Brynäs IF

727618 inlägg · 7962 ämnen

Försäsongen 16/17

« · 1758179 · » Till forumet

Sv: Försäsongen 16/17
BIF96: Såg du matchen? Han var bedrövlig. Och då måste man självklart kunna säga det, utan att det per automatik innebär att man förutspår att han kommer vara det hela säsongen.
Kommentera

Huge: Jag tar det hela med ro. I en ringhörnan har vi en hög supportrar som har svårtartad hockeyabstinens kombinerat med att ha spenderat sommaren med att kolla på youtube och byggt upp förväntningar. I andra ringhörnan har vi en hockeyspelare som befinner sig i den jobbigaste tiden på året. Slutfasen av en jobbig period av sommarträning. Lägg dessutom till en ny miljö, ny mat, nya lagkamrater och ledare. Så även om man hade velat se en Clark som åkte åttor kring motståndarna och öste in mål, eller i alla fall såg hungrig och pigg ut så får man ta det för vad det är. Försäsong. Spelare som befinner sig i olika faser av sin PERSONLIGA träning. För det får man inte glömma, att Brynäs kör med sådan nu för tiden vilket kan ge vissa svar. Kanske är grundträningen i centraleuropa helt annorlunda som gör att han ligger efter och kämpar som en gnu för att komma ifatt, vad vet jag. Det finns så otroligt många saker som kan påverka. Han kan givetvis vara en rejäl flopp men det lär inte visa sig förrän han åtminstone spelat 10-12 matcher i serien.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja jag tycker att det är en självklarhet. Var det något mer?
Kommentera

Varför är det så många som är negativa på Clark??
Kommentera

Vuollerim: Underbart! Så ska det vara.
Kommentera

Rumpelstiltskin:
Klart han har
200.000 skyldigheter i månaden
Kommentera

honken21:
"För mig handlar det om proffsighet och respekt mot supportrar, både vad gäller en glad inställning till autografskrivning (ett leende kan man begära) för de som stått i lång kö och en vilja att ge tillbaka på planen för de betalande åskådarna."

Självklart är det så.
Jag var framme efter ca 2 timmar och pratade lite kort med flera av spelarna som både log och svarade på frågor. De skrev autografer på tröjor, block, kepsar, mobilskal och allt möjligt det gick att skriva på trots att klockan var mycket.
När det gäller Clark specifikt hälsade jag också honom välkommen till Brynäs och fick ett leende och ett thank you till svar.

Jag tror faktiskt de flesta på plats var helnöjda med både autografskrivning, spelarnas agerande och arrangemanget som sådant.
Kommentera

Powerfade: Ja, intressant argumentering som bradberry idkar: om du ifrågasätter ojandet över att Clark har sett loj ut i en ploj- och en träningsmatch, då försvarar du per automatik dålig inställning.
Finns ju ett otal tänkbara anledningar till varför EN spelare ser loj ut och en annan verkar tro att det är SM-final man spelare.
En så pass rutinerad och ärrad spelare som Clark borde väl rimligtvis känna sig själv bäst och därmed veta var energin ska läggas i olika skeden av säsongen.
Det blir ju än mer komiskt när några verkar ha bestämt sig redan nu att hans ev loja inställning hittills är det klart bevis för att han verkligen ÄR en loj glidare som inte kommer att göra nån glad i vinter.
Jag utesluter ingenting och säger att det självfallet är fullt möjligt att BZ gått på en mina, men kärnfrågan är ju bara om det öht går att dra några slutsatser om en spelares generella inställning utfrån 2 uppträdanden i en ploj- och en träningsmatch.
Kommentera

honken21: Nä, autografskriving måste vara det tråkigaste för en idrottsman/kvinna. Hade inte heller pallat det, om jag var Clark. Tycker människor begär för mycket av en annan människa. Om han ogillar skriva autografer så får man acceptera det. Han har ingen skylidighet att sitta där och småflina.
Kommentera

bradberry: Jag försvarar det inte, jag talar bara om hur det är. Så har det varit med många spelare som sedan steppat upp när det gällt. Varför det inte gör mig orolig. Sen kan det finnas så otroligt många andra förklaringar. Det härjar ju en förkylning i laget. Kanske var Clark förkyld ha med men ville testa ändå...
Så det enda jag ställer mig tveksam till är det att ni gör en sån jävla grej av det...

