1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 447053 inlägg · 7963 ämnen

En Puck på hal is....

Sv: En Puck på hal is....
65selander: Fattar inte denna tilltro till Sjögren, visst kämpar han o sliter men det kompenserar inte hans ständiga utvisningar o hjärnsläpp han brukar ha under en säsong, tror att Brynäs kommer att få lida för Sjögrens hårda o ofta fula spel vilket kommer att rendera i mycket BP för Brynäs.

Lilljanne: Det som är bra nu med Sjögren är att han har all chans att visa för alla agenter att han är en bra spelare och kommer därför att vara en klar tillgång!

Glöm inte att Bommen var en flitig gäst i båset också innan nästan alla började knäböja för honom ;-)

Huge: Jämförelsen gjordes väl för att värvningarna presenterades med nå´n timmes mellanrum. Skulle vi jämföra moras värvningar med Brynäs dito avslöjar tabelläget vem som lyckats bäst - så här långt.

Efter att ha läst nobelpristagarnas diskussion från i går kväll här på sidan är jag numera övertygad om att Christan Sjögren kommer att bli en tillgång.

FINNS BARA EN CHRISTIAN SJÖGREN, FINNS BARA EN CHRISTIAN SJÖGREN...

rackham: Självklart var det inte enbart pga brorsan som Hossa gick till Mora, men en kvalificerad gissning är att det stämmer till 90%.

Scouting:

Arbete med att försöka hitta talanger eller redan etablerade spelare, som skulle kunna passa in i den egna organisationen.

Självklart överdriver jag en smula när jag menar att Sundlöv lagt ner mer arbete än Simons. Det är mest ett sätt att bemöta Puckens raljerande ton när han jämför vår värvning av Sjögren med Hossavärvningen.
Undrar varför han istället inte jämförde vår värvning av Phillips med Petrevärvningen av Mora?

"Keb/Puckenvarning" ?

Om jag ibland skriver som Keb (mest positivt) och ibland som Pucken (mest negativt) så får jag väl leva med det betyget.... ;-)

65selander: Man skulle ta o stänga elitserien nu, då kanske juniorer kunde få spela o värvningshysterin skulle lägga sig, för nu börjar det bli ohållbart enligt mig!!

rackham: Vi får nog leva med detta denna säsong eftersom "strejkbrytarna" kommer och går som dom vill.

Tyvärr så är det så att nästan alla klubbar kryper för NHL spelarna.

65selander:
Stämmer.

Lagbyggnaden?

rackham: Tror att Kimmo kan göra som han vill med tanke på hans kapacitet så det är nog inget svårt för honom att glida runt innan han skall göra det han åtagit sig från början att spela i Finland. Har för mig att han har intressen i klubben också.

65selander:
Ja, jag utgår från det. Annars vore det ett mirakel om han skulle spela för Brynäs...

Frågan jag ställer mig är hur många klubbar som agenten förhandlande 10 matchers (för att sedan spela i Kalpa resten av säsongen) kontrakt med.
Stabilt.

rackham: Ang Kimmo så var det han som ville till Brynäs (se länk)

Huge:
"Det var enbart pga brorsan han ville till Mora, likaväl som Timonen valde Brynäs pga Miettinen."

- Keb/Pucken varning igen, Huge...
- Du vet inte om det enbart var pga brorsan som Hossa ville till Mora eller att Timmo valde Brynäs för Miettinens skull. Agera därefter...
- Definiera begreppet "scouting", Huge.

rackham: ""Kvalificerat arbete..." Host, host..."

Scoutingen i sig av Sjögren var inte speciellt kvalificerad, men
i jämförelse med Moras ansträngningar att signa Hossa så framstår Sundlövs arbete som kvalificerat.
Det var enbart pga brorsan han ville till Mora, likaväl som Timonen valde Brynäs pga Miettinen.

Huge:
"Och det enda lag som var aktuellt för Hossa var förmodligen Mora, av kända orsaker. Där behövde man inte ens scouta överhuvudtaget."

- Är du släkt med Keb?

"Härmed framstår vår scouting av Sjögren som ett kvalificerat arbete av Sundlöv.
Det behöver man nog inte ens vara obotlig optimist för att tycka."

- "Kvalificerat arbete..." Host, host...

claesw: OK,kekkonen får väl räknas som 2:a nu.

Huge:
Nja, välvilligt inställd kanske?

sylf: Marko Tuulola

claesw: Framförallt realist....

