Brynäs IF

727689 inlägg · 7962 ämnen

Försäsong 2017/2018

« · 1834933 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2017/2018
Skakat om lite i burken...

Målvakter:
Felix Sandström (David Rautio)

Första femman:
Alexander Bjurström/Jesper Jensen/Kevin Clark - Simon Bertilsson/Ryan Gunderson

Andra femman:
Daniel Paille/Jonathan Granström/Juuso Ikonen - Jörgen Sundqvist/Lucas Carlsson

Tredje femman:
Samuel Asklöf/Linus Ölund/Louie Caporusso - Marc Zanetti/Henrik Larsson

Fjärde linan:
Johan Alcén/Christopher Liljewall/Jacob Blomqvist

Trettonde forward: Oliver Nordberg

Sjunde back: Marcus Ersson
Kommentera

Så det är CHL-allvar nästa match Brynäs spelar. Hade det inte varit bra med nån förpostare till innan?
Kommentera

Manduin: det är ballt att betala skatt
Kommentera

Inkazar: Ja. Han har inga skattelättnader.
Kommentera

Manduin: så mao är Gunderson har "som vanligt? :-)
Kommentera

Inkazar: För att en utländsk spelare ska kunna utnyttja skattelättnaden under 2017 krävs att han inte bott eller vistats stadigvarande här under åren 2012 - 2016.
Kommentera

Manduin: okej. Så efter ett kalenderår kan man alltså börja om på en ny 5års period?
Kommentera

Inkazar: Expertskatten gäller för utländska medborgare som inte varit bosatta eller stadigvarande vistats i Sverige under de fem kalenderår som föregår det kalenderår då arbetet påbörjades i Sverige.

Med stadigvarande vistelse menas en sammanhängande vistelse i Sverige på sex månader eller mer i Sverige.
Kommentera

Manduin: aha. Tack för klargörandet! Har du koll på hur länge en utlänning måste vara utanför landet för att en ny expertskatts "period" kan börja?

Som jag förstått det så har Gunderson börjat en ny. Å närmast till hands ligger väl Scott

Och välkommen till forumet! 😁
Kommentera

Inkazar: Du blandar ihop olika regler. Det finns ingenting som säger att den som haft lägre skatt under de tre första åren i Sverige måste hålla sig utanför Sverige i 6 månader.

Den så kallade expertskatten gäller för utländska medborgare som inte varit bosatta eller stadigvarande vistats i Sverige under de fem kalenderår som föregår det kalenderår då arbetet påbörjades i Sverige. Vistelsen i Sverige får vara avsedd att vara i högst fem år men skattelättnaden gäller under de tre första åren. Skattelättnaden består av att spelaren skattar på 75% av lönen och klubben betalar arbetsgivaravgifter på 75% av lönen.

En spelare som begränsat skattskyldig i Sverige betalar A-SINK på lönen. Denna skatt är på 15%. För att spelaren ska vara begränsat skattskyldig får han inte vara mer än 6 månader i Sverige. Både svenska och utländska medborgare kan vara begränsat skattskyldiga.
Kommentera

Inkazar: Nej precis, det är vanliga skatteregler som gäller vid om du arbetat i ett annat land men flyttar tillbaka till Sverige.
Kommentera

Huss: vår artistskatt ger en "rabatt" under dom första 3 åren.
Ska man Spela i shl längre måste man hålla sig utanför landsgränserna i 6månader. Det är därför Sweatt inte kommer till HV förren september. Men ska vara med å spela bortamatcherna i chl.

Det finns inga speciella regler kring KHL och shl.
Det är så enkelt som så att den som spelat i KHL kan inte spela i Sverige innan det blir ett nytt skatteår för att dom ska slippa skatta på KHL pengarna dom tjänat under året.
Kommentera

Huss: Har man varit i Sverige i 3 år måste man vara ute ur landet i 6 månader. Det är därför en del spelare anländer senare under säsongen. Men för Louis del kommer han kunna utnyttja artistskatten hela sitt kontrakt.
Kommentera

HitTheLights: Danmark har alltid kört så, men Skatteverket kanske har anpassat sig? Tidigare var de tvungna att lämna landet efter 6 månader. Har för mig att det var några sådana spelare som kom in oktober förra året?
Sen finns det ju reglerna kring de svenskar som spelat i KHL och vill undvika beskattning om de börjar spela i SHL.
Kommentera

