Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Fansens värvning

« · 1660385 Till forumet

Sv: Fansens värvning
Carl Lejonkräk:
En snabb titt på verksamhetsberättelserna för BIF respektive SAIK 13-14 ger vid handen att Brynäs omsätter 20 MSEK mer.
Brynäs amorterar och betalar ränta på drygt 8 MSEK. SAIK har inga långa skulder, Brynäs drygt 140 MSEK.
Brynäs har personalkostnader på 85 MSEK, SAIK 69 MSEK. (Koncernsiffror)
Arenan ökar omsättningen och skapar större personalkostnader samt kostar i amortering och ränta.
SAIK betalade 28, 3 MSEK plus sociala och pensionsavsättningar för spelare och tränare. Brynäs särredovisar inte spelare/tränare.
Silfver beskrev i intervjun i GD/AB att Brynäs lägger ca 40 MSEK denna säsong (lite upp från förra säsongen), det bör innebära att
lönerna låg på samma nivå i Brynäs och SAIK 13-14...

Återigen... publikintäkterna är enklast att påverka uppåt.
Men då får det vara slut på plockepinnhockey och breddspelare i parti och minut.
Sexig hockey ger sexiga publiksiffror...
Kommentera

Auchinleck: Var nånstans bland alla siffror hittar jag stöd för påståendet att en supporterinsamling inte gör nytta?

Blir seriöst orolig för Brynäs om din och Clarences inställning är den förhärskande i Gävle.

Clarence: Kliv ur offerrollen så har du jobb om en vecka.

mk: ???

Kommentera

dAVydov: Det är inget martyr inlägg!

Jag blir bara förbannad på att man ska bedömas hur mycket Brynäsare man är. Efter om man kan skänka pengar eller inte.
Endast det och inget annat!!
Kommentera

munkas:

Näst mest erfarenhet av guld i SHL, ändå blir det så här efter 12/13;

"Det har sitt pris att vinna SM-guld, och det har vi lärt oss nu"

Fuck of, nu Gävlar kör vi!

(Bulan känns väl minst regiserad, men kul att de gör grejer...)

Kommentera

dAVydov: Helt rätt!!
Kommentera

mk: Vilket jävla martyrinlägg. "Vad ska jag välja? Mina barn eller Brynäs?" Herregud...

Jag ser det på det mest enkla och rationella vis: Klubben erbjuder här en möjlighet för oss supportrar att bidra. Det innebär inte att ALLA måste lägga sina livsbesparingar i projektet, det innebär heller inte att de som inte bidrar ska hånas för det. 

Lägg en peng om du har att undvara och är sugen på att se vart projektet tar vägen (det ska jag). Om inte, så skit i det! Det är fan inte svårare.

Förstår verkligen inte hur man kan skämmas och må dåligt över en sån här grej. Det är nästan så man undrar över supporterskapets syfte hos vissa när det enda man gör är att gnälla och klaga över klubbens SAMTLIGA satsningar, projekt, spelare, ledare och andra förutsättningar. 

Kommentera

Roxio: Om det är lönen som blir avgörande för att hålla honom kvar hade jag gärna sett att Brynäs själva gått ut med det. Det skulle förmodligen bli en större morot för folk att vilja skänka mer pengar, även om det inte per definition är en "värvning" som pengarna då skulle gå till.
Kommentera

Denna insamling innebär kanske att Rödin blir kvar? Ryktas ju få enorm månadslön norrut om det blir av.

Kommentera

mk: Det är klart att det är upp till var och en att bestämma om han/hon kan och vill lägga pengar på Brynäs. Det som folk reagerade på var nog snarare den negativa inställningen till insamlingen i sig. 

Jag kan hålla med BifBiffen om att det hade varit bättre om insamlingen hade startats några månader innan transferfönstret stängde. Då hade det känts mer konkret och kanske därmed mer angeläget. Å andra sidan kommer Brynäs att behöva så mycket pengar som möjligt nästa säsong - oavsett vilken division man spelar i.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Självklart är det bra om vi lyckas öka intäkterna. Ännu bättre skulle det vara om de ökade intäkterna ledde till en förbättring av föreningen. Hur tycker du vi förvaltade de finfina intäkterna från 2012? Jag tycker fortfarande att det är fascinerande att man inte lärde sig ett jävla dyft efter guldet -99.
Kommentera

Till alla skribenter:
Om Ni läser Clarence andra inlägg Ang insamling, så förstår du nog. Clarence menar att vissa skribenter säger att lägger du inte en stor slant. (Indirekt sagt)  Så är du ingen riktig Brynäsare.

Jag är oxå av den åsikten att man inte kan kräva av en supporter att han ska lägga pengar.
Min situation lämnar heller inte att jag kan ge ett bidrag. Vad ska jag välja? Mina barn eller Brynäs?

