Brynäs IF

731071 inlägg · 7961 ämnen

Försäsongen 2007.

« · 907420 · » Till forumet

Sv: Försäsongen 2007.
rackham: ja så länge det inte blir på bekostnad av de bättre spelarna. Att lämna spelare som utgör toppen av truppen hemma låter befängt. Och med det här upplägget så kommer inte en spelare som t ex Lind att orka mer än 15 matcher... sedan säger ljumskarna ifrån. Man sliter onödigt mycket på nyckelspelarna.
Kommentera

Huge: Problemet med upplägget är att det krävs att hela kedjan, odrdet "femma" kan knappast tillämpas då har kommer att rulla på tre backpar.

kedjorna... Problemet är att om det är någon i en formation som inte presterar på samma nivå spm de andra två så blir genomslaget större under match. Har man mindre spelare att dribbla med så blir det svårare att få till det.

Jag tycker att Brynäs har tre väldigt starka formationer och skulle helst vilja se att man kör med dessa men fortfarande har en kedja som kan komma in och avlasta.
Kommentera

GävleLasse:

Lugn och fin, Lars, lugn och fin... = )

55 matcher kräver sin breda spelartrupp.
Och varken Mormor eller Koorken har käkat mer svampar i konstiga färger nu mer än tidigare... ;-)

Dags att köra över Indianerna, rakt upp och ned!

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Kommentera

Huge:

Det handlar om ett ord, Huge...

Konkurrens.

Och konkurrensen kommer om allt utvecklar sig på rätt sätt att bli det som, med ett talangmässigt begränsat spelarmaterial, lyfter den gamla damen ett steg till.

Spela. Vila. Äta. Träna. Spela. Vila. Äta. Träna.

Det är bara att stapla 3-poängarna på hög... :-)
Kommentera

Jajjen: Kan man göra mål på sina chanser så kan man "ta motståndarna" på sängen och försöka dra ifrån målmässigt. Misslyckas den chansningen så är man illa ute när motståndarna går ner på folk i den tredje. Då är det plötsligt till deras fördel att man började matchen på fyra kedjor. Man har även störe spelrum och fler spelare att plocka med. Detta förutsatt att Boork gått på tre formationer.

Det känns mest som att Boork försöker göra något "oväntat", problemet är att det "oväntade" har aviserats en hel försäsong och det lär inte dröja förrän motståndarna lärt sig hur man skall försvara sig mot deta.

Jag hade hoppats att Boork körde något som skulle kunna kallas "mindgame" och använt sig av detta för att få igång formationerna lagom till premiären. HAde det varit så hade det kunna vara ett bra sätt att få lite "edge" i början på säsongen.
Kommentera

Jajjen: Jag tror att du och många andra har övertolkat och missuppfattat upplägget. Att man slaviskt skulle följa ett schema och ex vila en formtoppad femma bara för att inte bryta det upplagda schemat faller väl nästan på sin orimlighet.
Så här säger Boork:

"Det är i högsta grad aktuellt att fortsätta på samma sätt. Utfallet är väldigt bra. Men det gäller att vara flexibel - titta på vilken typ av match det handlar om, hur skadeläget ser ut. Vi ska inte låsa oss vid en enda lösning. Det handlar om att optimera spelartruppens resultat, att plocka ut maximalt av materialet."

Att vila en het femma låter ju knappast som ett försök att plocka ut maximalt av materialet....
Kommentera

Huss: Det här med spel på tre femmor känns som en chansning. När Boork beskriver systemet låter det som att femmorna ska rotera, dvs. en femma ska vila var fjärde match. Om alla spelare eller alla femmor vore lika bra skulle det funka men nu betyder det att våra landslagsspelare (vilka det nu är) får vila med jämna mellanrum. En formtoppad Brendl/Dackell/Lindh osv kan få stå över för att Karlsson/Hermansson/mfl står på tur?

Och spel på tre femmor gick man väl ifrån nån gång på 80-talet därför att man orkade hålla ett högre tempo hela matchen med fyra femmor. Är det en myt att lag som spelar med fyra femmor i en match orkar mer i slutet på matchen än en motståndare som spelar med tre?

