Brynäs IF

446247 inlägg · 7961 ämnen

Ekholms ersättare - Jonas Holös?

« · 1415060 · » Till forumet

Sv: Ekholms ersättare - Jonas Holös?
Värva tillbaka Alexander Sundström från Mora och låt han lira back igen...
Kommentera

Zzz: Som sagt: otroligt surt att det bara verkar vara just Växjö, med sin fyllda kassakista, som också varit i behov av en riktigt bra back.
Vi har ju också pengar och dessutom tillräckligt mkt för att inte ens ett par topplag velat gå så långt i budgivningen som Sundlöv varit beredd att göra.
Tror definitivt att flera topplag varit intresserade men inte till vilket pris som helst, dom har inte varit i tillräckligt desperat behov av en bra back som Holös, helt enkelt.

Casklav vore kanon, om han nu öht är på väg bort från KHL och dessutom känner för ES igen.
Kommentera

Comback av Heitanen vore nice!! :D
Kommentera

Dessa två har inlett lite knackigt poängmässigt i KHL, Caslava är väll ingen stor poänggörare men han ville bort i sommras och han kanske kan bli tillgänglig nu.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Holös skulle vara bäste back i Brynäs, att inte du grinar är fullt förståeligt då du till å med tycker att det är kul när dom förlorar.
Kommentera

Davey_22: Jag kikade efter i statsen och faktum är att Holös inte har några imponerande siffror. 1+13 -4 (Han hade varit inne på flest mål av alla utespelare)

Det kanske finns en stor övertro på honom?
Kommentera

Ser Holös som en riktigt kompetent es-spelare,men man får en känsla av att budgivningen dragit iväg på något orimiliga nivåer här. Vi får hoppas det.

Klart är dock att det vore rikigt skönt att få in ett tillskott backsidan riktigt snart.
Kommentera

hahii: Holös är ju inte världenxs mest berömda spelare så vi ska nog inte grina allt för mycket. Kanske en mer pucksäker spelare kan komma in i stället.
Kommentera

Stratan: tråkigt att vi inte fick holös. Men det jag tro
r är att sundlöv kände att holös inte var värd pengarna. När man kan få bättre. vem vet? Hursomhelst vill jag se en ny back snart..
Kommentera

Jag fattar inte resonemanget om att "hur kan man förlora kampen om Holös mot nykomlingarna?"

Skulle Växjös chanser vara mindre av att de är nykomlingar?
Det enda jag kan tänka mig är att de inte hunnit bygga upp så mycket eget kapital ännu. men å andra sidan har de halva truppen kvar sedan AS och en del av dem satt redan på billiga kontrakt.
I övrigt så bygger väl deras budget (inkl. spelarbudget) på att de nu är i ES, och har en ny större arena som drar 5000 pers/hemmamatch. Således ingen stor skillnad mot BIF.
Lägg därtill den hockeyfeber som råder i Växjö med nyhetens behag etc. Detta gör att sponsorer blir lite extra intresserade förståss.
Jag som Växjö-bo har uppfattningen att VLH är jävligt mycket på tårna och har haft möjlighet att skapa precis den organisation man vill ha m.a.p. effektivitet.

Har inga siffror på spelarbudget i förhållande till omsättning men det är väl där Brynäs inte ligger så bra till. Vissa är inne på att Läkerol arena drar för mycket kostnader.

Med Växjös sportchef och på det sätt som föreningen drivs är jag säker på att de kommer etablera sig i ES.
Kommentera

tjugo8: "Vidare tror du alltså att Frölunda med nuvarande spel och senaste resultaträkning skulle vara beredda att utöka truppen med en till back...?
Fler som håller med om den analysen, hand upp!?"

Andra klubbar som har varit i kontakt med den norske VM-backen är Timrå, Modo, Färjestad och Frölunda.
Kommentera

Då var det klart.

"Jonas kom som oprövad spelare till Färjestad, men idag är han beprövad back i nära nog världsklass skulle jag vilja säga"

Sundlöv slogs mot en klubb som tycker Holös är nära världsklass, inte lätt att fäktas med en sån motståendare även om dom är nykommlingar =)

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: frölunda är kanske tveksammt, helt klart.. men vid skador m.m.. är iallfall väldigt övertygad om att konkurrensen om strålman om han kommer hem blir jävligt mycket tuffare och dyrare
Kommentera

Gurra88:

Ok, jag fick uppfattningen att du visste hur mycket de bjöd...