Hur såg Rödin ut mot Almtuna förra säsongen?
Kommentera

bradberry: Helt med dig där.
Kommentera

Powerfade: För mig handlar det om proffsighet och respekt mot supportrar, både vad gäller en glad inställning till autografskrivning (ett leende kan man begära) för de som stått i lång kö och en vilja att ge tillbaka på planen för de betalande åskådarna.
Kommentera

bradberry:
Ja, BZ/Bulan bygger ju sin (spel-) strategi på lojhet och likgiltighet...
Kommentera

Powerfade: Förstår mig inte på er som försvarar dålig inställning i träningsmatcher. Att passningarna inte sitter, att tekniken dålig och att tajmingen inte är där köper jag till fullo men visar man upp en loj inställning och inte ger 100% är det för helvete inte okej. Spelarna skall ha längtat efter is hela sommaren och äntligen få spela match. Dessutom för ny klubb hos vissa.... Hur kan ni försvara dålig inställning med att matchen spelas i en islada...? Helt obegripligt resonemang...
Kommentera

honken21: Hur peppad blir man av att spela en försäsongsmatch i en islada?? Ser det ut så här när serien kör igång så r det en helt annan sak. Jag vet inte hur många ledande spelare jag sett vara loja och likgiltiga under försäsongen. De vet sin plats medan spelare som ligger på marginalen vet att de måste visa fram fötterna för att få en plats. Det är helt i sin natur...Jag är inte ett dugg orolig.
Kommentera

Powerfade: så länge han börjar visa intresse på isen och agera som ett proffs där är jag nöjd!
Kommentera

Clark kanske hade sett kön och ville börja för att slippa komma hem kl 3 på natten. :'D
Kommentera

Huge: Man får inte glömma att våra proffs inte har några särskillda åtaganden nör det gäller Brynäs jippon. Man får vara glad att de ställer upp.
Kommentera

honken21: Klart att han som vuxen och ansvarstagande proffs lackar ur på bortskämda slöa barnungar som inte ens kan komma i tid till autografskrivning med de fans som i princip finansierat deras möjligheter att BLI välbetalda proffs i NHL....😊
Kommentera

honken21: Tycker vi inte ska elda på med allt negativt om Clark 2 veckor in i säsongen.

Dom gånger grabbarna stått vid rinken innan träning hejar han högt och gör high five med dom som står där och ser väldigt glad ut!

Sen kommer säkerligen nån spelare floppa och nån göra oväntad succé.

Kanske blir Jensen som blir en favorit då han inte har såna förväntningar på sig.
Blir ju (lättare) bli missnöjd med Zaborsky och Clark men jag tänker inte hylla eller såga nån för mycket innan 10 omgångar har spelats.

Vi ska spela in många nya så dom måste få lite tid.
Kommentera

Vuollerim: Kanon!

Carl: Några vänner som tyckte han såg bitter och arg ut, muttrade någonting. Sen twittrade någon om det också. Ska se om jag hittar det
Kommentera

honken21: "han uppträdde tydligen underligt på autografskrivningen i torsdags enligt flera."

Lite mer info tack, underligt vad innebär det?
Kommentera

honken21:
"han uppträdde tydligen underligt på autografskrivningen i torsdags enligt flera. Var själv inte där så ska inte säga vad som är sant och inte"

Jag var där men såg givetvis inte allt som kan ha hänt eftersom autografskrivningen tog mer än 2,5 timmar...
Det jag slogs av var hur proffesionella, trevliga och ödmjuka alla var mot mig, min sambo och alla runt oss trots att de måste haft skrivkramp hela bunten. Ingen uppträdde på dåligt sätt så länge vi var i närheten av spelarna i alla fall, snarare tvärtom.
Kommentera

honken21: Mitt första intryck av honom i intervjuer är att han är blyg. Om man är introvert kanske man inte är så pigg på att prata och kan uppfattas dryg.
Kommentera

honken21: aha. Ja är ju inte brydd om en spelare är obekväm i den situationen. Jag kan bara tänka mig hur jag skulle vara... Ingen favorit direkt 😝
Ska inte ta bort de helt. Men skulle tro de handlar om att vara obekväm i en ny situation. I Tyskland var han då en riktig fan favorit vad jag förstått det som. 😊
Kommentera

Inkazar: han uppträdde tydligen underligt på autografskrivningen i torsdags enligt flera. Var själv inte där så ska inte säga vad som är sant och inte.
Kommentera

Skrubben: håller med om alla spelare. Skulle lyfta Alcén också, ser rapp och stark ut. Vågade även bjuda på lite skills. Blir inte helt lätt att peta honom från en fjärdekedja.