Känns som lite väl mycket experiment från mr Boork. Mitt tips är att vi kommer att spela som vanligt större delen av säsongen, dvs. med fyra kedjor och tre backpar med toppning när det behövs.
Kommentera

tjugo8: Är väl klokt att låta truppen va än så länge och se vad som händer i början av ES. skador, frysboxen och allt annat skit som kan komma. Avvaktar väl Månssons ev dom också. Undrar om en fotboja får plats i damaskerna ;-)
Kommentera

Lunkan:
måste vara en tillfällighet med tidpunkten...
annars skumt o låta ankomsten av en back styra beskedet t 16 forwards...!?
Kommentera

20 Lindgren: Tydligen ingen som lämnar skutan innan Angell dyker upp iaf!

"-Vi har fattat ett beslut att låta truppen vara intakt fram till mitten av oktober då Nic Angell kommer. Hur det blir sedan bestäms då."
Kommentera

Mickis, Lunkan, GävleLasse, tjugo8, brynästigern, Bissett19, Barbapappa, Huss och Huge: Undrar om kappvändning ingår i Boorks arbetsbeskrivning.
Kommentera

20 Lindgren: Ja och det gör han rätt i.
Kommentera

20 Lindgren: Spelarna är väl en sak men att inte bry sig om vad som skrivs här kan inte klassas som annat än en stor jävla skandal.......
Kommentera

tjugo8. Leif Erik Boork: "Men jag är egentligen inte så intresserad av att veta vad andra tycker om det här."

Det vill säga att han bryr sig ytterst litet om vad spelarna tycker och skiter högaktningsfull i vad vi experter här på Hockeysnack har för åsikter.
Kommentera

tjugo8: med andra ord, my way or the highway...

så det kan bli vad fan som helst.
Kommentera

Bissett19:
Bestämd Boork;
"Spelarreaktioner?
- Det finns säkert en del funderingar kring det här. Och en del diskussioner som inte kommer fram till mig. Men jag är egentligen inte så intresserad av att veta vad andra tycker om det här."

hmmm...vad vill Leif uppnå med detta uttalande...då han alltid har en baktanke...
iaf väldigt bestämt....
Kommentera

Bissett19: Ska bli intressant och se om och vilka som får kliva av ifall det blir en bantning av truppen..
Kommentera

GävleLasse:

Saxat från dagens GD/AB:

"I dag meddelar Leif Boork om Brynästruppen ska bantas eller inte.
Oavsett vilket - experimentet med tre femmor har slagit väl ut.
- Mycket talar för en fortsättning, men vi måste vara flexibla i våra tankegångar. "
Kommentera

Barbapappa: ingen hemmafru längre,..
Kommentera

Huss: nja det känns mer som att Boork är desperat och försöker hitta genvägar til framgång. Det är en solklar signal om att han inte tror på laget. Hade han det så hade han aviserat att gå på 4 kedjor och tre backpar...

jag tror däremot att man kan köra en grej med tre femmor(med en extre kedja ombytt) på bortamatcherna. Allt för att få igång ett bättre tempo.
Kommentera

opps glömde snyfftande hemmafruar som skäms över sin klubb;)
Kommentera

Huss:

med alla affärer brynäs har på gång i år så lär nog Arbetarbladet och
Gefle Dagblad vara en stark konkurent. tänker på sjödin affären och när brendl sitter i boorkens frysbox å månssons framtid osv. sedan lär dom ju inte vara sena att skriva om bäckströms fantastiska framsteg over there;)
Kommentera

GävleLasse: Fast du måste erkänna att Boork överraskar ibland, från 4 femmor till 3 femmor är att gå i motsatt riktning mot övriga hockeysverige.
Kul tycker jag. Det skapar tidningsrubriker samt att det får Brynäs att framstå som förändringsbenäget och villigt att prova nya vägar.
Om det spel/resultatmässigt är rätt väg att gå är en annan sak.
Hade nog personligen sett 3 backpar och 4 kedjor. Efter jul kanske?
Kommentera

GävleLasse: Precis, som du tidigare varit inne på är det där mervärdet kommer in. Vad är det som gör att man sätter sig i bilen vardagkväll och åker till Gävle en vardagkväll istället för titta på Canal Plus?
Det är den mervärdeslistan som Engwall/KÅE måste ta fram och förverkliga. Rent matematiskt (och kortsiktigt) är alternativet att Canal + betalar tillräckligt för att kompensera uteblivna åskådarintäkter. Men på lång sikt är det en usel strategi.
Kommentera

Huss: problemet ligger i att Boork tar på sig skygglapparna och kör "sin" grej. Han är inte känd för att vara speciellt lyhörd när det gäller annat än sin linje.