Vad hade du valt?

Vad säger du till en ensamstående mamma med två/tre barn?
Äh Fan det är bara att prioritera?

Tänk på det alla. INNAN ni börjar kasta skit på den som inte kan bidra med pengar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Vad betalar Leksand i hyra för sin hall?

En trottoarkant?
Kommentera

Auchinleck: Absolut, de har näpperligen samma kostnade för arenan så vi måste få in mer pengar helt klart. Vad jag vet så har vi ju genomgått ett stålbad och genomfört många besparingar så det lär vara intäkterna som måste upp i första hand.
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Trots att vi ligger med intäkter på samma nivå som dubbla mästarna och serieledarna SAIK...?
Kommentera

Auchinleck: Nej, viktigaste frågan är hur vi höjer intäkterna.
Kommentera

Jajjen:

Intäkter Koncernen 13/14:

Matchintäkter 28,2 MSEK

Reklamintäkter 52,1 MSEK

Souvenirer 6,3 MSEK

Medlemsavgifter 1, 3 MSEK

Hyresintäkter 17,9 MSEK

Kioskintäkter 3,9 MSEK

Eventintäkter 1,6 MSEK

Restaurangintäkter 24,4 MSEK

Övriga intäkter 6,5 MSEK

Störst potential:

Matchintäkter

Just nu 63% beläggning

Efter fullsatt arena mot Leksand 68%

Sedan är det 5 hemmamatcher kvar av grundserien (Linköping, FBK, Örebro, Växjö, MoDo).

Men viktigaste frågan: hur används resurserna jämfört med konkurrenterna? 

Kommentera

Clarence: Du såg chansen att få gnälla dig harmynt på Brynäs IF och du tog den.

Den som är överraskad räcker upp handen!
Kommentera

Clarence: Du svarar ju inte på frågan: exakt VAD är det isf som är genant och ett oprofessionellt agerande av en elitförening, när man låter engagerade supportrar bidra till värvningar genom att efter förmåga skänka pengar?
Det utesluter väl inte att det samtidigt och i första hand åligger organisationen att skapa den ekonomiska konkurrenskraft som krävs för att kunna landa de värvningar man vill ha.
Kommentera

Jajjen: Lyckades dessutom lägga i fel tråd, snyggt!:)

Hur mycket tror du kommer in. Jag tror det är oerhört lite. En sån här grej funkar bättre med kniven mot strupen. När man kan se förändring här och nu. Vem hinner med att tänka på nästa års värvningar redan nu. Bra tänkt, men fel.

Kommentera

Clarence: "...att det i alla fall både i  första ch andra hand måste åligga en, som i Brynäs IF:s fall, elitförenings egna och förhoppningsvis professionella organisation att jobba fram och skapa starka ekonomiska förutsättningar för konkurrenskraft vad gäller bra spelarrekryteringsförmåga"

Och det ska ske utan supportrarnas hjälp? Vem är du? Var kommer du ifrån?

(Nån som undrar varför Brynäs är på dekis?)

Redigerad kommentar

Kommentera

Auchinleck: Nej, fan! Bättre att föreningen går under än att supportrarna ska bidra med en spänn. Är det så Gävle ser på en av svensk idrottshistorias största instutioner? Ja ,då ska ni fan inte ha nån elithockey i stan!
Kommentera

Clarence: Tänk att det ska klagas på allt, ingenting kan få vara ok när det gäller Brynäs.
Kommentera

Jajjen:

Loppis nästa...?
Kommentera

Huge: Vill inte bli missförstådd, så härmed försöker jag klargöra att jag på intet sätt har nåt emot om supportrar självmant är intresserade av och anser sig ha egna ekonomiska resurser att stötta Brynäs med. Skulle kännas kränkande mot de som vill detta.

Men - vi, lika sanna supportrar, som då inte anser oss ha råd att aktivt bidra föreningen med pengar i ett sånt här initiativ och syfte, ska inte i direkta ordalag eller mellan raderna  behöva hånas och närmast bespottas i vår situation i inlägg från er  tidigare ikväll. Och åsikten att det i alla fall både i  första ch andra hand måste åligga en, som i Brynäs IF:s fall, elitförenings egna och förhoppningsvis professionella organisation att jobba fram och skapa starka ekonomiska förutsättningar för konkurrenskraft vad gäller bra spelarrekryteringsförmåga, den åsikten förbehåller vi oss nog att alltid  ha.  

Trots allt, du får ha en trivsam helg - även den här helgen...

Kommentera

Clarence: "...att man som enkel supporter ska avkrävas bidra till att hålla en professionell elitförening under armarna"

Fantastisk kommentar!