Huss: Det är väl år 3 de blir betydligt dyrare eller har jag blandat ihop något nu?
Kommentera

HitTheLights: Fast artistskatten utnyttjas inte för alla utländska spelare vad jag vet då den enbart gäller för 6 månaders kontrakt.
Kommentera

Skrubben: Jag har för mig att BZ har hintat att Bulan var väldigt drivande i värvningen av Loui, han kanske hamnar norr över i februari och tar med sig Mannberg? :) Nu hoppas jag verkligen att han växer under säsongen, det finns ju hur många nyförvärv som helst som blivit sågade efter en knackig inledning (lex Gunde)
Kommentera

KulaShaker: Var är Rautio och Sandström på målvaktslistan?
Kommentera

Huss: Ja vilket gör att de blir billigare än en likvärdig svensk spelare. :)
Jag har sagt tidigare att jag tror att Zanetti hamnar i Örebro innan säsongen är över. Och ja till viss del kan han blockera Boqvist, men de konkurrerar inte riktigt om samma position i laget.
Kommentera

HitTheLights: Nja, lönemässigt ligger de högre men artistskatten kompenserar. Tänker mer att Zanetti blockerar vägen för en spelare som Adam Boqvist. Det borde vara en förbättring både gällande kostnad och kvalitet om man släpper Zanetti och ger Boqvist d.y. ett a-lagskontrakt.
Kommentera

Huss: Många ställde sig samma fråga om Paille förra året, men han visade sig ha helt andra kvalitéer. Nu säger jag inte att Loui kommer bli en ny Paille, men Bengtzén tror nog att han har potential att bli ett utropstecken även om det kommer kunna ta sin tid. Däremot stämmer det inte att transatlanter kostar mer än svenskar, tvärt om. Det beror främst på skattereglerna.

Angående Sunken och Zanetti så har dom sett ännu sämre ut än jag befarade innan säsongen. Deras uppspel är urusla. Framför allt kan man fråga sig vad Zanettis enorma nedgång beror på. Han var ju verkligen bra 15/16.
Kommentera

Huss: Transatlanter är väl generellt billigare än likvärdiga Svenska spelare?
Kommentera

Två Brynäsare på listan, men var är Zanetti?
Kommentera

Skrubben: Varför tar man då in en transatlant på en position i en 3-4e lina? Det är lite som med Zanetti. Transatlanter lär dessutom ha högre löneanspråk än om de plockat in en motsvarande svensk spelare. Tiden får utvisa om Caporusso växer in i spelet eller ej.
Däremot kan vi nog redan nu hänvisa Sunken och Zanetti till bänken, i bästa fall.
Kommentera

Pfr: Vi slår därmed fast att det betyder tur att förlora första försäsongsmatchen.
Kommentera

Inkazar: Jag tycker inte att man kan dra några slutsatser alls efter första träningsmatchen. Det liknande ju mer en träning än en tävlingsmatch.
Kommentera

Honken: Tror det var mot Aik utanför Uppsala. Var på den matchen och undrade hur fasen säsongen skulle gå 😁
Kommentera

Skrubben: Ja, hur var det 2012, fick vi inte stryk med typ 7-1 i en träningsmatch mot LIF, kan ha varit genrepet inför premiären..... Det kommer bli en kul säsong tror jag:)
Kommentera

honken21: Caporusso är ju lita av en slowstarter vad jag förstått det som.

Och, än en gång, detta är en träningsmatch. Behöver jag påminna om hur Scott såg ut i träningsmatcherna sin första säsong?

