Auchinleck: Var nånstans bland alla siffror hittar jag stöd för påståendet att en supporterinsamling inte gör nytta?
Blir seriöst orolig för Brynäs om din och Clarences inställning är den förhärskande i Gävle.
Clarence: Kliv ur offerrollen så har du jobb om en vecka.
mk: ???
munkas:
Näst mest erfarenhet av guld i SHL, ändå blir det så här efter 12/13;
"Det har sitt pris att vinna SM-guld, och det har vi lärt oss nu"
Fuck of, nu Gävlar kör vi!
(Bulan känns väl minst regiserad, men kul att de gör grejer...)
mk: Vilket jävla martyrinlägg. "Vad ska jag välja? Mina barn eller Brynäs?" Herregud...
Jag ser det på det mest enkla och rationella vis: Klubben erbjuder här en möjlighet för oss supportrar att bidra. Det innebär inte att ALLA måste lägga sina livsbesparingar i projektet, det innebär heller inte att de som inte bidrar ska hånas för det.
Lägg en peng om du har att undvara och är sugen på att se vart projektet tar vägen (det ska jag). Om inte, så skit i det! Det är fan inte svårare.
Förstår verkligen inte hur man kan skämmas och må dåligt över en sån här grej. Det är nästan så man undrar över supporterskapets syfte hos vissa när det enda man gör är att gnälla och klaga över klubbens SAMTLIGA satsningar, projekt, spelare, ledare och andra förutsättningar.
Denna insamling innebär kanske att Rödin blir kvar? Ryktas ju få enorm månadslön norrut om det blir av.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Jajjen:
Intäkter Koncernen 13/14:
Matchintäkter 28,2 MSEK
Reklamintäkter 52,1 MSEK
Souvenirer 6,3 MSEK
Medlemsavgifter 1, 3 MSEK
Hyresintäkter 17,9 MSEK
Kioskintäkter 3,9 MSEK
Eventintäkter 1,6 MSEK
Restaurangintäkter 24,4 MSEK
Övriga intäkter 6,5 MSEK
Störst potential:
Matchintäkter
Just nu 63% beläggning
Efter fullsatt arena mot Leksand 68%
Sedan är det 5 hemmamatcher kvar av grundserien (Linköping, FBK, Örebro, Växjö, MoDo).
Men viktigaste frågan: hur används resurserna jämfört med konkurrenterna?
Hur mycket tror du kommer in. Jag tror det är oerhört lite. En sån här grej funkar bättre med kniven mot strupen. När man kan se förändring här och nu. Vem hinner med att tänka på nästa års värvningar redan nu. Bra tänkt, men fel.
Clarence: "...att det i alla fall både i första ch andra hand måste åligga en, som i Brynäs IF:s fall, elitförenings egna och förhoppningsvis professionella organisation att jobba fram och skapa starka ekonomiska förutsättningar för konkurrenskraft vad gäller bra spelarrekryteringsförmåga"
Och det ska ske utan supportrarnas hjälp? Vem är du? Var kommer du ifrån?
(Nån som undrar varför Brynäs är på dekis?)
Redigerad kommentar
Huge: Vill inte bli missförstådd, så härmed försöker jag klargöra att jag på intet sätt har nåt emot om supportrar självmant är intresserade av och anser sig ha egna ekonomiska resurser att stötta Brynäs med. Skulle kännas kränkande mot de som vill detta.
Men - vi, lika sanna supportrar, som då inte anser oss ha råd att aktivt bidra föreningen med pengar i ett sånt här initiativ och syfte, ska inte i direkta ordalag eller mellan raderna behöva hånas och närmast bespottas i vår situation i inlägg från er tidigare ikväll. Och åsikten att det i alla fall både i första ch andra hand måste åligga en, som i Brynäs IF:s fall, elitförenings egna och förhoppningsvis professionella organisation att jobba fram och skapa starka ekonomiska förutsättningar för konkurrenskraft vad gäller bra spelarrekryteringsförmåga, den åsikten förbehåller vi oss nog att alltid ha.
Trots allt, du får ha en trivsam helg - även den här helgen...
Clarence: "...att man som enkel supporter ska avkrävas bidra till att hålla en professionell elitförening under armarna"
Fantastisk kommentar!
Auchinleck: Och det skulle vara skäl för en supporter att inte bidra? Varför överhuvudtaget köpa souvernirer, 50/50 lotter, dyrt kaffe osv. om det bara bidrar på marginalen? Självklart bidrar varje krona till att förbättra Brynäs konkurrenskraft.
Spel för gallerierna? Var går gränsen för när pengarna betyder nåt?
Cheeesus! Brynäs är dödsdömt som SHL-lag.
Mannberg, är inte han fansens värvning? Där kan man snacka om kioskvältare.
Brynäslegenden: exakt! Det var ett jävla gnäll, det är ju vanligt folk som på Facebook startat detta. Sen har de engagerat klubben att få ett bankgiro!
se till att bidra istället. Bidrar man inte kanske man helt enkelt ska hålla munnen stängd?!
Skrubben: Jag tror inte Clarence lämnar en spänn i bidrag. Beredd att sätta en hundring. Fan vet vad hans stöd består av.
Nu kan alla kravställare härinne få vilka spelare de vill. Bara att hosta upp och ställa krav på värvningar i samma nivå.
En snabb titt på verksamhetsberättelserna för BIF respektive SAIK 13-14 ger vid handen att Brynäs omsätter 20 MSEK mer.
Brynäs amorterar och betalar ränta på drygt 8 MSEK. SAIK har inga långa skulder, Brynäs drygt 140 MSEK.
Brynäs har personalkostnader på 85 MSEK, SAIK 69 MSEK. (Koncernsiffror)
Arenan ökar omsättningen och skapar större personalkostnader samt kostar i amortering och ränta.
SAIK betalade 28, 3 MSEK plus sociala och pensionsavsättningar för spelare och tränare. Brynäs särredovisar inte spelare/tränare.
Silfver beskrev i intervjun i GD/AB att Brynäs lägger ca 40 MSEK denna säsong (lite upp från förra säsongen), det bör innebära att
lönerna låg på samma nivå i Brynäs och SAIK 13-14...
Återigen... publikintäkterna är enklast att påverka uppåt.
Men då får det vara slut på plockepinnhockey och breddspelare i parti och minut.
Sexig hockey ger sexiga publiksiffror...