänger nog mycket på om Boorken blir kvar,blir Leffe kvar är jag rätt säker på att Spets får ett konraktsförslag.

Den som lever får se........
Kommentera

Hur gör Angell nästa år då? Ruggigt vikigt att behålla honom.. Samma med Spetsen, tror inte att Brynäs kommer erbjuda nytt kontrakt till nästa år.
Kommentera

65selander: Offensivt är det inget snack om saken vem som har den vassaste bössan..... Mindre speltid, fler mål. Angell vinner lätt över DJ.

Däremot hävdar jag bestämt att DJ's "defensiva statistik" på intet sätt är sämre än Angells. Tvärtom.
Kommentera

JanT: Har du ingen statistik över matchavgörande mellan dom två ? ;-)
Kommentera

65selander: Njet, jag tar bara hänsyn till tiden han har varit på isen och hur många mål som ramlat in. Antalet matcher är i det avseendet ointressant.

Kompletterar med resten av backarna; (spelade minuter/insläppt mål)

Antti Hulkkonen 36 min/mål
Rodrigo Lavins 33 min/mål
Daniel Casselståhl 30 min/mål

Svagheten i resonemanget är att tiden inte är specificerad. Man vet således inte hur stor del av den som är i PP/BP/EQ. Detta är dock inte till Angells fördel då jag har en viss aning att han spelar mycket PP.
Kommentera

JanT: Blir ju missvisande eftersom Angell har spelat 5 matcher mindre
Kommentera

65selander: Totala istiden hittade jag på hockeyligans hemsida. Om räknar på spelade minuter/insläppt mål ser det ut så här;

Peter Nolander 59 min/mål
Tommy Sjödin 54 min/mål
Daniel Johansson 40 min/mål
Nic Angell 40 min/mål
Jörgen Sundqvist 28 min/mål
Kommentera

JanT: Var får du statsen ifrån eftersom det ser ite annorlunda ut på swehockey, elelr är det jag som inte hänger med?

RkNoNamePosGPG A TP+-+/-
1 19Bäckström, Nicklas CE3711273828244
2 14Månsson, Mathias RW3912142622166
3 7Sjödin, Tommy RD4352025401921
4 8Angell, Nicholas RD3713102325187
5 23Danielsson, Björn LW427152223212
6 12Dackell, Andreas LW436162223194
7 17Hermansson, Daniel RW387121917107
8 24Hansen, Mads LW4281018271611
9 21Molin, Ove RW415131819190
10 36Lind, Mikael CE36116171417-3
11 41Bicek, Jiri LW2665111213-1
12 10Nolander, Peter RD404711251213
13 20Salmonsson, Johannes LW38729963
14 3Johansson, Daniel RD4245923221
Kommentera

claesw: Ja, vad fan det börjar ju kännas lite avslaget härinne i väntan på slutspelet.
Nästan så man längtar tillbaka. Lite iaf... :-)
Kommentera

claesw: Lyxproblem........Men jag känner mig tvingad att upplysa Lasse om DJ's fina stats. ;-)
Kommentera

GävleLasse: Här kommer den totala istiden för dessa herrar;

Tommy Sjödin 1034 min
Daniel Johansson 890 min
Jörgen Sundqvist 768 min
Nic Angell 727 min
Peter Nolander 712 min

DJ har således spelat 163 minuter mer än Angell. (2,7 matcher) Med visst fog kan jag nu påstå att DJ och Angell inte skiljer sig nämnvärt åt vad gäller +/- statistiken. Om det dessutom är så att Angell får mer istid i PP än DJ så är hans stats ännu sämre.
Kommentera

JanT:
Det är skönt att vi ligger trea och bara tjafsar om Danne, minns ni den gamla kvalserietiden? Skönt även för DIF att slippa den kan jag tänka...
Kommentera