Brynäs investerar i en massa spelare. Då skall man givetvis se till at man har fullt lag ombytt. Att han sedan är för bekväm för att aktivt coacha laget och hela tiden köra de heta femmorna i så stor utsträckning som möjligt är en annan sak...
Kommentera

Huge: "Ja, jag kan tänka mig att vissa spelare är mer populära än andra.
Men vad har populariteten med bästa möjliga lag på isen att göra?
Jag trodde i min enfald att tränarna och spelarna tillsammans alltid försöker få till bästa möjliga produkt på isen."

Det blir väl ett dilemma om de bara skall köra med de som säljer mest matchtröjor. Nog (i varje fall jag) går väl folk på hockey av nyfikenhet inför nya namn som Hietanen, Sundström, Brendl, Gynge och Kankaanperä?
Senare på säsongen kan jag däremot tänka mig att nyfikenheten stillats hos många.
Kommentera

Huss: I leksands fall så är ju i princip hockeyn det enda som finns...Det är tuffare konkurrens för Brynäs som har alla möjliga evenemang att konkurrera emot. TV sändningarna en av dem.
Kommentera

20 Lindgren: "Huge: Bästa möjliga produkt är det som i marknadsmässiga termer kallas “att ge folket det folket vill ha”!
Nja, riktigt så enkelt är det inte, men om man vill jämföra Läkerol Arena med Colloseums bröd och skådespel så..
En produkt är kanske ingenting som folket egentligen vill ha/behöver men där tar marknadsföringen vid och med sina olika redskap kan man få sålt en produkt som egentligen är sisådär.
Det är väl därför Leksand lyckas sälja sponsorplatser t.ex.
Kommentera

Huge: Ska man köra på tre femmor så blir man ju tvungen att vila två.

brendl, hansen, dackell
widing hutten månsson
gynge lind danielsson
hermansson sundström molin.
alcen karlsson spets

skall du köra tre femor så kommer automatiskt ett antal tongivande spelare att vara på läktaren..

ja, boorken vill köra sina par och jag tror inte att han kommer ändra dessa i första taget.
Kommentera

GävleLasse: Varför skulle det inte gå ihop bara för att man kör på 3 femmor?
Det är väl ingen naturlag som säger att exakt samma spelare måste spela hela tiden och exakt samma spelare får vila?
Hypotetiskt spelar det ju ingen roll om han kör på 4, 3, 2 eller 1 femma. Den eller de femmor som tränaren tar ut är ju ändå den produkt som tränaren själv anser vara den bästa på isen.
Det jag undrar över i ditt resonemang är ju bara VEM eller VILKA som avgör vilken produkt som för dagen är den bästa på isen?
Om du nu inte tror att tränarna och spelarna är dom bäst lämpade för att avgör den saken?
Kommentera

Huge: den ekvationen går ju inte ihop om han skall köra på tre femmor. I så fall så får ju samma lirare vila...
Kommentera

GävleLasse: Ja, jag kan tänka mig att vissa spelare är mer populära än andra.
Men vad har populariteten med bästa möjliga lag på isen att göra?
Jag trodde i min enfald att tränarna och spelarna tillsammans alltid försöker få till bästa möjliga produkt på isen.
Kommentera

Huge: Brynäs har en marknadsavdelning vars jobb är att hålla koll på sånt. Jag tror att även du har ganska bra koll på vilka spelare som är mer populära än andra i laget

nu gör du dig bara löjlig..
Kommentera

20 Lindgren: Och hur hade du då tänkt dig att det rent praktiskt ska gå till att tillfredställa en ombytlig publik med obefintligt tålamod?
Ska dom få rösta om vilket lag som för dagen är det bästa?
Många släktingar blir det nog iaf på isen i så fall....
Kommentera

20 Lindgren: tack...
Kommentera

Huge: Bästa möjliga produkt är det som i marknadsmässiga termer kallas “att ge folket det folket vill ha”!
Kommentera

GävleLasse: "Därför anser jag att Brynäs borde tillhandahåla bästa möjliga produkt på isen"

Exakt VAD är då bästa möjliga produkt?
Har inte fått riktig kläm på det där.
En produkt som tränaren anser vara den bästa?
Eller en produkt som någon/några andra anser vara den bästa?
Kommentera

51 Roger: ja det är även det en konkurrent som få har räknat med. Det fins en del punkter som de behöver bli bättre på. Den totala avsaknaden av försäsongsmatcher är en sak som jag inte gillar alls. Jag tror att om man lade några matchen, eller kanske rent av en cup hemma i Läkerolen så skulle det bli lättare för supporterklubbarna, främst då BT att rekrytera nya medlemmar.