Vidare tror du alltså att Frölunda med nuvarande spel och senaste resultaträkning skulle vara beredda att utöka truppen med en till back...?
Fler som håller med om den analysen, hand upp!?
Kommentera

Zzz: precis varv en färjestad i kris.. kändes nog inte alltför spännande. Tror inte heller de hade råd att kryddda budet särskilt hårt när det känns som att det är i offensiven de behöver mer krydda..

den fjärde klubben vet jag tyvärr inte.. men tror knappast det va varken hv, frölunda eller linköping.. snarare modo, eller timrå. I mina ögon inte en benhård konkurrens.
Kommentera

Zzz: Växjö hade väl reserverat ett belopp i sin budget för den där Spang som hamnade i NHL. Fernholm var väl under sommaren en av de spelare man pratade med.
Kommentera

Gurra88: Eftersom samma källor som gick ut med att Brynäs var med racet nämnde att det var fyra klubbar varav att han nobbat Färjestad så är det väll i allfall skaplig konkurrens?
Kommentera

Zzz: "
Som vanligt hackar du på Brynäs. Eftersom Brynäs bud var bättre än övriga intresserade lag förutom Växjö så kan vi väll förutsätta att Brynäs bud var rätt ok? "

Eller att det inte fanns så många intressenter? Hade Hv, eller frölunda varit med i budgivningen är jag ganska övertygad om att han hamnat där.

Eftersom jag inte är särskilt imponerad av Holös så grämer jag inte ihjäl mig. Det man kan konstatera är väl dock att han hade lyft den hönsgård vi har idag.
Kommentera

Känns jävligt surt iallafall, även jag känner ett hat mot främlingslegionen just nu, så är det bara.... Återstår att se om de tagit sig vatten över huvudet...

Sen tycker jag att det är bra att Sundlöv inte ger sig in i nån idiotbudgivning.

Det positiva i detta var att Brynäs ser ut att jaga två backar, en defensiv kraft(om det dyker upp nåt intressant) och Ekholms ersättare, och visst kommer det dyka upp fler alternativ än norsken.
Kommentera

Gurra88: Som vanligt hackar du på Brynäs. Eftersom Brynäs bud var bättre än övriga intresserade lag förutom Växjö så kan vi väll förutsätta att Brynäs bud var rätt ok?
Vilken nivå tycker du hade varit rimlig?
Kommentera

tjugo8: Absolut ingen aning.. Bara att Brynäs gav ett otroligt bra bud ( i brynäsmått mätt) Men att växjö kryddade även det budet..
Kommentera

Gurra88:

Hur mycket, totalbelopp i svenska kronor, bjöd Sundlöv för Holös?
Kommentera

Huge: "Du har ingen aning om hur mkt pengar Sundlöv har."

Inte.. jag vet att han inte klarar matcha ett bud från en nykomling.. Plus att jag lovar dig att det finns noll intresse från strålman att gå till brynäs om hv , linköping eller frölunda ger sig in i kampen.

"En person som dessutom kategoriskt avfärdar alla norska spelare enbart pga nationalitet går inte att ta på allvar."

Exakt när sa jag att jag avfärdade de pga nationalitet?? Konastaterade bara att jag inte är imponerad av någon norsk spelare.. Det handlar väl isåfall om att de norska spelare jag sett inte är nått märkvärdigt.

Sen bryr jag mig iofs ganska lite om den mest tragiska människa jag upplevt inte tycker jag går att ta på allvar. Särskilt när du kryddar folks uttalanden för att de ska passa dina morargrument.
Kommentera

Gurra88: Du har ingen aning om hur mkt pengar Sundlöv har.
En person som dessutom kategoriskt avfärdar alla norska spelare enbart pga nationalitet går inte att ta på allvar.
Kommentera

Huge: Strålman hade jag valt 7 dagar i veckan.. Vi är knappast själva om att vilja ha honom. Och då vet vi ju alla att sundlöv måste sluta höja budet efter fritt kaffe i ett år.. Vad fan tror man, att folk ska komma hit och spela gratis?
Kommentera

Zzz: Absolut. Mitt resonemang bygger mer på antagandet att dessa lag rankar Strålman och Holös ungefär likadant och att man även varit med och bjudit på Holös.
Kommentera

Huge: Skillnaden är väll möjligtvis att Strålman är mer intressant för fler lag än Holös. Om Frölunda, HV och Färjestad lättar på lädret så spelar det ingen roll vad vi slänger in i dealen. Holös kändes som en lagom nivå för Brynäs om du förstår vad jag menar.
Kommentera

Lunkan: Han kännd ju inte som någon stjärna direkt
Kommentera

Hur bra är Holös och vad är han värd? Det skulle vara intressant att se vad Växjö hostade upp.
Kommentera

Huge:unikt här var också att spelaren i fråga bestämt sig för att spela i Sverige och nobbade bud från Ryssland och centraleuropa.
Kommentera

Zzz: Det positiva är kanske att det här ändå har känts som lite av en unik situation, då just Växjö hela tiden verkar ha jagat en riktigt bra förstärkning på backsidan och då tyvärr samtidigt som oss.
När dom nu, med sin förmodat större kassakista jämfört med övriga som varit med och budat på Holös, så känns det som att vi har ett bra läge att landa nästa back av samma klass som blir ledig.
Och varför inte Strålman isf?

Ingenting är omöjligt...
Kommentera

sylf: "Växjö får väl in 20-25 mille mer i år i och med TV pengar. Jag tror dom vet vad dom gör. Dom har en knippe dyra utlänningar som gör allt, resten är utfyllnad som spelar för kaffepengar."