Sunken hade ett par fina tacklingar. Bertilsson rejäl i allt han gjorde, kom till ovanligt många skott.

Ska såklart ha i åtanke att vi hade en hel toppkedja borta. Johnson-Granis-Zaborsky. Med sådan frånvaro är det inte konstigt att vi blir mer uddlösa.
Kommentera

honken21: vart har du hört dom ryktena? Låter otroligt. Speciellt med tanke på BZ och bulans enträgna scoutande utanför isen.
Kommentera

Tjurn : va å kolla förra året mot almtuna då var rödin kass ja å ki vet ju hur de gick sen
Kommentera

Skrubben: slår aldrig fel dom bästa spelarna brukar va kass i träningsmatcherna
Kommentera

Skrubben: Skulle bara vilja säga tack till dig samt er som tar er lite extra tid att skriva dessa längre genomgångar om våra matcher och spelare. Det uppskattas något enormt av oss som har ett ett lika brinnande intresse, men inte alltid möjligheten att själv närvara.

Så var inte orolig att det blev för långt, för egen del hade det dessutom gärna kunnat få vara än längre!
Kommentera

bradberry: han har god tid på sig att vinna våra hjärtan... Men fick en dålig magkänsla idag. Han gled runt totalt ointresserad i 60 min, misslyckades med allt när han fick pucken. Plockades bort helt i närkamperna. Inställningsfrågan är en sak - men tycker mig se en betydligt sämre teknik och spelförståelse än jag hade räknat med.

Sen bidrar nog det man hört om honom utanför isen en del. Om att han verkar dryg och inte så ödmjuk. Hur sant det nu är.

Hoppas verkligen han lyfter sig sisådär 300%, vi behöver/räknar med det.
Kommentera

Brynäsgubbe:I Hudiksvall eller hur ?
Kommentera

Dalrt: AIK ska lägga upp höjdpunkter imorgon sa de.
Kommentera

Riktigt roligt att ha varit på plats på säsongens första träningsmatch. Mina tankar efter matchen:

Tydlig klasskillnad mellan lagen i framför allt första och andra perioden. Brynäs vann skotten totalt överlägset och hade även spelmässigt övertag långa stunder. Vår sämsta del av matchen skulle jag säga var i början av tredje perioden. Där var vi inte riktigt påslagna efter pausvilan. Men efter 7-8 minuter tog vi även kommandot över den perioden och fick till slut göra ett rättvist ledningsmål. Vi vann matchen välförtjänt och skulle egentligen ha avgjort matchen redan efter 2 perioder. Skärpan i avsluten fanns inte riktigt där, men förmodligen något som kommer ju längre in på säsongen vi kommer.

Spelarna då?

Man såg redan i internmatchen att Paille definitivt inte är här för att skrapa ihop lite extra pengar innan pension. Idag blev det ännu tydligare att denna kille kommer bli att räkna med i vinter. Han har en jäkligt härlig inställning på isen och kör för fullt i varje situation. Han har även visat sig än så länge ha betydligt bättre skills än vad jag räknat med. En riktigt härlig karaktär att ha i laget helt enkelt!

GD utnämnde Jesper Jensen till matchens lirare och jag är snudd på benägen att hålla med. Än så länge känns det som att denna kille kommer bli årets fynd. Bra fart på rören och bra spelsinne. Här har verkligen Bengtzén visat prov på fingertoppskänsla.

Enligt mig var Oskar Lindblom vår bästa spelare. Magnus Ågren (fystränaren) har berömt honom mycket under försäsongen och sagt att han tagit stora kliv rent fysiskt denna sommar. Stark med pucken och bra händer. Liksom i internmatchen så måste jag säga att Lindbloms kedja var vår bästa idag. Vi ska heller inte glömma bort Ponthus Westerholm som jag också tycker ha tagit ett steg till jämfört med förra säsongen. Den här kedjan ska bli riktigt intressant att följa de kommande matcherna.