I ditt fall så är det lite skillnad då du har säsongskort. Att du skaffat ett sånt visar på ett visst intresse om man säger. De jag menar i mitt inlägg är de som ser en eller kanske ett par matcher per år. Ser man på kostnaden för EN sån hockeyresa som en familj gör så drar det iväg ganska mycket när det gäller kostnaden. Därför anser jag att Brynäs borde tillhandahåla bästa möjliga produkt på isen
Kommentera

GävleLasse: Har åkt 20mil tur retur i flera år förväntasfull,ett flertal långmilade bortaresor, men har många gånger varit besviken, men nog f..n, befinner man sig på Arenan när nästa match spelas."Missnöjda långväga familjer,struntar i att komma nästa gång". Se till att Gävleborna oftare besöker Arenan, men det blir nog en svår uppgift, ännu svårare i år, när alla matcher kan ses på Canal plus,säsongskortet.
Kommentera

Dream Team: "Kan inte det tänkas bero på hur bra Brendl lyckas bidra till lagspelet?"

Absolut.
Man får hoppas att folk inser att hans nya roll i laget kanske kommer att hämma hans rena målskytte en aning. Ifall det nu blir så, det vet man ju aldrig.
Lyckas Boorken med konststycket (?) att inlemma honom i maskineriet med någorlunda bibehållen skarprättarinstinkt så tror jag att det totalt sett helt klart gynnar laget i stort.
Och även om själva målskyttet i sig skulle börja fallera så tror jag ändå att hans övriga kvaliteter kommer att gynna laget.
Kvaliteter som kanske ofta glöms bort då många stirrar sig blinda på honom som ren sniper.
Kommentera

Dream Team: Det gäller väl alla stjärnor oavsett vilket lag de spelar i..? Nu har väl Brendl en hel del krav på sig med tanke på vad han presterade i Mora förra säsongen. Vi får se hur det går denna säs. När det gäller publik så är det ju oftast så att går laget bra då kommer också publiken..går det dåligt så kommer de inte.
Kommentera

Huge: Kan inte det tänkas bero på hur bra Brendl lyckas bidra till lagspelet? Risken som väl många säkerligen redan känt är väl hur bra det ska gå för honom att sätta laget främst i alla lägen. Kopplingen målskytte - lagspel är nog inte alltid så självklar.

Visst, om det går bra för Brendl individuellt och om han producerar mål i önskad mängd finns det såklart väldigt lite att gnälla på, eftersom han i det läget ju även bidrar till att laget lyckas. Men om det börjar gå troll i spelet så finns kanske risken att Brynäs i Brendl får en spelare som istället verkar negativt för laget.
Kommentera

Huge: Intresset för Bäckis var massivt och det avtog inte direkt.
OM Brendl levererar som i Mora så håller jag med dig.
Kommentera

Gusten: Ungefär lika många som Brendl antagligen kommer att dra i år, skulle jag tro.
Kommentera

Huge: "Tycker det låter som en rätt så sund och realistisk prognos, med tanke på årets nyförvärv och förväntningar på laget."

Tro hur många åskådare Bäckis drog per match förra säsongen?
Kommentera

Lunkan: ja fast det satt långt inne mot Västmanland såg jag..
Kommentera

GävleLasse: Man kanske kan ta emd en femma från TV-pucklaget, obesegrade i gruppspelet.
Kommentera

Huge: Åja, nyhetens behag är inte längre en bidragande orsak till en större tillströmning. Med lagbygget så kommer även kraven. var så säker.
Kommentera

Jajjen: Så är det i alla fall. Jag är osäker på om det var 6700 eller 6800 som man budgeterat för. Då vill det till at man hela tiden har bästa möjliga produkt på isen.
Kommentera

Jajjen: Det budgeterade snittet inför denna säsong ligger alltså på 136 fler åskådare i snitt per match jämfört med förra årets faktiska utfall.
Tycker det låter som en rätt så sund och realistisk prognos, med tanke på årets nyförvärv och förväntningar på laget.
Det känns iaf inte som ngn glädjekalkyl direkt...
Kommentera

« · 907420 · »