Sammanfattar det hela mkt bra.
Lägg till att deras fina start i ES säkert har fått sponsorerna att öppna plånböckerna på vid gavel när man nu förmodligen tvingats gräva lite djupare i pluskan för att kunna matcha Sundlöv.
Verkar ju dessutom som att det stod mellan oss och Växjö, så Sundlöv har nog sträckt sig längre än vad vi egentligen haft råd med.
Dom har väl heller ingen större juniorverksamhet att tala om och dessutom en i grunden sund ekonomi redan när dom klev in i ES.

Kan mkt väl bli ett nytt LHC om dom sköter sina kort väl.
Att avfärda dom som dagsländor och köpelag känns inte speciellt seriöst.

Kommentera

Sundlöv har tydligen siktet inne på sin favoritback Simon Skoog.. more to come
Kommentera

Wesley: Självklart ska man försöka, men det känns ju inte så troligt eftersom man inte lyckades med Holös. Tror att fler klubbar kommer att vilja vara med på en budgivning på Strålman.
Kommentera

Zzz: Glöm Strålman, om vi hade svårt att matcha bud på Holös vad tror du då skulle hända i en budgivning om Strålman?

Man ska alltid försöka innan man ger upp, att ge upp i förtid är idiotiskt.
Kommentera

sylf: Visst får dom tv-pengar men det är mer än bara spelartruppen som kostar. Minns inte med hur mycket deras organtisation hade växt, tror det var från fem till årton pers eller något liknande. Tror inte att Iggulden, Moran, Lennox, Kalio, Heikkinen och Gerber spelar för några små pengar och lägg nu till Holös. Sen tror jag att Saviano och Soares hade skapliga löner i allsvenskan. Jag tror inte att dom har en lägre spelarbudget än Brynäs och att växa så snabbt på bara ett år är väldigt stort steg. Lägg därtill att det finns osäkerhet hur mycket arenan ger.
Kommentera

70 Rodrigues: Med tanke på att FBK mfl. var utkonkurrerade så tror jag att Sundlövs bud var bra.

Ha inte för stor övertro på Växjö, dom har gjort det förr. Sen är det vädligt svårt för dom att gå från en allsvensk budget till en buget på flera 100% större på några månader och ha full koll på allt. Lägg därtill en ny arena. Jag tror det ligger en del osäkerhet i deras budget.
Kommentera

Zzz: Växjö får väl in 20-25 mille mer i år i och med TV pengar. Jag tror dom vet vad dom gör. Dom har en knippe dyra utlänningar som gör allt, resten är utfyllnad som spelar för kaffepengar.
Kommentera

Zzz: Tror faktiskt att Växjö har koll på sin deg, dom har lärt sig av andra klubbars misstag. Som sagt, när ska Brynäs bli en ekonomisk kraft att räkna med??
Kommentera

70 Rodrigues: Samtidigt bra att en kille som Löv får istid, han går från klarhet till klarhet.
Kommentera

70 Rodrigues: Med tanke på att Växjö inte bara slog ut Brynäs så är nog budet väldigt bra. Vi lugnar oss tills vi ser Växjös bokslut i sommar. Jag har en känsla av att dom gjort en Brynäs och kryddat spelartruppen lite för mycket i en övertro på arenan.
Kommentera

Clubsport:" Att bli utslagna av Växjö i ett lönerace känns ganska hårt i Brynäshjärtat"

Håller med dig, börjar bli riktigt tråkigt. Undrar när Brynäs ska få en stark ekonomi som gör att dom kan vara med och vinna budgivningar? Sanslöst tråkigt att ständigt höra Brynäsmantrat "Vi har inte råd".
Kommentera

Clubsport: Vi får hoppas att Holös floppar dårå
Kommentera

Att bli utslagna av Växjö i ett lönerace känns ganska hårt i Brynäshjärtat...
Kommentera

arnio: Nä och något sm guld hade han inte fått i brynäs heller för den delen!
Kommentera

arnio:

Hahaha, ja det tror jag också! :-)

Jag menar, med såna solstrålar till fans!!!

Redigerad kommentar

Kommentera

bisterfinnen: det snackas ju jämt om EU spelare osv. kanske dax att ändra till att snacka om EES spelare och icke EES spelare.

Förövrigt så skulle spelarna förmodligen stå i kö för att spela i Brynäs om det inte var pengarna som styrde.
Kommentera

arnio:

Jag menar inte det enskilda fallet, inte ens bara hockey, utan mer generellt.

EES. Norrbaggar är nästan som vanliga svenskar :-)
Kommentera

bisterfinnen: Det är ju inte heller någonting som säger att det är ett sämre karriärval för Holös att spelöa i Växjö istället för Brynäs. Visst han lär ju inte få något SM-Guld i Växjö men istid kommer han att få mycket av och det kan vara en bra väg tillbaka till NHL.

Går han inte som icke EU spelare förresten? Eller är det EES som styr?
Kommentera

Peja:

Det beror på att spelarna sitter i knät på sina agenter och för att de saknar en karriärplanering som går ut på annat än att göda sin agent maximalt.
Kommentera

« · 1415060 · »