Kommentera

Auchinleck: Och det skulle vara skäl för en supporter att inte bidra? Varför överhuvudtaget köpa souvernirer, 50/50 lotter, dyrt kaffe osv. om det bara bidrar på marginalen? Självklart bidrar varje krona till att förbättra Brynäs konkurrenskraft.

Spel för gallerierna? Var går gränsen för när pengarna betyder nåt?

Cheeesus! Brynäs är dödsdömt som SHL-lag.

Kommentera

Clarence: "Det går inte att komma ifrån, åtminstone inte i min sinnesvärld, att sånt här känns oprofessionellt när det kommer till en elitförening år 2015. Rätt genant, i mina ögon."

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna.
Är det oprofessionellt av Brynäs att öppna ett bankkonto där supportrar som vill bidra har möjlighet att göra det?
Eller vad är det annars som du anser vara oprofessionellt av Brynäs i det här fallet?
Såvitt jag kan se är det ju supportrar på facebook som tagit det här initiativet och inte Brynäs IF.

Nu verkar ditt inlägg om arbetslöshet vara bortplockat, men har du tänkt på att alla vi arbetande skattebetalare indirekt faktiskt håller DIG under armarna, genom att via skatten betala det arbetslöshetsunderstöd som du förmodligen uppbär.
Är det också oproffsigt av oss att hjälpa dig i princip på samma sätt som supportrarna nu försöker hjälpa Brynäs?
Kommentera

Mannberg, är inte han fansens värvning? Där kan man snacka om kioskvältare.

Kommentera

Brynäslegenden: exakt! Det var ett jävla gnäll, det är ju vanligt folk som på Facebook startat detta. Sen har de engagerat klubben att få ett bankgiro!

se till att bidra istället. Bidrar man inte kanske man helt enkelt ska hålla munnen stängd?!

Kommentera

Jajjen:

Skulle förvåna mig om det bli mer än en breddspelare i ett par månader...
Brynäs sätter enligt herr ordförande in 40 mille. Hundratusen hit eller dit gör ingen skillnad. Spel för gallerierna...
Bättre att anställa en sponsorjägare för pengarna.
Kommentera

Brynäslegenden: okej vad bra
Kommentera

Bratwursten: Detta är ett iniativ från supportrarna. Kolla "Värvningsinsamling Brynässupport" på facebook.
Kommentera

Jäkligt kul intiativ. Frågan är vilken Brynäsare som inte donerar??
Kommentera

Clarence: Jaha, nu fick vi äntligen svaret på ditt griniga humör. En sysselsättning på dagarna kommer garanterat göra dig gladare :)
Kommentera

Clarence: Alltså, elitföreningar kan ju bara vara elitföreningar på grund av att människor på olika sätt bidrar med pengar. Klubbarna har inte sedelpressar på kanslierna :) 
Kommentera

Jajjen: Berör mig inte ett skvatt att som arbetslös bli huggen i ryggen med spydiga, syrliga kommentarer om att man som enkel supporter ska avkrävas bidra till att hålla en professionell elitförening under armarna...
Kommentera

Clarence: inte optimalt nej, men även andra klubbar som t.ex. DIF och SSK har gjort det relativt nyligen. Detta trots att deras publikintäkter är "goda". Svälj nu stoltheten och bidra. Ett sätt för de Brynäsare som inte är boende i Gävle att bidra med alternativa "biljettkostnadet". Upp till bevis helt enkelt!
Kommentera

Skrubben: Jag tror inte Clarence lämnar en spänn i bidrag. Beredd att sätta en hundring. Fan vet vad hans stöd består av.

Nu kan alla kravställare härinne få vilka spelare de vill. Bara att hosta upp och ställa krav på värvningar i samma nivå.

Kommentera

Clarence: Haha oväntat att det där inlägget kom från dig...
Kommentera

Äntligen, tamejfan!

Clarence: Are you for real? Vad menar du?

Kommentera

Clarence: Hade såklart hellre sett att det var supportrarnas eget initiativ inte klubbens
Kommentera

Huss: Det går inte att komma ifrån, åtminstone inte i min sinnesvärld, att sånt här känns oprofessionellt när det kommer till en elitförening år 2015. Rätt genant, i mina ögon.
Kommentera

Huss: bra att dom tar ett initiativ! Jag kan inte minnas något liknande initiativ från Brynäs håll senaste åren. Med tanke på att det troligtvis blir ett negativt ekonomiskt resultat är jag också gärna med och bidrar.

Senaste gången var väl när Nordan skulle värvas?
Kommentera

Huss: bra initiativ !
Kommentera

Fansens värvning
Vill vi vara sämre än Jyrgårn? I helskotta, en tusenlapp är på väg till Bengtzen.
Kommentera

« · 1660385