Huge:

Hmm. Du kanske har rätt, förmodligen räcker det med att vara BIFare för att tycka det... ;)

claesw: Finnen nr 1 ?? Uhro Kekkonen?

knaskamilla:
Han är inte bara optimist utan också fatalist!

knaskamilla: Och det enda lag som var aktuellt för Hossa var förmodligen Mora, av kända orsaker. Där behövde man inte ens scouta överhuvudtaget.
Härmed framstår vår scouting av Sjögren som ett kvalificerat arbete av Sundlöv.
Det behöver man nog inte ens vara obotlig optimist för att tycka.
Även om det hjälper en del..... ;-)

knaskamilla:

Så skulle jag vilja känna mig en gång i livet i alla fall :-)

claesw:

Jag hänger upp mig på vad jag vill, fast just nu känner jag mig iofs inte särskilt upphängd. Det är säkert skönt att vara sådär genomoptimistisk som Huge alltid är, för övrigt.

knaskamilla:
Häng inte upp dig på bagateller nu...

claesw:

Får se om det var jobbigt att scouta Sjögren? Jag har inte skrivit några åsikter om Sjögren som spelare (vad jag kan minnas), jag tycker bara att Huge har fel när han påstår att det skulle ha varit svårt att scouta honom.

knaskamilla:
Vi får väl se när han hänger sin första kasse mot er!

Huge:

Jag gissar att BIF var det enda ES-lag som var intresserade av Sjögren i det här läget. Bra scouting? Nja...

Men jag förstår att det känns bättre för dig att se det så, du obotlige optimist.

Huge:
Precis. Löjligt. I dessa tider ska man verkligen inte hacka på BIF's värvarförmåga.

Väntar bara på ytterligare ett hett namn och det får gärna bli finnen no 1.

Lunkan: Du har helt rätt. Det (o)lustiga är dock som sagt att Pucken väljer att jämföra de båda värvningarna med varandra, i avsikt att raljera över vårt värvningsjobb.
Eller också är det bara en torr jämförelse mellan spelarna. Detta hade han ju isf kunnat bespara oss.
Vilken idiot som helst fattar väl att Hossa är bättre än Sjögren.

Huge: Allvarligt oavsett vilket som kräver mest scouting hellre Hossa än Sjögren. Hoppas och tror dock att Sjögren kan funka i och tillföra BIF lite tyngd och jävlaranamma!

micke: Visst överdriver jag lite men det kräver ändå lite mer jobb och framförallt mod att ta ett beslut om en spelare av Sjögrens kaliber, om man jämför med fallet Hossa. Där hade man mkt gratis, sas...

Huge: Jag tror inte det var så mycket till bedrift. Sjöken var ju desperat att hitta en klubb eftersom han missade förra transferfönstret. Hans agent lär nog har säkert skickat ut förfrågningar till så gott som alla klubbar i europa. Nu behövde BIF en sådan spelartyp, så vi nappade. Inget mer än så...

knaskamilla: Sjögren hamnade mellan 2 stolar när Timrå uppgraderade sin trupp. Att han råkade hamna i Enköping är irrelevant, det är kapaciteten man tittar på.
Vi har gjort en smart värvning, inte minst prismässigt, när det är lätt att bli fartblind pga lockouten.
Hossa kom mer eller mindre och knackade på Moras dörr, lite överdrivet.
Klarnade det? ;-)

Huge:

"Själv anser jag det vara en större bedrift rent scoutmässigt att få hit Sjöken."

En bedrift att få en kille som "blev över" när NHL-proffsen intog elitserien och därför hamnade i ett div. 2-lag? Hur tänker du då?

En Puck på hal is....
Har precis läst Puckens krönika i GD. Några kommentarer:

Den modifierade torpedhockey som Hardy tillämpade de sista åren är i stort identisk med det spel vi såg mot ryssarna igår.
Att vi skulle ha fått tillbaka det gamla svenska styrspelet stämmer alltså inte riktigt. Ett gott råd: ta reda på fakta först, uttala dig sedan.

Beträffande TJ är jag också lite kluven. Ser gärna en etablerad tränarkraft i laget i första hand. Mkt möjligt att en sådan kommer, men isf förmodligen först om och när TJ bestämmer sig för att sluta.
Mkt beror på hur laget kommer att uppträda fram till jul.
Vad gör man om det går skitbra under Kyrös och Bäckis ledning och TJ beslutar sig för att lägga av?
Kommer TJ tillbaka efter jul så får väl problemet iaf tillfälligt anses vara ur världen.

Pucken avslutar med följande kommentar, naturligtvis ämnad som en känga åt föreningen:

"Mora skickade ut ett pressmeddelande om köpet av Marian Hossa. Några timmar senare kontrade Brynäs med Christian Sjögren..."

Själv anser jag det vara en större bedrift rent scoutmässigt att få hit Sjöken. Hossa kommer enbart för att brorsan och Pavlikovsky spelar i Mora. Exakt likadant som när Timonen väljer Brynäs före andra kanonbud.
Pucken kunde ju lika gärna valt att jämföra vår värvning av Phillips med deras dito av Petre, men det var väl inte lika intressant....

« · 454131