GävleLasse: Jag förstår precis ditt resonemang och håller med om att det naturligtvis är så att ett ev misstag tidigare i händelsekedjan också kan ha en avgörande betydelse för vad som till sist händer, i detta fall ett baklängesmål.
Men frågan är ju då ifall det som Danne gjorde från det att han försökte bryta diagonalpasset till Umicecic vid blå, till dess att Umicevic levererat målpasset till Linkan är att betrakta som ett stort misstag eller en bra prestation av Umicevic, sas?
Det är ju inget anmärkningsvärt felaktigt i Dannes agerande, som jag ser det. Han följer med sin kille och håller honom utanför sig och hindrar en inbrytning på mål, vilket var Umicevic avsikt. Danne är inte speciellt snabb men det är Umicevic och man ska kanske inte i alla lägen begära att en back ska ligga kloss i markering rakt av sas. Isf kan man ju, vilket du själv är inne på, hävda att det egentligen är Bäckis fel som dribblar i offensiv zon och därmed är orsaken till att dom kan slå sitt diagonalpass till Umicevic.

Ang statsen så har väl Danne spelat ihop med ngn annan back i den tredjedel du talar om? Och det intressanta är ju vem eller vilka av de som spelat i denna tredjedel som ska kritiseras mest vid baklängesmålen?
Kommentera

GävleLasse: Dessutom klockar DJ konstant fler minuter/match än den gode Angell. Tar man hänsyn till det borde skillnaden dem emellan (avseende insläppta mål) vara obetydlig.

Skall tilläggas att jag inte har några fakta på den totala istiden för dessa båda herrar.
Kommentera

GävleLasse: Stats för samtliga helt ordinarie backar tycker jag är mer rättvisande;

Sjödin 40-19,
Angell 25-18
Nolander 25-12
DJ 23-22
Sundqvist 23-27

2 man sticker ut i positiv bemärkelse; Sjödin och Nolander

Din personlige favorit, herr Angell har således (enligt ditt sätt att räkna) varit innne på 27% av baklängesmålen. Tror knappast att du ens kan få till en statistiskt säkerställd skillnad gentemot DJ med dom siffrorna.
Kommentera

JanT: Ja Sunken har inte briljerat den här säsongen... Ironiskt nog så tycker Boork att han borde få chansen i Tre Kronor...att Sunken skulle vara landslagsmässig ser jag som ett practical joke.
Kommentera

Huge: Det är hyptetiskt... Jag har gått med på att Angell borde ha stannat och att han gjorde ett felval i det läget.

Jag tittade lite på DJ's +/- Brynäs har släppt in 105 mål. 38 av dessa har kommit i BP så de räknas inte i den statistiken. Hårddraget så har brynäs släppt in 67 mål i spel med lika många man på banan. DJ har varit inne på en tredjedel av dessa.

OBS! Nu räknad ju baklängesmål i PP och SHG i BP in i +/-. Detta är inte medräknat.

"Varför inte veva tillbaka situtionen någon halvminut?" Nu har jag inte sett händelseförloppet så långt innan men jag spekulerar i att Bäckis har försökt sig på en dribbling och tappat pucken alternativt missat ett lite för svårt pass med våra ytterforwards djupt inne i offensiv zon. Angell som har den offensiva rollen får jaga tillbaka. DJ som den defensive i den konstelationen har vänt hem först...

Dj chansar på att bryta passet då han ligger för långt ifrån Umicevic för att kunna påverka på något annat sätt. Blir ifrånåkt....osv...
Kommentera

Huss: Instämmer. Har sett i stort sett samtliga TV-sända BIF-matcher i höst och har fler än en gång satt kaffet i vrångstrupen på grund av Sunkens agerande i egen zon. DJ är som du säger ingen defensiv pjäs, men jag tycker han får väldigt mycket oförtjänt skit kastad på sig.
Kommentera

GävleLasse: "Tittar du på t ex DJ's stats så ser du att han som vilken 5-6-eller 7:e back som helst, oavsett lag..."

Det intressanta i detta är att han av Boork matchas som en av våra främsta backar med väl tilltagen speltid match efter match. Inte bänkad så här långt.......

En slump?
Kommentera

GävleLasse, Huge: Är det månne dags att gå till äktenskapsrådgivarna med frågan om Danne Johanssons insats senaste tiden?