På backsidan måste jag säga att det var riktigt roligt att se Bertilsson tillbaka igen. Jag hade förväntat mig en betydligt sämre form på honom än vad han visade upp idag. Grym i egen zon (rensar bort alla spelare som han stöter på), men framför allt tycker jag hans passningsklubba är underskattad. Uppspelen fram till forwards sitter där dom ska och jag tror inte han slog ett felpass på offensiv blå heller. Får han för en gångs skull vara skadefri så blir han guld värd för oss i vinter.

Negativt under denna match var helt klart Kevin Clark. Jag vet inte vad som har hänt här egentligen, men det känns som att han inte riktigt kommer in i matchen. Jag trodde att han skulle ha betydligt lättare att acklimatisera sig till Bulans spelsystem än vad han hittills visat upp. Men vi ska absolut ha tålamod med denna kille. Han har aldrig spelat i SHL tidigare så det är förmodligen en vanesak innan allting sitter för honom. Som någon annan skrev tidigare så såg Greg Scott ännu sämre ut i de första träningsmatcherna när han var ny i SHL. Ge Clark fullt förtroende så kommer det lossna så småningom.

I övrigt känns det som att Enterfeldt inte alls har kommit upp i den nivå han hade innan skadan. Thorell är också en spelare jag vill se mer av. Han tar än så länge inte för sig riktigt. Den spelare i dom lägre kedjorna som jag imponerats av är Linus Ölund. Med tanke på den hårda konkurrensen var jag innan säsongen nästan övertygad om att han skulle komma att bli utlånad. Till skillnad från t.ex. Enterfeldt och Thorell, som också är spelare lägre ner i hierarkin, så tycker jag att Ölund verkligen tar för sig på isen. Jag blir inte förvånad om han tar en plats i fjärdekedjan när serien drar igång.

Detta inlägg blev riktigt långt, men där fick ni mina tankar efter matchen :)
Kommentera

Tråkigt att man inte kan spela upp matchen igen i efterhand om man missade den, eller vill se/göra repriser etc. :/
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Jag tycker Linus Ölund gjorde en väldigt pigg match! Han glöms lätt bort, men är en väldigt spännande talang.
Kommentera

bradberry: Visst är det Ok att idag kommentera Clarks påstått lata stil.
Jag menar, har han inte bättrat sig på den långa tid som förflutit sen plojmatchen så är det nog kört....😂
Kommentera

TobiasR: Oj, detta anser du vara en självklarhet efter en träningsmatch?
Kommentera

Jag kan ju säga såhär. Lindblom ska spela i första kedjan. Sen om Clark eller Zaborsky får flytta på sig spelar mig ingen roll. Lindblom och Pathrik ska leda detta lag offensivt.
Kommentera

Så nu är nästa match om en vecka mot Leksand. Hoppas se hela laget då.
Kommentera

Powerfade:
Om inte trådarna försäsong 2016/2017, försäsongsmatcher eller träningsmatcher 2016 duger kanske du ska radera de trådarna
Kommentera

jorgens3: nejdå, förstod att det inte bara var mig du menade. Missförstod bara att du trodde jag också var orolig. Ber om ursäkt för det
Kommentera

SvennEG: Varför tror du jag mena just bara dig Sven?

Håller med dig.
Kommentera

honken21: Intressant med omdömena om Clark. Är det ok att kommentera hans lata stil nu efter en träningsmatch? Jag gjorde ett smygande försök till samma yttrande efter svarta mot vita men fick ett helt jävla drev mot mig... Han kommer nog igång...🙄
Kommentera

jorgens3: precis därför jag tycker man borde kunna sova gott ändå :), vad ska jag förtydliga? Att även scott såg rätt seg ut sina första träningsmatcher i klubben?
Kommentera

Oj va många som kommer såga och hylla och såga igen olika spelare denna försäsong=)
Dom är nertränade och kommer prestera väldigt olika en månad framåt.

En kan va riktigt seg idag men pigg en annan dag osv.

Det är första matchen och försäsong grabbar.

Men kul se ni brinner för Brynäs och är taggade.
Kommentera

honken21: Tillstår att jag inte har full koll. Är det från Schweiz eller Tyskland Clark är hämtad? Göra mycket poäng i ligorna i mellaneuropa kanske i värsta fall har övervärderats av Bengtzén? Vi får hoppas att så inte är fallet utan att Kevin Clark kommer igång och visar sig vara den målproducent vi önskar och behöver.
Kommentera

SvennEG: Förtydliga gärna ??
Kommentera

« · 1758179 · »