Den enda slutsatsen man kan dra av den här matchen är att Palushaj-Jensen-Clark kommer bli fruktad i vinter!
Kommentera

Skrubben: Han har ändå ett gediget poängfacit. Oavsett nivån på hans tidigare liga så känns det som att han måste ha mer skills än han visat.
Kommentera

honken21: Det är väl inga konstigheter egentligen. Caporusso har nog långt ifrån någon monsterlön och var kanske lite av en chansning av Bengtzén att ta in från början. Palushaj har säkerligen bland de högsta lönerna i hela laget, så han bör helt enkelt ha helt andra krav på sig än Caporusso.
Kommentera

Skrubben: Jävligt intressant. Undrar hur det verkligen ligger till.
Kommentera

honken21: Det där svaret tror jag Bengtzén säger till 100% för att minska förväntningarna på Caporusso. Till en början spelade han i förstakedjan men efter några träningar såg tränarna att han inte håller den klassen och flyttade ner honom.
Kommentera

Brynäsgubbe: Väldigt intressant om den stora hierarki-skillnaden på Palushaj och Caporusso. Det trodde jag inte, förrän jag sett båda spela. Förstår då inte riktigt varför man varit så sugen på Caporusso och säkrade upp honom så tidigt.
Kommentera

Behöver inte vara nån fingervisning om säsongen det här resultatet. Lite fundersam är jag dock vad vi kommer få ut av spelare som Liljewall och Caporusso.
Kommentera

HV torskade med 8-1 mot Frölunda. Nu har alla redan tagit upp att man inte ska bry sig om resultatet i träningsmatcher, men när man behöver ta fram kulramen borde man börja fundera lite.

Jag har förresten inget emot om HV har en helevetes säsong framför sig. Hade dom turen att vinna finalen i sudden borde dom fan behöva betala tillbaka den turen under en lång tid framöver.
Kommentera

bradberry: Men herregud lugna ner dig. Ursäkta att jag valde fel ord för forumpolisen... Tycker vi har en bättre trupp, men att vi spelar första matchen förklarar ju hur det såg ut idag. När jag säger att vi borde vinna menar jag under en seriematch, där tycker jag vi borde kunna vara bättre än DIF.
Kommentera

Vi VET vilken nivå våra spelare från fjol håller. Bara intressant att se nyförvärven och där är jag grymt positiv. Palushaj potentiellt lagets bästa spelare och vår största stjärna i vinter. Henrik Larsson kan bli en ledande back direkt. Caporusso... finns vissa tendenser ändå, men klart man är pessimistisk där efter vad man sett hittills.

Tror på en rolig säsong.
Kommentera

Zappaholic: Om jag ska ge mig på en analys för lagets prestation IDAG så såg det ut som en bortamatch mot Rögle i oktober. Frugan är borta, det är lördag, ölen är kall, Brynäs ligger 2:a och Rögle näst sist i tabellen. Allt är uppdukat för helgmys och sedan förlorar vi med 3-1 mot vad man upplever vara ett sämre lag. Nämen om man ska vara allvarlig så kändes det som vi spelat EN match, och Djurgården tre, dem kändes lite mer samspelta. Vi för matchen och har mer kvalitet men tajmingen är inte där ännu. Palushaj är bäst i laget. Larsson är lite farlig ibland men ser extremt intressant ut, pucksäker och snabb! Zanetti är skyldig till 3-1-målet och håller på att ge 4-1. Liljewall och Caporusso var en besvikelse idag men det kan ju bara bli bättre! Kan inte säsongen dra igång snart😜
Kommentera

Brynäsgubbe: Sluta, snälla!!!! Vi "borde" ingenting. Vi spelar första matchen... Luleå kryssar mot Modo och Malmö torskar mot Pantern. Detta säger INGENTING! Palushaj ser iaf jävligt bra ut. Tyckte Jenssen var bra oxå...
Kommentera

Brynäsgubbe: Första matchen...tar tid att komma i matchtempo. Finns saker att jobba på och saker att ta med. Som det brukar vara när det är träningsmatcher
Kommentera

Davey85: Finns desto mer att jobba på... DIF hade många borta. Vi borde tagit dem.
Kommentera

Tja, en del positivt att ta med sig. Kan nog bli bra det här.
Kommentera

Zappaholic: Blir alltid lite sur när vi förlorar...
Kommentera

Zappaholic: Tycker vi ska ska testa Alexander Bjurström med Blomqvist och Alcén också. Skulle vara spännande att se.
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag tycker det är ok med tanke på att det är vår första match...
Kommentera

Brynäsgubbe: Ser segt ut. Vilka får vi i kvalserien?
Kommentera

Mindre bra match bortsett första 3-4 minuterna.
Kommentera

« · 1834933 · »