Att han är spelskicklig och duktig med pucken kan ingen neka till, å andra sidan är han är långt ifrån en fysiskt och kraftfullt agerande defensiv bjässe.
Tycker det är märkligt att DJs insatser dissikeras i detalj medan Sunkens defensiva "insatser" lämnas oberörda.
Kommentera

GävleLasse: "Jag vidhåller att det är Johansson som är orsaken till hela situationen. Han tappar sin gubbe som gör att hela situationen blir till..."

Varför inte veva tillbaka situtionen någon halvminut?
Då kan du säkert hitta någon eller ngt som ytterligare bidrog till att hela uppspelet till Umicevic kunde ske.
För det känns att det är på den nivån du argumenterar.
Faktum är iaf att hade Angell stannat kvar i sin markering så hade Linkan öht aldrig fått ngn chans att göra mål, även om Danne också då hade misslyckats med att bryta passet från Umicevic.
Kommentera

Huge: Nej men den kritiken gav du i EN mening...eller kritik förresten, du HÖLL med mig...

Jag vidhåller att det är Johansson som är orsaken till hela situationen. Han tappar sin gubbe som gör att hela situationen blir till...

Nyans? Ja, när det gäller Johanssons insatser den senaste tiden så finns det bara en nyas... BRUNT!

*pet* *pet* *pet*
Kommentera

Huge: Givetvis har även Johansson bra kvaliteter. Dessvärre är det som AD skrev nyligen. DJ är för ojämn han kan varva matcher med bra stabilt och till och fysiskt spel...för att i den följande matchen falla tillbaka till *pet* *pet* *pet*...

Det faktum att Johansson får mycket speltid är ett bevis på att Brynäs backar inte är så bra. Visst, vi har tre, kanske 4 backar som håller god ES klass men det är inte tack vare dem som vi ligger där vi ligger. Nej detta beror mer på att vi är begåvade med några av elitseriens bästa defensiva forwards. Danielsson, Lind, Dackell, Hansen, Molin för att nämna några...

DÄR har du nyckeln till Brynäs fina siffror defensivt...

Tittar du på t ex DJ's stats så ser du att han som vilken 5-6-eller 7:e back som helst, oavsett lag...
Kommentera

GävleLasse: Ja, och jag vidhåller att han inte kan lastas för 3-3målet, utan att det är Angell som ska lastas, ev i kombination med Bäckis.

Angående självmålet så var det enligt min mening inte heller ngt ovanligt i att spela hem pucken i det läge som uppkom, med en man kort och en avvaktande utvisning. Resultatet i sig blev ju dock ett misslyckande men det känns som en annan debatt. Ungefär som att man spelar hem pucken mot målet 99 gånger och det inte händer ngt men den 100:e så står inte målvakten där. Rätt eller fel val av den som passade hemåt?

Har du redan förträngt min kritik mot hans agerande vid 2-1 igår?
Kommentera

GävleLasse: Ja, jag är iaf säker på att han gick i taket över Angells ingripande, men inte lika säker på att han hade totalsågat Dannes dito.

Du överdriver ju även här, när du bara ser *pet * *pet* *pet*.
Tycker att Danne mer än väl kompenserar sina brister i det fysiska spelet, som jag dock tycker är betydligt överdrivna, med ett mkt bra spelsinne överlag.
Alla lag har lite olika backtyper, vissa mer fysiskt spelande än andra, och vissa med större spelförståelse än andra. Det är ju mixen som gör helheten.
Idealet vore förstås att ha 8 st spelare med Lidas spelsinne och Kasparaitis fysiska spel, men i realiteten så är det ju oftast inte realiserbart.
Kommentera

Huge: Precis som dina analyser... Du har ju utgått från att DJ har gjort rätt under hela den här diskussionen, både när det gäller självmålet och 3-3 målet igår...

Nyanserad?
Kommentera

AD: "men hans ojämna spel är och förblir en fara för resten av laget."

Avdelning "nyanserad analys", eller....?
Kommentera

Huge: Men det är ingripanden som DJ visade igår som Brukar få Wikegård att gå i taket. Han fullkomligt avskyr backar som inte spelar rejält...

Å det är ju verkligen DJ känd för eller?

*pet* *pet* *pet*
Kommentera

Huge: Snälla Huge håller du fortfarande på.... Daniel Johansson har en skapligt hög högsta nivå(som man tyvärr sällan ser) men hans ojämna spel är och förblir en fara för resten av laget.
Kommentera

GävleLasse: "Ja han menade förstås i första hand Sjödda...;)"

Absolut, men han använde ju pluralis så det måst mao finnas några till.
Ska vi köra uteslutningsmetoden? ;-)

Eller så menade han att Sjödda oftast spelar för 4, vad speltiden beträffar...
:-)
Kommentera

GävleLasse: Ja, varför ska man inte generellt sett ge spelare tid att acklimatisera sig, och där är väl ditt ex med Öhrstedt inte ngt undantag?
Att spelaren ifråga sen kanske inte riktigt lever upp till förväntningarna är väl en annan fråga. Och ang Öhrstedt så var väl förväntningarna ärligt talat heller inte alltför stora.

Jag har inte kritiserat Angell i ngn större utsträckning, mer än att jag anser att han av naturliga skäl saknar lite ES-rutin och kanske i vissa lägen visar upp ett ett lite för överambitiöst och överkonstruktivt spel, typ det vi såg i går vid 3-3.
När jag nu sett bilderan från Hockeykväll så ser man ju att även Bäckis är ute och cyklar en aning. Han har dock flyt pga att passet ju inte kommer till den kille som han skulle ha markerat. Angell tar ju också helt rätt sin markering på Linkan under en lång tid, men släpper Linkan när denne kommer i höjd med första stolpen. Därefter tokrusar han helt plötsligt ner mot Umicevic och det står hastigt och lustigt 2(!) rena djurgårdare framför och vid sidan av målet. Hade passet istället gått till Bäckis gubbe så hade det nog ändå blivit mål, för den killen var ju ännu renare än vad Linkan var.
Summa summarum är då att Angell och Bäckis är bovarna och Danne blir den som försöker rädda upp det hela men hinner inte riktigt fram.
Kommentera

Huge: Ja han menade förstås i första hand Sjödda...;)
Kommentera

sniper: På Jihdes fråga i Hockeykväll om vad det är som gör Brynäs så bra, svarar Wikegård: "Man har spelskickliga backar och spelskickliga centrar..."

I rest my case...
Kommentera

Huge: Ändå är det ganska intressant att man jämför Daniel Johansson och Angell som du valt att "hoppa på". Jag vill minnas att du ideligen "försvarade" Öhrstedt förra säsongen men fraser som "Han behöver tid att aklimatisera sig i ES" och liknande.

Angell har haft 37 matcher på sig nu, anser du att han borde vara snabbare att aklimatisera sig bara för att han är jänkare?.

Johansson har haft 596 matcher på sig, alltså en hel del tid på sig. Han lever inte upp till det man kan förvänta sig av en så "rutinerad" spelare.

Visst gör Angell, Nolander, Sunken och alla andra misstag. Till och med Sjödda gör misstag då och då. Men Johansson är lite väl frekvent med sina misstag. Kanske är jag en smula orättvis när jag lägger mycket fokus på att hacka på just honom. Men jag har sett allt för många *pet* *pet* *pet* situationer för att kunna se mellan fingrarna.

Angell gör massor av nytta i SIN roll som offensiv back. Han har stänkt in fler mål än någon back har gjort i Brynäsdress på många år. Han leder Brynäs i Game winning goals (4)

Ett ganska bra facit med tanke på att han kommer från allsvenskan.
Kommentera

Jag gör en mycket snabb och kort analys av matchen igår... Slutar ett lag att åka skridskor, som i min mening hände i 3:e perioden, så vinner ett lag ingen match..
Kommentera

sylf: Nej den utvecklingen tror inte jag heller att han får utan exemplet var mer för att belysa att läktarcoacherna kan ha fel ibland.
Kommentera

sniper: Ja, vi får väl se om DJ har samma utveckling. Stanley cup mästare om nåra år alltså, dessutom ankare i det laget. Jag tvivlar!
Kommentera

Säsongen 2000 började Danne J att spela i brynäs och har fram till dagens datum spelat ca 320 matcher och förtroende hos följande tränare med hyfsad hockykompetens:
Roger Melin
Gunnar Persson
Esko Nokelainen
Roger Kyrö
Michael Sundlöv
Anders Bäckström
Jan Larsson
Tomas Jonsson
Wayne Flemming
Leif Bork
Olof Östblom
De flesta experterna här och på läktaren anser att Danne inte håller elitseriklass.
Kommer ihåg för många år sedan när Brian Rafalsi spelade i brynäs och snacket var lika om honom från läktarhåll. Så det kan vara :-)
Kommentera

GävleLasse: Ja, lite nya vinklingar piggar alltid upp.
Ville bara balansera upp det hela en aning, då man ofta verkar bortse från att missade uppenbart solklara mål också kan vara matchavgörande, men att man då inte kritiserar syndabocken lika mkt för att inte ha avgjort matchen.

I övrig så ger du en klockren analys av matchen, utan att ha sett den.
Har du smygläst min matchrapport? ;-))

Skämt åsido, det stämmer det du skriver.
Framförallt dom onödiga utvisningarna gjorde ju att dom i mångt och mkt hängde med i matchen.
I fem mot fem var vi ju totalt sett klart bäst och vårt PP blev lite för mkt finsnickeri utan avslut.
Fast vid 1-1 såt tycker jag att det är Danne(!!!) som är syndabocken.
Sug på den, du... ;-)

Nä, nu är det Luleå-Frölund på C+

Vi hörs...
Kommentera

JanT: Ja, det kan man verkligen fråga sig: vad i helvete gjorde Angell där?
Syftet var nog gott men Umicevic var ju redan markerad, så jag förstår fortfarande inte kritiken mot Danne?
Hade Danne nu lyckats nagla fast Umicevic och denne ändå lyckats hitta Linkan så hade man säkert kommit upp med någon tabbe som Danne gjort i förfasen till den akutella sekvensen.
Förresten: vid deras 2-1 mål i fem mot tre så satt väl Danne i avbytarbåset?
Undrar om han inte borde ha kunnat avstyrt Hörnquists direktskott där?
Kommentera

GävleLasse: "Hur länge var DIF i vår zon? 10 sekunder på sin höjd..."

Spelar det ngn roll hur länge dom var i vår zon, vad gäller manman-spelet?

När tappar Danne sin kille? Inte ngn gång, som jag ser det.
Visst, han kommer lite efter i början men jobbar ifatt. Spelar det då ngn roll åt vilket håll han vänt?

Umicevic är på väg att runda Danne för att kunna bryta in på kassen, förmodar jag. Tror knappast att han haft för avsikt att åka ner i sarghörnet och frysa pucken eller ta sig en runda runt målet.
Danne lyckas trots problem i starten att hinna ifatt Umicevic och hålla denne utanför sig hela vägen till den punkt när Umicevic hittar Linkan med sitt pass. Ett pass som Linkan aldrig hade kunnat förvaltat till detta friläge, om Angell hade gjort sitt jobb och fortsatt markera Linkan när denne drog sig mot första stolpen.
Begriper ärligt talat inte hur du öht kan kritisera Danne, när det är Angell som de facto inte gjort sitt jobb.
Kommentera

GävleLasse: Intressant diskusion om DJ/Angell. :-))

Min spontana reaktion på situationen var följande; "vad i h-e gör Angell där?"

I detta fall är jag benägen att hålla med läktarcoachen Huge framför textTVcoachen Lasse. Upp och nedvända världen så att säga.......
Kommentera

Huge: "Alla målsumpare igår gjorde väl isf även dom plattmatcher, för hade dom satt sina chanser så hade vi vunnit."

Så det är nya vinklingar nu...

Min slutsats om gårdagens match (utan att ha sett heltheten) är att:

- Brynäs drog på sig många onödiga utvisningar, främst i 2:a perioden.
- Många sumpade målchanser (hänvisning till "svackan" jag pratade om)
- Dåligt PP
- En väldigt dålig start av Sperrle som agerade som en frusen skit i en skållhet pisspotta på 1-1målet.
Kommentera

« · 823090 · »